Virusrisk från SD-kort?

Permalänk
Medlem

Virusrisk från SD-kort?

Jag har ett nytt SD-kort hos mig, som jag ska hjälpa brorsan att lägga över en stor skivavbildning på. Han ska ha det till en RPi.
Brorsan köpte kortet från tyska Amazon, och gav den obrutna förpackningen till mig. Jag öppnade den i dag och jag tycker att det ser lite underligt ut. Texten på adapterkortet är fulare än texten på mitt (som jag räknar med är äkta, köpt i stor teknikbutik i Gbg) och har det där generiska serifftypsnittet som alla billiga kinaprylar har. Mitt adapterkort har nåt mer arial-liknande, utan seriffer.

Jag fattade egentligen misstanke först när jag försökte stoppa i kortet i datorn, via adaptern. Kortet dök inte upp. När jag testade i min adapter insåg jag varför - kortet gick inte in hela vägen i den medföljande adaptern, men funkade fint i min. Kortet har alltså fortfarande inte varit inkopplat i min dator.

Jag försökte ringa svenska supporten för Sandisk, men samtalet kopplades ner direkt hela tiden. Ringde då den brittiska supporten och fick en indier på tråden. Han skulle hjälpa mig och lovade att skicka ett mejl som jag skulle svara på med bilder på kortet och förpackningen, men jag har inte fått nåt mejl än, så där händer nog inget.

Det jag egentligen undrar nu är om Windows gör nåt med instoppade lagringsmedia som kan köra kod på kortet? Eller om det är riskfritt att stoppa in kortet, formatera och sen testa om det har rätt kapacitet.

Permalänk
Medlem

Kom på att jag kunde formatera den i min kamera. Då bör vad som än finns på kortet vara oskadliggjort.