Jag har under de senaste tre åren bygget eget hus, och nu börjar vi äntligen närma oss inflyttning (till sommaren), så ska försöka svara på lite av dina frågor.
För mitt eget bygge har det tagit lång tid då vi själva kontaktade en markägare om att vilja köpa en bit mark för att bygga på. Så det tog väldigt lång tid med avstyckning, bygglov, rita med arkitekt etc. Det fanns ingenting på tomten så vi har fått göra allt från början samt att det är utanför detaljplanerat område, så det kan ju skilja sig en del jämfört med en färdigstyckad tomt inom detaljplanerat område.
Vi byggde arkitektritat hus (lösvirke i sten) men använde en husfirma för att få totalentreprenad (vi var inte sugna på att behöva projektleda själva)
Skriver ner nedan de kostnaderna som vi hade förutom det "fasta" priset från hustillverkaren.
-Arkitekt (behövs ej om ni kör kataloghus)
-Nybyggnadskarta (behövs ej om ni köper tomt med bygglov)
-Geoteknisk undersökning (behövs eventuellt ej om det är "färdig" tomt) - 15 000kr
-Bygglov (behövs ej om ni köper tomt med bygglov)
-Infartsväg (brukar ingå om man köper färdigt tomt från hustillverkare, men dubbelkolla)
-Extra grävarbete (vår tomt hade matjord 1m ner, så vi fick betala 75 000kr mer för extra fyllnadsmaterial, så dubbelkolla kontrakten vad som ingår, och sätt en buffert för detta!)
- Kontrollansvarig (lagkrav, vi betalade 25 000kr, men skiljer sig en del, ta in massa offerter)
-Byggel (elförbrukning samt installation byggel under byggtid), svårt att uppskatta, vi har satt cirka 20 000kr för detta
-Pantbrev (nämner du själv)
-Räntekostnader under byggtid (antar att ni bor på annan ort under byggtid)
-Byggnadskreditiv (några tusenlappar, inte jättedyrt)
-Ritningsvärdering (krävs om ni ska ta lån, ca 2000kr)
-Anslutningsavgifter (nämner du själv, våra var asdyra: EL 35 000kr, fiber 70 000kr, VA 185 000kr)
-LPS pump (om detta behövs till avlopp, du står för installationen = 12 500kr för oss)
-Stenkista (om det inte är kommunal dagvattenhantering = ca 15 000 - 20 000kr beroende på storlek)
-Anmälan jordvärme (kommer ej ihåg exakt, men några tusen, behövs ej om ni har frånluft eller annat värmesystem som ej behöver "grävas" ner)
Övrigt:
Som du nämner själv så kommer det massa sidokostnader som är mer "frivilliga", typ trädgård, garage etc. Här får man sätta kostnaderna själv samt beroende på hur mycket man kan göra själv. För asfalt så betalade vi ca 4500kr för 5kvm (vid infastvägen) och då gjorde jag förarbetet själv, men här tar ju utkörningsavgiften en stor del av priset, så gör man större så är antagligen kvadratmeterpriset mindre.
Annars är det lättaste att googla runt och t.ex. hitta en betongsten man gillar och se vad den kostar kvardratmetern, samma sak med staket etc. Brukar vara rätt lätt att räkna fram vad det kostar (glöm inte markarbeten etc som krävs). Det som är svårare är att få fram priser på om någon annan ska utföra arbetet då väldigt lite finns synligt på nätet, man måste nästan alltid fråga om offert vilket gör att det tar längre tid att få fram priser.
Något jag verkligen rekommenderar är att ha minst 10% buffert på er totalbudget. Det uppstår alltid extrakostnader under vägen eller att ni kanske kommer på att ni vill ha andra dörrhandtag, eller byta köksluckor/vitvaror under byggets gång, så ta med en buffert!
Räkna även med att det tar mycket tid att bygga nytt. Det misstaget som många gör att man förutsätter bara för att man köper modulhus (eller annan totalentreprenad/nyckelfärdigt) är att man inte behöver göra något själv. Detta ser man allt för ofta på byggahus.se där folk har köpt ett "nyckelfärdigt" hus, besöker aldrig byggarbetsplatsen och när de flyttar in så hittar man en massa fel vilket leder till en mardrömsprocess. Jag är nere på vårt bygge minst en gång i veckan, pratar med byggarna, går igenom vad som är gjort etc. Har själv hittat massa fel när jag varit nere, men då har de kunnat åtgärda det direkt utan problem. Det är även bra att vara nere ofta för att få en god relation till sina byggare, bjud gärna på fika
Vet inte om det gav så mycket svar ovan, men hoppas det kan hjälpa något! Annars lycka till. Det är skitroligt att bygga nytt hus, tar väldigt mycket tid, men du får det precis som du vill ha det!
Skrivet av Noob I am:
Finns säkert människor med bra information och kunskap på detta forum, dock finns det ett forum som mer eller mindre är dedikerat för sådana frågor Byggahus.se. Lycka till!
Håller med ovan att byggahus.se är ett väldigt bra forum, har spenderat många timmar där inför mitt eget bygge!
Lycka till!