vad gjorde du smart senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Aha, då fattar jag. Har massa zigbee enheter, skulle den här fungera tror du? Eller är 200W för capacitive load lite klent?
https://www.sunricher.com/zigbee-with-neutral-or-no-neutral-w...

Edit: Inser att jag har en SmartThings Hub hemma med stöd för Z-wave. Är ju bara å plugga i den!

jag är väldigt tveksam till att dom fixar en ren motor last, jag tjatade med deras tekniker om det för ca 6månader sedan i ett annat ärrande, han var väldigt tveksam till att ha motor kopplad på dom alls, då gällde det en 100w kanalmotor. (fläkt)
han sa dock inte nej men var väldigt tveksam att det skulle fungera under längre tid.

Nu är det olagligt för mig att säga hur du ska koppla in detta då produkten är fast ansluten till 230v.
Men skulle jag gjort en styrning till detta skulle jag börjat med att kolla hur den styrs idag, dvs vad är det för fläktkontroller
vad det är för fläktmotor, manöver panelen som sitter idag, hur/vad skickar den för signal baserat på knapp jag trycker på osv. gör man så blir det väldigt mycket lättare att hitta en lösning oavsett om lösningen blir att simulera knapptryck eller koppla ur den inbyggda kontroller helt och styra fläktkontroller eller motor separat.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

denna typen är det jag använt, dom är riktigt starka, nu körde jag dock mina med en lösning med trampets gängad stav för att hissa en större ställning med mörkläggningsgardin, där var dom knappt ansträngda, jag kan inte tänka mig att dom inte skulle orka din vikt.

https://www.aliexpress.com/item/4000004952187.html?spm=a2g0s....

Verkar vara bra kvalitet! Är det en stegmotor, dvs kan man direkt styra positionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Verkar vara bra kvalitet! Är det en stegmotor, dvs kan man direkt styra positionen?

det bör inte vara ett problem, nu styrde jag mina med qubino så jag körde styrningen via den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

jag är väldigt tveksam till att dom fixar en ren motor last, jag tjatade med deras tekniker om det för ca 6månader sedan i ett annat ärrande, han var väldigt tveksam till att ha motor kopplad på dom alls, då gällde det en 100w kanalmotor. (fläkt)
han sa dock inte nej men var väldigt tveksam att det skulle fungera under längre tid.

Nu är det olagligt för mig att säga hur du ska koppla in detta då produkten är fast ansluten till 230v.
Men skulle jag gjort en styrning till detta skulle jag börjat med att kolla hur den styrs idag, dvs vad är det för fläktkontroller
vad det är för fläktmotor, manöver panelen som sitter idag, hur/vad skickar den för signal baserat på knapp jag trycker på osv. gör man så blir det väldigt mycket lättare att hitta en lösning oavsett om lösningen blir att simulera knapptryck eller koppla ur den inbyggda kontroller helt och styra fläktkontroller eller motor separat.

Jag ska öppna och kolla hur fläkten styrs imorgon när jag kommer hem. Börjar fatta skillnaden på PMW-dimmers och 0-10v dimmers osv. Typ att många lampdimmers är PMW och att en motor inte klarar motsvarande effekt man får när lampor börjar blinka på grund av dessa.

SonOff ska ha en produkt (Ifan03) som ska kunna reglera fläktar. Men är någon sorts blandning mellan 433 å Wi-Fi och såg en del som klagade på att det inte gick och höja och sänka farten med deras specifika fläktar, verkar inte super solid.

Permalänk
Skrivet av aragon:

det bör inte vara ett problem, nu styrde jag mina med qubino så jag körde styrningen via den.

