Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Undrar om de har undersökt om det är något människor vill ha?

Absolut. Det går ju snabbare än att fylla en bensinare och man slipper gå ur bilen och smutsa ner märkesskorna i snöslasket.

Permalänk
Avstängd

Just nu verkar jag behöva ladda varje dag på CK.
Laddade till ca 24 mil igår (80%), tog 55 minuter, gick åt en 3 mil de 15 km hem.

Sedan de 2.7 milll till kunden idag gick det åt 5,8 mil i räckvidd..
Har just nu 18,3 mil i tanken, behöver förvärma bilen medans jag går tilll den och sedan går det åt en 6-8 mil totalt hem, vilket gör att jag är nere på ca 10 mil när jag är hemma, tar mig troligen till jobbet imorgon, men inte härifrån, så tanken är i närmast tom då, så ladda till 80% varje dag för att åka 2x2.8 mil.. tröstlöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Kia EV6 är en väldigt fin bil, ingen tvekan. Grattis, du kommer inte bli besviken!
Ja räckvidden är det bra skillnad på, och laddtiden är typ dubbelt så snabb jämfört med Marveln, så visst svider det lite när jag tänker efter 😀 Å andra sidan pendlar jag inte bil till jobbet, så de där 15-20 minuterna extra att ladda, då och då, kan jag nog överleva.

Blir min första elbil detta, har ingen direkt erfarenhet ändå så jag är inte super-kräsen. Måste erkänna att det som avgjorde valet var att jag blev totalsåld på R Performance prestandan (med tanke på priset) och det stora infotainment systemet med 19 tums skärmen som jag diggar. Sen så gillar jag SUV-känslan och att man sitter högre. Lite gubbvarning kanske 😀

Men får man fråga vad du menade med placering av motorn å batteriet?

MG Marvel är jäkligt fina dem med, jag gillade också den stora skärmen, för de som bara åker mellan jobbet och hemmet eller tuffar runt i närområdet är den helt enastående. 😃
Vid längre resor som t.ex upp genom Sverige via treriksröset och ner genom Norge kan det nog bli lite tufft att vänta 40-50min på varje laddning.

Jag lyfte på plattan i bagageluckan och det fanns inget utrymme alls att lägga ner saker där, i fronten fanns heller ingen plats alls på performance enligt säljaren. Det var det jag menade. 😊
Inte för att EV har något jätteutrymme där men man kan ändå lägga undan laddkablarna.

Du lär iaf inte bli besviken heller, Marvel R Performance kommer ju helt fullsmetad med teknik från början till ett jäkligt bra pris. 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Just nu verkar jag behöva ladda varje dag på CK.
Laddade till ca 24 mil igår (80%), tog 55 minuter, gick åt en 3 mil de 15 km hem.

Sedan de 2.7 milll till kunden idag gick det åt 5,8 mil i räckvidd..
Har just nu 18,3 mil i tanken, behöver förvärma bilen medans jag går tilll den och sedan går det åt en 6-8 mil totalt hem, vilket gör att jag är nere på ca 10 mil när jag är hemma, tar mig troligen till jobbet imorgon, men inte härifrån, så tanken är i närmast tom då, så ladda till 80% varje dag för att åka 2x2.8 mil.. tröstlöst

Vad för temperaturer och väglag lever du med?

Har inte hunnit köra i värsta vintern ännu med min ioniq 28 men tog en runda på 15mil igår blandad körning från Norrtälje till Farsta (lastad med två vuxna och två barn) och kom hem med ynka 8%. Ej förvärmd vid avresa och hemresa. Runt -5 grader och torrt väglag.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vad för temperaturer och väglag lever du med?

Har inte hunnit köra i värsta vintern ännu med min ioniq 28 men tog en runda på 15mil igår blandad körning från Norrtälje till Farsta (lastad med två vuxna och två barn) och kom hem med ynka 8%. Ej förvärmd vid avresa och hemresa. Runt -5 grader och torrt väglag.

Vet inte vad det var i morse, men Stockholms innerstad - Bergshamra - Järva krog var typ -4 till -6 runt midnatt i natt med barmark eller frost. Gissningsvis var det något åt samma håll söder om stan i morse. Prognosen är ungefär i linje med det de närmaste dagarna också, men man kan förstås bo i något lokalt köldhål där det blir kallare.

korrektur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tJev:

Vad för temperaturer och väglag lever du med?

Har inte hunnit köra i värsta vintern ännu med min ioniq 28 men tog en runda på 15mil igår blandad körning från Norrtälje till Farsta (lastad med två vuxna och två barn) och kom hem med ynka 8%. Ej förvärmd vid avresa och hemresa. Runt -5 grader och torrt väglag.

-9 imorse, nu ca -5.
Lätt isigt på sina ställen.

Har just nu en medelförbrukning på 52.8kWh/100km.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

-9 imorse, nu ca -5.
Lätt isigt på sina ställen.

Har just nu en medelförbrukning på 52.8kWh/100km.

Jisses, det var brutalt. Vet inte riktigt vad min verkliga förbrukning ligger på men bilen rapporterar snitt på 16-17kWh/100km per tripp de senaste dagarna. Långtidsförbrukningen ligger på 13.7.

Måste ju vara något mjukvarufel när din bil drar så förbaskat 🤷

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Absolut. Det går ju snabbare än att fylla en bensinare och man slipper gå ur bilen och smutsa ner märkesskorna i snöslasket.

Du vet det eller antar? Skrev för ett tag sen om ett Israeliskt bolag som gjorde samma sak och hade investerat 8 miljarder och det gick riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Provkörde MG Marvel R idag.

Trevlig bil! Infotainment är enkelt uppläggt o är precis som en smartphone med att man kan dra ner rullgardinen om man swipar ner uppifrån för stt sätta på bluetooth och ändra ljusstyrkan bl.a och sen ändra massa inställningar.

Körningen var trevlig och den var tyst.

Dock ett par saker jag störde mig på.

Man kan inte ändra hur lätt/seg styrningen är på ratten.
Tyckte det borde kunna ändras separat.

Sen maximala energiåtervinnings-nivån var nästan ett skämt. Bromsningen var för tam tycker jag, sämre än min laddhybrid. Borde kunna gå att regenerera mera.

Mycket dåligt placerad spak för farthållaren. Egen spak för den gömd bakom ratten under vänster spak för blinkers/ljus så man ser den inte alls när man kör. Fattar inte hur det kunde gå igenom innan tillverkning.

Enpedal läge fanns inte hheller men ingen dealbreaker tycker jag.

Däremot det som är en dealbreaker för mig med denna bil är sätena.
Delen av sätena där den kan ventilera sticker ut från själva stolen endel och var verkligen inte skönt för ryggen. Ryggstödet är inte likslm platt utan de där sticker ut på vänster o höger sida och jag kände det genom vinterjackan.

Var sjukt synd för jag var beredd på att princip lägga en beställning men nu blir det att avakta.

Får se vad nya Kia E-Niro är nästa år.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du vet det eller antar? Skrev för ett tag sen om ett Israeliskt bolag som gjorde samma sak och hade investerat 8 miljarder och det gick riktigt dåligt.

Tesla körde också ett test i Kalifornien på det och det var ingen större hit. Problemet är ju också att man blir tvingad till att vara där och fixa med bilens laddning, nu kopplar jag in en kabel och går på toa/äter/köper dryck eller vad det nu är som är anledningen till stoppet. Hade jag behövt vänta på att köra in i ett bås, sitta i bilen under 3 minuters batteribyte för att sedan köra och parkera bilen för att uträtta vad det nu var jag behövde så tar stoppet helt plötsligt längre tid än det gör idag när jag laddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undervoltad Undulat:

Japp dessa på MEB står på provkörningslistan.
Dubbfritt (friktionsdäck) har jag kört med senaste åren så blir något sånt.
Har du kört dessa? Diverse biltester brukar höja Skodan som den bättre, men tar emot att slanta upp 5-600 papp för en Skoda (inget illa om märket)

Svider att Skoda byggt bättre bil än Audi?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Svider att Skoda byggt bättre bil än Audi?

Oerhört
Nä men har nog inte åkt någon annan Skoda än en gammal Octavia, är kanske som Volvo som gått och blivit ”premium” på senare dar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Menar du myAudi appen så funkar den hur bra som helst, har än så länge (använd 1 månad) inte missat att få kontakt med bilen mer än 1 gång och behövdes bara en ny uppdatering av fordonsstatusen i appen.
Det jag använt mot min laddhybrid är låsa bilen, direktstart av uppvärmning samt schemalagd uppvärmning.

Då fungerar det extra dåligt om man har en ren elbil från Audi.
De flesta i e-tron grupperna på Facebook har problem med myAudi och kommunikationen med e-tron 50/55 och Q4 e-tron.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av stgr:

Just nu verkar jag behöva ladda varje dag på CK.
Laddade till ca 24 mil igår (80%), tog 55 minuter, gick åt en 3 mil de 15 km hem.

Sedan de 2.7 milll till kunden idag gick det åt 5,8 mil i räckvidd..
Har just nu 18,3 mil i tanken, behöver förvärma bilen medans jag går tilll den och sedan går det åt en 6-8 mil totalt hem, vilket gör att jag är nere på ca 10 mil när jag är hemma, tar mig troligen till jobbet imorgon, men inte härifrån, så tanken är i närmast tom då, så ladda till 80% varje dag för att åka 2x2.8 mil.. tröstlöst

Du kan inte ladda hemma eller på jobbet då?

Själv laddar jag bara på jobbet och klarar mig på det, dock tar det nu flera timmar att ladda så gäller ju att man inte har något ärende ute på några timmar.

Men ska bli kul nu när kylan och snön kom hur mycket den drar, tror jag låg på 40 mil när jag stack från jobbet igår.
Låg på 20 mil när jag kom hem idag, men lite körning, värmare, sentry mode osv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geckod:

Du kan inte ladda hemma eller på jobbet då?

Själv laddar jag bara på jobbet och klarar mig på det, dock tar det nu flera timmar att ladda så gäller ju att man inte har något ärende ute på några timmar.

Men ska bli kul nu när kylan och snön kom hur mycket den drar, tror jag låg på 40 mil när jag stack från jobbet igår.
Låg på 20 mil när jag kom hem idag, men lite körning, värmare, sentry mode osv

Nix, stenåldersbostadsbolag (kommunalt), kanske om 10 år.
Hos kunder finns det sällan laddning, eller bara laddare åt VD/CEO om vederbörande kör hybrid/elbil.
Står på "gatan" så att säga i KTH-området, inga laddare där.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av stgr:

Nix, stenåldersbostadsbolag (kommunalt), kanske om 10 år.
Hos kunder finns det sällan laddning, eller bara laddare åt VD/CEO om vederbörande kör hybrid/elbil.
Står på "gatan" så att säga i KTH-området, inga laddare där.

Nej har själv ingen laddning där jag bor, men kör som sagt jobbet.
Hmm drygt att behöva köra och ladda varje dag på CircleK. Hur länge behöver du vänta?
Är det fortfarande gratis iallallfall?

Tror inte det är så kul med elbil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet. Känns som det inte kommer funka i praktiken liksom.
På vårt jobb så fick vi bara välja elbil nu senast så alla har det. Blir lite krig om laddarna ibland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geckod:

Nej har själv ingen laddning där jag bor, men kör som sagt jobbet.
Hmm drygt att behöva köra och ladda varje dag på CircleK. Hur länge behöver du vänta?
Är det fortfarande gratis iallallfall?

Tror inte det är så kul med elbil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet. Känns som det inte kommer funka i praktiken liksom.
På vårt jobb så fick vi bara välja elbil nu senast så alla har det. Blir lite krig om laddarna ibland.

Idag kunde jag haka på laddaren direkt, laddade bara 30 minuter idag, 55 minuter igår, båda gångerna till 80%.
Betalar 4.90 eller vad det är per kWh på slöladdaren (50kW)
6:30 eller nåt sådant för snabbladdare som har varit trasig i 2 dagar.
Ibland har jag fått vänta över en timme på en ledig laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Idag kunde jag haka på laddaren direkt, laddade bara 30 minuter idag, 55 minuter igår, båda gångerna till 80%.
Betalar 4.90 eller vad det är per kWh på slöladdaren (50kW)
6:30 eller nåt sådant för snabbladdare som har varit trasig i 2 dagar.
Ibland har jag fått vänta över en timme på en ledig laddare.

Fyfan hade inte pallat det alltså.

Hade sålt o skaffat annan bil.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Fyfan hade inte pallat det alltså.

Hade sålt o skaffat annan bil.

Ingen som vill(?) betala 730k för att lösa ut bilen från leasingen alt. ta över leasingen, så jag är fast med den i typ 2 år till. MB Finans vill ha nånstans däromkring för att lösa leasingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ingen som vill(?) betala 730k för att lösa ut bilen från leasingen alt. ta över leasingen, så jag är fast med den i typ 2 år till. MB Finans vill ha nånstans däromkring för att lösa leasingen.

Vilken bil är det?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Vilken bil är det?

Mercedes EQC 400, AMG Line, med sommar och vinterhjul, dragkrok å en massa andra grejer som jag inte minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Mercedes EQC 400, AMG Line, med sommar och vinterhjul, dragkrok å en massa andra grejer som jag inte minns.

Hur kan du ha så dålig räckvidd?

Måste finnas andra laddare du kan använda med?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

.
Hur kan du ha så dålig räckvidd?

Måste finnas andra laddare du kan använda med?

Inte i stockholmsområdet, såvidare jag inte vill ta en taxi hem och låta bilen stå och ladda på en slöladdare hela natten och sedan taxi tillbaka på morgonen.

Värmepump i bilen som jag vill minnas är speccad på 6kW, så den drar ju en del för att värma upp bilen/förvärma bilen en 10-15 minuter innan jag ska åka nånstans)
Sedan väger ju bilen också 2.5 ton.

Hade jag kunnat ladda hemma (alt. hos kunderna) så hade det varit ett icke-problem för mig idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undervoltad Undulat:

Japp dessa på MEB står på provkörningslistan.
Dubbfritt (friktionsdäck) har jag kört med senaste åren så blir något sånt.
Har du kört dessa? Diverse biltester brukar höja Skodan som den bättre, men tar emot att slanta upp 5-600 papp för en Skoda (inget illa om märket)

De är rätt lika. Audi sticker ut lite med egen mjukvara. Jag hade gått in och kollat på de olika bilarna för att se vad man gillar. Rent tekniskt är det ju ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

Vilka som kör elbil här har effektavgift på hemmaladdningen?

Pratade med farsan om potentiell elbil och det fanns inte en chans kalkylen gick igenom.
Om man någon gång under en månad behöver ladda full fart på sin 22kw hemmaladdare (som man behöver skaffa då ofc) så åker man på effektskatt på 25kr* använd max förbrukningen under någon timme den månaden.

Vilket på hans hushåll är 650-750kr i månaden mer än idag bara för att ladda elbilen...eller i sig då 6kr milen (räknat på 1500mil om året) bara där. Sen + 2-4kr/mil (beroende på var man bor, 2kr/milen här med ca 0.8kr/kw) så är man farligt nära de relativt nya bensinarna som står på parkeringen redan som drar 0.6-0.65.
Ca 12-14kr milen på bensinaren och 8-10kr/milen för elbilen + elbilen är en ersättare och har kostnader för den som man redan betalt på sin bensinare.
En äldre säg 2005 Volvo så är milkostnaden ca 18kr milen. Så snabbladdning ute några gånger så är man definitivt uppe i bensin bränsle kostnad.
Sen får man ta ställning till om el vs dinosaurie kommer blir dyrare över en 10 års period, jag tror personligen elen är den som är förloraren.

Har man inte effektavgift blir kostnaden med hemmaladdning något helt annat, är ju ändå nästan 75% av milkostnaden för el.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av infigo:

Vilka som kör elbil här har effektavgift på hemmaladdningen?

Pratade med farsan om potentiell elbil och det fanns inte en chans kalkylen gick igenom.
Om man någon gång under en månad behöver ladda full fart på sin 22kw hemmaladdare (som man behöver skaffa då ofc) så åker man på effektskatt på 25kr* använd max förbrukningen under någon timme den månaden.

Vilket på hans hushåll är 650-750kr i månaden mer än idag bara för att ladda elbilen...eller i sig då 6kr milen (räknat på 1500mil om året) bara där. Sen + 2-4kr/mil (beroende på var man bor, 2kr/milen här med ca 0.8kr/kw) så är man farligt nära de relativt nya bensinarna som står på parkeringen redan som drar 0.6-0.65.
Ca 12-14kr milen på bensinaren och 8-10kr/milen för elbilen + elbilen är en ersättare och har kostnader för den som man redan betalt på sin bensinare.
En äldre säg 2005 Volvo så är milkostnaden ca 18kr milen. Så snabbladdning ute några gånger så är man definitivt uppe i bensin bränsle kostnad.
Sen får man ta ställning till om el vs dinosaurie kommer blir dyrare över en 10 års period, jag tror personligen elen är den som är förloraren.

Har man inte effektavgift blir kostnaden med hemmaladdning något helt annat, är ju ändå nästan 75% av milkostnaden för el.

Tror inga bilar kommer upp i 22kw med hemmaladdaren. Onboardladdaren burkar ta stopp, får ut 11kw på min bil, de andra bilarna vi har på jobbet får samma, någon kw högre eller mycket lägre. Har någon elbil som bara tar 6,5kw. Alla från samma laddare.
Så tror den inbyggda onboard sätter stop för det, men kommer kanske ut nyare elbilar som lyckas komma upp i 22kw nu?

Snabbladdning går ju såklart mycket snabbare men är ju inget man har på jobbet eller hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vilka som kör elbil här har effektavgift på hemmaladdningen?

Pratade med farsan om potentiell elbil och det fanns inte en chans kalkylen gick igenom.
Om man någon gång under en månad behöver ladda full fart på sin 22kw hemmaladdare (som man behöver skaffa då ofc) så åker man på effektskatt på 25kr* använd max förbrukningen under någon timme den månaden.

Vilket på hans hushåll är 650-750kr i månaden mer än idag bara för att ladda elbilen...eller i sig då 6kr milen (räknat på 1500mil om året) bara där. Sen + 2-4kr/mil (beroende på var man bor, 2kr/milen här med ca 0.8kr/kw) så är man farligt nära de relativt nya bensinarna som står på parkeringen redan som drar 0.6-0.65.
Ca 12-14kr milen på bensinaren och 8-10kr/milen för elbilen + elbilen är en ersättare och har kostnader för den som man redan betalt på sin bensinare.
En äldre säg 2005 Volvo så är milkostnaden ca 18kr milen. Så snabbladdning ute några gånger så är man definitivt uppe i bensin bränsle kostnad.
Sen får man ta ställning till om el vs dinosaurie kommer blir dyrare över en 10 års period, jag tror personligen elen är den som är förloraren.

Har man inte effektavgift blir kostnaden med hemmaladdning något helt annat, är ju ändå nästan 75% av milkostnaden för el.

Varför ska man ladda med 22kW? Vem har 22kW tillgängligt på sitt elabb. hemma? Vilka bilar har 22kW AC laddning? (Ford?)

Känns hypotetiskt och din uträkning är så som många andra i tråden jättemärklig. Jämför du med en 15 år gammal Volvo? Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vilka som kör elbil här har effektavgift på hemmaladdningen?

Pratade med farsan om potentiell elbil och det fanns inte en chans kalkylen gick igenom.
Om man någon gång under en månad behöver ladda full fart på sin 22kw hemmaladdare (som man behöver skaffa då ofc) så åker man på effektskatt på 25kr* använd max förbrukningen under någon timme den månaden.

Vilket på hans hushåll är 650-750kr i månaden mer än idag bara för att ladda elbilen...eller i sig då 6kr milen (räknat på 1500mil om året) bara där. Sen + 2-4kr/mil (beroende på var man bor, 2kr/milen här med ca 0.8kr/kw) så är man farligt nära de relativt nya bensinarna som står på parkeringen redan som drar 0.6-0.65.
Ca 12-14kr milen på bensinaren och 8-10kr/milen för elbilen + elbilen är en ersättare och har kostnader för den som man redan betalt på sin bensinare.
En äldre säg 2005 Volvo så är milkostnaden ca 18kr milen. Så snabbladdning ute några gånger så är man definitivt uppe i bensin bränsle kostnad.
Sen får man ta ställning till om el vs dinosaurie kommer blir dyrare över en 10 års period, jag tror personligen elen är den som är förloraren.

Har man inte effektavgift blir kostnaden med hemmaladdning något helt annat, är ju ändå nästan 75% av milkostnaden för el.

15 åriga Volvon är tillbaka!

Var några sidor sen sist.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vilka som kör elbil här har effektavgift på hemmaladdningen?

Pratade med farsan om potentiell elbil och det fanns inte en chans kalkylen gick igenom.
Om man någon gång under en månad behöver ladda full fart på sin 22kw hemmaladdare (som man behöver skaffa då ofc) så åker man på effektskatt på 25kr* använd max förbrukningen under någon timme den månaden.

Vilket på hans hushåll är 650-750kr i månaden mer än idag bara för att ladda elbilen...eller i sig då 6kr milen (räknat på 1500mil om året) bara där. Sen + 2-4kr/mil (beroende på var man bor, 2kr/milen här med ca 0.8kr/kw) så är man farligt nära de relativt nya bensinarna som står på parkeringen redan som drar 0.6-0.65.
Ca 12-14kr milen på bensinaren och 8-10kr/milen för elbilen + elbilen är en ersättare och har kostnader för den som man redan betalt på sin bensinare.
En äldre säg 2005 Volvo så är milkostnaden ca 18kr milen. Så snabbladdning ute några gånger så är man definitivt uppe i bensin bränsle kostnad.
Sen får man ta ställning till om el vs dinosaurie kommer blir dyrare över en 10 års period, jag tror personligen elen är den som är förloraren.

Har man inte effektavgift blir kostnaden med hemmaladdning något helt annat, är ju ändå nästan 75% av milkostnaden för el.

Klart dinosaurietänket kommer vara det som går som förlorare ut ur detta när vi år för år nu kommer höra mer om hur illa ställt det är på jorden och vi måste göra oss av med fossilt bränsle tidigare än vad vi trott..

Permalänk
Medlem

Är det alltså volvoägare som är de stora elbilsskeptikerna?