Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forskare lyckas stjäla data via nätaggregatet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Teddis:

Väntar med spänning på BIOS-uppdateringen som stänger av alla strömsparfunktioner i datorn så det blir svårare att manipulera svängrummet i strömmatning

Huehuehue

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Så länge viljan finns 😂

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB
• 1x 3TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~  iPhone 11 64GB
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Citat:

Kommunikationen sker också med blott 50 bitar per sekund

Om man ändå måste vara inom någon meter från datorn...
Hur många bitar per sekund kommer jag upp i om jag tar hela datorn och går ?

Om någon skulle bryta sig in hos mig så är denna attacken det sista jag skulle oroa mig för.

Som ett experiment så är det väl rätt coolt och de som kom på det känner sig säkert rätt smarta.
Men praktisk tillämpning på det här känns extremt begränsad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ˈvɔ̂kstɔrp
Registrerad
Nov 2013

Åhh... Tusan...

Står en israel och glor över axeln, stäng datorn och dra ut sladden

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STOCKHOLM
Registrerad
Aug 2007

När datorns delar börjar låta som ett gammalt USRobotics modem, då ska ni börja bli misstänksamma...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STOCKHOLM
Registrerad
Aug 2007

Finns nog utvecklingsmöjligheter här, vi snackar ju om Israels forskare. De skulle teoretiskt kunna skicka/fånga upp data via elnätet i stället, om de redan nu visat att klarar att skifta belastningen i nätaggregatets drift.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Rapidact:

Finns nog utvecklingsmöjligheter här, vi snackar ju om Israels forskare. De skulle teoretiskt kunna skicka/fånga upp data via elnätet i stället, om de redan nu visat att klarar att skifta belastningen i nätaggregatets drift.

Verkar fortfarande rätt meningslöst. Vad är det man ska få ut av det hela om mjukvaran ändå först måste installeras på datorn.

Däremot om man kan göra det hela åt andra hållet blir det genast intressantare. Ett sätt att manipulera en dator som är ouppkopplad.

Dock skulle ju en UPS eller andra elsäkerhetslösningar genast slå ut hela anordningen. Dessutom vill jag minnas att jag läst om liknande lösningar för många år sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

På golvet under en manipulerad dator skulle man kunna gömma en matrisskrivare som skriver ut användarens inloggningsinformation, webbhistorik etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

"Jag hade problem med högljudda fläktar så jag bad Mossad sänka dem."

edit: nu står de helt stilla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

@Gurk:
Sen lägger vi ihopp detta med HDMI-VRR så får vi upp hastigheten ytterligare.

CPU: 3600x@4.2Ghz (1,344V). Mem:3200 16-17-17-21-1T.
GPU: 980Ti Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. (HW_CTL_MX_BSIZE"=dword:00000010)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Man kunde väl läsa av CRT-monitorer via radioantenn förr om jag inte minns fel, troligen ingen bra bild, men allt som skickar ut en radiovåg av något slag kan man ju läsa av.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 3600@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / Asus Rog Strix Geforce RTX 2060 OC / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 7 2700 @ Stock / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB 3200MHz CL16 / XFX RX480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av GuessWho:

Om man ändå måste vara inom någon meter från datorn...
Hur många bitar per sekund kommer jag upp i om jag tar hela datorn och går ?

Om någon skulle bryta sig in hos mig så är denna attacken det sista jag skulle oroa mig för.

Som ett experiment så är det väl rätt coolt och de som kom på det känner sig säkert rätt smarta.
Men praktisk tillämpning på det här känns extremt begränsad.

Off:
Jag hade en Cisco ATA något VoIP dosa och det kom ut att om man var närmare än ca 1.5m från den gick det att avlyssna samtalen på tror det var AM bandet. BBB erbjöd att men kunde byta ut den.
Men jag misstänkte att inte någon skulle knacka på min dörr och berätta att han behövde fixa med något under mitt skrivbord och sedan be mig ringa känsliga samtal i köket under tiden jag väntade på att han skulle bli färdig. Så det fick vara.

CPU: 3600x@4.2Ghz (1,344V). Mem:3200 16-17-17-21-1T.
GPU: 980Ti Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. (HW_CTL_MX_BSIZE"=dword:00000010)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Buffer:

Intressant. Nu är det säkert många säkerhetsansvariga inom försvarsindustrin som blir oroliga. Denna teknik borde gå att använda för att överföra information från stängda nät, via en internetuppkopplad dator...

Funderar på om det går att använda elnätet som nätverk på någotvis.. kanske inte går annars borde någon tänkt på det för länge sedan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Alpha77:

Funderar på om det går att använda elnätet som nätverk på någotvis.. kanske inte går annars borde någon tänkt på det för länge sedan?

Kör inte air-gappade datorer via lokala kraftverk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Alpha77:

Det finns produkter som använder elnätet som medium för nätverk, kolla här. Men de fungerar tämligen dåligt över längre sträckor.

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ˈvɔ̂kstɔrp
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av hACmAn:

@Gurk:
Sen lägger vi ihopp detta med HDMI-VRR så får vi upp hastigheten ytterligare.

Är bara runt 20-år efter

Sydkraft och Tele2 avtalar om Internet till hushållen via elnätet

3 000 hushåll får bredband via elnätet

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ˈvɔ̂kstɔrp
Registrerad
Nov 2013

Inga forskare här, men ett rätt intressant projekt där en Radeon programmeras som radiosändare via vanliga drivrutins API.
Möjliggör teoretiskt sändning av information på lite längre avstånd.
https://duo.com/labs/research/finding-radio-sidechannels

--