Är det tiden du styr på då? Dvs typ att det tar 5,75 sek att snurra upp gardinen, så då har du en automatition som kör motorn så länge när den ska upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Är det tiden du styr på då? Dvs typ att det tar 5,75 sek att snurra upp gardinen, så då har du en automatition som kör motorn så länge när den ska upp?

man kalibrerar qubino genom att köra motorn till dom olika lägen man vill ha dom.
jag vet dock inte vad det är qubino använder som referens, jag tror inte det är tid då det känns alldeles för exakt
möjligen antal varv? man kan sedan välja öppna,stäng eller viss %

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev dragning av kabel till nya ringklockan och montering av den idag, det gick förvånansvärt lätt att byta ut befintliga ring pro till Dahua, tyvärr ser det ut som jag råkat slarva bort lås skruvarna (1mm små skruvar) så det behöver lösas i morgon sedan låg kameran till tomtgräns i lådan idag så i morgon blir det nog att försöka montera den.

Tanken med den kameran är att lägga in postbilen så när postbilen backar och och vänder på min uppfart (som dom alltid gör) så får jag ett meddelande att posten har kommit, det ska bli kul att testa den kameran, jag har inte använt någon av Dahua´s zoom kameror tidigare.

Visa signatur

Permalänk

Nu är diskmaskinen live. Fungerar bra, men balanseringen med magneter var lite klurig eftersom motorn är så jkl svag.

Har väldigt stora förhoppningar på att denna uppfinning ska göra mig ekonomiskt oberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

https://youtu.be/VN-3KOf98VE

Nu är diskmaskinen live. Fungerar bra, men balanseringen med magneter var lite klurig eftersom motorn är så jkl svag.

Har väldigt stora förhoppningar på att denna uppfinning ska göra mig ekonomiskt oberoende.

snyggt, hur är det original, trycker du på diskmaskinsluckan så den "poppar ut" eller hur öppnar man normalt sätt?
kör du en modul i diskmaskinen som öppnar luckan när förbrukningen minskar eller hur triggar detta?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

snyggt, hur är det original, trycker du på diskmaskinsluckan så den "poppar ut" eller hur öppnar man normalt sätt?
kör du en modul i diskmaskinen som öppnar luckan när förbrukningen minskar eller hur triggar detta?

Tack! Så klart långt ifrån optimalt, men kul och lärorikt projekt.

Konstruktionen av köket gick i all hast, och plötsligt stod vi där och funderade på hur man skulle öppna diskmaskinen i ett tryck öppna kök.

Lösningen hittills har varit att öppna luckan bredvid och peta upp diskmaskinen.

Jag har en tuya-propp med energimätning som diskmaskinen sitter på. Jag är inte igång med detta än, men tanken är att en automatition ska gå på en viss kortare tid efter att förbrukningen dippat. Har inte riktigt kartlagt förbrukningen för att se om det finns några naturliga dippar under programmet som jag måste ta hänsyn till. Ett alternativ är ju att köra en automatition typ 2:30 efter en första topp eller något liknande.

En brasklapp är att luck-sensorerna i diskmaskin är sjukt känsliga. Vid något tillfälle har den stannat av under programmet och jag har fått justera magneterna. Detta trots att allt är väldigt finjusterat på mm (har fått hålla på i timmar). Är inte övertygad att upplägget kommer hålla särskilt länge, men de problemen är jag förbi när jag sätter på en starkare stegmotor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Konstruktionen av köket gick i all hast, och plötsligt stod vi där och funderade på hur man skulle öppna diskmaskinen i ett tryck öppna kök.

Lösningen hittills har varit att öppna luckan bredvid och peta upp diskmaskinen.

Jag har en tuya-propp med energimätning som diskmaskinen sitter på. Jag är inte igång med detta än, men tanken är att en automatition ska gå på en viss kortare tid efter att förbrukningen dippat. Har inte riktigt kartlagt förbrukningen för att se om det finns några naturliga dippar under programmet som jag måste ta hänsyn till. Ett alternativ är ju att köra en automatition typ 2:30 efter en första topp eller något liknande.

