Permalänk
Medlem

Tack för massa bra tips i tråden! Skall försöka optimera mitt nätverk här efter råden. Körde Wifi Explorer och ser på 2,4Ghz att grannarna och jag använder kanaler som överlappar varandra. Vad jag inte förstod i första inlägget här var vilka kanaler man hamnar på, jag kan ju aktivt välja 1-13 men samtidigt tolkar jag det som att det bara finns 1,6 och 11. Jag ligger nu på kanal 4 och då används enligt Wifi Explorer kanal 2,3,4,5,6. Grannen använder kanal 1 och då bla kanal 1,2,3 vilket gör att vi överlappar på 2 och 3. Om jag då sätter kanal 6, kör den 4,5,6,7,8 då? (20Mhz). Och om nu bara kanal 1,6,11 finns, varför kan man välja ex 4 som jag då om det nu överlappar andra? Ursäkta min okunnighet men försöker lära mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nex83:

Tack för massa bra tips i tråden! Skall försöka optimera mitt nätverk här efter råden. Körde Wifi Explorer och ser på 2,4Ghz att grannarna och jag använder kanaler som överlappar varandra. Vad jag inte förstod i första inlägget här var vilka kanaler man hamnar på, jag kan ju aktivt välja 1-13 men samtidigt tolkar jag det som att det bara finns 1,6 och 11. Jag ligger nu på kanal 4 och då används enligt Wifi Explorer kanal 2,3,4,5,6. Grannen använder kanal 1 och då bla kanal 1,2,3 vilket gör att vi överlappar på 2 och 3. Om jag då sätter kanal 6, kör den 4,5,6,7,8 då? (20Mhz). Och om nu bara kanal 1,6,11 finns, varför kan man välja ex 4 som jag då om det nu överlappar andra? Ursäkta min okunnighet men försöker lära mig

Kanalerna är bara på 5 Mhz men man vill ha 20 Mhz så därför blir det överlapp.
Om en alla kör på 1,6 och 11 så kommer det att fungera hyggligt. Om du kör på 4 så kommer din trafik upp som brus för de som använder 1 och 6. Flyttar du till ett 1 eller 6 så ökar prestandan för alla.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Bristen med att mäta med en app är att den bara ser hur nätverken är konfigurerade, inte hur mycket de utnyttjas eller ev störningar från andra källor än wifi.

Du kanske har 10 comhem-routrar på kanal 6 som knappt används, medan det är grannen på kanal 11 som tankar semesterfilmer dygnet runt..

Sen blockar han allt varje gång han mikrar sin billyspizza.

Man ser pågående trafik på "alla kanaler" omedelbart. Tycker du ska testa appen, då du kanske inte har gjort detta.
"Råden" ska man ta med en nypa salt, går aldrig efter råden själv. Men Wifi-analyzer funkar liknande sätt som spektrumanalysator.

Om grannen drar igång mikron kan inget i hela världen hjälpa. Men en normalt fungerande mikro stör inte ut wifi som du kanske ponerar. Mikrovågsugnar är ganska bra avstörda i dag 2021. Jag har inga problem med "grannens mikro", har du? -Jag har inte ens problem i mitt kök med wifi och ugnen på samtidigt.

(Ugnen är faradays bur)

Men nästa gång jag mikrar en "Billys", ska jag allt ta och testa bandbredden vid mikron med bredbandskollen!
-Låter som ett "skapat problem" som egentligen inte finns. Har inte haft sådana problem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Kanalerna är bara på 5 Mhz men man vill ha 20 Mhz så därför blir det överlapp.
Om en alla kör på 1,6 och 11 så kommer det att fungera hyggligt. Om du kör på 4 så kommer din trafik upp som brus för de som använder 1 och 6. Flyttar du till ett 1 eller 6 så ökar prestandan för alla.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/2.4_GHz_Wi-Fi_channels_%28802.11b%2Cg_WLAN%29.svg

Observera att kanal 12 också är ledig i det europeiska spektrat. "11" är amerikanska råd, då de har 11 som "max".
Om man är en "fuling" så kan man aktivera kanal 13 och 14 också. Men är olagligt i vår zon av världen, eftersom vädersatelliter tydligen ligger där. Så det bör man nog inte göra. SMHI har redan så dåliga prognoser..

