Permalänk
Medlem

Kylningsfråga från en noob

Nu känner jag att jag behöver insupa lite visdom från sweclockers då jag är lite förbryllad.Jag har skaffat en ny Noctua NH-D15 chromax.black som jag själv efter lite svärande pga att det var första gången har fått på plats. Då tänker jag att det kan ju vara lite roligt att hålla koll på kylan. Sagt och gjort så sättar jag mig med cam från NZXT som jag gillar och tänker att det är ganska hög cpu temp. Så kollar jag med speedfan och msi afterburner. och alla visar olika vilket är fråga 1. Dvs varför visar alla olika, jag antar att dom tittar på samma givare.

Fråga 2: hur kommer det sioig att en processor kan skifta i grader (typ 5 upp och ned) från en sekund till en annan. I skrivande stund har jag ingen direkt belastning utom webfönster och excel som ligger idle.

Fråga 3: CPU11 i afterburner visar 0grader. Hur kan det komma sig.

En notering är att dom verkar vara ganska överens om gpu dock.

Permalänk
Medlem

vad använder du för program för att kolla av allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambinos:

vad använder du för program för att kolla av allt?

sorry trodde man kunde ladda upp bilder. Jag lägger upp en printscreen

http://www.bilddump.se/bilder/20200429203141-31.171.152.20.PN...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degboll:

Nu känner jag att jag behöver insupa lite visdom från sweclockers då jag är lite förbryllad.Jag har skaffat en ny Noctua NH-D15 chromax.black som jag själv efter lite svärande pga att det var första gången har fått på plats. Då tänker jag att det kan ju vara lite roligt att hålla koll på kylan. Sagt och gjort så sättar jag mig med cam från NZXT som jag gillar och tänker att det är ganska hög cpu temp. Så kollar jag med speedfan och msi afterburner. och alla visar olika vilket är fråga 1. Dvs varför visar alla olika, jag antar att dom tittar på samma givare.

Fråga 2: hur kommer det sioig att en processor kan skifta i grader (typ 5 upp och ned) från en sekund till en annan. I skrivande stund har jag ingen direkt belastning utom webfönster och excel som ligger idle.

Fråga 3: CPU11 i afterburner visar 0grader. Hur kan det komma sig.

En notering är att dom verkar vara ganska överens om gpu dock.

1. Använd dig av HWMonitor för att mäta temperaturer, det är mer pålitligt.

2. Att processorn skiftar i grader har att göra med en varierande belastning på CPU'n vilket gör att belastningen blir högre så går temperaturen upp och det tar då en kort stund för kylaren att reagera på den nya belastningen, eller så är det helt enkelt en kort stunds högre belastning innan den återvänder till en lägre belastning och temperaturen går då ner igen. Det är ingenting du behöver oroa dig för, det enda du vill hålla kolla på att temperaturerna inte blir allt för höga, i synnerhet inte under en längre stund. För att se dina temperaturer under spel kan du i MSI Afterburner gå in i inställningar och sen "montoring" och klicka i att du vill se temperaturer för CPU och GPU och de kommer då visas uppe i ena hörnet hela tiden under tiden du spelar.

3. Den mäter helt enkelt fel, det är inte ovanligt att vissa program inte alltid får fram temperaturen, det lättaste är att helt enkelt använda sig av ett annat program. Det kan dock leda till att du inte kan se temperaturerna på skärmen under tiden som du är i game.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degboll:

sorry trodde man kunde ladda upp bilder. Jag lägger upp en printscreen

http://www.bilddump.se/bilder/20200429203141-31.171.152.20.PN...

Speedfan är gammalt och ganska värdelöst.
Jag kör med Hwinfo där du kan välja helt vad du vill se:

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Gambinos: jag kollar allt genom Amd radeon software Adenalin 2020 edition

Permalänk
Medlem

@Gambinos: men är inne på ett annat forum nu och kikar .. Där vill dom att Gpu går på max det menar dom är bra . för då får grafikkortet jobba .. Sant iofs .. . Men endå..