Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack för tipset, och även tack till @Blackie.

Jag kontaktade VW och de gav mig en offert på 13 500:- för eftermontering av backkamera. Jag ska dock kika med Leaseplan först, hoppas de kan ta denna kostnaden in i leasingavtalet. Jag är inte så sugen på att absorbera hela den kostnaden.

Vill inte gå på någon OEM eller annan tredjepartslösning på en leasingbil. Vet aldrig vilka problem till skulle kunna ställa för mig när det är dags att lämna tillbaka.

Jag ville eftermontera en dragkrok på min leasingbil och det bestämdes när jag skrev kontraktet. Det som hände då var att säljaren höjde utrustningsnivån på bilen i sitt system utan att inköpspriset på bilen höjdes så månadskostnaden blev lägre eftersom den har ett (något) högre värde vid avtalets slut. (Lite som en "första förhöjd månadsavgift" men i form av en dragkrok.)

Kanske kan vara en variant för din del också om det går att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack för tipset, och även tack till @Blackie.

Jag kontaktade VW och de gav mig en offert på 13 500:- för eftermontering av backkamera. Jag ska dock kika med Leaseplan först, hoppas de kan ta denna kostnaden in i leasingavtalet. Jag är inte så sugen på att absorbera hela den kostnaden.

När jag provade räkna på lite olika utrustningsnivåer så verkade det som att bolagen i stort sett skrev av tilläggen på 3 år.
Dvs. la man till en dragkrok á 14k så ökade månadkostnaden så att man efter leasperioden lagt ut ca 14k.

Jag kan förstå att man räknar så för vissa tillägg så som dyr metallicfärg osv men en dragkrok brukar höja andrahandsvärdet. Dock verkar inte leasingbolagen bry sig om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

På minussidan har jag egentligen bara två saker som stör mig lite. Dels att precis allting genererar någon form av varning och/eller ljudsignal. Det är jag inte van med från tidigare bilar och skulle gärna slippa men det är sannolikt en vanesak.

Det andra är den pianolackade plasten runt handsfacket. Inget fan av pianolackad plast rent allmänt men just det partiet reflekterar solsken som en spegel och det borde man ha märkt och valt bort i mitt tycke.

På det stora hela så är jag som sagt mycket nöjd med bilen så här långt.

Varför inte ta kontakt med någon som folierar, kan inte kosta mycket att få en bit som täcker pianolacken och oftast kan man få vilket utseende man vill.

Skrivet av Daniel75:

Man kanske kan snåla och köra på friktionsdäck året om .. ? Inte optimalt säkert dock.

Ingen bra ide, friktionsdäck slits otroligt mycket under sommaren och kan vara direkt farliga eftersom dom inte tål den värmen pga sin gummiblandning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ingen bra ide, friktionsdäck slits otroligt mycket under sommaren och kan vara direkt farliga eftersom dom inte tål den värmen pga sin gummiblandning.

Det finns olika friktionsdäck.
Kort förklarat kan vi dela in dem i 3 kategorier.

1) Nordiska Dubbfria däck
2) Europeiska dubbfria däck
3) Året runt däck

På blocket brukar samtliga dessa ibland kallas för året runt däck men däcken har olika utformning och gummiblanding.

1 är bäst på snö, sen 2, osv.
På ljummen asfalt är det tvärt om 3 bäst, sen 2, osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

På tal om E-eniro så har jag nu kört bilen i 6 veckor och sållar mig till skaran som är mycket nöjda med den. Med de senaste 15 åren med Saab 9-3, V70 2,5T, Audi A4, Passat, Nya V60 D4 och en Santa Fe, samtliga bra utrustade, som referens så har jag inte mycket negativt att säga om E-niron.

Den är bra utrustad (Advance plus tech), bekväm att köra, pigg när man vill och mjuk när man vill det. Ganska tyst också tycker jag. Designen utvändigt är ju knappast sportig men inte alls så tveksam som jag först tyckte.

Invändigt så sitter jag bra och jag uppskattar översikten, även om den inte är SUV-hög så att säga. Jämfört med nya generationens elbilar så har E-niron en tämligen traditionell setup med knappar och reglage och det är något åtminstone jag uppskattar. Tycker dock inte att den upplevs som fattig invändigt, tvärtom.

Bagaget är inte mycket att skriva hem om jämfört med tidigare bilar så det får man beakta vid köp men det var ett medvetet val med mindre bil denna gång. Det räcker för mig och precis som någon skrev tidigare så bygger baslådan lite med techpaketet.

På minussidan har jag egentligen bara två saker som stör mig lite. Dels att precis allting genererar någon form av varning och/eller ljudsignal. Det är jag inte van med från tidigare bilar och skulle gärna slippa men det är sannolikt en vanesak.

Det andra är den pianolackade plasten runt handsfacket. Inget fan av pianolackad plast rent allmänt men just det partiet reflekterar solsken som en spegel och det borde man ha märkt och valt bort i mitt tycke.

På det stora hela så är jag som sagt mycket nöjd med bilen så här långt.

Om det är som på andra Kior så borde du kunna stänga av en del av alla beeps den gör.
Vet att t.ex. nivigationen har en massa alerts när man kör förbi skolor etc. om du vill stänga av dem så gå in i menu -> setup -> navigation -> guidance / traffic -> Safety alert.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Det där är något jag funderat på med, varför skall hela kostnaden avbetalas av leasingägaren första 3 åren t ex om man leasar på 3 år. Är backkameran värdelös efter 3 år ? Den betingar ju fortfarande ett värde på andrahandsmarknaden om bilen är utrustad med det.

Mer okay vore t ex om 50-60% av kostnaden togs de första 3 åren. Eller något liknande.

Den Marvel R Performance jag beställde skulle kosta c:a 12000 kr för drag / 36 månader (jag skippade det då).
Jag menar att ett drag är garanterat värdehöjande år 4 när de säljer den vidare.

Det är ju upp till respektive företag att göra sina kalkyler. En del tar inte så mycket betalt för saker som de vet lönar sig, som metalliclack och dragkrok, medan de tar bra betalt för saker som sällan ger så mycket mervärde vid en försäljning som bättre stereo eller så. Men man får ju se det ur deras perspektiv, om folk är villiga att betala hela kostnaden för dragkrok till sin leasingbil så är det förstås dumt att inte ta ut hela den. Precis som vid försäljningen så borde de ju tjäna väldigt mycket mer på tillval än på själva bilen liksom. Jag säger inte att det är bra att det är så eller något sånt, bara att de ju är vinstdrivande företag som förstås inte sänker sina priser om de inte behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det där är något jag funderat på med, varför skall hela kostnaden avbetalas av leasingägaren första 3 åren t ex om man leasar på 3 år. Är backkameran värdelös efter 3 år ? Den betingar ju fortfarande ett värde på andrahandsmarknaden om bilen är utrustad med det.

Mer okay vore t ex om 50-60% av kostnaden togs de första 3 åren. Eller något liknande.

Den Marvel R Performance jag beställde skulle kosta c:a 12000 kr för drag / 36 månader (jag skippade det då).
Jag menar att ett drag är garanterat värdehöjande år 4 när de säljer den vidare.

Ja det är lite märkligt hur man räknar. När jag beställde min Ioniq 5 ville jag först ha drag. Med månadskostnaden så skulle det bli 15 600kr totalt. Säljaren rekommenderade mig att strunta i det och istället montera det vid leverans till kontantpris på 14 600kr om jag verkligen ville ha drag. Hur som haver så kom jag inte undan att finansbolaget (eller vem det nu är, det är inte återförsäljaren) satt ett restvärde på 0% på dragkrok.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Det finns olika friktionsdäck.
Kort förklarat kan vi dela in dem i 3 kategorier.

1) Nordiska Dubbfria däck
2) Europeiska dubbfria däck
3) Året runt däck

På blocket brukar samtliga dessa ibland kallas för året runt däck men däcken har olika utformning och gummiblanding.

