Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk

Den vita med svarta detaljer gillar frugan. Vi får se hur det blir vid lansering men en provtur blir det nog.

https://www.youtube.com/watch?v=9UjL7Y2D7GQ

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Vi köpte en nyare (2019 årsmodell) Volvo för ett halvår sedan. Anledningen till att det inte blev el var helt enkelt för att vårt sätt att använda bilen inte passar för elektrifiering. Samt att vi inte har möjlighet att ladda i garaget där vi står.

Vårt körmönster är: Kör till ICA en gång i veckan. Rätt som det är kör vi 60 mil på en helg och bilen står då mitt ute i skogen (vi vandrar/tältar/klättrar) utan möjlighet att laddas.

Om vi börjar bilpendla till jobb är en elbil klart intressant.

Du får skaffa en elgenerator som du kan ha i bakluckan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Tror nog en BMW för millen är roligare än att köra än Teslan, BMWn väger förmodligen mindre och kan köra snabbare på bana. Teslorna får ju söut på batteri eller överhettar. Är också minst lika mycket teknik i andra bilar. Är inte bara lika "Epic auto pilot soylent despenser!!!11!"

Ja skall man ha en banbil är väl Teslan inte lika bra, men de flesta kör bilarna på gatan :). Skulle inte köpa en BMW för millen som banbil heller, då tar jag hellre en Porsche.

För övrigt är det mycket tror där, har du ens provkört båda?

Skrivet av PerfectGamingWeather:

Den vita med svarta detaljer gillar frugan. Vi får se hur det blir vid lansering men en provtur blir det nog.

https://www.youtube.com/watch?v=9UjL7Y2D7GQ

Den skall nog bli riktigt bra! Ser fram emot att få testa en ID.3, tror den kommer bli en storsäljare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

2040-2050 kanske, dels vill inte majoriteten ha elbilar än och dels är infrastrukturen för att ladda en elbil inte på plats, i något land.

Krävs en hel del mer än några få laddstolpar vid Max restauranger för att det ska fungera för alla.

Sen finns det säkert 100 andra skäl till att det inte kommer hända så fort som många tror.

Hybriden kommer bli mer vanlig för att sedan övergå till elbilar någon gång i framtiden.

I Norge tittade man på att helt förbjuda försäljning av fossilbilar runt 2025 men man kom fram till att ett förbud helt enkelt inte behövdes, försäljningen skulle upphöra helt av sig självt. Nu är detta Norge och man har drivt elbilar hårt men liknande beslut har tagits i många länder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicl...

De marknadsanalyser jag sett räknar med en kollaps av hybridförsäljningen under 2021-2022. Det är en flod av rena elbilar som kommer ut nämaste åren och hybriden är bara för dyr och komplex för att kunna konkurrerar med rena elbilar.

Vad gäller infrastrukturen så tycker jag att jag ser laddstolpar lite överallt nu. Det går fort. El finns ju överallt så att ställa upp laddstolpar kräver inte så mycket och kostar inte så mycket. Men visst, det finns en del kvar att göra.

Dramatiken kommer när elbilen är billigare än fossilbilen i inköp. Och billigare i drift. Och bättre att köra. Och fossilbilen står inför säljförbud. Vi är snart där och vem kan då med berått mod gå och köpa en fossilbil? Det blir samma visa som så många gånger förut när ny teknik slår ut den etablerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

För både dig och din arbetsgivare hade det nog varit en bra affär att köpa en Tesla, speciellt en med gratis snabbladdning. Hundra mil på en dag är inget problem så länge det finns laddare på vägen mer än att du antagligen får käka lunch på en hamburgerkedja samtidigt som bilen laddas (vet inte varför de flesta snabbladdare längs vägarna sitter vid sådana restauranger men så är det).
Jag känner också att Tesla är lite överhypat. De är definitivt snabba och har trevliga funktioner för självkörning, och laddnätverket är ju ett väldigt plus förstås, men som bil betraktat är de inte så roliga direkt. Designen är väldigt generisk på utsidan och väl avskalad nästan budget på insidan och kvalitetskänslan är inte alls i nivå med priset. Sen verkar det vara svårt att få tag i personal oavsett om det handlar om service, reparationer eller garantiåtgärder. I dagsläget är Tesla (S, 3 eller möjligtvis Y) ändå den mest attraktiva elbilen för mig och många, men jag vet inte om det kommer att vara så så länge till, när andra biltillverkare, som har lång erfarenhet av att bygga bilar, ger sig in i matchen. E-Tron är trevlig exempelvis men den drar förstås mycket när den är så stor och tung, och alla vill inte ha en jätte-SUV. Taycan skulle jag hellre ta än en Model S om inte pengar hade någon betydelse, men de har de ju förstås. Polestar 2 känns som den skulle kunna passa många väldigt bra, i alla fall när de börjar sälja lite billigare varianter. En granne kör en och den ser väldigt trevlig ut i alla fall även om jag får lite väl mycket Saab-vibbar av designen.

Du kanske har rätt men att ta sig ca 100 mil på en laddning med en Tesla är nog på vippen att det funkar skulle jag säga, det gäller då verkligen att det är bra väder, nedförsbacke och medsol hela vägen, men inte för mycke så man måste använda AC:n.
När jag åker mina svängar på 100 mil så brukar jag ha ett kort stopp på något hamburgehak i 20 minuter för att pissa och ta en burgare för att sen åka vidare så visst hade jag hunnit ladda då men frågan är om det räcker.

Håller också med om att Polestar har lite SAAB design över sig även om de ser snygga ut. Skulle ju gärna se en kombimodell också men det kanske kommer framöver. Jag vet inte hur det är i resten av världen men här i Sverige är det väl kombi som säljer klart bäst och Polestar är väl iallafall till viss del Svenskt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Halvfullt batteri på tjugo minuter vid en super charger enligt vad jag hittar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Du kanske har rätt men att ta sig ca 100 mil på en laddning med en Tesla är nog på vippen att det funkar skulle jag säga, det gäller då verkligen att det är bra väder, nedförsbacke och medsol hela vägen, men inte för mycke så man måste använda AC:n.
När jag åker mina svängar på 100 mil så brukar jag ha ett kort stopp på något hamburgehak i 20 minuter för att pissa och ta en burgare för att sen åka vidare så visst hade jag hunnit ladda då men frågan är om det räcker.

Jo, på en laddning är svårt. Därav är det ju en fördel med snabbladdarna. Folk pratar om 30-40 mil utan paus men ytterst få kör väl 100 mil i sträck liksom. Sen är det klart att det är ett större problem i norra Sverige, dels för att avstånden generellt är längre men också för att ladd-infrastrukturen inte har kommit så långt.

Citat:

Håller också med om att Polestar har lite SAAB design över sig även om de ser snygga ut. Skulle ju gärna se en kombimodell också men det kanske kommer framöver. Jag vet inte hur det är i resten av världen men här i Sverige är det väl kombi som säljer klart bäst och Polestar är väl iallafall till viss del Svenskt.

Ja, det hoppas jag också på. Samtidigt kan man ju få ganska bra med plats i mer av en halvkombimodell när det gäller elbilar, som Model S exempelvis. Dock verkar alla utom Tesla ha svårt att få något användbart av utrymmet fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

NEJ!
Problemet här är varken kablage eller elektronik: grundproblemet är att "schuko"-uttag (vanliga uttag ("CEE 7/3") inte tål en kontinuerlig last på 16A (trots att de är stämplade 16A).

Schuko-uttag är testade för en intermittent(icke-kontinuerlig) last på 16A!

Elsäkerhetsverket säger i sina rekommendationer att man INTE bör ladda sin elbil/laddhybrid via vanlig "stickpropp" (Schuko/CEE 7/3), eller för att citera:
"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag." (Källa)

Tillverkaren säger (källa): (i detta fallet: första google-träffen på volvo laddhybrid)
"Att ladda med Schuko-kontakt bör alltid ses som en tillfällig lösning då det medför risker och ska alltid föregås av besiktning av ditt hems elsystem av behörig elektriker", vidare: " Du bör dock inte se det som en långsiktig lösning att ladda din bil med Schuko-sladd eftersom det innebär risker"

Väg detta (Tillverkarens och elsäkerhetsverkets rekommendationer) mot:
"Någon på internet sa att det är ok att ladda via schuko"?!

...Vem tror du försäkringsbolaget stödjer när ditt hus brunnit ner och dina barn dött i den efterföljande branden?

Det går alldeles utmärkt att ladda med schuko, men för det första ska du inte dra 16A utan snarare 10A om du känner till kablaget, och det inte är gammalt. Sedan får man ju se upp med att låta sin EVSE hänga ifrån uttaget eller fukt, men har man koll på detta är det ings problem alls.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kul att det finns tråd för elbilar! Jag själv har reserverat nya Volkswagen ID3. Jag hoppas jag får bilen på hösten. Jag har aldrig tidigare kört en elbil vilket gör detta ännu mer spännande!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Tror nog en BMW för millen är roligare än att köra än Teslan, BMWn väger förmodligen mindre och kan köra snabbare på bana. Teslorna får ju söut på batteri eller överhettar. Är också minst lika mycket teknik i andra bilar. Är inte bara lika "Epic auto pilot soylent despenser!!!11!"

Hahaha. Du har inte kört elbil.
modell 3 spöar alla BMW på bana. BMW har ju bakhjulsdrift som man kan sladda med, som skulle kunna väga upp lite.

teknik beror det lite på vad man är ute efter. På underhållning och navigation är tesla bättre. Körhjälpmedel skulle jag säga att de är totalt sett bättre. Komfort är de lite sämre på.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kul att det finns tråd för elbilar! Jag själv har reserverat nya Volkswagen ID3. Jag hoppas jag får bilen på hösten. Jag har aldrig tidigare kört en elbil vilket gör detta ännu mer spännande!

Kul! Har du fått veta något mer från VW om bilen sen du reserverade den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kul! Har du fått veta något mer från VW om bilen sen du reserverade den?

Jag har inte hört något sen början på mars tyvärr. Hoppas jag får mer info snart.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otur:

Hahaha. Du har inte kört elbil.
modell 3 spöar alla BMW på bana. BMW har ju bakhjulsdrift som man kan sladda med, som skulle kunna väga upp lite.

Nja, det stämmer inte riktigt. Tesla har svårt att hålla uppe prestandan under längre sessioner men framför allt har de ju inte någon bil som är så sportinriktad som exempelvis en M3:a eller så. Kollar man exempelvis på tiderna runt Nürburgring så kommer Model 3 Performance in på 9 minuter (Model S P85D klarade det på 8:50) medan BMW har ett helt gäng modeller som gott och väl klarar det under 8 minuter, även ganska mycket äldre modeller. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nürburgring_Nordschleif...

Citat:

teknik beror det lite på vad man är ute efter. På underhållning och navigation är tesla bättre. Körhjälpmedel skulle jag säga att de är totalt sett bättre. Komfort är de lite sämre på.

