Veckans fråga: Hur ansluts din SSD-enhet?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur ansluts din SSD-enhet?

Rasande hög överföringshastighet via M.2 NVME eller mer traditionell SATA? Denna vecka vill vi veta hur du ansluter din SSD-enhet!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på en Ivy bridge så är Sata men har en 1Tb 970 evo nvme och nytt agg som ligger nu som ska landa med en Ryzen 4000 är planen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

M.2 nvme för lagring då jag helt enkelt inte orkade installera om Windows när jag köpte den.

Sata-SSD för Windows räcker gott och väl.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Var ska man lägga sin röst om man inte har en SSD?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

S-ATA 3 Gbit/s, snabbare än så behövs ju inte

Permalänk
Medlem

Kör M.2 NVMe

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

NVME även om jag också kör en gammal SATA vid sidan om. Skulle aldrig råda någon köpa en SATA disk idag ny om det inte är hälften av priset av en motsvarande NVME disk och har prestanda med de bästa SATA SSDerna.

Ja billiga NVME med QLC teknik kanske man ska undvika. Men tyvärr kommer inte SSD i någon form eller överskådlig framtid ta över en vanlig hårddisk när det gäller utrymme.

Men jag vet flera här på Sweclockers som fortfarande kör sitt OS på en vanlig HDD och det är bara så fel! HDD är fortfarande lika aktuellt som alltid men inte som OS disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Var ska man lägga sin röst om man inte har en SSD?

Låt bli och rösta då.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

I min laptop har jag haft 2st ssd med var sin M.2 NVME i över ett år.
Den stationära har jag haft samma + sata i över 2år.

Och ja man märker stor skillnad på M.2 NVME och sata, det räcker bara att kopiera en fil. Det som är tragisk är att hemmanätverk än är så långsamma. Men när man får 10Gbit ethernet så blir sata en flaskhals även vid kopiering över nätverk.

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 970 EVO Plus 1 TB som primärenhet, dvs systemdisk, program och som mellanlagring vid vissa filöverföringar. Den är en M.2 över NVMe/PCIe, direkt på moderkortet.

Utöver det har jag två 2.5"-enheter anslutna via SATA, en på 1 TB och en på 480 GB.

I NAS:en (en vanlig Windows 10-burk med fildelning över SMB) har jag också en liten SSD, M.2 över NVMe/PCIe som systemdisk, för att inte offra nån av de sex SATA-platserna (just nu är fyra använda, men vid nästa lagringsökning blir det alla sex).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har både SATA och M2 NVME, vill gärna kunna välja båda.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

Samma här m.2 och sata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Har både SATA och M2 NVME, vill gärna kunna välja båda.

Frågan är hur du ansluter din primära SSD. Förmodligen systemdisken för de flesta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mega-Dark:

Var ska man lägga sin röst om man inte har en SSD?

Hos valfri återförsäljare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

OS har jag installerat på SATA men kör många program från m.2 NVME. Det blev lite så då jag från början hade Windows och Linux på varsin SATA SSD och sen körde jag Mac OS m.2-enheten. Nu kör jag dock inte Mac OS längre då det aldrig kommer nya drivrutiner till Nvidia-kort, plus att jag behövde utrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Var ska man lägga sin röst om man inte har en SSD?

Tror det är mot sweclockers regler att inte ha en ssd...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
99:e percentilen
  • Main: Samsung PM961 1 TB (M.2 NVMe)

  • Laptop: WD Blue 1 TB (M.2 SATA)

  • Före detta LAN-PC: Crucial MX500 240 GB (2,5″ SATA)

Det bästa med M.2 NVMe-diskar tycker jag inte är prestandan, utan att slippa kablarna. Särskilt i ett chassi som Ghost S1.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skaffade M.2 NVME när jag behövde större systemdisk för ett tag sedan.
Jag hade vanlig SATA (SSD) innan det och kan inte säga att jag märker någon enorm skillnad i dagligt användande även om jag såklart man MÄTA att det är stor skillnad.
Det skilde dock inte så himla mycket i pris på diskarna jag kollade på så jag såg ingen anledning att skaffa en till SATA-disk när jag skulle köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Seperata diskar:
NVME för OS - NVME för spel.