1 är bäst på snö, sen 2, osv.
På ljummen asfalt är det tvärt om 3 bäst, sen 2, osv

Spelar ingen roll hur du delar in dom, friktionsdäck är inte gjorda för att köra på varm sommarasfalt och sk. året runt däck är inte avsedda för vinterväglag.
https://www.allrounddäck.se/

Permalänk
Medlem

Enl uppgift ska man nu kunna privatleasa en Volvo XC40 för 3995 kr/mån, https://www.dagensps.se/motor/volvo-chocksanker-elbilen-blir-lika-billig-som-mg/

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Spelar ingen roll hur du delar in dom, friktionsdäck är inte gjorda för att köra på varm sommarasfalt och sk. året runt däck är inte avsedda för vinterväglag.
https://www.allrounddäck.se/

Det blir intressant att se några seriösa tester med Volvos nya åretrunt-däck.
En del motorjournalister har provkört och uttalat sig, men har inte sett några mätningar än.
https://carup.se/volvo-efter-kritiken-darfor-ar-aret-runt-dac...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Shit, stämmer det är det ju ett riktigt bra pris. Undra vad villkoren är dock.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av OrlMrt:

När jag provade räkna på lite olika utrustningsnivåer så verkade det som att bolagen i stort sett skrev av tilläggen på 3 år.
Dvs. la man till en dragkrok á 14k så ökade månadkostnaden så att man efter leasperioden lagt ut ca 14k.

Jag kan förstå att man räknar så för vissa tillägg så som dyr metallicfärg osv men en dragkrok brukar höja andrahandsvärdet. Dock verkar inte leasingbolagen bry sig om det.

Det gör dock mitt leasingbolag. De verkar dra av cirka 50% av dragkroken. Övrigt utrustning ligger på cirka 70% så en tredjedel av värdet består. Troligen schablonmässigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Shit, stämmer det är det ju ett riktigt bra pris. Undra vad villkoren är dock.

Är väl säkert 36mån/3000mil exkl vinterdäck och försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är väl säkert 36mån/3000mil exkl vinterdäck och försäkring.

Volvos elbilar kommer på året runt däck, sen får man väl se hur bra dom är på vintern. Jag har inte hört mycket gott än..

Ska nämnas att i den billigaste varianten av xc40 så finns inte ens värmepump så att uppgradera till ett högre paket är i princip krav.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det blir intressant att se några seriösa tester med Volvos nya åretrunt-däck.
En del motorjournalister har provkört och uttalat sig, men har inte sett några mätningar än.
https://carup.se/volvo-efter-kritiken-darfor-ar-aret-runt-dac...

Problemet är att göra ett däck som är säkert i både vinter och sommarförhållande eftersom väg ytans temp kan skilja mer än 50 grader mellan sommar och vinter, lägg sen till att det kan vara snö, slask och is under vintern så blir det ännu svårare.
Sen iom det är olika krav på mönsterdjup för sommar respektive vinter gör också att du i princip måste ha 2 däckuppsättningar om du inte vill kassera alla däck under 3 mm och skall man ha 2 uppsättningar kan man lika gärna ha däck anpassade för årstiden.

Hade jag köpt en Volvo idag hade jag ställt som krav att den skulle ha sommardäck vid leverans, hade aldrig accepterat deras hybrid lösning.
Vad Volvo själva säger om däcken ger jag inte mycket för

Men visst, skulle riktiga tester visa annat får man kanske tänka om, men jag har svårt för att tro det eftersom ingen hittills lyckats ta fram ett däck som är lika säkert sommar som vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Volvos elbilar kommer på året runt däck, sen får man väl se hur bra dom är på vintern. Jag har inte hört mycket gott än..

Ska nämnas att i den billigaste varianten av xc40 så finns inte ens värmepump så att uppgradera till ett högre paket är i princip krav.

Om jag fattar rätt så är paketet med värmepump nedsatt till 9900kr, skulle man väl kunna tigga till sig vid ett köp antar jag.

Priset är numera klart konkurrenskraftigt (tidigare var det ett fantasipris som troligtvis ingen betalade?) och i nivå på ett ungefär med PS2.