En brasklapp är att luck-sensorerna i diskmaskin är sjukt känsliga. Vid något tillfälle har den stannat av under programmet och jag har fått justera magneterna.

ok, jo det är ju rätt lätt hänt att man glömmer en sådan sak när man ritar kök, så är tanken för mig med, dvs tid och förbrukning innan den drar meddelande att disken är färdig. hmm visste inte tuya har propp som fixar induktiv last.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

ok, jo det är ju rätt lätt hänt att man glömmer en sådan sak när man ritar kök, så är tanken för mig med, dvs tid och förbrukning innan den drar meddelande att disken är färdig. hmm visste inte tuya har propp som fixar induktiv last.

Hm, indikativ vadå för nått? Den går i alla fall. Risk för överhettning?

Jag schabblar alldeles för mycket med elen. Tänkte kolla om 12-volts drivaren från en gammal trasig köksfläkt skulle fungera i ett annat projekt. Den fungerade inte, förmodligen bränd, och jag var hyfsat trött, typ tionde gången jag satte i sladden inne i fläkten råkade jag trycka tummen över båda polerna. Fick bara en brännblåsa å det räckte att byta en säkring, men jag har lite mer respekt för elen efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Hm, indikativ vadå för nått? Den går i alla fall. Risk för överhettning?

Jag schabblar alldeles för mycket med elen. Tänkte kolla om 12-volts drivaren från en gammal trasig köksfläkt skulle fungera i ett annat projekt. Den fungerade inte, förmodligen bränd, och jag var hyfsat trött, typ tionde gången jag satte i sladden inne i fläkten råkade jag trycka tummen över båda polerna. Fick bara en brännblåsa å det räckte att byta en säkring, men jag har lite mer respekt för elen efter det.

el är fan skit farligt och det kan gå illa så jäkla fort, jag hade en polare som "bara" skulle fixa en spotlight, efter plågats i ett antal timmar hittade en av hans ungar honom, han avled på sjukhuset. (med andra ord stäng av strömmen innan du petar)

det är olika laster beroende på vad det är för prylar, nästan alla smartpluggar jag vet förutom vissa utanpåliggande qubino samt Heltun High Load inbyggnadsmodul fixar bara Resistive last dvs traditionella glödlampor, värmeelement dvs saker som utgör ett motstånd.

qubino och heltune vet jag fixar andra laster då jag tjatat med bådas utvecklare som bekräftar att testerna är gjorda på 16A för alla tre typer av last och garanterade att det inte är ett problem.
(qubinos inbyggnad klarar andra laster med fast mycket lägre än utmärkt effekt, tror det är 100w på flush dimmern för styrning av fläkt)

induktiv last är tex motor (diskmaskind,tork,tvätt,hårblås,dammsugare) lysrör med magnetisk reaktor, spolar osv kör man induktiv last på en enhet som inte är gjort för det särskilt om man har högt effektuttag säg 1500w på en enhet som klarar max 2000w resistive last då är risken inte bara att du bränner pluggen utan riskerar även brand (tex fibaro relä har historiskt haft en vana att brinna när folk kör dom mot vanliga lysrör, (vet dock inte hur det är idag)

sedan har du även kapacitiv last, då är det tex kondensatorer, elektroniska transformatorer ​tex led lampor

det finns en "grund regel" eller rättare sagt, det är någorlunda vanligt att man kan belastar med 1/4 av utmärkt effekt om du ska köra annan last än resistive last OBS att detta gäller absolut inte alla produkter, vissa fixar inte det alls.
Säg att din plugg klarar 2000w då "ska" man kunna köra 500w av annan last. (rekommenderar dock att du kollar detta med tillverkaren)

Jag funderade på ditt projekt, du har inte bara funderat på att sätta en trampetsgängad stav med en gummi fot på? motorn roterar så kör pinen ut och öppnar luckan, det finns ju motorer där man har pinnen rakt genom motorn så då fäster du bara den under bänken så är det klart, annars kan man ju lägga en mindre motor med växling på sidan av stången med ett kugghjul som driver stången. jag tänker att din befintliga trälösning kommer mögla rätt fort för vattenångan från maskinen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

Jag ska byta till en photoresistor som jag sätter direkt mot diskmaskinens lampa. Har kört en del med dem för att mäta elförbrukningen. Den registrerar bara ljus när den direkt riktas mot en lampa, inget av indirekt dagsljus osv. Torde fungera bra.

Permalänk
Skrivet av aragon:

el är fan skit farligt och det kan gå illa så jäkla fort, jag hade en polare som "bara" skulle fixa en spotlight, efter plågats i ett antal timmar hittade en av hans ungar honom, han avled på sjukhuset. (med andra ord stäng av strömmen innan du petar)

det är olika laster beroende på vad det är för prylar, nästan alla smartpluggar jag vet förutom vissa utanpåliggande qubino samt Heltun High Load inbyggnadsmodul fixar bara Resistive last dvs traditionella glödlampor, värmeelement dvs saker som utgör ett motstånd.

qubino och heltune vet jag fixar andra laster då jag tjatat med bådas utvecklare som bekräftar att testerna är gjorda på 16A för alla tre typer av last och garanterade att det inte är ett problem.
(qubinos inbyggnad klarar andra laster med fast mycket lägre än utmärkt effekt, tror det är 100w på flush dimmern för styrning av fläkt)

induktiv last är tex motor (diskmaskind,tork,tvätt,hårblås,dammsugare) lysrör med magnetisk reaktor, spolar osv kör man induktiv last på en enhet som inte är gjort för det särskilt om man har högt effektuttag säg 1500w på en enhet som klarar max 2000w resistive last då är risken inte bara att du bränner pluggen utan riskerar även brand (tex fibaro relä har historiskt haft en vana att brinna när folk kör dom mot vanliga lysrör, (vet dock inte hur det är idag)

sedan har du även kapacitiv last, då är det tex kondensatorer, elektroniska transformatorer ​tex led lampor

det finns en "grund regel" eller rättare sagt, det är någorlunda vanligt att man kan belastar med 1/4 av utmärkt effekt om du ska köra annan last än resistive last OBS att detta gäller absolut inte alla produkter, vissa fixar inte det alls.
Säg att din plugg klarar 2000w då "ska" man kunna köra 500w av annan last. (rekommenderar dock att du kollar detta med tillverkaren)

Jag funderade på ditt projekt, du har inte bara funderat på att sätta en trampetsgängad stav med en gummi fot på? motorn roterar så kör pinen ut och öppnar luckan, det finns ju motorer där man har pinnen rakt genom motorn så då fäster du bara den under bänken så är det klart, annars kan man ju lägga en mindre motor med växling på sidan av stången med ett kugghjul som driver stången. jag tänker att din befintliga trälösning kommer mögla rätt fort för vattenångan från maskinen?

Två ball screw motors beställda från Amazon ikväll, tack för tipset! Tror absolut på ditt förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Två ball screw motors beställda från Amazon ikväll, tack för tipset! Tror absolut på ditt förslag.

när jag söker på ball screw engine får jag inte riktigt fram det jag tänkte på,
det är denna jag tänkte på där trapets skruven passerar genom motorn.

https://www.elfa.se/sv/linjaer-stegmotor-moons-16hy7001-11/p/...

https://www.aliexpress.com/item/32871937575.html?spm=a2g0o.pr..._

eller om man inte behöver så mycket slaglängd kanske den monterad liggande.

https://www.aliexpress.com/item/4001219794581.html?spm=a2g0o...._

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Hoppar in i tråden med en fråga som jag tror är enkel för er som kan (jag är helt ny till detta).

Förra ägaren till huset verkar ha installerat nån form av smart LED-strip, och jag vet inte hur jag ska styra den. Det finns ingen märkning på själva strippen vad jag kan se, men på transformatorn står det Phillips så jag antar att det är en Phillips Hue-pryl.

https://imgur.com/a/rj4EqMe

Är det en "Hue Bridge" kopplat till mitt nätverk och en app jag behöver, månne? Om det stämmer, räcker det med att autentisera appen mot bryggan och sen är det "fritt fram" mellan bryggan och LED-stripsen, eller måste LED-stripsen "resetas" på nåt sätt för att kunna paras ihop med bryggan/appen på nytt?