Edit:
Det är därför jag kör 2,4 för "IoT", och legacy. Bandbreddskrävande kör jag på 5.
Runt 150 eller mer Mbit/s på 2,4 tycker jag ändå är rätt bra och fullt tillräckligt.
-Hade varit jättelycklig med sådan kapacitet runt 2015! Total kapacitet alltså.

"Drar grannen på mikron" spelar ingen roll.. Har redundans. (Vilket man bör ha).

komplettering
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Man ser pågående trafik på "alla kanaler" omedelbart. Tycker du ska testa appen, då du kanske inte har gjort detta.
"Råden" ska man ta med en nypa salt, går aldrig efter råden själv. Men Wifi-analyzer funkar liknande sätt som spektrumanalysator.

Om grannen drar igång mikron kan inget i hela världen hjälpa. Men en normalt fungerande mikro stör inte ut wifi som du kanske ponerar. Mikrovågsugnar är ganska bra avstörda i dag 2021. Jag har inga problem med "grannens mikro", har du? -Jag har inte ens problem i mitt kök med wifi och ugnen på samtidigt.

(Ugnen är faradays bur)

Men nästa gång jag mikrar en "Billys", ska jag allt ta och testa bandbredden vid mikron med bredbandskollen!
-Låter som ett "skapat problem" som egentligen inte finns. Har inte haft sådana problem i alla fall.

Jag har appen, den mäter inte trafik och analyserar inte spektrumet. Däremot ritar den upp kanaler, kanalbredder och signalstyrkor för de accesspunkter den ser på ett snyggt sätt.

Har inte testat med wifi, men den stör mina blåtandslurar rätt bra när den kör. Eftersom 2.4Ghz wifi använder samma frekvenser gissar jag därför att det skulle påverkas på liknande sätt.

Typ såhär

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har bara testat gratisversionen. Den funkar väldigt bra. Annonserna stör mig inget särskilt. (Håller ju inte på med att scanna wifi hela dagarna!

Man mäter bara någon gång då och då. Mest när man sätter upp nätverket, och kanske en gång i halvåret eller liknande därefter. Gratisvarianten är bra alltså.

Tack, då kör jag på med gratisversionen, och annonserna stör inte mig heller. Jag undrade mest ifall den saknade vissa funktioner som enbart erbjuds i pro-versionen. Det låter bra att inte behöva mäta oftare än en gång per halvår.

Skrivet av Networker:

Observera att kanal 12 också är ledig i det europeiska spektrat. "11" är amerikanska råd, då de har 11 som "max".
Om man är en "fuling" så kan man aktivera kanal 13 och 14 också. Men är olagligt i vår zon av världen, eftersom vädersatelliter tydligen ligger där. Så det bör man nog inte göra. SMHI har redan så dåliga prognoser..

Eller så är det just vad folk gör, att aktivera kanal 13 och 14, eftersom SMHI:s prognoser är så dåliga. Nej, jag skojar bara. Kände faktiskt inte till detta förbud gällande kanal 13 och 14, men å andra sidan är jag inte särskilt insatt i de olika kanalerna överhuvudtaget, Det är därför jag måste sätta mig in i det lite mer, så att jag ställer in rätt kanaler för mitt Wi-Fi:

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Vila i frid

Wiki'n https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels#2.4_GHz_(... säger att USA kör med kanal 1-11 medans resten av världen (nästan) kör med 1-13.

Något att tänka på är att det har funnits buggiga wifi-drivare där de hårdkodat kanalerna till 1-11 så att en AP ställd på 13 i Europa inte kan upptäckas av klienter som bara söker 1-11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag har appen, den mäter inte trafik och analyserar inte spektrumet. Däremot ritar den upp kanaler, kanalbredder och signalstyrkor för de accesspunkter den ser på ett snyggt sätt.

Har inte testat med wifi, men den stör mina blåtandslurar rätt bra när den kör. Eftersom 2.4Ghz wifi använder samma frekvenser gissar jag därför att det skulle påverkas på liknande sätt.

Typ såhär https://youtu.be/4PIVhO-uRZA

Vet inte riktigt vad du svarar på exakt, men wifi-analyzer mäter wifi-banden. Är ett mycket bra hjälpmedel när man ska planera sitt wifi.