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha en XC40? Alltså vad är det som lockar med den bilen? 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om jag fattar rätt så är paketet med värmepump nedsatt till 9900kr, skulle man väl kunna tigga till sig vid ett köp antar jag.

Priset är numera klart konkurrenskraftigt (tidigare var det ett fantasipris som troligtvis ingen betalade?) och i nivå på ett ungefär med PS2.

Om man köper bilen kontant ja, vilket jag inte skulle rekommendera, just pga att bilen är en ombyggd fossilbil med ganska dålig räckvidd. Om 3 år så kommer ID.4, Kia EV6, Ioniq 5 och många andra finnas på beggat-markanden och då tror jag XC40 Recharge kan bli svårsåld.

Sen får jag nog ta tillbaka vad jag sa, enligt Care By Volvo så kan man lägga till värmepump utan extra kostnad, men grundpriset är 4 990 kr. Bilia kanske vill ha en peng för det, men det vet jag inte

Skrivet av Def_Dog:

Varför vill man ha en XC40? Alltså vad är det som lockar med den bilen? 🤷🏼‍♂️

Pratar du om XC40 elbil eller XC40 generellt? Det är väl mycket smaksak? Jag åker en XC40 idag och tycker det är en fantastisk miniSUV, fortfarande supernöjd med den efter 2 år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför vill man ha en XC40? Alltså vad är det som lockar med den bilen? 🤷🏼‍♂️

Antar att många tror än idag att det är en svensk bil..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Om man köper bilen kontant ja, vilket jag inte skulle rekommendera, just pga att bilen är en ombyggd fossilbil med ganska dålig räckvidd. Om 3 år så kommer ID.4, Kia EV6, Ioniq 5 och många andra finnas på beggat-markanden och då tror jag XC40 Recharge kan bli svårsåld.

Sen får jag nog ta tillbaka vad jag sa, enligt Care By Volvo så kan man lägga till värmepump utan extra kostnad, men grundpriset är 4 990 kr. Bilia kanske vill ha en peng för det, men det vet jag inte

Pratar du om XC40 elbil eller XC40 generellt? Det är väl mycket smaksak? Jag åker en XC40 idag och tycker det är en fantastisk miniSUV, fortfarande supernöjd med den efter 2 år.

Jag tänker XC40 generellt, än mindre som elbil med tanke på utbudet men det kanske är volvologgan som gör det. Finns ju folk som köpte farmor anka-fiaten 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Finns ju folk som köpte farmor anka-fiaten 😬

Den hade ju iaf nåt som stack ut! Skulle lätt kunna ha en så folk kan ha lite kul åt åsynen när man brummar omkring.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Den hade ju iaf nåt som stack ut! Skulle lätt kunna ha en så folk kan ha lite kul åt åsynen när man brummar omkring.

En tyskstukad med eldrift, det vore en nackvridare 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför vill man ha en XC40? Alltså vad är det som lockar med den bilen? 🤷🏼‍♂️

Android i infotainment, bra acceleration, man gillar suv, Volvo har rykte som säker bil, bra laddhastighet är saker jag tänker på. Men den är (var) rätt dyr, har sämre räckvidd än konkurrenterna. Dom lever nog lite på sitt volvo-rykte. Ingen bil jag valt på grund av nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Antar att många tror än idag att det är en svensk bil..

Precis som många intalar sig att Tesla är en amerikansk bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Precis som många intalar sig att Tesla är en amerikansk bil.

Var intalar du själv att Tesla härstammar ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det kommer tyvärr inte räcka med att tunga fordon kör med bränsleceller. Det kan hända att det kommer driva på installationen av vätgasstationer, men de flesta stora bilkoncerner förutom Toyota och Huyndai har i princip avfärdat bränslecellsbilar, storskalag batteriEV är istället att vänta. Även Toyota som är den största satsaren av bränsleceller, verkar ju vända och även utveckla batteribilar.

just med tanke på det massiva genomslaget av batteri ev's så är det mer sannolikt att det kommer påskynda batteriutveckling och nyare typer av batterier gör bränselcellsbilar ekonomiskt oförsvarbart att jobba med helt enkelt.

Just den tunga transport industrin har ju inte riktigt själva kommit igång med bränslecellstransporter, och det pågår minst lika många batteriEV projekt inom den sektorn med.

Har du någon källa på att andra lag av eller tolkar du lansering av BEV bilar som att man lagt ner vätgas?
Visst var inte förra veckan men när jag pratade med kontakter inom VAG, Volvo och en tredjepart som tillverkar kritiska delar till vätgasfordon så var det fortfarande planer på bränsleceller. Uttalanden från i höstas säger att Hyundai group (äger även Kia), Toyota, BMW och Daimler är intresserade i bränsleceller. https://www.reuters.com/business/autos-transportation/hyundai...

Skrivet av Def_Dog:

Tror tyvärr att det är ett för bökigt alternativ med allt vad produktion och hållning heter för att det ska bli den stora massans val, samtidigt undrar man varför bara Toyota "satsar" på detta men det återstår väl bara att se.

Toyota är ju inte ens den som satsar hårdast. Hyundai (även Kia och Genesis då) gick ut senast i höstas att man planerar att ha bränsleceller i hela sitt utbud till 2028 och att kunna halvera priset till 2030 (skrev nog 2025 tidigare men kollade källor nu). Samtidigt säger man att Toyota, BMW och Daimler är intresserade i bränsleceller för bilar. https://www.reuters.com/business/autos-transportation/hyundai...

Skrivet av snajk:

Jag vet inte, Mirai är väl den som finns som dock inte säljs här men den går att leasa för 10 000 (plus moms?) i månaden i tre år. Men innefattar elbilspremien även vätgasbilar? För vätgas som det ser ut i verkligheten är ju inte "grönt" egentligen, det är väl typ 0,017% av vätgasen som produceras globalt som är grön på riktigt liksom.

Vätgasbilar räknas och får full premie i dagsläget. Så 70k.

Skrivet av snajk:

Ingen vet förstås, men det är ju i princip ingen som satsar på vätgasbilar längre, inte ens Toyota som ändå höll emot batteribilar för länge för sitt eget bästa.

Vad jag vet så satsar Toyota fortfarande. Men om du har källa på att alla företag lagt ner så får du gärna dela.
Men Hyundai group kör ju ännu hårdare och tänker ha bränsleceller i hela sitt sortiment inom några år. Länkade källa högre upp. Samma säger att BMW och Daimler jobbar på det med. Sen från privata kontakter (som jag inte kan dela pga NDAs) så har VAG och Volvo fortfarande utveckling och intresse inom det. Men visst var kring ett år sen jag fick den info.

Skrivet av snajk:

Tja 45% av nyregistreringarna förra året var "laddbara" och nästan 20% rena elbilar så det är väl inte så ovanligt längre. Dock började det ju egentligen inte ta fart förrän under 2020 och ökade kraftigt förra året så framöver lär det väl bli en ännu större andel. Men hela bilmarknaden är ju åt helskotta nu med extrema leveranstider och sjuka begagnatpriser som följd.

Ja det ökar ju, men snittbilen på våra vägar är ju tio år gammal så om elbilar skulle stå för 100% av försäljningen idag så är varannan bil en elbil till 2030. Därför tror jag staten behöver öka premien och kommer göra det. Genomsnittsbilen i Sverige är ju i bruk i 17år.

Skrivet av snajk:

Tung trafik kanske, men sannolikt bara för längre sträckor. För kortare distanser så passar ju batteridrivet väldigt bra, även för taxi och liknande. Jag körde en del budbil tidigare och snittade väl runt 30 mil om dagen ungefär, vilket hade passat perfekt med en elbil. Sen fanns det förstås dagar där jag fick köra till Stockholm och tillbaka eller liknande, men en timme hit eller dit för laddning på vägen hade inte gjort någon direkt skillnad, all yrkestrafik är ju ändå tvungen att pausa, ta lunch och vila med jämna mellanrum liksom.

