Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tror att jag har läst detta någonstans att man löser "problemet" med att skapa ett gästnätverk. Någon som kan verifiera?

Hur skulle det göra det, egentligen alltså? Ett gästnätverk separerar ju bara dina enheter lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Hur skulle det göra det, egentligen alltså? Ett gästnätverk separerar ju bara dina enheter lokalt.

Letade upp tråden men insåg att det inte var lika utvecklande svar som mitt kanske.
#18405565

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag såg att den svarta kan rätt bli repig, stämmer det? Jag beställde en vit av den anledning att den kan se smutsig ut på ovansidan som du nämner

Tycker inte den svarta ser repig ut men den vita är allmänt fräschare på något sätt.

Permalänk
Medlem

Nöjd som sjutton med min Roborock. Men är det någon som sitter inne på något tips för att få mattorna att ligga kvar plant mot golvet?
Det är främst i hörnen på mattorna som det kan trassla till sig lite.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Går den över trösklar? Bor i hus och har trösklar mellan vardagsrummet, kök, hall etc

Tänker ffa på Roborock S5

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

@Dashio: Det enda man åstadkommer med gästnätverk är att den inte kan se de andra enheterna i nätverket, den kommunicerar ju fortfarande med Xiaomis servrar, å stänger man av den kommunikationen så stänger man högst sannolikt av möjligheten att fjärrstyra.

Vore dock intressant att veta vad den skickar för info, någon som vet?

Skrivet av underwatch:

Går den över trösklar? Bor i hus och har trösklar mellan vardagsrummet, kök, hall etc

Tänker ffa på Roborock S5

Beror på höjden på tröskeln, den (S5 Max) tar sig över mina trösklar som är runt 2cm efter några sekunders velande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Northbane:

Vore dock intressant att veta vad den skickar för info, någon som vet?

Tror trafiken är krypterad då det blir nog svårt att granska innehållet.
Hittade en reddittråd där användaren undrar varför hens roborock skickar 11 gig data i månaden.
https://www.reddit.com/r/Xiaomi/comments/9tgyrg/any_reason_wh...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Nöjd som sjutton med min Roborock. Men är det någon som sitter inne på något tips för att få mattorna att ligga kvar plant mot golvet?
Det är främst i hörnen på mattorna som det kan trassla till sig lite.

Utan att ha provat själv, då jag inte har några mattor alls, så kanske det går att använda dubbelhälftande tejp i hörnen? Finns lite olika varianter. Har du behov av att lyfta mattan så finns även kardborretejp som är stark som attans. Nackdelen blir förstås att du inte kan välja att tillfälligt ta bort mattan utan att ha kvar tejp på golvet. Men ska mattan ständigt ligga där så borde det fungera. Bygger förstås några millimeter men är det en tjock matta tycker jag inte att set borde märkas. På en tunn matta syns kanske en kant där tejpen sitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Utan att ha provat själv, då jag inte har några mattor alls, så kanske det går att använda dubbelhälftande tejp i hörnen? Finns lite olika varianter. Har du behov av att lyfta mattan så finns även kardborretejp som är stark som attans. Nackdelen blir förstås att du inte kan välja att tillfälligt ta bort mattan utan att ha kvar tejp på golvet. Men ska mattan ständigt ligga där så borde det fungera. Bygger förstås några millimeter men är det en tjock matta tycker jag inte att set borde märkas. På en tunn matta syns kanske en kant där tejpen sitter?

Tack för tipset. Jag ska prova med dubbelhäftande tejp! Jag vill bara slippa få en massa märken från tejpen sedan 😊

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Går den över trösklar? Bor i hus och har trösklar mellan vardagsrummet, kök, hall etc

Tänker ffa på Roborock S5

Jag har en S5 Max och den tar sig över ganska bra över mina gamla trösklar. Men när man sätter dit moppen så klarade den det inte lika bra.
Så tyvärr fastnar min 1-2ggr per gång den städar, det suger lite då man vill att den ska städa när man är borta.
Ska försöka byta ut mina trösklar..

Skrivet av Northbane:

@Dashio: Det enda man åstadkommer med gästnätverk är att den inte kan se de andra enheterna i nätverket, den kommunicerar ju fortfarande med Xiaomis servrar, å stänger man av den kommunikationen så stänger man högst sannolikt av möjligheten att fjärrstyra.

Vore dock intressant att veta vad den skickar för info, någon som vet?

Beror på höjden på tröskeln, den (S5 Max) tar sig över mina trösklar som är runt 2cm efter några sekunders velande.

Precis, har du märkt att den tar sig över bättre om man inte har moppen påhängd bak?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag har en S5 Max och den tar sig över ganska bra över mina gamla trösklar. Men när man sätter dit moppen så klarade den det inte lika bra.
Så tyvärr fastnar min 1-2ggr per gång den städar, det suger lite då man vill att den ska städa när man är borta.
Ska försöka byta ut mina trösklar..

Precis, har du märkt att den tar sig över bättre om man inte har moppen påhängd bak?

Har inte moppen på än så länge, men antar att det blir sämre i så fall med tanke på din kommentar. Hoppas min klarar av mopp å trösklar. Blir ju lite bökigt om man ska sätta upp mopp-schema å sen behöva plocka av moppen varje gång den är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Just detta med robotdammsugare är lite intressant ändå tycker jag. Hade kunnat tänka mig att ha en faktiskt men min katt är livrädd för dammsugare så jag chansar inte, hehe. Drar av manuellt så det blir snabbt och effektivt istället. Bor i en tvåa på 55kvm så det tar ingen direkt tid iaf

Lite sen citering men ändå. Har med katt som springer värre än rånare ifrån polisen för en dammsugare. Men robotdamsugaren är hon av någon anledning inte rädd för. Kan vara för att den går mjukt och rätt sakta. Sen låter den värre. Ibland följer hon efter den och härjar också.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Lite sen citering men ändå. Har med katt som springer värre än rånare ifrån polisen för en dammsugare. Men robotdamsugaren är hon av någon anledning inte rädd för. Kan vara för att den går mjukt och rätt sakta. Sen låter den värre. Ibland följer hon efter den och härjar också.

Ok, får fundera lite på't då. Ev göra en investering i framtiden

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Har inte moppen på än så länge, men antar att det blir sämre i så fall med tanke på din kommentar. Hoppas min klarar av mopp å trösklar. Blir ju lite bökigt om man ska sätta upp mopp-schema å sen behöva plocka av moppen varje gång den är klar.

Vanliga tröskeln är oftast inte problem, men jag har en tröskel som är lite som en ramp på ett ställe som den inte gillar. Sen kör den iofs upp och ner där 10ggr av någon konstig anledning så det är väll därför den fastnar. Men det är mellan hall (klinkers) och vardagsrum (trägolv) som ligger i lite olika höjd. Så det behövs en rampliknande tröskel där. Men jag hoppas att jag kan byta till en plåttröskel som är tunnare.

Ska kolla på det i sommar nu när man går på semester snart.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Meningslösa och provocerande oneliners undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Nu kliar det i fingrarna på en S5 max! Finns det någon som har något dåligt alls att säga om den? Hur lång är garanti tiden? Hur sker service i form av tvättbart filter, rengöring av borstar från här, mm ut? Blir batteriet sämre med tiden ? Någon som behövt reklamera/ lämna in på service?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv

Är också sugen men hur är de med mattor och gardiner som hänger ner med endast några cm kvar ner till golv??
Jag har mattor i alla rum och hela hallen är de en enda stor matta över hela golvet, hur funkar de med trasmattor som har fransar på kortsidorna och som sagt jag har 2 gardiner som fungerar som vägg, en som stänger farstun och en som hänger bakom soffan och gör en vägg mot köket som är i samma rum, hur hanterar en robot detta, blir de en vägg??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Är också sugen men hur är de med mattor och gardiner som hänger ner med endast några cm kvar ner till golv??
Jag har mattor i alla rum och hela hallen är de en enda stor matta över hela golvet, hur funkar de med trasmattor som har fransar på kortsidorna och som sagt jag har 2 gardiner som fungerar som vägg, en som stänger farstun och en som hänger bakom soffan och gör en vägg mot köket som är i samma rum, hur hanterar en robot detta, blir de en vägg??

Roboten kommer (i alla fall S5 Max) köra in i "väggen" (som den alltid gör) och forsätta "putta" tills det tar stopp. Eftersom gardinen kommer röra på sig så tar sig förmodligen roboten igenom till andra sidan. Vi har gardiner som släpar efter golvet och ibland kan roboten få för sig att åka upp på gardinen och på så vis irra runt tills den fastnar. Bästa effekt är såklart att lägga upp gardinen på t.ex. fönsterbrädan, alternativt att vinkla den så det inte blir möjligt att köra upp på den.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Det här att det alltid finns kvar "skräp" efter en dammsugning (som vissa tar för intäkt att deras robotdammsugare är otroligt mer effektiv än den vanliga dammsugaren) är något som även dammsugarförsäljare utnyttjar till sin fördel. Oavsett om det är Elektrolux eller Kirby så blir ju folk otroligt imponerade över att den demonstrerade dammsugaren suger upp så mycket efter en dammsugning med den vanliga dammsugaren hemma. Tror uppriktigt att det skulle bli samma sak om man dammsög med sin gamla dammsugare efter att robotdammsugaren kört sin runda.

