Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu verkar ju Sonos ha gjort om appen? Men frågan är om äldre sonos-produkter kan lira ihop med nyare?

Tänker typ play 1 ihop med ARC och sub Gen2, någon som har koll?

Sen vart skulle ni säga är vettigaste att handla som student, direkt från sonos?

Man gjorde det två appar för att behålla möjligheten att använda ex. Play:5 gen1 i den äldre appen.

S2 är den nya appen och om du kikar här https://support.sonos.com/s/article/4786?language=sv så ser du vilka som är kompatibla med S2 vilket är de flesta devices inklusive de du nämner. Som student kan du får 15% rabatt tror jag det är direkt via Sonos, kika här https://www.sonos.com/sv-se/unidays

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Är själv intresserad av en Sonos arc, men tyvärr är min Sony tv från 2017 och har inte eARC. Innebär detta att jag inte får dolby atmos från t.ex. min 4k spelare jag har kopplad till tv:n? Alternativt om jag köper någon annan soundbar med hdmi in och kopplar 4k spelaren till soundbaren så får jag då atmos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

Är själv intresserad av en Sonos arc, men tyvärr är min Sony tv från 2017 och har inte eARC. Innebär detta att jag inte får dolby atmos från t.ex. min 4k spelare jag har kopplad till tv:n? Alternativt om jag köper någon annan soundbar med hdmi in och kopplar 4k spelaren till soundbaren så får jag då atmos?

Precis. Har samma problem med min Sonos ARC nu fast med min Philips 2018 TV som enbart har ARC. Så jag har beställt en https://www.hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/.
För att få Atmos utan att behöva köpa en helt ny tv med eArc som troligen ändå hade fått problem med lip-sync som många andra verkar ha. "Arcana" är ute på test nu hos kunder och verkar fungera galant. De första 1900 första beställningar skickas preliminärt 15 september och just nu har de ca 1400st beställningar.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Tack för snabbt svar! Kollade själv på den, men känns dyrt och krångligt istället för att gå för t.ex. LG:s eller Sonys soundbars. Dock så lockar multiroom-möjligheterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

@Dekkan: Tack för snabbt svar! Kollade själv på den, men känns dyrt och krångligt istället för att gå för t.ex. LG:s eller Sonys soundbars. Dock så lockar multiroom-möjligheterna...

Jo jag förstår det. Hade Sonos redan innan så gick från Sonos beam till Arc med multiroom högtalare etc. Blev lite snopen när jag insåg att en ny tv behövdes för att få Atmos. Så riktigt grymt av HDFury gänget som tar fram detta, något helt nytt på marknaden vad jag vet så i stora hela är det inte en extra kostnad men även en investering den kommer kunna hantera både bild och ljud för att skala ned osv om man vill byta till en projektor senare.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Verkar ha kommit en uppdatering till Samsung i USA som ska lösa problem med Arc'n.

https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/sonos-arc-...

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som störs av att denna soundbar har så begränsat stöd för ljudformat? Varför kunde den inte ha DTS-stöd t ex?

Permalänk

Är det möjligt att koppla in en annan subwoofer än just Sonos? Isf hur? Någon som testat och hur bra blev resultatet?

Jag har ju redan en förstärkare med subwoofer tillgänglig i tvrummet så känns synd att man ska vara tvungen att byta detta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PussyWagon:

Är det möjligt att koppla in en annan subwoofer än just Sonos? Isf hur? Någon som testat och hur bra blev resultatet?

Jag har ju redan en förstärkare med subwoofer tillgänglig i tvrummet så känns synd att man ska vara tvungen att byta detta!

Vet att jag sett någon youtubefilm där de snor elektroniken från en sonos ikeahögtalare och petar in i en sub. Inte det smidigaste sättet men det funkade.

Här har du en av guiderna men fanns fler. Googla på ”sonos ikea sub” så ska du finna.
https://youtu.be/TiPPPu7j5DM

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vet att jag sett någon youtubefilm där de snor elektroniken från en sonos ikeahögtalare och petar in i en sub. Inte det smidigaste sättet men det funkade.

Här har du en av guiderna men fanns fler. Googla på ”sonos ikea sub” så ska du finna.
https://youtu.be/TiPPPu7j5DM

Fast det blir ju inte en 'sub' i Sonos systemets ögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

Fast det blir ju inte en 'sub' i Sonos systemets ögon.

Du kan också kanske använda en Sonos Amp för att koppla till din egen receiver och köra vidare med allt det gamla men få sonosfuntioner på anläggningen. Kan funka med en sonos port också.
För att vara säker så ring eller besök dun närmaste hifi-klubben butik så kan de säkerligen hjälpa dig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Ok, ja det var ju omvägar som hette duga för att få det att fungera. Även om det är fullt görbart med en billig Ikea/Sonos högtalare för att nyttja elektroniken.

Jag tänkte mer något i stil med att man kör allt via receivern, så att man kopplar ihop tv med receiver och Sonos arc till receivern. Så ljudet från tv går via receiver och vidare till arcen men samtidigt så får man också ut basen via receivern.
Men osäker på om det ens är möjligt att göra så?

Permalänk
Medlem

Har ett Samsung HW-K960 och gav 10000kr för det och det suger verkligen. Ljudet är fruktansvärt kasst, igen surround alls när man kollar på film, knappt nått ljud i bakhögtalarna. Ändå har jag skruvat upp allt som går.
Ända gång det är hyfsat ljud är när man tittar på en film med Dolby Atmos.
Hört att samsung typ lagt ner denna model o släpper inga uppdateringar.

Så jag undrar om någon har hela Sonos paketet och kan uttala sig om det är värt att lägga 22600kr på det

Sonos Arc
Sub (Gen 3)
One SL (2 st.)

Mvh Andreas

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Har ett Samsung HW-K960 och gav 10000kr för det och det suger verkligen. Ljudet är fruktansvärt kasst, igen surround alls när man kollar på film, knappt nått ljud i bakhögtalarna. Ändå har jag skruvat upp allt som går.
Ända gång det är hyfsat ljud är när man tittar på en film med Dolby Atmos.
Hört att samsung typ lagt ner denna model o släpper inga uppdateringar.

Så jag undrar om någon har hela Sonos paketet och kan uttala sig om det är värt att lägga 22600kr på det

Sonos Arc
Sub (Gen 3)
One SL (2 st.)

Mvh Andreas

Jag har stundtals varit rätt lyrisk över Arcen fram till att jag insåg att den har så sjukt dåligt stöd för olika ljudformat och för en som använder plex flitigt så suger det getpung att t ex inte DTS-stöd finns med. Så är sådant av värde för dig så bör du kika på en annan lösning alternativt anpassa dig

Har själv velat kolla lite på Samsungs nyaste atmos-limpa just pga detta men de verkar även lida av de problem som du upplever med ditt nuvarande system, man undrar ju varför dom inte kommer till bukt med problemen?

Anyhows, det är mycket pengar det handlar om, samtidigt så lirar ju allt i Sonos väldigt väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Har ett Samsung HW-K960 och gav 10000kr för det och det suger verkligen. Ljudet är fruktansvärt kasst, igen surround alls när man kollar på film, knappt nått ljud i bakhögtalarna. Ändå har jag skruvat upp allt som går.
Ända gång det är hyfsat ljud är när man tittar på en film med Dolby Atmos.
Hört att samsung typ lagt ner denna model o släpper inga uppdateringar.

Så jag undrar om någon har hela Sonos paketet och kan uttala sig om det är värt att lägga 22600kr på det

Sonos Arc
Sub (Gen 3)
One SL (2 st.)

Mvh Andreas

Jag har sonos arc + Sub gen 3 och är väldigt nöjd. Väldigt smidigt system som fungerar för både film och musik.
Ljudet är fantastiskt, röster hörs klart, basen var jag tvungen att dra ner på så den inte tog över och den spelar tillräckligt högt för mig. Atmos högtalarna har jag dock inte fått någon riktig "wow känsla" av, men har hört att man behöver sitta väldigt nära tvn för att få någon effekt av dem. Ifrån det jag hört så är bakhögtalarna (one sl) ett grymt tillskott ifall man ser mycket på film och du har möjlighet i appen att justera hur högt bakhögtalarna skall spela. Kommer definitivt att skaffa dessa när jag kan flytta anläggningen till ett mer lämpligt rum
Jag tycker det är värt det pga smidigheten, men det finns ju definitivt system man kan köpa som ger liknande ljud till en billigare peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert N:

Jag har sonos arc + Sub gen 3 och är väldigt nöjd. Väldigt smidigt system som fungerar för både film och musik.
Ljudet är fantastiskt, röster hörs klart, basen var jag tvungen att dra ner på så den inte tog över och den spelar tillräckligt högt för mig. Atmos högtalarna har jag dock inte fått någon särskild "wow känsla" av dock, men har hört att man behöver sitta väldigt nära tvn för att få någon effekt av dem. Ifrån det jag hört så är bakhögtalarna (one sl) ett grymt tillskott ifall man ser mycket på film och du har möjlighet i appen att justera hur högt bakhögtalarna skall spela. Kommer definitivt att skaffa dessa när jag kan flytta anläggningen till ett mer lämpligt rum
Jag tycker det är värt det pga smidigheten, men det finns ju definitivt system man kan köpa som ger liknande ljud till en billigare peng.

Håller med, nu kör jag inte Arc+Sub men Arc+One SL och det blev ett trevligt lyft av ljudbilden. Atmos har jag inte riktigt märkt av om jag ska vara ärlig, så lite besviken är man speciellt när man då även köpt en HDFury Arcana bara för att kunna mata Arcen med atmos-content direkt från min Nvidia Shield.

Aja, något ska man ju slösa pengar på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag har stundtals varit rätt lyrisk över Arcen fram till att jag insåg att den har så sjukt dåligt stöd för olika ljudformat och för en som använder plex flitigt så suger det getpung att t ex inte DTS-stöd finns med. Så är sådant av värde för dig så bör du kika på en annan lösning alternativt anpassa dig

Har själv velat kolla lite på Samsungs nyaste atmos-limpa just pga detta men de verkar även lida av de problem som du upplever med ditt nuvarande system, man undrar ju varför dom inte kommer till bukt med problemen?

Anyhows, det är mycket pengar det handlar om, samtidigt så lirar ju allt i Sonos väldigt väldigt bra.

Sant har en Sonos Five hemma.. Helt sjukt att en sån liten sak kan ge sånt ljud

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert N:

Jag har sonos arc + Sub gen 3 och är väldigt nöjd. Väldigt smidigt system som fungerar för både film och musik.
Ljudet är fantastiskt, röster hörs klart, basen var jag tvungen att dra ner på så den inte tog över och den spelar tillräckligt högt för mig. Atmos högtalarna har jag dock inte fått någon riktig "wow känsla" av, men har hört att man behöver sitta väldigt nära tvn för att få någon effekt av dem. Ifrån det jag hört så är bakhögtalarna (one sl) ett grymt tillskott ifall man ser mycket på film och du har möjlighet i appen att justera hur högt bakhögtalarna skall spela. Kommer definitivt att skaffa dessa när jag kan flytta anläggningen till ett mer lämpligt rum
Jag tycker det är värt det pga smidigheten, men det finns ju definitivt system man kan köpa som ger liknande ljud till en billigare peng.

Ja det är väldigt smidigt tycker jag. Tar ju inte sån plats som med golvhögtalare o annat som man haft innan.
Kollat mycket på Smart Home Sounds som testar och prata om sonos arc och det som hör till hemmabio paketet
Verka ju bara va bra saker om det..

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Kul att så många är nöjda!

Jag måste dock erkänna att jag själv inte varit särskilt imponerad när jag lyssnat på deras system. Det är inte dåligt på något sätt, och man betalar ju för någon form av paketlösning som trots allt innebär ett rätt bra ljud och framförallt en användarvänlig lösning! Det är ju det som är Sonos, och deras multiroom lösning förstås!

Men ser man enbart till ljudet, så tycker jag inte det är särskilt imponerande.

Är jag den enda som tycker så?? Kanske är mig det är fel på? 😐

Men helt klart, så lockar användarvänligheten! Den är värd mycket... framförallt när man har familj. (vilket jag ju har)

Så jag har inte helt valt bort Sonos ännu!!

Jag har dock kikat lite på en lösning med Dali Oberon On-Wall, samt en Bluesound Powernode 2. Som jag tyckte spelade rätt ok och med en bredare ljudbild än vad du får av en soundbar.
Någon som har någon åsikt kring den lösningen?

Permalänk
Avstängd

Tja.. 8000 för något som... Mest troligt låter kattskit.
Väljudets undergång. Men den lär ju sälja bra trots det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PussyWagon:

Kul att så många är nöjda!

Jag har dock kikat lite på en lösning med Dali Oberon On-Wall, samt en Bluesound Powernode 2. Som jag tyckte spelade rätt ok och med en bredare ljudbild än vad du får av en soundbar.
Någon som har någon åsikt kring den lösningen?

Inte på exakt de delarna. Jag går väl titta.
Men något åt det hållet söker jag med.
Dvs mindre än vanliga 5.1 system byggda runt stora golvhögtalare och en stor center. Men mer ljud, väljud än dessa sondbars ger. Marknaden verkar vara ytterligheter. Sondbars som. Låter skit men är lätt placerade och därmed möblerings vänliga eller stora 5.1 system som helt dominerandar rummet.
Däremellan är det.... Tunt.

Permalänk
Medlem

Kör idag ett litet system med Sonos beam + 2st one som surroundsystem.
Skulle dock vilja skapa ett rum till där Alla dessa spelar i stereo istället (högre ljud)..
Verkar så lätt när man läser. Men kan inte hitta alternativen som man bör hitta för att enkelt fixa detta....

Så hur fasen gör man? Använder appen s2.

Permalänk

Köpte både ny TV (LG 55”) och nytt surroundsystem (Samsung HT-F9750W) 2013 när vi flyttade in i nuvarande bostadsrätt.

Tittar egentligen inte speciellt mycket på TV eller lyssnar mycket på musik hemma, men när jag väl gör det så skulle jag vilja ha bra ljud precis som i bilen.

Skulle vilja uppgradera ljudsystemet till Sosnos Arc med deras Sub och eventuellt bakhögtalare, men inser att jag då även blir tvungen att köpa ny TV för att kunna använda eARC. TV’n fungerar mer än väl för det ändamål vi använder den till i dag och det blir ju en del pengar så frågan är om det är värt det vilket är svårt för er att svara på.

Dessutom har jag ingen aning om hur man ska koppla allt. Har i dag bredbandsroutern intill TV-n och dessutom har jag en TiVo box från ComHem och sedan Samsungförrstärkaren med Blueray, Radio, BT mm. Samsungförstärkaren kanske man inte ens kan använda mer utan allt är väl anpassat till endast streaming. Funkar BT direkt från telefon ens om man vill lyssna på musik via Spotify eller måste man ha TV’n igång och köra via någon app den vägen?

Ni ser…. Jag är inte speciellt påläst i nuläget, men hoppas någon kan hjälpa mig lite på vägen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest