Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Bil från Kina i Skoda Citigo, Vw Lupo klass med 33 Kwh för 70 000 Rmb men detta är efter Kinas stödpeng 25000 Rmb. Sedan tillkommer Vat, Tull + frakt.
https://www.electrive.com/2020/04/01/china-considers-extendin...

95000 Bil + 12000 Rmb frakt * 1.35 Vat+tull = 144 450 Rmb = 191 950 Sek

https://youtu.be/QkIarb-8Ot8

Är det bara att importera, regga, tuta och köra?
Inga typ av hinder som kan tänkas uppstå?

Permalänk
Medlem

@Jonas79: jag tror ju dock att kineserna som alltid sparat in på lite normala saker vi förväntar oss. Tex någon ljudisolering och krocksäkerhet men ska bli kul att se om någon tar dessa genom ncap

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av lasseTM:

Jag är jättenöjd, har haft både LR och SR+, kanske säljer min SR+ om 10 dagar så får vi se vad det blir då.
Min statliga bonus kommer och just nu har jag en blå bil, skulle gärna ha en vit istället men när jag köpte denna orkade jag inte vänta så jag tog en "lagerbil" från Tesla istället vilket blev en blå.

Tycker inte att LR är värd 100k extra utan jag hade köpt en P istället om jag ändå ska köra en LR, förutsatt att man inte behöver dragkrok. Men jag kör väldigt sällan långa resor och kommer typ alltid fram med min SR+ ändå, tittar man dessutom på körningar som är typ 100 mil så skiljer det faktiskt inte jättemycket i tid mellan SR+ och LR.

Det jag kanske gör är att försöka hitta en begagnad LR RWD eller en P- dvs en performance sleeper med dragkrok men båda är relativt svåra att hitta.

Annars saknar jag inget med bilen tycker faktiskt att SR+ är roligare än LR när det svänger lite, visst är ljudet aningen bättre i LR men SR+ i mina öron slår ändå nästan alla andra bilars ljud anser jag. Men ljud är ju högst personligt.

Jag ska förmodligen åka upp till Ljusne på tisdag förmiddag och kommer att köra SR+ så jag kommer att stanna i Gävle och ladda i 5-10min, är du intresserad kan jag försöka meddela innan vilken tid jag passerar om du är intresserad av att lyssna på ljudet eller provåka en kort bit.

Kan säga att min SR+ är den bästa bil jag ägt, passar mig som handen i handsken.

Ytterligare en fråga förresten, på tal om räckvidden. Om du kör lite längre sträckor, hur långt kommer du på vintern? Jag besöker ofta mina föräldrar i Mora. Ca 20 mil härifrån. Jag har få möjligheter till laddning på vägen. Går det att köra 20 mil lands/motorväg även i värsta vintertid utan laddning? Många pratar ju om halverad räckvidd under kalla vinterdagar? Då blir det på gränsen...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ytterligare en fråga förresten, på tal om räckvidden. Om du kör lite längre sträckor, hur långt kommer du på vintern? Jag besöker ofta mina föräldrar i Mora. Ca 20 mil härifrån. Jag har få möjligheter till laddning på vägen. Går det att köra 20 mil lands/motorväg även i värsta vintertid utan laddning? Många pratar ju om halverad räckvidd under kalla vinterdagar? Då blir det på gränsen...

Kan säga att jag kört Gävle-Mora (17,6 mil mellan superchargers) ett antal gånger i den Model S75D jag hade tidigare och det har alltid varit helt lugnt. Det värsta jag haft var väl att det drog typ 65-70% på den sträckan och då var det snöstorm och oplogat långa sträckor, samt typ -10. Model S75D har typ samma räckvidd som model 3 SR+ så det borde inte vara några problem alls på den sträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ytterligare en fråga förresten, på tal om räckvidden. Om du kör lite längre sträckor, hur långt kommer du på vintern? Jag besöker ofta mina föräldrar i Mora. Ca 20 mil härifrån. Jag har få möjligheter till laddning på vägen. Går det att köra 20 mil lands/motorväg även i värsta vintertid utan laddning? Många pratar ju om halverad räckvidd under kalla vinterdagar? Då blir det på gränsen...

Det är inga problem bara man inte är tung på högerfoten, ligger du i 80 kommer du säkert 35mil på vintern men är du gasglad försvinner milen snabbt.
Jag snittar 1,8-1,9 kWh/mil på vintern vilket ger lite över 25 mil och kan du dessutom värma upp bil och batteri med kabel i är 20mil inga problem alls.
Men är man osäker kan man sänka hastigheten vid dåligt väder, jag har för mig att en ökning av hastigheten på 10 km/h ökar din förbrukning med runt 7%.
Så är det precis så man kommer fram hade jag tagit det lungt till en början för att se hur förbrukningen ser ut på resan.

Man lär sig rätt snabbt ungefär vad bilen förbrukar vid olika väglag och anpassar sig där efter

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag snittar 1,8-1,9 kWh/mil på vintern vilket ger lite över 25 mil och kan du dessutom värma upp bil och batteri med kabel i är 20mil inga problem alls.

SR+ är specad på 41,5 mil, så det är med andra ord ett ganska stort tapp ändå om man kör normalt och inte ligger 30-40 under motorvägshastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

SR+ är specad på 41,5 mil, så det är med andra ord ett ganska stort tapp ändå om man kör normalt och inte ligger 30-40 under motorvägshastighet?

Kan rekommendera att kolla Björn Nyland på Youtube. 90 km/h är optimalt för lång räckvidd men ökar du hastighet till 120 Km/h tappar du bra med räckvidd.

Norska Elbil test tror jag körde 80 km/h för räckvidd på sommaren som långt överskred wltp siffrorna.

Säkert för att få det att låta bättre.

Men detta kan man välja att styra själv såklart.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

SR+ är specad på 41,5 mil, så det är med andra ord ett ganska stort tapp ändå om man kör normalt och inte ligger 30-40 under motorvägshastighet?

409 km Enligt WLTP ja, men knappast motorväg.
Det finns ingen elbil som klarar WLTP räckvidd på motorväg.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kan rekommendera att kolla Björn Nyland på Youtube. 90 km/h är optimalt för lång räckvidd men ökar du hastighet till 120 Km/h tappar du bra med räckvidd.

Norska Elbil test tror jag körde 80 km/h för räckvidd på sommaren som långt överskred wltp siffrorna.

Säkert för att få det att låta bättre.

Men detta kan man välja att styra själv såklart.

I Norge är medelhastighet rätt låg, många norrmän som ska åka från tex Oslo till Lofoten åker genom Sverige för att komma fram fortare.
Det är få vägar i Norge där man kan hålla någon fart att tala om.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Vänta nu.

Jag som kör ca 10 mil motorväg (110-130 km/h) och ca 5 mil stad/70-väg till landstället och sen samma väg tillbaks .... ska jag räkna med att motorvägen i princip kör slut på batteriet enkel resa?

Kanske en hybrid är.bäst då.(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

409 km Enligt WLTP ja, men knappast motorväg.
Det finns ingen elbil som klarar WLTP räckvidd på motorväg.

Ok, men om vi ser till din faktiska förbrukning, hur stort tapp får du i räckvidd sommar kontra vinter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Är det bara att importera, regga, tuta och köra?
Inga typ av hinder som kan tänkas uppstå?

Ingen som har någon tanke eller kommentar till mina frågor rörande import av Kina-bilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Vänta nu.

Jag som kör ca 10 mil motorväg (110-130 km/h) och ca 5 mil stad/70-väg till landstället och sen samma väg tillbaks .... ska jag räkna med att motorvägen i princip kör slut på batteriet enkel resa?

Kanske en hybrid är.bäst då.(?)

Skrivet av Otori:

Ok, men om vi ser till din faktiska förbrukning, hur stort tapp får du i räckvidd sommar kontra vinter?

Med en SR+ kommer du runt 25-30mil utan problem på 110 väg om du använder farthållare på 110 sommartid.
Vintertid skulle jag räkna 20 mil för att ha marginal.
Förbrukning sommar motorväg i 110km/h för mig runt 160-170 vinter 180-190 men det beror ju självklart på väglag och temperatur, är det mycket snö på marken eller torrt kan säkert skilja 20% I förbrukning.
Kan du värma bilen och batteri innan du drar tjänar du ett par % till.

Grejen är ju att allt detta låter rätt jobbigt på papper men det funkar jäkligt bra i verkligheten i alla fall för mig.
Laddare finns dessutom på rätt många ställen idag om man inte är för kräsen med hastigheten dvs kan man acceptera 50kw kommer man väldigt långt.

Dock är det ju en enorm fördel att köra Tesla och få tillgång till Teslas SUC.

Ett bra riktmärke tycker jag är att räkna 2/3 av bilens WLTP på motorväg då ligger man ganska nära sanningen vid ok väglag och temperaturer.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Ingen som har någon tanke eller kommentar till mina frågor rörande import av Kina-bilar?

Är den typgodkänd i EU? Annars är det rätt svårt att få använda den här vad jag förstår. Sen vet jag inte om Honda hade varit så glad i att någon säljer en så uppenbar kopia på deras design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Vänta nu.

Jag som kör ca 10 mil motorväg (110-130 km/h) och ca 5 mil stad/70-väg till landstället och sen samma väg tillbaks .... ska jag räkna med att motorvägen i princip kör slut på batteriet enkel resa?

Kanske en hybrid är.bäst då.(?)

Beror ju på vilken bil du köper men i de bilar jag haft hade det varit helt lugnt, Hade förmodligen kört fram och tillbaka på vintern. En SR+ kanske man inte kan räkna med att den även kan köra tillbaka utan att ladda i alla väder på vintern.

Permalänk
Medlem

https://teslaclubsweden.se/darfor-envisas-japan-med-sina-vatg...

Som jag läst någonstans; att Japan och Toyota pushar för vätgas är lika neutralt som om Saudiarabien skulle ha internationella biltillverkare som pushar för avgasbilar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Angående Model Y så kanske vi borde vara glada att den inte kommit hit än.

https://arstechnica.com/cars/2020/06/tesla-reportedly-shippin...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aktsu:

Kan säga att jag kört Gävle-Mora (17,6 mil mellan superchargers) ett antal gånger i den Model S75D jag hade tidigare och det har alltid varit helt lugnt. Det värsta jag haft var väl att det drog typ 65-70% på den sträckan och då var det snöstorm och oplogat långa sträckor, samt typ -10. Model S75D har typ samma räckvidd som model 3 SR+ så det borde inte vara några problem alls på den sträckan.

Skrivet av lasseTM:

Det är inga problem bara man inte är tung på högerfoten, ligger du i 80 kommer du säkert 35mil på vintern men är du gasglad försvinner milen snabbt.
Jag snittar 1,8-1,9 kWh/mil på vintern vilket ger lite över 25 mil och kan du dessutom värma upp bil och batteri med kabel i är 20mil inga problem alls.
Men är man osäker kan man sänka hastigheten vid dåligt väder, jag har för mig att en ökning av hastigheten på 10 km/h ökar din förbrukning med runt 7%.
Så är det precis så man kommer fram hade jag tagit det lungt till en början för att se hur förbrukningen ser ut på resan.

Man lär sig rätt snabbt ungefär vad bilen förbrukar vid olika väglag och anpassar sig där efter

Ok, tack för inputen båda två! Då känner jag mig lite lugnare med att välja en SR+. Det skiljer ju ändå 100tkr mellan den och LR. Man kan göra mycket annat kul för 100tkr.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är den typgodkänd i EU? Annars är det rätt svårt att få använda den här vad jag förstår. Sen vet jag inte om Honda hade varit så glad i att någon säljer en så uppenbar kopia på deras design.

Komiska är att denna bilen från Kina kom före Honda E så vem kopierar vem i detta fallet ?

Men därför dom flesta väljer att vänta tills bilarna kommer till inhemska marknaden då Laddstandarder skiljer mellan länder & garantier om något som sker så vill man gärna ha dessa lokalt på en så dyr produkt istället för att skeppa bilen till Kina för garanti ärenden.

Men inom Eu så vet jag inte hur det fungerat med garantier om du köper en bil från Tyskland om du är hänvisad till återförsäljaren där eller kan vända till samma kedja inom Sverige detta måste man självklart fråga själv.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hoppas på eus förslag om slopad moms på elbilar, då blir det en model S direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Hoppas på eus förslag om slopad moms på elbilar, då blir det en model S direkt!

Finns någon tidsram för detta? Låter ju väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

Ja du kolla Rich Rebuilds på youtube innan ni köper en elbil. Rich har slaktat, byggt ihop, felsökt, hackat elbilsdatorer samt bytt batterier på elbilar. Han har fått dåliga elbilar att rulla igen och han är då en privat person, som nyligen startat ett elgarage/verkstad som endast reparerar elbilar. Allt han hittat i en elbil skrämmer skiten ur mig, för precis allt i en sådan bil bryter precis mot allt som har med GDPR samt den personliga integriteten att göra. Därför kommer jag aldrig skaffa en elbil. Övervakningen i en sådan bil är extrem och hemsk som verkligen gått över gränsen. När du säljer din elbil finns det dessutom information kvar om dig i bilens dator, som du tror att du raderat. Bilen spelar även in videosnuttar var du kör osv mm som lagras på fastlödda minneskretsar som inte går att ta bort om man inte slaktar hela bilens dator, det vill säga hela instrumentpanelen för att komma åt dessa olika kretskort. Allt detta visas i hans filmer på youtube.
https://www.youtube.com/c/RichRebuilds/videos
bara att kolla igenom hans videos. Helt sjukt vad han och hans kompisar har hittat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Komiska är att denna bilen från Kina kom före Honda E så vem kopierar vem i detta fallet ?

Nja, Honda E's design kommer ju i princip rakt av från deras konceptbil Urban EV som visades upp 2017 (och konceptet är ju ett försök att få en modern bil att se ut som en Civic från sjuttiotalet). Så GWM (Great Wall Motors) var inte först.

Citat:

Men därför dom flesta väljer att vänta tills bilarna kommer till inhemska marknaden då Laddstandarder skiljer mellan länder & garantier om något som sker så vill man gärna ha dessa lokalt på en så dyr produkt istället för att skeppa bilen till Kina för garanti ärenden.