Aja, var och en blir salig på sin tro

Nu förstod jag inte riktigt det här med rädslan för att dammsugaren kommunicerar via internet... är det att den skulle kunna skicka information om planlösningen i lägenheten som skrämmer?

Kan det vara så att istället för att sätta en rejäl processor i dammsugaren så skickar den över data för analys till en mer kapabel dator? Så att förbättringar i algoritmer för hantering av rumsinformation för effektiv dammsugning inte behöver tryckas ut till eventuellt överbelastade dammsugarprocessorer?

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är värt det ens i en normalstor villa med öppen planlösning. Men det är min åsikt. Den dag då robotdammsugare kan ersätta en vanlig dammsugare istället för att bara vara ett komplement så kan jag ändra mig.

Permalänk

Inspirerades av den här tråden att på allvar börja fundera på att skaffa mig en robotdammsugare.
Bor förvisso inte större än en 2:a på knappa 60 m2, men då jag pga en nervskada lider av kronisk smärta och blir väldigt dålig (läs: sängliggande) av de mekaniska rörelserna vid just dammsugning så drar jag mig dels för att ta tag i städningen och dels tar det evigheter då jag för att undvika att bli så dålig måste dela upp städningen på flera dagar trots den lilla ytan.

Efter att ha läst inläggen i tråden har jag förstått att Xaiomis robotar är bra.

Jag har i vardagsrummet två tämligen stora ryamattor med långa "hår", min fråga är huruvida någon här har liknande mattor och om roboten öht tar sig upp och fram på såna? (Frågan gäller alltså primärt om den tar sig fram och endast sekundärt huruvida den också kan dammsuga dem effektivt - detta pga de relativt smala mattfria utrymmena runt omkring mattorna i vardagsrummet.)

I övriga rum har jag tunna plastmattor med korta fransar så de borde fungera utan problem.
Är väl egentligen ingen dealbreaker då jag förstås kan ta just dessa ryamattor med den gamla vanliga ful-dammsugaren, men allt sånt monotont arbete jag kan undvika innebär bättre välmående och mindre smärta för mig att hantera.
Visar det sig att det är stört omöjligt att öht bokstavligen köra roboten på dessa mattor får jag väl helt enkelt köpa nya mattor framledes som etapp två.

Mycket tacksam om någon med liknande mattor har input kring detta.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av videopac:

Nu förstod jag inte riktigt det här med rädslan för att dammsugaren kommunicerar via internet... är det att den skulle kunna skicka information om planlösningen i lägenheten som skrämmer?

Dels finns det väl modeller med kamera, och de bilderna vill man väl inte ska skickas runt hursomhelst, dels kan det ju vara information i nätverket den kan samla på sig, men sen vill man kanske inte heller att någon privat information alls ska skickas ut när det inte finns någon anledning till det, särskilt inte till obskyra servrar i Kina. All hantering bör ju kunna skötas lokalt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@anon301768: trasmattor med frans tyckte in min om, fastnade ganska regelbundet så plockade bort den mattan. Annars funkar det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Tycker inte det är värt det ens i en normalstor villa med öppen planlösning. Men det är min åsikt. Den dag då robotdammsugare kan ersätta en vanlig dammsugare istället för att bara vara ett komplement så kan jag ändra mig.

Det kan de bra redan, jag plockar fram en skaftdammsugare en gång i veckan för de ställena roboten inte kommer åt och det tar ca 2 minuter. Så den ersätter vanlig dammsugning rätt bra, jag orkar iaf inte dammsuga varannan dag manuellt så det är markant renare med roboten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det kan de bra redan, jag plockar fram en skaftdammsugare en gång i veckan för de ställena roboten inte kommer åt och det tar ca 2 minuter. Så den ersätter vanlig dammsugning rätt bra, jag orkar iaf inte dammsuga varannan dag manuellt så det är markant renare med roboten.

Jag kör en runda med den vanliga dammsugaren en gång i veckan. Dock kan det ibland behövas en extra gång i hallen eller groventrén då man drar in den mesta skiten just där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag kör en runda med den vanliga dammsugaren en gång i veckan. Dock kan det ibland behövas en extra gång i hallen eller groventrén då man drar in den mesta skiten just där.

