M-ATX server: Söker komplett förslag på standardkomponenter

Permalänk
Medlem

M-ATX server: Söker komplett förslag på standardkomponenter

Hej!

Det var länge sedan jag byggde datorer och idag har jag ingen koll alls på generationer och vad som anses bra och mest "bang for the buck". Vill gärna få er hjälp med att sätta ihop ett paket med delar till en server.

Syfte:
Det ska alltså bli en server som står på 24/7. Webserver, databas, MQTT och Home Assistant samt kanske lite annat kul på. Så över lag ganska liten belastning, men har några kameror kopplade till Home Assistant där det kan behövas live transcoding ibland. Dock vanlig HD, inte 4K.

Mål:

  • Standardkomponenter

  • Billig server med så mycket kraft som går att få för pengarna

  • Pålitliga komponenter (så gott det går, har inte råd med svindyra server-grade delar)

  • Gärna lågt TDP då den ska samsas med annan elektronik i ett litet rack

  • Moderkortet behöver ha minst ett nätverksuttag, samt ett ledigt pci-e slot för ytterligare ett nätverkskort

  • Behöver kunna ansluta en skärm ibland. Alltså behöver det finnas ett grafikkort eller integrerad grafik

  • Två små SSD-diskar, typ 100-200GB. En för OS, en för data

Chassit är 3U server chassi M-ATX och nätverkskortet Intel Gigabit CT adapter

Budget:
Så lite som möjligt, gärna runt 4k men helst inte över 6k. Chassi och nätverkskort ligger utanför budgeten.

Vad tror ni, går det att få ihop?

Permalänk
Medlem

Ungefär ett år sent, men har en server som ligger uppe på marknaden med startbud på 2000. Riktig server med 2 E5-2680, 16 kärnor och 32 trådar 3,5ghz om jag inte minns fel. Det är däremot som sagt en riktig server, stor rackare. Annars finns det X79 moderkort på facebook marketplace såg jag häromdan, såna kinesiska. 580kr för ett sånt mindre mATX kort. Rätt bra faktiskt och kan ta E5 V2 om man så vill. Skaffa dig en OK kylare till det sen har du en bra server.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.