Edit: Har sökt lite och verkar som man kan behöva serienumret på strippen för att para. Jahaja, det återstår att se om jag kan få fram. Grejerna är ju inbyggda. 😖

Permalänk
Skrivet av felplacrd:

Hej,

Hoppar in i tråden med en fråga som jag tror är enkel för er som kan (jag är helt ny till detta).

Förra ägaren till huset verkar ha installerat nån form av smart LED-strip, och jag vet inte hur jag ska styra den. Det finns ingen märkning på själva strippen vad jag kan se, men på transformatorn står det Phillips så jag antar att det är en Phillips Hue-pryl.

https://imgur.com/a/rj4EqMe

Är det en "Hue Bridge" kopplat till mitt nätverk och en app jag behöver, månne? Om det stämmer, räcker det med att autentisera appen mot bryggan och sen är det "fritt fram" mellan bryggan och LED-stripsen, eller måste LED-stripsen "resetas" på nåt sätt för att kunna paras ihop med bryggan/appen på nytt?

Edit: Har sökt lite och verkar som man kan behöva serienumret på strippen för att para. Jahaja, det återstår att se om jag kan få fram. Grejerna är ju inbyggda. 😖

Ok, jag kan inte riktigt utläsa vad det är för pryl från strippen. Normalt brukar det räcka att nollställa och sedan aktivera parning. Det brukar antingen finnas en knapp för det eller så kan man åstadkomma samma sak genom olika typer av aktioner, typ stänga av och på 5 ggr.

Permalänk
Skrivet av aragon:

0-10v är endast för styrning, dvs tänk att du har en fläktkontroller
på denna går man då in med 230v och ut med 230v till fläkten, kontrollen har två extra sladdar med 0-10v signal styrning.
0-10v styr då utgående v tex sätter jag 0-10v signalen till 5v betyder det att den bara ger 115v till fläkten.

Nu bör det dock redan finns någon form av styrning på fläkten så med lite tur kanske du kan koppla in dig där i stället
och använda befintlig styrning, ett annat exemel är att använda torrkontakt, det betyder att signalen som går in går ut med samma värde, och drivs vanligen med 12 eller 24v tex qubino har versioner med detta, "den ersätter den befintliga knappen/vredet)

Har fått igång det medföljande reglaget, är så här det ser ut:

Utgår ifrån att det är pic16f690 som styr fläkten. Vackrast vore väl om man kunde styra pic microcpntrollern direkt med en esp32, ska googla lite, ingen aning om hur svårt det kan vara. Alternativet är väl att byta ut allt?

Permalänk

Musfälla från Biltema med påklistrad Telldus dörrsensor. Nu plingar det i mobilen vid fångst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tractorbeam:

Musfälla från Biltema med påklistrad Telldus dörrsensor. Nu plingar det i mobilen vid fångst

Genidrag!

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Har fått igång det medföljande reglaget, är så här det ser ut:
https://www.bildtagg.se/file/hooq4s3bif0b6q15s9nm6o4y

Utgår ifrån att det är pic16f690 som styr fläkten. Vackrast vore väl om man kunde styra pic microcpntrollern direkt med en esp32, ska googla lite, ingen aning om hur svårt det kan vara. Alternativet är väl att byta ut allt?