Klart att mikrovågsugnar stör, då de ligger på 2,4 och runt fem är dubbla frekvensen av 2,4.
Med 1000 Watt (mikrovågsugn) trots faradays bur och avstörda kretsar, kan de ha negativ påverkan/åverkan på wifi.
Inget jag har stört mig på i alla fall. Har inte ens lagt märke till sådan störning.

Men av gammal erfarenhet finns det "plasmaskärare" som stör väldigt mycket. Plasmaskärare vet jag användes av SKF i Gamlestaden. Vi snackar 20-30 år sedan. "Brusgolvet" på hela radiospektrat höjdes med typ 20dB.

EEvblog på YT sysslar med sådana "finesser", den gode Dave alltså. Han mäter sånt.
"Bakgrundsbrus". Kolla in Dave!

Edit:
Dave!

Glömde Dave från EEv!
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Wiki'n https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels#2.4_GHz_(... säger att USA kör med kanal 1-11 medans resten av världen (nästan) kör med 1-13.

Något att tänka på är att det har funnits buggiga wifi-drivare där de hårdkodat kanalerna till 1-11 så att en AP ställd på 13 i Europa inte kan upptäckas av klienter som bara söker 1-11.

Har för mig att kanal 13 och 14 bara finns i Japan. 1-12 har vi i "EU". Går att rotta om routern så alla kanaler släpps fria/unblockas. Kan tänka mig att man får jättebra throughput här i Sverige på kanal 13/14, då ingen annan trafik från omgivningen ligger där. Dock stör man ut (kanske) diverse vädersatelliter.

Finns en massa wifi-kanaler som är regionslåsta. Hårdvaran är internationell, så bara en mjukvarusak att låsa upp en kanal "grannarna aldrig använder". Är dock typ olagligt.

Här är en lista på "alla kanaler" som finns, de intressanta är de som är blockerade i Europa, kanske.. ("Ledig kanal").
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels#3.65_GHz_...

Blockerad kanal="ledig kanal".

Permalänk
Medlem

I Europa används kanal 1-13. Så man kan använda 1,5,9 och 13 om man vill klämma in 4 olika band på 2,4 Ghz.
Problemet är, vilket redan har påtalats i tråden, att vissa prylar är väldigt "amerikanska" så det har inte 13.
Så därför är rekommendationen att använda 1,6 och 11.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Kanalerna är bara på 5 Mhz men man vill ha 20 Mhz så därför blir det överlapp.
Om en alla kör på 1,6 och 11 så kommer det att fungera hyggligt. Om du kör på 4 så kommer din trafik upp som brus för de som använder 1 och 6. Flyttar du till ett 1 eller 6 så ökar prestandan för alla.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/2.4_GHz_Wi-Fi_channels_%28802.11b%2Cg_WLAN%29.svg

Tack! Skall fixa detta. Om vi ändå pratar optimering, kan du eller någon förklara de övriga inställningarna jag har möjlighet att ändra på:
Wi-Fi Agile Multiband (Aktiverad)
Target Wake Time (Aktiverad)
Airtime Fairness (Inaktiverad)
OFDMA/802.11ax MU-MIMO (Inaktiverad på 2,4Ghz, Aktiverad på 5Ghz DL-OFDMA only)
Explicit strålformning (Aktiverad)
Universell strålformning (Inaktiverad)
Tx power inställning (Performance)
802.11ax/ac strålformning (Aktiverad)
Aktivera WMM (Aktiverad)
802.11ac Multi-User MIMO (Aktiverad på 5Ghz backhaul)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

I Europa används kanal 1-13. Så man kan använda 1,5,9 och 13 om man vill klämma in 4 olika band på 2,4 Ghz.
Problemet är, vilket redan har påtalats i tråden, att vissa prylar är väldigt "amerikanska" så det har inte 13.
Så därför är rekommendationen att använda 1,6 och 11.

Jag håller med, men jag tycker också att det är trist att man kastar bort en kanal. Det gör dessutom att man missar möjligheten att få in två 40 MHz-kanaler alternativt två 20 MHz-kanaler jämte en 40 MHz-kanal. Europa hade blivit lite trevligare om alla i stället använde 1, 5, 9 och 13 samt slog av 802.11b (mer om det nedan).