Laddstandarder är nog inget större problem, snarare krav på säkerhet och förstås en hel del annat som krävs för ett typgodkännande. Laddstandarder går ju att anpassa sig till med andra "kablar".

Citat:

Men inom Eu så vet jag inte hur det fungerat med garantier om du köper en bil från Tyskland om du är hänvisad till återförsäljaren där eller kan vända till samma kedja inom Sverige detta måste man självklart fråga själv.

Garantier ska väl gälla, men jag vet inte hur väl det funkar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Ja du kolla Rich Rebuilds på youtube innan ni köper en elbil. Rich har slaktat, byggt ihop, felsökt, hackat elbilsdatorer samt bytt batterier på elbilar. Han har fått dåliga elbilar att rulla igen och han är då en privat person, som nyligen startat ett elgarage/verkstad som endast reparerar elbilar. Allt han hittat i en elbil skrämmer skiten ur mig, för precis allt i en sådan bil bryter precis mot allt som har med GDPR samt den personliga integriteten att göra. Därför kommer jag aldrig skaffa en elbil. Övervakningen i en sådan bil är extrem och hemsk som verkligen gått över gränsen. När du säljer din elbil finns det dessutom information kvar om dig i bilens dator, som du tror att du raderat. Bilen spelar även in videosnuttar var du kör osv mm som lagras på fastlödda minneskretsar som inte går att ta bort om man inte slaktar hela bilens dator, det vill säga hela instrumentpanelen för att komma åt dessa olika kretskort. Allt detta visas i hans filmer på youtube.
https://www.youtube.com/c/RichRebuilds/videos
bara att kolla igenom hans videos. Helt sjukt vad han och hans kompisar har hittat.

Vad för sorts telemetri bilen gör har absolut noll att göra med drivmedlet. Skärp dig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Finns någon tidsram för detta? Låter ju väldigt intressant.

Inte vad jag hört, kanske aldrig blir av, men hade varit nice.

Permalänk
Medlem

Missat totalt Nevs 9-3 som tillverkas i Kina och ser ut som en Saab 9-3 fast på Eldrift.

Tydligen ska det finnas testbilar ute i Sverige, någon som sett dessa runt Trollhättan ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Inte vad jag hört, kanske aldrig blir av, men hade varit nice.

Kom lite rykten via Green recovery i EU om detta & sedan tog det 1-2 veckor efteråt tills dom berättade om satsning på vätgas inom EU & vet att Bp & andra lobbyister inom området kan gynnas av detta vid tillverkning av vätgas via naturgas, olja & även stenkol som Japan information.

Hoppas verkligen att Vat kommer slopas på Bev inom Eu men också rädd att Oljeindustrin lobbyister vill in och påverka detta till deras fördel

För 1 månad sedan gick faktiskt Toyota ut med att dom kommer tillverka Elbilar tillsammans med Kinesiska BYD.

Dessa kommer tillverkas i Kina men lär ta ett tag innan dom visar upp något.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jonas79:

Kom lite rykten via Green recovery i EU om detta & sedan tog det 1-2 veckor efteråt tills dom berättade om satsning på vätgas inom EU & vet att Bp & andra lobbyister inom området kan gynnas av detta vid tillverkning av vätgas via naturgas, olja & även stenkol som Japan information.

Hoppas verkligen att Vat kommer slopas på Bev inom Eu men också rädd att Oljeindustrin lobbyister vill in och påverka detta till deras fördel

För 1 månad sedan gick faktiskt Toyota ut med att dom kommer tillverka Elbilar tillsammans med Kinesiska BYD.

Dessa kommer tillverkas i Kina men lär ta ett tag innan dom visar upp något.

Slopad moms på elbilar hade varit fantastiskt. Det hade inneburit att Tesla Model 3 performance hade hamnat nära inpå priset som en Standard Range plus ligger idag! Ja tack!

SR+: 580 - 60 = 520 tkr
Performance: 700tkr *0,8 = 560tkr

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Slopad moms på elbilar hade varit fantastiskt. Det hade inneburit att Tesla Model 3 performance hade hamnat nära inpå priset som en Standard Range plus ligger idag! Ja tack!

SR+: 580 - 60 = 520 tkr
Performance: 700tkr *0,8 = 560tkr

Jag tror inte du kan räkna så generöst. Tillverkarna lär sannolikt ta en del av kakan, precis som vad som hände när SMBP på 40KKr blev till bonus på 60Kkr i bonus/malus systemet.

Men visst, bilarna är ju bra billigare i Norge än Sverige. Men de har också en straffskatt på avgasbilar som är rätt saftig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@NodCommander: Nej, det har du såklart rätt i. Men man kan ju alltid drömma

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A