Spin för TB lagring.

Varför behöver man installer om Windows när man byter disk? Aldrig hört talas om klon program?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åter igen @JonasT, frågan är omöjlig för många (de flesta) på SweC, av anledningen att man har flera datorer.

Permalänk
Medlem

Primär och lilla ssd för spel är sata.
Instickskort för PCI Express för den större speldisken.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Åter igen @JonasT, frågan är omöjlig för många (de flesta) på SweC, av anledningen att man har flera datorer.

Frågan är om din *primära* SSD, på din primära dator. Någon av dina datorer måste du väl ändå använda mest.

On topic: har en ensam M.2 nvme disk i datorn, resten av filerna är på NASen

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Både jag och sambon tutar på med var sin Corsair MP510 M.2/NVME på 2TB som enda lagringsenhet. Bra pris/prestanda/utrymme.

2,5" SATA-ssd i resterande maskiner.

Externa 3,5" hårddiskar för backup.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

SATA.
Jag är nöjd nog att jag har ett moderkort med inbyggt SATA 6.0Gbps, men åldern stödjer inte mer nyare och skojigare standarder.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NutCracker:

Åter igen @JonasT, frågan är omöjlig för många (de flesta) på SweC, av anledningen att man har flera datorer.

Se det hela som en möjlighet till träning hur man hanterar livet i stort. Förmågan att bryta ned den, för dig, inviduella och kanske oerhört komplexa situationen till något du kan förmedla till en enkel trivial fråga applicerar även i verkliga livet utanför diskussionsforumen. Tog mig många år att inse detta. Med den goda effekten att idag uppfattas jag förmodligen som mer lättsam och inte som en fullt så knepig person längre.

Ifall man har flera SSD:er (jag har minst 5 datorer med SSD) så utgå från den som är den primära enheten. Vilket kan vara den du använder mest eller kanske den du älskar mest och har gett mest tid och omsorg.

Permalänk
Medlem

Preach @Laxpudding (y) On topic, M.2 NVMe, alldeles för lättinstallerad, god prestanda och ger ett städat intryck i chassit. God helg alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Se det hela som en möjlighet till träning hur man hanterar livet i stort. Förmågan att bryta ned den, för dig, inviduella och kanske oerhört komplexa situationen till något du kan förmedla till en enkel trivial fråga applicerar även i verkliga livet utanför diskussionsforumen. Tog mig många år att inse detta. Med den goda effekten att idag uppfattas jag förmodligen som mer lättsam och inte som en fullt så knepig person längre.

Ifall man har flera SSD:er (jag har minst 5 datorer med SSD) så utgå från den som är den primära enheten. Vilket kan vara den du använder mest eller kanske den du älskar mest och har gett mest tid och omsorg.

Från Fiskbullen till Laxpuddingen, ett ödmjukt tack för den livsfilosofiska utläggningen;)

Permalänk
Medlem

Har en M2 på mitt moderkort och körde en disk där i 4-5 månader innan den paja gick då tillbaka till vanlig Sata igen då jag inte orka plocka i och ur moderkortet för att byta då den sitter på baksidan av moderkortet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

En 1TB Corsair MP510 M.2 NVME som primär disk, inköpt Black Friday 2019.
En 2TB WD Blue M.2 SATA som lagringsdisk för sådant jag vill ha bra åtkomst till, inköpt för en tusenlapp under ordinariepris tack vare felaktig prissättning. Skall placeras i en SATA-docka för att frigöra M.2-platsen.
En 500GB Samsung Evo 850 samt en 500GB Evo 860 som numera agerar korttidslagring eller gravplats för föga viktig data. Inköpta mellandagsrean 2015 respektive BF 2018.

Jag är uppenbarligen en riktig kupongletare vad gäller lagring

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

NVME med lite Primocache
C: 960 EVO

D: 970 EVO

E: 1000kr china NVME