Mobil tappar kontakt med SIM

Permalänk
Medlem

Mobil tappar kontakt med SIM

Har en hyfsat ny Galaxy A40, men har senaste veckorna märkt att den ibland tappar kontakten med SIM-kortet.
"Inget SIM-kort sitter i, du kan endast ringa nödsamtal", eller nåt sånt.
Och sen strax efter så får den väl kontakt igen, och ber mig knappa in PIN för att låsa upp kortet.

Ibland kan den göra så typ 5 ggr på en minut, för att sedan funka 1 dygn (utan att jag ser det i alla fall!!!).

Jag antar att det inte är fel på Comviqs nät, då jag uppmanas knappa in PIN och låsa upp kortet varje gång.

Jag har testat ta ut och stopp i igen, och testat byta SIM-plats, men ingen skillnad.
När det väl funkar så funkar ju både SMS och samtal och surf!
Det är som att något glappar ibland!

Nu sitter kortet i min gamla skruttmobil, vilket känns måttligt kul, och blir ju jobbigt felsöka då det händer så sällan

Tror ni det är kortet det är fel på? Det har väl 3-4 år på nacken.
Eller är det troligast med mobilen?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Har en hyfsat ny Galaxy A40, men har senaste veckorna märkt att den ibland tappar kontakten med SIM-kortet.
"Inget SIM-kort sitter i, du kan endast ringa nödsamtal", eller nåt sånt.
Och sen strax efter så får den väl kontakt igen, och ber mig knappa in PIN för att låsa upp kortet.

Ibland kan den göra så typ 5 ggr på en minut, för att sedan funka 1 dygn (utan att jag ser det i alla fall!!!).

Jag antar att det inte är fel på Comviqs nät, då jag uppmanas knappa in PIN och låsa upp kortet varje gång.

Jag har testat ta ut och stopp i igen, och testat byta SIM-plats, men ingen skillnad.
När det väl funkar så funkar ju både SMS och samtal och surf!
Det är som att något glappar ibland!

Nu sitter kortet i min gamla skruttmobil, vilket känns måttligt kul, och blir ju jobbigt felsöka då det händer så sällan

Tror ni det är kortet det är fel på? Det har väl 3-4 år på nacken.
Eller är det troligast med mobilen?

Hände likadant med min sons Comviq kort för 2 veckor sen, fick beställa ett nytt kort och problemet borta 😁👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Hände likadant med min sons Comviq kort för 2 veckor sen, fick beställa ett nytt kort och problemet borta 😁👍

Men åh, är det sant?!
Det vore ju det enklaste förstås.
Får ringa Comviq imorgon, eller om man ska logga in nånstans och beställa...får se om jag hittar såna kontouppgifter i nån pärm

Oavsett om det är kortet eller inte så skadar de ju inte, men vore ju toppen om det var så enkelt!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Men åh, är det sant?!
Det vore ju det enklaste förstås.
Får ringa Comviq imorgon, eller om man ska logga in nånstans och beställa...får se om jag hittar såna kontouppgifter i nån pärm

Oavsett om det är kortet eller inte så skadar de ju inte, men vore ju toppen om det var så enkelt!

Om du har konto hos de, surfar in på Comviq.se och logga in.
Under telefonnumret välj hantera SIM-kort, tryck på Beställ nytt SIM & spärra SIM och följ guiden. 👍
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Har en hyfsat ny Galaxy A40, men har senaste veckorna märkt att den ibland tappar kontakten med SIM-kortet.
"Inget SIM-kort sitter i, du kan endast ringa nödsamtal", eller nåt sånt.
Och sen strax efter så får den väl kontakt igen, och ber mig knappa in PIN för att låsa upp kortet.

Tror ni det är kortet det är fel på? Det har väl 3-4 år på nacken.
Eller är det troligast med mobilen?

Funkar inte byte av sim-kort så är det 100% mobilen.
Har nu i år skickat fem stycken kunders A40 med samma fel till verkstad där dom fått kretskortet bytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Beställt, tack för hjälpen
Hoppas det löser problemet också!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Funkar inte byte av sim-kort så är det 100% mobilen.
Har nu i år skickat fem stycken kunders A40 med samma fel till verkstad där dom fått kretskortet bytt.

Äsch då!
Får hålla tummarna.
Men är det ett känt problem, så lär det inte vara knepigt att få det felsökt/fixat - men vill ju gärna ha tillbaka just min mobil då, eftersom skärm och allt annat är tipptopp på den.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Äsch då!
Får hålla tummarna.
Men är det ett känt problem, så lär det inte vara knepigt att få det felsökt/fixat - men vill ju gärna ha tillbaka just min mobil då, eftersom skärm och allt annat är tipptopp på den.

I början så ville Samsung inte riktigt erkänna felet och uppgav att inget fel kunde hittas men efter att fler och fler inom samma koncern runt om i landet skickat in för samma fel så började dom åtgärda med byte av kretskort.

Annan mobil behöver du inte oroa dig för.
Kan dom inte laga den så startar dom en krediterings process med återförsäljaren så återförsäljaren får tillbaka pengarna för den ursprungliga luren och kan ge dig en ny.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

I början så ville Samsung inte riktigt erkänna felet och uppgav att inget fel kunde hittas men efter att fler och fler inom samma koncern runt om i landet skickat in för samma fel så började dom åtgärda med byte av kretskort.

Annan mobil behöver du inte oroa dig för.
Kan dom inte laga den så startar dom en krediterings process med återförsäljaren så återförsäljaren får tillbaka pengarna för den ursprungliga luren och kan ge dig en ny.

Ok, tack för info

Är det samma med besläktade modeller som A50 etc, eller är det bara A40 som utmärker sig?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Ok, tack för info

Är det samma med besläktade modeller som A50 etc, eller är det bara A40 som utmärker sig?

Har inte skickat någon annan modell för just det felet eller hört något om A50 eller någon annan modell med det specifika felet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Min A40 är på service nu...nytt SIM hjälpte ej!

Med lite tur kanske jag får lägga nån hundring emellan och få en A41 tillbaks
Nej men oavsett så blir det skönt när det är fixat, för gamla tegelstenen är inte rolig att ha nu under tiden...man blir snabbt bortskämd av nyare modeller varje gång

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Har inte skickat någon annan modell för just det felet eller hört något om A50 eller någon annan modell med det specifika felet.

Fan alltså - hämtade ut mobilen igår från service, och de hade bytt nån elektronik i den (framgick inte exakt vad).
Redan efter ett dygn har den tappat kontakt med SIM-kortet (så jag blir utlåst till jag trycker koden) 3-4 ggr!

SIM-kortet (som bara är några veckor gammalt) har funkat perfekt i min gamla mobil under de två veckor den nya var på service.

Tror inte jag orkar strula med detta längre, jag kanske bara köper en ny A41 istället och hoppas den inte delar elektronik-design med A40. A41 har ju annan CPU och annan GPU, och är ett år nyare, så borde va en hel del som är annorlunda under huven...
Får spara "gamla" åbäket som reserv eller nåt, uppenbarligen klarar de inte att laga den...och svårt för mig att bevisa felet också då den kan gå dagar utan glapp ibland.

:/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Fick samma problem och fick lämna in min på service.
Köpte den på MediaMarkt 2020-06-04 och fick lämna in den 2020-09-16.
D.v.s. lite drygt 3 månader efter inköp.
Innan service inlämnandet bytte jag sim-kort, formaterade mobilen och satte i nytt minneskort. Men utan resultat.
Kollade sedan på nätet och hittade er, här på sweclockers, som också hade samma problem.
Efter ha läst inlägget från Whiskey89 så förstod jag att det kan vara något fabrikationsfel.
Mycket riktigt var det så.
I arbetsbeskrivningen efter att ha hämtat mobilen från service stod det att de fick byta moderkort, flex och sim-tray.
Det gick på garantin och jag behövde inte betala någonting.
Servicen tog lång tid, 24 dagar. Vid inlämnandet så uppgav de 10-15 dagar.
Den goda kommunikationen och ett bra bemötande från MediaMarkt dämpade min irritation över den långa hanteringen.
Jag får tacka alla Er här på forumet för att ni skriver och på så sätt ha hjälpt mig.

Syftningsfel i text.
Permalänk

Sent svar på tråden men jag har haft samma galna problem
Lösningen:
Tejpa fast simkortet på simkorrtshållaren, jag använder en tunn eltejp. har inte haft ett tillbud sedan dess