Alla i tråden tycks inte vara överens om att man får använda kanal 12 och 13. Det får man genom EU-kommissionens beslut 2017/1483/EU. Om man inte gillar att läsa kommissionsbeslut så kan man i stället titta på PTS frekvensplan. Sök på dataöverföring. De licensfria kanalerna finns i området 2400-2483,5 MHz. Man kan notera att kanal 1 börjar på 2401 MHz och kanal 13 slutar på 2483 MHz, de går alltså inte utanför det licensfria området.

Ett till problem med att rekommendera 1,5,9,13 är att det förutsätter att kanalerna är 20 MHz breda. 802.11b har 22 MHz breda kanaler. Som nämnts tidigare i tråden bör man slå av denna standard i sin utrustning, om man inte explicit har enheter som kräver detta (och i så fall bör man hellre göra sig av med dem).

Det hela illustreras på den tidigare länkade Wikipedia-sidan för WLAN-kanaler:

Om man stänger av 802.11b tar man inte bara mindre frekvensutrymme för en kanal, man slipper även använda gamla datahastigheter ner mot 1 Mbit/s. Broadcast-trafik (från bland annat AP:n) skickas i en hastigheter som alla enheter kan begripa om man inte slår av det, vilket leder till mindre radiotid för snabba enheter. Eftersom långsam broadcast-trafik tar upp mer radiotid riskerar man dessutom att störa grannarnas trafik (på överlappande kanal) i större omfattning än om man håller sig till snabbare trafik.

802.11b fick en modernare efterföljare 2003. Trots det hade till exempel OpenWrt "legacy data rates" (dvs 802.11b) påslaget som standard i master-branchen fram till december förra året. Pull request:en har en del halvintressant läsning i sig. Eftersom en del OEM:er bygger sin firmware direkt på OpenWrt så kanske den ändringen får genomslag så småningom.

Om något årtionde har vi säkert samma diskussion om 5GHz-bandet, när man vill bli av med gamla sketna n- och ac-AP:er, men där WiFi Alliance propsar på bakåtkompatibilitet.

Skrivet av Nex83:

Airtime Fairness (Inaktiverad)

Det här tangerar diskussionen ovan. Jag vet mindre om 802.11 än vad jag skulle vilja, men som jag förstår det fungerar det i normalfallet så att enheter får sända lika många bitar. Om man slår på Airtime Fairness så får enheterna i stället lika mycket radiotid, vilket modernare enheter och enheter som befinner sig närmre AP:n gynnas av. Det kommer ju då också öka den totala kapaciteten i nätverket eftersom snabbare enheter får sända mer.

Funktioner för att låta AP:n sparka ut enheter med dålig mottagning kan också hjälpa till, hypotesen är då att klienten ska hitta en AP som finns närmre och börja använda den i stället, vilket leder till att den kan använda högre datahastigheter. Eller, i alla fall att klienten inte ska gå så långt från sin AP att den stör grannens AP som kör på överlappande kanal (i en situation där AP:na är så långt från varandra att de inte stör varandra).

Permalänk
Medlem

Du har rätt i teorin, men likväl har jag två bars på mobilen och 2.4 GHz fem våningar ner och med APn sådär 7 meter in i lägenheten och det är ett miljonprojekt = betong i överflöd. Ett tjugotal SSIDs från ComHem syns längs hela gatan.
Inne i lägenheten körs så klart 5 GHz, inte direkt som att jag skulle kunna maxa 500/500 över 2.4 GHz

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag hade velat köra 2.4 och 5 med samma ssid, för att få räckvidd när det behövs och bandbredd när det går.
Problemet med det är att om jag har en enhet som rör på sig, säg en mobil, så hoppar den till 2.4 så fort jag går någonstans där den tappar 5-täckning, men den går inte tillbaks till 5 igen när den kommer inom räckhåll, eftersom signalen på 2.4 är bättre. I praktiken sitter den därför på 2.4 med skithastighet större delen av tiden.

Eller finns det någon lösning på det som jag missat?

Asus aiMesh routrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Du har rätt i teorin, men likväl har jag två bars på mobilen och 2.4 GHz fem våningar ner och med APn sådär 7 meter in i lägenheten och det är ett miljonprojekt = betong i överflöd. Ett tjugotal SSIDs från ComHem syns längs hela gatan.
Inne i lägenheten körs så klart 5 GHz, inte direkt som att jag skulle kunna maxa 500/500 över 2.4 GHz

2 bars i mobilen på 2.4Ghz från vart?

Har du iPhone?