Kan säga att det blir bra mycket renare om man dammsuger varje/varannan dag, att dammsuga en gång i veckan gör att det samlas mycket damm och skit. Och som sagt så tar det ingen tid med roboten heller så man sparar mycket tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Roboten kommer (i alla fall S5 Max) köra in i "väggen" (som den alltid gör) och forsätta "putta" tills det tar stopp. Eftersom gardinen kommer röra på sig så tar sig förmodligen roboten igenom till andra sidan. Vi har gardiner som släpar efter golvet och ibland kan roboten få för sig att åka upp på gardinen och på så vis irra runt tills den fastnar. Bästa effekt är såklart att lägga upp gardinen på t.ex. fönsterbrädan, alternativt att vinkla den så det inte blir möjligt att köra upp på den.

Ok, jag har som sagt en vägg som gardin, och de är en ganska tjock gardin som är ca 4m in i rummet och de är ca 5cm mellanrum nere vid golvet, den andra är till hallen och den är lika dan fast ännu tjockare och den har mindre mellanrum.

De jag oroar mest över är alla ytor som den inte kommer åt, kollar jag i min lilla 2a så inser jag att ska de funka så måste jag ta bort många saker för att de ska vara nån vits med robot, i köket måste jag ta bort stolar för den kommer inte åt att dammsuga under köksbordet, sedan i andra änden har jag min stereo och högtalare som står på stativ och direkt framför en tjock matta som täcker hela golvet fram till soffan, blir inte mycket som den kommer åt där heller, frågan är om de är värt att köpa en robot dammsugare, tar mig ca 15 min att dammsuga normalt överallt men man är ju lite lat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ok, jag har som sagt en vägg som gardin, och de är en ganska tjock gardin som är ca 4m in i rummet och de är ca 5cm mellanrum nere vid golvet, den andra är till hallen och den är lika dan fast ännu tjockare och den har mindre mellanrum.

De jag oroar mest över är alla ytor som den inte kommer åt, kollar jag i min lilla 2a så inser jag att ska de funka så måste jag ta bort många saker för att de ska vara nån vits med robot, i köket måste jag ta bort stolar för den kommer inte åt att dammsuga under köksbordet, sedan i andra änden har jag min stereo och högtalare som står på stativ och direkt framför en tjock matta som täcker hela golvet fram till soffan, blir inte mycket som den kommer åt där heller, frågan är om de är värt att köpa en robot dammsugare, tar mig ca 15 min att dammsuga normalt överallt men man är ju lite lat också.

Är du säker på att den inte kan dammsuga under köksbordet? Normala stolar brukar inte vara något problem med den s5 och irobot 960 jag har.

https://youtu.be/JT4eDC21OE4

Men jag tror dock givetvis att det kan finnas situationer även där en s6 har problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan säga att det blir bra mycket renare om man dammsuger varje/varannan dag, att dammsuga en gång i veckan gör att det samlas mycket damm och skit. Och som sagt så tar det ingen tid med roboten heller så man sparar mycket tid.

Hos oss blir det inte så mycket att det finns något behov för tätare intervall mellan städningarna. Vissa undantag beroende på väderläget förstås, blir självfallet mer indraget när det är snöslask eller nedfallna löv ute t.ex. Fast då är det våttorkning som gäller iallafall vid den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ok, jag har som sagt en vägg som gardin, och de är en ganska tjock gardin som är ca 4m in i rummet och de är ca 5cm mellanrum nere vid golvet, den andra är till hallen och den är lika dan fast ännu tjockare och den har mindre mellanrum.

De jag oroar mest över är alla ytor som den inte kommer åt, kollar jag i min lilla 2a så inser jag att ska de funka så måste jag ta bort många saker för att de ska vara nån vits med robot, i köket måste jag ta bort stolar för den kommer inte åt att dammsuga under köksbordet, sedan i andra änden har jag min stereo och högtalare som står på stativ och direkt framför en tjock matta som täcker hela golvet fram till soffan, blir inte mycket som den kommer åt där heller, frågan är om de är värt att köpa en robot dammsugare, tar mig ca 15 min att dammsuga normalt överallt men man är ju lite lat också.

Ska man ha robotdammsugare så tycker jag man ska anpassa hemmet för det. Är man inte beredd för det så är det nog ingen bra grej. Det blir ju en extra sak att tänka på vid köp av inredningsprylar🙂.

Jag har precis beställt ett nytt skoställ som roboten kan dammsuga under. Istället för det gamla jag hade där det alltid samlades skit under det. Sådana anpassningar tycker jag man behöver göra om man ska njuta fullt ut av robotdammsugare.

För några år sedan när jag skaffade min dammsugare så byggde jag nya soffben så den kunde dammsuga där under. Nu när jag precis köpt ny soffa så är det första jag kollat på om benen är tillräckligt höga så min robot kommer under där🙂.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |