Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Dunde:

På iD4 är det om jag minns rätt 24 mån, jag vill gärna tro att det är fria mil men det låter för bra för att vara sant, så det låta jag vara osagt.
Kostnaden är ganska exakt 100 kr/månad var sig du har serviceavtal eller ej.

För min ID3 (77kWh om det spelar någon roll här) gäller 24 månader och det ska även vara fria mil. På mitt serviceavtal står det däremot 20.000 mil på 4 år, vilket enligt säljaren var det högsta han kunde välja i systemet (tydligen var det "tvingande" att ett miltal var specificerat i deras system). Min månadskostnad för det är 86kr, alltså ca 2100kr per service vilket jag kände var rimligt.

Jag antar att det är samma eller åtminstone väldigt likt för ID4.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jodå, jag har faktiskt rätt så bra koll, problemet är att många föreningar inte har det och ibland gör märkliga prioriteringar, men nu till saken som jag svara på i förra inlägget.

När man gör den typen av jobb så drar man ju elkablarna även till laddstolpar samtidigt som man anlägger parkeringen, det blir betydligt billigare och lättare och göra det i detta skedet än att komma efteråt.

Du sa även att motorvärmarplatser skulle prioriteras, dessa behöver ju el eller hur?
Så samma sak här om ny el måste dras, finns redan elen utdragen ja då kan man ju undra varför motorvärmarplatserna saknas.
Finns ju även lösningar (som visats tidigare) där man både har ladduttag och motorvärmaruttag i samma box.

Sen måste jag bara säga att om föreningen verkligen har tusen andra saker som går före ett par laddplatser idag, så antingen är den föreningen jäkligt misskött eller så kan dom inte planera.

Skall dom även prioritera att sätta upp motorvärmarstolpar så verkar dom ha totalt noll koll på vad som händer framöver, snacka om att kasta pengar i sjön, dubbeljobb om inte annat.

Samtliga aktörer som man pratar med säger ju att de istället får beställningar på att montera bort motorvärmarstolpar och ersätter med laddboxar för det inte kommer finnas någon framtida användning för motorvärmare 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Skall dom även prioritera att sätta upp motorvärmarstolpar så verkar dom ha totalt noll koll på vad som händer framöver, snacka om att kasta pengar i sjön, dubbeljobb om inte annat.

Samtliga aktörer som man pratar med säger ju att de istället får beställningar på att montera bort motorvärmarstolpar och ersätter med laddboxar för det inte kommer finnas någon framtida användning för motorvärmare 🙃

Jo men lite så är det och dubbeljobb är inte ovanligt i föreningar som inte har överblick på vad som skall göras längre fram utan dom tänker kortsiktigt och tittar endast på nästa punkt.

Nu gällde det väl detta iofs Sundsvall och då kommer användningen av motorvärmare troligen vara mer befogad än på sydligare breddgrader, men oavsett så om man har planer på att även ha laddning i framtiden så gör man förberedelser samtidigt för även detta så man slipper göra det 2 ggr.
Samma sak med parkering om det nu skall asfalteras, gräva i det senare och lägga nytt blir mer än dubbelt så dyrt.

Permalänk
Medlem

Ska snart byta jobb och därmed lämna tillbaka min Tesla Model 3 LR AWD -19. Jag har varit nöjd med bilen, förutom sedankarossen vilket gör att man inte kan lasta något skrymmande. Bilbehovet har minskat iom flytt till stan och pandemi, men vill fortfarande ha något att köra. Klurar lite på om inte en billigare PHEV hade passat mig bättre än en elbil med sämre räckvidd och tillgång till laddnätverk. Jag kommer använda bilen primärt till kortare körningar i storstadsregion, typ 10-50 km per resa och sen blir det 4-5 resor mellan Göteborg och Stockholm varje år. Jag tänker då att så gott som allt förutom långresorna går att köra enbart på el, om jag väljer en någorlunda modern PHEV och på långresorna får jag helt enkelt köra på bensin vilket då borde ge ungefär samma milkostnad som att köra en icke-tesla och ladda på Ionity eller Circle K's laddnätverk, utan att behöva bråka med allt strul som alla andra laddoperatörer verkar drabbas av. Nån som har stått inför samma val och kan dela med sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett tips är att testa iX3. Det är en "ombyggd" fossilbil men har fått rätt bra betyg och så. Om man vill ha en mer vanlig bil som bara råkar vara en elbil typ. Den har inte monsterprestanda men det är en BMW så hyfsat sportig ändå och funkar ju rätt bra som vardagsbil vad jag förstår.

Tack för tipset. Jag ska förbi BMW vid tillfälle för att spana lite mer på iX och i4 så det är nog god idé att titta lite närmare på iX3 också.

Det som tidigare gjort mig lite skeptisk till iX3 är att den har aningen för kort räckvidd samt att det inte är en riktig elbilsplatform. Hade gärna sett minst 50 mil WLTP. Även om jag inte tillhör de som behöver köra 120 mil i snöstorm med husvagn utan paus så kan det vara bekvämt att inte behöva tänka på laddning för vanliga resor som vi gör.

Tidigare hade jag stora förväntingar på Ionity men de har tyvärr ett riktigt lågt tempo i utbyggnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Ska snart byta jobb och därmed lämna tillbaka min Tesla Model 3 LR AWD -19. Jag har varit nöjd med bilen, förutom sedankarossen vilket gör att man inte kan lasta något skrymmande. Bilbehovet har minskat iom flytt till stan och pandemi, men vill fortfarande ha något att köra. Klurar lite på om inte en billigare PHEV hade passat mig bättre än en elbil med sämre räckvidd och tillgång till laddnätverk. Jag kommer använda bilen primärt till kortare körningar i storstadsregion, typ 10-50 km per resa och sen blir det 4-5 resor mellan Göteborg och Stockholm varje år. Jag tänker då att så gott som allt förutom långresorna går att köra enbart på el, om jag väljer en någorlunda modern PHEV och på långresorna får jag helt enkelt köra på bensin vilket då borde ge ungefär samma milkostnad som att köra en icke-tesla och ladda på Ionity eller Circle K's laddnätverk, utan att behöva bråka med allt strul som alla andra laddoperatörer verkar drabbas av. Nån som har stått inför samma val och kan dela med sig?

Jag hade en Kia Niro PHEV innan jag bytte till en Ioniq 5. Jag var mycket nöjd med den förutom att den saknade värmepump. Utan värmepump kan man inte förvärma bilen innan användning. Det blev också en sport för mig att använda så lite bensin som möjligt, vilket resulterade i en mycket kylslagen upplevelse vid körning i kallt väder.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Avstängd

Ute å kör 35 mil idag, stannade till som planerat i skörblackavögen i höjd med trafikplats Klinga i Norrköping.

InCharge, 4 laddare 300kW.
Fick sista platsen, och hitintills så har det hunnit komma 5 elbilar för att köa till dess laddare. Samt vi 4 som redan laddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Ska snart byta jobb och därmed lämna tillbaka min Tesla Model 3 LR AWD -19. Jag har varit nöjd med bilen, förutom sedankarossen vilket gör att man inte kan lasta något skrymmande. Bilbehovet har minskat iom flytt till stan och pandemi, men vill fortfarande ha något att köra. Klurar lite på om inte en billigare PHEV hade passat mig bättre än en elbil med sämre räckvidd och tillgång till laddnätverk. Jag kommer använda bilen primärt till kortare körningar i storstadsregion, typ 10-50 km per resa och sen blir det 4-5 resor mellan Göteborg och Stockholm varje år. Jag tänker då att så gott som allt förutom långresorna går att köra enbart på el, om jag väljer en någorlunda modern PHEV och på långresorna får jag helt enkelt köra på bensin vilket då borde ge ungefär samma milkostnad som att köra en icke-tesla och ladda på Ionity eller Circle K's laddnätverk, utan att behöva bråka med allt strul som alla andra laddoperatörer verkar drabbas av. Nån som har stått inför samma val och kan dela med sig?

Hur är dina möjligheter för att ladda?
Jag valde själv en PHEV nu för jag inte har laddningen klar hemma utan laddar huvudsakligen på jobb, men nu i efterhand är frågan om det inte varit bättre med ren elbil eftersom när man är fri blir det mer bensinkörning än vad jag vill.
Så om du enkelt kan ladda när du kommer hem kan det funka bra med PHEV, om inte kommer det bli mer bensinkörning än du räknar med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Tack för tipset. Jag ska förbi BMW vid tillfälle för att spana lite mer på iX och i4 så det är nog god idé att titta lite närmare på iX3 också.

Det som tidigare gjort mig lite skeptisk till iX3 är att den har aningen för kort räckvidd samt att det inte är en riktig elbilsplatform. Hade gärna sett minst 50 mil WLTP. Även om jag inte tillhör de som behöver köra 120 mil i snöstorm med husvagn utan paus så kan det vara bekvämt att inte behöva tänka på laddning för vanliga resor som vi gör.

Tidigare hade jag stora förväntingar på Ionity men de har tyvärr ett riktigt lågt tempo i utbyggnaden.

Det tråkiga med iX3 är tyvärr priset, inte så farligt egentligen men det känns som de borde komma med en bra kampanj nu snart då prisskillnaden mot iX är för liten. Å andra sidan säljer de väl allt de har ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ute å kör 35 mil idag, stannade till som planerat i skörblackavögen i höjd med trafikplats Klinga i Norrköping.

InCharge, 4 laddare 300kW.
Fick sista platsen, och hitintills så har det hunnit komma 5 elbilar för att köa till dess laddare. Samt vi 4 som redan laddar

Du som snabbladdar lite, vad fick du ge för din senaste laddning?
Körde du standardpris eller har du rabatt via något?

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atego:

Du som snabbladdar lite, vad fick du ge för din senaste laddning?
Körde du standardpris eller har du rabatt via något?

Kör fullpris överallt just nu.

InCharge i Norrköping gick på 217kr för 40-90%
Och sedan ionity 190kr för 21.646 kW

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kör fullpris överallt just nu.

InCharge i Norrköping gick på 217kr för 40-90%
Och sedan ionity 190kr för 21.646 kW

Alltså. Jag tycker inte det låter speciellt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Alltså. Jag tycker inte det låter speciellt dyrt.

Långt mycket billigare än diesel

Är väl frågan. Beror nog på hur mycket bilen drar, speciellt nu i vintertid.
2kW/mil är 17,6kr/mil... på Ionity.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är väl frågan. Beror nog på hur mycket bilen drar, speciellt nu i vintertid.
2kW/mil är 17,6kr/mil... på Ionity.

True. Oftast laddar man väl hemma ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Är väl frågan. Beror nog på hur mycket bilen drar, speciellt nu i vintertid.
2kW/mil är 17,6kr/mil... på Ionity.

35 mil idag. Snitt 2.74kW/mil

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är väl frågan. Beror nog på hur mycket bilen drar, speciellt nu i vintertid.
2kW/mil är 17,6kr/mil... på Ionity.

Min Subaru drar 1 L/mil nätt o jämt, typ 17,50kr/mil
Och E-niro ca 1,5 kW/mil blir ju då 13,2kr/mil på ionity.

Så jag borde kunna köra billigare på snabbladdning än besin framöver galet.. men självklart är en laddstolpe beställd!
Kommer ladda 98% hemma, bara kul att veta det är billigt o köra elbil även snabbladda då..på ionity

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

35 mil idag. Snitt 2.74kW/mil

Men du har väll en MEGA törstig Merca.. EQC eller nått?

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ute å kör 35 mil idag, stannade till som planerat i skörblackavögen i höjd med trafikplats Klinga i Norrköping.

InCharge, 4 laddare 300kW.
Fick sista platsen, och hitintills så har det hunnit komma 5 elbilar för att köa till dess laddare. Samt vi 4 som redan laddar

Du menar Eon?

InCharge har 120 kW som max.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Men du har väll en MEGA törstig Merca.. EQC eller nått?

och för oss som mäter i wh/km eller kwh/mil vad blir 2.74 kW/mil i det?

Varför vara kaxig?

Du fattar ju att han menade kWh.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför vara kaxig?

Du fattar ju att han menade kWh.

Nej, tänkte att han menade kw som kapacitet inte förbrukning. men ja, då blir det 273 wh/km.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ute å kör 35 mil idag, stannade till som planerat i skörblackavögen i höjd med trafikplats Klinga i Norrköping.

InCharge, 4 laddare 300kW.
Fick sista platsen, och hitintills så har det hunnit komma 5 elbilar för att köa till dess laddare. Samt vi 4 som redan laddar

Så, hade NIO's koncept med batteribytarstation varit en smidigare/snabbare lösning tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så, hade NIO's koncept med batteribytarstation varit en smidigare/snabbare lösning tro?

Med tanke på kostnaderna så förmodligen inte eftersom man hade kunnat smälla upp massvis med stora laddstationer för priset av en bytesstation. Så du hade haft många färre bytesstationer än laddstolpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Med tanke på kostnaderna så förmodligen inte eftersom man hade kunnat smälla upp massvis med stora laddstationer för priset av en bytesstation. Så du hade haft många färre bytesstationer än laddstolpar.

