Problem vid uppstart "Your system may not be fully stable"

Permalänk
Medlem

Problem vid uppstart "Your system may not be fully stable"

Hej!

Jag får sedan en dag tillbaka detta fel när jag startar datorn:

Om jag går in i BIOS och sen bara startar datorn utan ändringar så fungerar allt klockrent ändå. Men något måste det ju vara problem med?

Det enda jag egentligen har gjort (för länge sedan) var att överklocka mina RAM-minnen till 3200MHz vilket de är gjorda för. Men ändrade inget med volten då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Det enda jag egentligen har gjort (för länge sedan) var att överklocka mina RAM-minnen till 3200MHz vilket de är gjorda för. Men ändrade inget med volten då.

Minnena må ha stöd för det men moderkortet har det inte (eller rättare sagt det har det men allt över 2133 Mhz är OC).

Med det sagt prova att uppdatera UEFI/BIOS, då du kör med 2406 och senaste är 3004.
Det har dock varit problem för vissa på en del ASUS moderkort med versionerna av UEFI/BIOS från December (2019) om man te.x kör med ett separat ljudkort.
Så prova med version 2901 först (då den har uppdaterat stöd för överklockning av RAM).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar och tips. Jag börjar med det.

Permalänk
Medlem

Det löste dessvärre ingenting. Jag uppdaterade BIOS och det gick utan problem. Men direkt efter omstarten fick jag upp detta felmeddelande:

Jag gick in i BIOS och fann inga fel så jag klickade vidare och ny omstart och fick då detta meddelande:

Startade efter en stund om på nytt och nu till det konstiga. Flera gånger både FÖRE jag uppdaterade BIOS och nu även efteråt så kommer jag till denna bild

Det står att jag ska klicka DEL eller F2 för att komma till BIOS. När jag gör det händer absolut ingenting. Det är som om mitt tangentbord inte fungerar. Men ett antal gånger (HELT random) så kommer jag efter en stund tillbaka till första felmeddelandet där jag kan klicka F1 för att komma in i BIOS igen. Det finns absolut ingen logik bakom när jag kommer vidare till F1-menyn eller när den bara stannar kvar vid denna bild konstant, tills jag startar om datorn manuellt.

Notera att allt detta har alltså hänt senaste dygnet utan att jag har gjort något alls i själva datonr. Inte installerat något eller ändrat något i BIOS. Datorn har bara bestämt sig för att börja strula. Har jag ett trasigt moderkort tro?

Alla tips och förslag mottages varmt.

Permalänk
Medlem

Om du verkligen har uppdaterat bios klart så bör du efteråt nollställa bios också även om det inte alltid står i instruktionerna.

Dom sätt att nollställa medan strömkabeln är utdragen är kända för att fixa många fler konstiga fel än det sättet som finns i bios. Gör antingen det sätt som står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund.

-------------

Gällande minnen när man inte använder XMP profil för att ställa in eller när det inte blir rätt.

Man ska ställa in minnenas spänning (volt) och timing (latency) så man börjar från rätt siffror innan man ens drömmer om att höja minnenas hastighet (frekvens). Minnes tillverkarna och vissa butiker har siffrorna man behöver om det inte står på själva minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Om du verkligen har uppdaterat bios klart så bör du efteråt nollställa bios också även om det inte alltid står i instruktionerna.

Dom sätt att nollställa medan strömkabeln är utdragen är kända för att fixa många fler konstiga fel än det sättet som finns i bios. Gör antingen det sätt som står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund.

-------------

Gällande minnen när man inte använder XMP profil för att ställa in eller när det inte blir rätt.

Man ska ställa in minnenas spänning (volt) och timing (latency) så man börjar från rätt siffror innan man ens drömmer om att höja minnenas hastighet (frekvens). Minnes tillverkarna och vissa butiker har siffrorna man behöver om det inte står på själva minnena.

Tack för tipset. Gjorde även detta (drog ström och batteri i 10 minuter) men får samma problem ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Tack för tipset. Gjorde även detta (drog ström och batteri i 10 minuter) men får samma problem ändå...

Testa att uppdatera till andra äldre/nyare bios versioner och se om dom funkar bättre.