tog bort inlägget, när jag kollade spec stod det att SHELLY-DIM-2 ska klara induktiv last upp till 200w, men när frågan ställdes så säger tillverkaren att dom inte fixar motorer alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev lite problem med kameran som skulle monteras på toppen av en stolpe, då kameran inte kan tiltas ner.
lösningen blev att 3d printa en 16graders "adapter"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så nu är den gamla skitkameran borttagen och den nya monterad,
det blev bra att montera en junction box, så slapp jag den fula plastlådan på stolpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

egentligen inget smart men skriver det ändå Jag skulle ställa in den nya kameran idag....... ingen anslutning, hmm går ut och mäter upp paren, mätaren säger att alla paren är ok switchen visar att kameran drar 3.7w-4w men går inte igång.
tar in kameran och testar med annan kabel då startar den direkt, då minns jag visst i He***e kabeln som ligger ut till stopen kommer från kjell..... den hade jag helt glömt bort att byta när vi skiftade övrig kabel. så morgondagens syssla blir att dra 50-60m kabel i mark, tur man la tjocka rör och el brunnar. förhoppningsvis kan man bara tejpa på den nya kabeln och dra hela vägen på en gång. (om det inte regnar vill säga då får det vänta)

i morgon ska aluminiumet för projektet med halvmåne fönster komma, med lite tur kanske man hinner påbörja det i helgen.
ska komma en säng i morgon med, tanken med den är att få in den i ha, så man kan hissas upp automatiskt när klockan ringer.
(få se hur sur frugan blir när det hände första gången

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

Så nu är den gamla skitkameran borttagen och den nya monterad,
det blev bra att montera en junction box, så slapp jag den fula plastlådan på stolpen.

https://i.imgur.com/64DvpXt.jpg

https://i.imgur.com/u5QfWOf.jpg

Riktigt snyggt!

Skulle vara lite coolt med en vaktkur med tonade rutor bredvid, även om det aldrig satt någon i den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

Riktigt snyggt!

Skulle vara lite coolt med en vaktkur med tonade rutor bredvid, även om det aldrig satt någon i den...

Hahaha bra idé, hmm får sätta ungarna på roterande vakttjänst 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag blev det ändå lite gjort, kameran har nu en ny kabel och är inställd, var skitsmidig att byta, tog nog 10min. i stället för att lägga in postbilen la jag in våra bilar så nu säger den till när okända bilar kommer.

fick hem sängen, till min besvikelse var det blåtand fjärr till den, men jag har hittat en hubb som är gjord för denna sängen så jag kan knyta den till alexa och förmodligen få in den i ha, får nöja mig med att köra rutiner via telefonen så länge, nackdelen var att fugan nu kan höja upp sängen när hon är uttråkad och vill jag ska gå upp. (hmm man kanske skulle skaffa samma till ungarna med)

aluminium kom till halvmånefönsterna men den blir inte riktigt bra så jag ska beställa en omgång till. (jäkla vad dålig man är på profiler och hur det blir i verkligheten)

inte så smart egentligen men monterade mjukstängare på köksskåpen när jag byte gångjärn idag, skönt att slippa banna ungarna varje gång dom dra till aningen hårt när dom ska stänga skåpet. (kan smälla så glasen på bänken studsar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Idag blev det ändå lite gjort, kameran har nu en ny kabel och är inställd, var skitsmidig att byta, tog nog 10min. i stället för att lägga in postbilen la jag in våra bilar så nu säger den till när okända bilar kommer.

fick hem sängen, till min besvikelse var det blåtand fjärr till den, men jag har hittat en hubb som är gjord för denna sängen så jag kan knyta den till alexa och förmodligen få in den i ha, får nöja mig med att köra rutiner via telefonen så länge, nackdelen var att fugan nu kan höja upp sängen när hon är uttråkad och vill jag ska gå upp. (hmm man kanske skulle skaffa samma till ungarna med)

aluminium kom till halvmånefönsterna men den blir inte riktigt bra så jag ska beställa en omgång till. (jäkla vad dålig man är på profiler och hur det blir i verkligheten)

inte så smart egentligen men monterade mjukstängare på köksskåpen när jag byte gångjärn idag, skönt att slippa banna ungarna varje gång dom dra till aningen hårt när dom ska stänga skåpet. (kan smälla så glasen på bänken studsar)

Får mig att tänka på Kalle Ankas väckarklocka. Fast mycket "snällare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Får mig att tänka på Kalle Ankas väckarklocka. Fast mycket "snällare".

Eller en sån här.