Tesla låg väldigt långt framme men nu är de inte superimponerande längre när det gäller "infotainment". De stöder inte Android Auto eller CarPlay exempelvis. Och användarmässigt så föredrar jag exempelvis BMW's puck framför bara en touchskärm i de flesta lägen. Navigation vet jag inte, det är liksom ett löst problem och det är inga jätteskillnader emellan systemen egentligen. Tesla är bra på att hitta vägar där man kommer fram till laddstationer med lagom avstånd, men det är liksom inget som en fossildriven bil behöver bry sig så mycket om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tesla låg väldigt långt framme men nu är de inte superimponerande längre när det gäller "infotainment". De stöder inte Android Auto eller CarPlay exempelvis. Och användarmässigt så föredrar jag exempelvis BMW's puck framför bara en touchskärm i de flesta lägen. Navigation vet jag inte, det är liksom ett löst problem och det är inga jätteskillnader emellan systemen egentligen. Tesla är bra på att hitta vägar där man kommer fram till laddstationer med lagom avstånd, men det är liksom inget som en fossildriven bil behöver bry sig så mycket om.

Tycker själv att Apple CarPlay/Android Auto mest är klumpigt och känns mer som ett plåster för att tillverkarna inte själva byggt något vettigt. Snabbheten i systemet är det ju stor skillnad på också, får verkligen krupp när jag lånat kompisars bilar pga laggiga system.

Det är också stor skillnad i navigation mellan olika märken och framförallt Tesla. Satt senast igår i en kompis bensinbil av modell 2020 och försökte skriva in namnet på stället vi skulle till utan att något kommer upp, behövde googla på telefonen först och skriva in adressen. Hänt många gånger tidigare också i kompisars bilar, har dock aldrig åkt på det hos Tesla, finns det på Google hittar man det i navigationen oavsett hur obskyrt det varit.

Sen kan jag ju säga att det är jäkligt trevligt att ha både YouTube och Netflix i bilen när man väntar på frun eller någon annan.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag kör för nuvarande en Audi A4 från 2017 med i princip det mesta i utrustningsväg. 4WD, stora infotainment, navigator, "virtual cockpit" etc. Är på det stora hela riktigt nöjd med hur komfortabel, snabb och hur snål den ändå är (relativt motorstyrkan). Med det sagt så blir det nog en Tesla nästa gång jag byter bil.

Jag fick provköra kompisens Model 3 Long Range. Nypris på min Audi var i paritet med en Model 3 Performance och de är ungefär lika stora, så bilarna är hyffsat jämförbara. Visst, Teslan känns billigare än Audin gör på insidan när det kommer till materialval och "fit and finish". Men dess infotainment och förarhjälpmedel är ju verkligen ljusår framför Audin. Och redan en Long Range är sjuuuukt mycket snabbare än min Audi. För att inte tala om hur bra en elbil passar just mitt körmönster.

Jag kör extremt sällan mer än 25 mil i sträck. Men kör ofta stinter på 10-15 mil. Det gör att jag skulle spara ganska rejält med soppapengar samtidigt som jag i princip aldrig skulle behöva göra annat än att ladda bilen över natten.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det händer så fruktansvärt mycket framsteg bland elbilar just nu, så jag hade nog inte kunnat tänka mig att köpa en stor familjebil som jag ska ha i flera år. Tekniken blir för gammal för fort. (900V motorer och ny batteriteknik på G)

För nuvarande, tycker jag inte att elbilar fungerar som ens primära familjebil. Det finns ingen MPV som elbil vad jag vet tex. Och ska vi på bilsemester blir det drygt att "tanka på vägen" eller ladda på en campingplats.

Med det sagt hade jag dock kunnat tänka mig att ha en liten elbil med 20 mil räckvidd eller så, en extrabil att pendla till jobbet med och så. En billig variant som man kanske byter ut om ett par 3 år innan värdet sjunker allt för blodigt.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en elbil i storleken a6 kombi. Med krok. Som klarar minst 50 mil per laddning. Och som kostar under 600k.
Då blir det dags.

Inne i stan verkar det lite meckigt fortfarande med laddning också. Polarn som precis köpte elbil ångrar sig eftersom han måste åka till typ McDonalds och hänga några timmar stup i kvarten för att ladda. Känns ju lite segt.

Känns dock nära nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja skall man ha en banbil är väl Teslan inte lika bra, men de flesta kör bilarna på gatan :). Skulle inte köpa en BMW för millen som banbil heller, då tar jag hellre en Porsche.

För övrigt är det mycket tror där, har du ens provkört båda?

Den skall nog bli riktigt bra! Ser fram emot att få testa en ID.3, tror den kommer bli en storsäljare.

Nä men fler tal teslor har behövt gå ner i effekt på Nürburgring för att inte bli för varma. En M BMW går nog inte det. Eller nån annan ICE prestanda bil för den delen.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Elbil är väldigt intressant men lite för dyrt än tyvärr och sedan är det många som släpper sin första generation av elbil detta år.
Tror jag får vänta några år till innan det blir en elbil.
Jag skulle typ klara mig på vilken elbil som helst då jag kör mest till och från jobbet ca 25-30 mil i veckan.

Är lite nyfiken på Peugot E-208 då jag inte behöver en större bil än så och den ska klara ca 35 mil WLT men hur det funkar i verkligheten med det jag kör vet man ju inte då jag mest kör motorväg till och från jobbet.
Men kommer någon bilfirma i närheten av där jag bor ta in den så man kan provköra så kommer jag göra det för att se vad den skulle dra till och från jobbet, skulle räcka med att jag fick låna den någon timme så skulle jag kunna se om jag skulle kuna klara mig en vecka till och från jobbet utan att ladda och dessutom har jag solpaneler så skulle kunna ladda den gratis när det är fint väder.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Tycker själv att Apple CarPlay/Android Auto mest är klumpigt och känns mer som ett plåster för att tillverkarna inte själva byggt något vettigt. Snabbheten i systemet är det ju stor skillnad på också, får verkligen krupp när jag lånat kompisars bilar pga laggiga system.

Jag håller med om att sega system verkligen drar ner helhetsintrycket av en bil, men Tesla är inte ensamma om att ha hyfsad prestanda på sin infotainment. AA eller CarPlay är kanske inte så viktigt när bilen är ny men på sikt så känns systemen väldigt gamla jämfört med enheten man har i fickan, som ju gör mycket av samma saker, och då är det bra att kunna använda den istället. Till exempel Volvos system var ju väldigt hyllat när det kom, enkelt och med bra prestanda osv. men idag är det inte alls lika kul längre. Fint då att man kan använda telefonen istället. Samma sak kommer att ske med alla bilar, även om de som uppdateras över tid, som Tesla, förstås håller aningen längre.

Citat:

Det är också stor skillnad i navigation mellan olika märken och framförallt Tesla. Satt senast igår i en kompis bensinbil av modell 2020 och försökte skriva in namnet på stället vi skulle till utan att något kommer upp, behövde googla på telefonen först och skriva in adressen. Hänt många gånger tidigare också i kompisars bilar, har dock aldrig åkt på det hos Tesla, finns det på Google hittar man det i navigationen oavsett hur obskyrt det varit.

Tja, jag tror våra användningsmönster skiljer sig åt en del. Ska jag åka till något "nytt" ställe så kollar jag vanligtvis upp det i förväg, inte så mycket för att hitta adressen som att se om det är öppet, vad det kostar eller vad som finns i närheten, sen vet jag ju vart jag ska köra liksom. Men det kanske kommer av att jag blev fruktansvärt irriterad på navigationen när jag jobbade som bilbud då den aldrig visade smarta vägar, och min upplevelse är att det är ungefär lika illa fortfarande. Däremot använder jag navigatorn mycket för att undvika tillfälliga trafiksituationer och så, till exempel på vägen hem från jobbet. Bilen (eller växellådan) anpassar sig också efter kommande vägar om man kör med navigator.

Citat:

Sen kan jag ju säga att det är jäkligt trevligt att ha både YouTube och Netflix i bilen när man väntar på frun eller någon annan.

Igen, olika användningsmönster. Jag sitter sällan i bilen och väntar och gör jag det så handlar det om några minuter så YT eller Netflix är inte så mycket att ha då. Jag har däremot DVD i bilen som jag aldrig använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med om att sega system verkligen drar ner helhetsintrycket av en bil, men Tesla är inte ensamma om att ha hyfsad prestanda på sin infotainment. AA eller CarPlay är kanske inte så viktigt när bilen är ny men på sikt så känns systemen väldigt gamla jämfört med enheten man har i fickan, som ju gör mycket av samma saker, och då är det bra att kunna använda den istället. Till exempel Volvos system var ju väldigt hyllat när det kom, enkelt och med bra prestanda osv. men idag är det inte alls lika kul längre. Fint då att man kan använda telefonen istället. Samma sak kommer att ske med alla bilar, även om de som uppdateras över tid, som Tesla, förstås håller aningen längre.

Det har du helt rätt i, CarPlay/Android Auto kommer ju utvecklas med tiden. Så en bil som är 5-6 år lär ha fler moderna features när man kopplar telefonen.

Skrivet av snajk:

Tja, jag tror våra användningsmönster skiljer sig åt en del. Ska jag åka till något "nytt" ställe så kollar jag vanligtvis upp det i förväg, inte så mycket för att hitta adressen som att se om det är öppet, vad det kostar eller vad som finns i närheten, sen vet jag ju vart jag ska köra liksom. Men det kanske kommer av att jag blev fruktansvärt irriterad på navigationen när jag jobbade som bilbud då den aldrig visade smarta vägar, och min upplevelse är att det är ungefär lika illa fortfarande. Däremot använder jag navigatorn mycket för att undvika tillfälliga trafiksituationer och så, till exempel på vägen hem från jobbet. Bilen (eller växellådan) anpassar sig också efter kommande vägar om man kör med navigator.

Igen, olika användningsmönster. Jag sitter sällan i bilen och väntar och gör jag det så handlar det om några minuter så YT eller Netflix är inte så mycket att ha då. Jag har däremot DVD i bilen som jag aldrig använt.

Ja det krävs ju att man har nytta av det, jag får bara flashbacks till tiden när man satt med sin TomTom när jag försöker använda navin i många bilar. Därför jag uppskattar många av elbilarna som kommer nu, Polestar ska ju komma med Android som operativsystem t.ex.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Tycker själv att Apple CarPlay/Android Auto mest är klumpigt och känns mer som ett plåster för att tillverkarna inte själva byggt något vettigt.
<klipp>

Jag hade en gång lite insyn i den branschen och det är exakt vad det handlar om. Det löser tillverkarens problem. Det är därför det finns.

Det är ingen snyggt sätt att bygga upplevelsen inuti bilen och det innebär också att biltillverkaren släpper den upplevelsen till Apple eller Google. På sikt inte alls bra affärsmässigt men det löser deras problem här och nu.

Som vanligt, Tesla gör helt rätt när man håller hårt i vad som är en ytterst viktig del av bilen.

Permalänk
Medlem

Kul att Kia ska göra en ”haloprodukt”, kan bli bra faktiskt om de vill försöka slå sig in i mer premiumsegment.

https://www.motorbiscuit.com/kia-will-make-cv-ev-performance-...

Permalänk
Medlem

Problemet med dagens elbilar är att de bygger på gammal teknik; proppa en batterilåda full med laptopbatterier och fäst den på en bil. Att åka runt med ett batteripack på ~600 kg som behöver kylas/värmas aktivt beroende på väder känns inte optimalt.

Köper man en elbil idag skulle jag säga att man fortfarande är en early adopter, när solid state batterier eller någon annan ny batteriteknik kommer lär dagens elbilar bli iskalla på andrahandsmarknaden.

Skrivet av Aktsu:

Kul att Kia ska göra en ”haloprodukt”, kan bli bra faktiskt om de vill försöka slå sig in i mer premiumsegment.

https://www.motorbiscuit.com/kia-will-make-cv-ev-performance-...

Kia har gjort en sån grej tidigare när man släppte Stinger, fast då var det snabba bensindrivna sedaner från Bmw/audio/mercedes man ville utmana.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Har haft min Model 3 sedan September.
Är så jävla nöjd.

Var inne på elbil, men ville främst ha en bil jag verkligen vill ha. Efter ha provkört några olika Tesla, så fanns det inget annat som kunde jämföra sig... Ligger som en strykbräda på vägen, påminner väldigt mycket om styregenskaperna i BMW M3, en extremt rolig bil helt enkelt.

Har förbokat Cybertruck Tri-motor, verkar helt galen på gott och ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Apropå det, jag tror folk underskattar problemen med infrastruktur för laddning när elbilar blir vanligare.
Det efterfrågas mer laddstolpar vid jobbet t ex, men går inte eftersom området saknar kapacitet. Och det är ändå vid ett industriområde i Göteborg.

Detta är väl det stora argumentet för Tesla nu när konkurrenterna börjar komma ikapp med egna bilar. Sen återstår väl att se hur mkt barnsjukdomar dom andra tillverkarna kommer ha med sina bilar, t.ex. Audi kan ju utan tvekan bygga bilar men om det kan föras över rakt av till elbilar vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Problemet med dagens bilar är att de bygger på gammal teknik; proppa en batterilåda full med laptopbilar och fäst den på en bil. Att åka runt med ett batteripack på ~600 kg som behöver kylas/värmas aktivt beroende på väder känns inte optimalt.

Vad är en laptopbil?

Är fossilbilar en mer modern och framtidssäker teknik?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av vinylens:

Elbil är väldigt intressant men lite för dyrt än tyvärr och sedan är det många som släpper sin första generation av elbil detta år.
Tror jag får vänta några år till innan det blir en elbil.
Jag skulle typ klara mig på vilken elbil som helst då jag kör mest till och från jobbet ca 25-30 mil i veckan.

Är lite nyfiken på Peugot E-208 då jag inte behöver en större bil än så och den ska klara ca 35 mil WLT men hur det funkar i verkligheten med det jag kör vet man ju inte då jag mest kör motorväg till och från jobbet.
Men kommer någon bilfirma i närheten av där jag bor ta in den så man kan provköra så kommer jag göra det för att se vad den skulle dra till och från jobbet, skulle räcka med att jag fick låna den någon timme så skulle jag kunna se om jag skulle kuna klara mig en vecka till och från jobbet utan att ladda och dessutom har jag solpaneler så skulle kunna ladda den gratis när det är fint väder.

Men varför ska du klara dig en hel vecka utan att ladda? Du pluggar ju bara i bilen på natten när du ändå sover så vaknar du till en fulladdad bil varje morgon. Ska man ha en elbil till strikt jobbpendling så behöver du bara batteri som räcker för 1-2 dagars körsträcka.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad är en laptopbil?

Är fossilbilar en mer modern och framtidssäker teknik?

Hehe, rättat nu.

Nej det kanske man inte kan påstå, men en mer förfinad teknik.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag är inte där än, men elbilarnas framfart bidrog till att jag valde att leasa i höstas.
Räckvidden och brist på dragmöjligheter utöver priset gör att det inte känns som en mogen produkt än.

Pratade om detta med en försäljare hos Söderbergs när jag hade bilen inne på service. Det är ju det vanligaste argumentet emot elbilarna, för "de flesta".

Genomsnittet är väl ca 2.5 mil? Många gör betydligt kortare resor.

Men även för mig som nu får pendla 8 mil tur och retur per dag så räcker kapaciteten till.

Ska man göra någon enstaka resa som är avsevärt längre är det inga problem att låna eller hyra bil.

Det enda som håller mig ifrån elbilarna är priset.