Också kört budbil/distribution men vi kunde inte sätta elbilar på någon sträcka längre än 5mil pga risk att få slut batteri. Det är ju dock en sak som lär lösas i framtiden när priserna går ner och om batteriet inte äter upp all lastvikt.

Sträckan jag körde var 20-30mil med längre ibland, vintertid räknade vi på det och kom fram till att även en model S med största batteri hade varit en för stor risk. Hittade dock ingen med en vänsterstyrd som ville låta mig prova om kalkylerna stämde

Sen är det väl lite unikt men vårt garage hade strömavbrott flera gånger i veckan så batteriet hade egentligen behövt klara flera varv för att inte vara en risk. Även macken och Teslas fast chargers var då nere så man fick åka till annan ort att tanka eller tanka under rundan.

Om du kunde ta en timmes paus ibland så har vi verkligen inte varit i samma bransch. När man lastar av/på startar man timer för rast så att den är över direkt efter och man inte står still i onödan. På många ställen går budbilarna i skift, dygnet runt året runt. Saker går ju att lösa men vill företagen? Kommer man planera leveranser så att bilen hamnar vid en laddstation till lunchen så att föraren står och laddar varje lunch? Eller offrar man körtid för att stå och ladda?

Skrivet av snajk:

Jo absolut, och börjar de köra med raketbränsle så får man nog bygga infrastruktur för det också, vilket är ungefär lika troligt.

Finns redan full fungerande prototyp på ambulans i bruk i London. Den är dock blandning batteri och vätgas för att få nog med räckvidd. Man jobbar på brandbil nu. Vissa brandbilar använder redan generator som drivs på vätgas.

Skrivet av snajk:

Jo men att ta steget från att tillverka vätgas vid elöverskott som man sen använder vid elunderskott till att bygga hela infrastrukturen med vätgastankar på bensinmackar, tusentals vätgas-tankbilar och liknande är ganska stort, speciellt eftersom det inte finns något egentligt behov av det.

Finns det marginal och kunder kommer ju företag göra det.
Företagen som äger bensinmackar äger redan prima platser, har erfarenhet av att driva mackar, har kunder som hela sina liv kört till mackar för att tanka. Fördel med vätgas är ju dock att du inte behöver frakta det. Går att göra på plats vilket är svårt med bensin t.ex. Sen kan man ju ha större lager centralt för att fylla upp mackarna under perioder när elpriset är för högt. Men på mindre orter kan man ju dumpa system som är helt självförsörjande om man vill. Mackarna kan ju själva tillverka elen som de säljer som gas.

Det är ett problem men samtidigt jobbas det hårt på det på alla sidor av kedjan. Ett företag i Australien håller på att testa en prototyp som man säger är 60% effektivare än nuvarande bränsleceller. Stämmer det hamnar vi uppe kring 90% effektivitet på bilsidan och ungefär som en batteribil.

Finns planer på att göra vätgas från spillvärme där man räknar med att nå ett pris av €2-3 per kg i Tyskland. För kontext så vid $4.5 per KG är det värt att byta ut en diesel långtradare i USA.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Antar att många tror än idag att det är en svensk bil..

Det är den väl visserligen?
Bilen är utvecklad av Volvo Car i Sverige.
Bottenplattan CMA är utvecklad av Göteborgsbaserade CEVT som ägs av Geely. De byggs i Belgien (där Volvobilar byggts sen 60-talet).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför vill man ha en XC40? Alltså vad är det som lockar med den bilen? 🤷🏼‍♂️

För spänningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Precis som många intalar sig att Tesla är en amerikansk bil.

Tja fast Tesla är ju ändå bra mycket mer Amerikanskt än vad Volvo är Svenskt idag, även om båda har fabriker i Kina. Precis som Volkswagen och många andra har.

Ska dock tillägga att jag har ingenting emot Kinesiska byggen. Har ju ändå beställt en Marvel. Samt att jag jobbar för ett Kinesiskt bolag.

Tillägg
Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Ska köpa elbil och kan inte bestämma mig om en id 3 eller kona vilken bil tycker ni är bäst ?