Något som slog mig nu är att de måste ha logistik mellan de olika stationerna för att se till att det finns batterier alternativt ha ett överskott för att det inte ska ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Något som slog mig nu är att de måste ha logistik mellan de olika stationerna för att se till att det finns batterier alternativt ha ett överskott för att det inte ska ta slut.

Ja, det ser jag som en del av kostnaden. Ha massvis med batteripack liggandes på varje station så att du hela tiden kan servera ett laddat sådant. Ju lägre laddhastighet man väljer att ha på dem desto fler behöver man. Välbesökta stationer kommer behöva väldigt många liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så, hade NIO's koncept med batteribytarstation varit en smidigare/snabbare lösning tro?

Problemet jag ser med NIO är ur miljösynpunkt. Det är framförallt därför som elbilen har börjat tillverkas, för att vi ska nå diverse klimatmål. Men det som kräver mest av miljön är batteriet. I en vanlig elbil så tjänar man in det under bilens livslängd, men det tar mycket längre tid om man ska göra som NIO. Behöver man tillverka batterier som ska ligga på hyllan behöver man köra rätt mycket längre per bil för att gå plus/minus/noll.

Visst kommer batteritillverkning bli bättre allt eftersom tekniken går framåt men jag ser nog hellre den utvecklingen i laddstolpar och infrastruktur istället, som alla elbilar kan nyttja.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Problemet jag ser med NIO är ur miljösynpunkt. Det är framförallt därför som elbilen har börjat tillverkas, för att vi ska nå diverse klimatmål. Men det som kräver mest av miljön är batteriet. I en vanlig elbil så tjänar man in det under bilens livslängd, men det tar mycket längre tid om man ska göra som NIO. Behöver man tillverka batterier som ska ligga på hyllan behöver man köra rätt mycket längre per bil för att gå plus/minus/noll.

Visst kommer batteritillverkning bli bättre allt eftersom tekniken går framåt men jag ser nog hellre den utvecklingen i laddstolpar och infrastruktur istället, som alla elbilar kan nyttja.

Men de batterierna kommer ju användas oavsett, skillnaden borde bara bli att de slits ut under en längre tid . Det är inte så att de tillverkas och sedan skrotas utan att ha nyttjats. Lite som om du har tre par skor som du skiftar mellan istället för ett par åt gången.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Batterier som bara ligger på hyllan åldras med likt dina 3 par skor som torkar.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men de batterierna kommer ju användas oavsett, skillnaden borde bara bli att de slits ut under en längre tid . Det är inte så att de tillverkas och sedan skrotas utan att ha nyttjats. Lite som om du har tre par skor som du skiftar mellan istället för ett par åt gången.

Nja, jag håller nog inte med. Det kommer alltid behöva finnas fler batterier än bilar. Om dom säljer 100 bilar så behöver dom tillverka 300 batterier t.ex. Hade dom byggt in batteriet hade dom bara behövt tillverka 100st. Och säljer dom 200 bilar till så behöver dom tillverka 600 batterier till. Det behöver alltså alltid finnas ett överflöd för att hela grejen ska fungera. Nu är vi uppe i 300 bilar och 900 batterier.

Jag ska säga att jag vet inte vad ration mellan batteri per bil är för NIO. Siffrorna är exempel.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Nja, jag håller nog inte med. Det kommer alltid behöva finnas fler batterier än bilar. Om dom säljer 100 bilar så behöver dom tillverka 300 batterier t.ex. Hade dom byggt in batteriet hade dom bara behövt tillverka 100st. Och säljer dom 200 bilar till så behöver dom tillverka 600 batterier till. Det behöver alltså alltid finnas ett överflöd för att hela grejen ska fungera. Nu är vi uppe i 300 bilar och 900 batterier.

Jag ska säga att jag vet inte vad ration mellan batteri per bil är för NIO. Siffrorna är exempel.

Ja precis du har fler batterier men de slits i en långsammare takt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Batterier som bara ligger på hyllan åldras med likt dina 3 par skor som torkar.

Fast de kommer inte ligga på hyllan. De lär ligga med underhållsladdning och alltid ha en bra temperatur.

Jag säger inte att nio kommer sköta detta bra, men konceptet är inte nödvändigtvis dåligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb