Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Pegout 206 överhettas

Vet inte om jag satte tråden rätt, flytta bara om det skulle behövas.

Jag har en 1.4l pegout 206 som hah nyligen införskaffade för att pendla till jobbet med.
Den är av 2004 års modell och har gått 136000km.

Efter ca 70km så överhettas den, dock kör Jag 40km till jobbet sen påväg en hem efter 30km så har den överhettas 3 gånger nästan på samma ställe. Så det är inte 70km I sträck ja kör.

Jag har bytt ut tömt och fyllt nytt vatten varmkört och sen bytt igen.
Sen har ja kontrollerat att fläkten fungerar som den ska.

Temperatur Visaren går ner i bott för att sen efter någon minut flyger den upp till överhettning.
Sen flaxar den mycket där emellan mellan70-90 innan överhettning.
Har köpt en ny thermostat som ja ska montera dit om någon dag får hoppas det är felet.
Den verkar faktiskt inte ens vara så varm som den säger då den stannade igår överhettad en halvtimme på samma temp, sen rätt som det var gick den till 70 ganska snart.

Har även kollat efter läckor samt kollat oljan och den är inte mjölkig.
Senhar jag även luftat kylsystemet.

Förutom thermostaten så kommer ni tänka på något annat?

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

Är den varm på riktigt, eller kan det vara givaren som är tokig?

Permalänk

@Ludenben

Uppdaterade texten lite.

Jag tror inte att den faktiskt är så varm som den säger.
Då det kan gå ner så plötslig och vara så varm så länge osv.

Hmm är det jobbigt att byta givaren tro?

Edit
(nu vet ja vilken givaren är och nej den lär inte vara allt för jobbig att byta :).)
Kopplade ju ur den när ja felsökte om de kunde va fläkten.

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker på när du säger.
Temperatur Visaren går ner i bott för att sen efter någon minut flyger den upp till överhettning.
Sen flaxar den mycket där emellan mellan70-90 innan överhettning.
Är luft i systemet!

Då är det vanligt att temp mätare kan fladdra/gå upp/ner väldigt fort.
Vissa bilar är riktigt jävliga att lufta ur helt, och se till att när du luftar att ha värmen på max så vatten cirkulerar i värmepaketet.

Ett exempel på jävlig bil är Audi 100 ca 1987 med deras 1,8l fyrcylindriga motor (är det Audi 100 med 5cyl så är dom rätt lätta dock).
Har luftat 3st olika av dessa och alla var extremt jävliga och tog låååång (extra tid för att man fick slå av motorn för att undvika att dom kokade o sen vänta tills dom svalna av måååååånga gånger) tid.

Det bästa är att stå i en kraftig uppförsbacke blockera bakhjulen hissa upp fronten med domkraft, lossa påfyllnads kärlet och lyfta det så högt det går.
Sen fylla på extremt sakta helst så sakta att du ej fyller slangarna så luften får det lite lättare att komma ut.
Sen lossar man (alla) slangar en o en och luftar dom tills det kommer vatten där kopplar på dom igen luftar sen samma slang sakta för att undvika mycket vattenspill, upprepa med nästa slang/osv.
Efter det så är det bara o fortsätta lufta genom att fylla på vatten i påfyllnadskärlet och helst ännu saktare då.
Då tar det bara 2-3 timmar istället för 3-4 timmar i 3-4 dar som det tog första gången.
Sen får man ha koll på vattennivå i 2-3 veckor/50-100mil efteråt då det då o då har försvunnit några dl, dvs det var inte 100% luftat.

I jämförelse kan vi ta SAAB 99-900 fyll på vatten tills det är fullt öppna luftningsnippeln (finns ej nån på Audi 100) när det börjat komma ut lite vatten stäng, starta motorn vänta nån min varva till lite 2-3 gånger öppna och mer luft kommer ut, vänta tills det är en regelbunden vatten stråle i 3-4sek, stäng, varmkör (eller åk nån/några mil) tills termostaten öppnat, 1-3 dl brukar då försvinna ur påfyllnads kärlet, fyll upp.

Allt tar från snustorr motor till klart 5min (lite mer om det är kallt), nån enstaka gång kan det behövas 0,5dl till efter några dagar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@Mammalainen: Jag hade en Peugeot 307cc anno 2005. Nu kan jag inte tala för 207:an, men de är nog rätt snarlika.

Min hade (till en början av någon, fransk, outgrundlig anledning) elektronisk styrning av termostaten. Då kunde jag få problem med att termostaten inte öppnade tillräckligt snabbt, och bilen lät och blinkade som ett flipperspel i ~15 sekunder, men sen störtdök temperaturen till "normalt".

Efter byte av termostat till en som använder sig av mer traditionella styrmetoder gick bilen som en klocka tills en stolpe träffade den

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Ursäkta för sent svar!

Och tackar för att ni tog er tid att skriva era tankar och funderingar

Efter många om och men så byttes termostaten och drt verkar som att den var felet!

Tack igen mina kära bilclockare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade en 206 själv som hade en tendens att överhetta, kul att det verka lösa sig

jag kunde inte fixa mitt fel men det var helt annat i grund och botten(felaktig bränsle blandning, var för magert under gaspådrag och och riktigt rik när man släppte gasen, den small rätt ballt efter man sköt ut innanmätet ur katten, men att den gick magert löste jag med etanol )

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

men att den gick magert löste jag med etanol

???
Då går den ju ännu magrare!
Motorn vill (behöver) ju ha runt 25-30% mer bränsle när man kör på etanol istället för bensin.

Heller menar du att du drog i etanol för att rengöra?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver att du fyllt på vatten. Hoppas du menar rätt blandad kylarvätska av rätt sort för motorn, annars kommer du dels riskera glömma byta inför vintern och dessutom börjar korrosionen av vattenpump, motorblock osv så fort man bara använder vatten utan rätt tillsatser. Det är en hel vetenskap numera, men använd det som förespråkas av tillverkaren (står oftast i manualen).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du skriver att du fyllt på vatten. Hoppas du menar rätt blandad kylarvätska av rätt sort för motorn, annars kommer du dels riskera glömma byta inför vintern och dessutom börjar korrosionen av vattenpump, motorblock osv så fort man bara använder vatten utan rätt tillsatser. Det är en hel vetenskap numera, men använd det som förespråkas av tillverkaren (står oftast i manualen).

Jo självklart, var kanske lite otydlig
Men ja det är kylar vätska och inte bara vatten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Tror du blandar ihop lite här, du behöver ca 30% mer etanaol än bensin för att få ut samma effekt.

Men oktan halten i etanol är mycket högre än vanlig 95 oktanig bensin. etanol är mer resistant för spika och antänder inte lika lätt som vanlig bensin.

så blandar man ut 95 med etanol så tappar man effekt, men den spikar inte lika lätt(spikar inte bilen eller man har någon anledning att göra det så ska man skita i det, den blir lite slöare)

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!