Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Är ju bara Tesla som haft inlåsningen egentligen. Nu finns det en hel drös med stolpar från olika grupperingar, och många väntar nog på att länderna ska subventionera så skattebetalarna får stå för kostnaden istället. Vad Polestar/Volvo har jag ingen aning om, men att grina i tidningen för att Tesla kör egna laddare när dom själva inte ens vill vara med i Ionity är ju en rätt oskön grej.

Helt riktigt. Pinsamt av Volvo. De har ju själva inte gått med och stöttat något laddnätverk, utan klagar bara på andra som byggt upp något.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De är själva förvånade över det dåliga resultatet för Enyaq 2WD.

De skall nu därför göra om testen: https://www.tv2.no/a/14528146/

Bra, det var så pass märkligt resultat att det behöver göras om. En 4x4 ska inte gå 6 mil längre än RWD-versionen, det är helt ologiskt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

När du hamnar på ett ställe utan DC-laddning när man är på resa=enfas-laddning ej kul.

Standard borde ju vara 3-fasladdning i alla elbilar håller jag med om, men när man laddar medans man reser är det ju snabbladdning med DC som gäller (typiskt 150-250 kW).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Man får ju inte glömma att Marvel R baseras på en tidigare ICE-bil med alla nackdelar/kompromisser som det innebär.

Låt oss alla komma överens om att Marveln R Performance helt enkelt är en hyffsad elbil - som åtminstone vid privatleasing för under 5000kr inklusive försäkring, vinterdäck samt fullutrustning - erbjuder ett rimligt alternativ för gememe man bland medelklassen. Ett utav de få alternativ som just nu finns på marknaden, tyvärr.

Den försöker varken konkurrera med Volvo, Kia EV6 eller Mustang, även om den faktiskt har likadan eller bättre prestanda än genomsnittet bland alla elbilar som säljs idag, om man bortser från Tesla och andra toppmodeller.

Men ingen har ju någonsin hävdat att den är bättre än någon annan elbil som är 200 eller 300 tusen kronor dyrare, eller som kostar 2-3 tusen mer i månaden på leasing. Inte ens kineserna själva. Den finns bara där som ett rimligt alternativ och ingen behöver känna sig varken hotad eller kränkt över dess existens.

Att recensenter på diverse tidningar jämför den med bilar av klart högre rang och bra mycket högre pris är åtminstone för mig en stor gåta. Men samtidigt... det faktum att de själva målar upp Marveln som en konkurrent till Volvos nuvarande flaggskepp, borde ju ändå tyda på att den faktiskt inte är långt ifrån.

Som Marvel ägare ska man inte förvänta sig underverk. Man lägger sig på en lägre prisnivå och helt enkelt accepterar att man valt bilen för dess prislapp. Nöjer man sig med det så är allt frid och fröjd. Vill man högre upp i klass så betalar man mer för en Kia, Audi eller Volvo. Svårare än så är det inte.

På tal om snabbladdning, inga underverk här heller, men inte alls så illa som vissa får det att låta. I genomsnitt 81kW laddning från 8% till 80% på 38 minuter. Som högst uppe i 93kW:

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Bra, det var så pass märkligt resultat att det behöver göras om. En 4x4 ska inte gå 6 mil längre än RWD-versionen, det är helt ologiskt!

Jo, det är något klart skumt med den höga energiförbrukningen hos 2WD Enyaq. Skall bli intressant att höra Skodas kommentarer, och se vad omtestet ger.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Låt oss alla komma överens om att Marveln R Performance helt enkelt är en hyffsad elbil - som åtminstone vid privatleasing för under 5000kr inklusive försäkring, vinterdäck samt fullutrustning - erbjuder ett rimligt alternativ för gememe man bland medelklassen. Ett utav de få alternativ som just nu finns på marknaden, tyvärr.

Den försöker varken konkurrera med Volvo, Kia EV6 eller Mustang, även om den faktiskt har likadan eller bättre prestanda än genomsnittet bland alla elbilar som säljs idag, om man bortser från Tesla och andra toppmodeller.

Men ingen har ju någonsin hävdat att den är bättre än någon annan elbil som är 200 eller 300 tusen kronor dyrare, eller som kostar 2-3 tusen mer i månaden på leasing. Inte ens kineserna själva. Den finns bara där som ett rimligt alternativ och ingen behöver känna sig varken hotad eller kränkt över dess existens.

Att recensenter på diverse tidningar jämför den med bilar av klart högre rang och bra mycket högre pris är åtminstone för mig en stor gåta. Men samtidigt... det faktum att de själva målar upp Marveln som en konkurrent till Volvos nuvarande flaggskepp, borde ju ändå tyda på att den faktiskt inte är långt ifrån.

Som Marvel ägare ska man inte förvänta sig underverk. Man lägger sig på en lägre prisnivå och helt enkelt accepterar att man valt bilen för dess prislapp. Nöjer man sig med det så är allt frid och fröjd. Vill man högre upp i klass så betalar man mer för en Kia, Audi eller Volvo. Svårare än så är det inte.

På tal om snabbladdning, inga underverk här heller, men inte alls så illa som vissa får det att låta. I genomsnitt 81kW laddning från 8% till 80% på 38 minuter. Som högst uppe i 93kW:

https://youtu.be/Iv-kuTVWqD0

Absolut, men när utbudet är relativt skralt så jämför man gärna äpplen och päron. Det kommer dock som alltid finnas en kundgrupp för alla bilar oavsett brist på funktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Man kan tycka mycket om XC40 vs Marvel R men för 4000kr på Volvo får du en framhjulsdriven modell.Vill du ha fyrhjulsdriften och extra motor får du lägga till pengar. Eller vad menar du med "prestanda"?

Så kan det vara, men det framgår inte riktigt. Tittar man på Bilia, alltså länken ovan, så står det bara fakta om en modell och det är ju den med knappt 5 sekunder till 100 och så. Även på Volvos sida är situationen ganska oklar, det finns bara en variant av XC40 "Pure electric" att välja på men samtidigt har de olika specifikationer på några ställen, med eller utan dubbla motorer.

Skrivet av SweViver:

Låt oss alla komma överens om att Marveln R Performance helt enkelt är en hyffsad elbil - som åtminstone vid privatleasing för under 5000kr inklusive försäkring, vinterdäck samt fullutrustning - erbjuder ett rimligt alternativ för gememe man bland medelklassen. Ett utav de få alternativ som just nu finns på marknaden, tyvärr.

Tja det är väl tanken, men samtidigt har det ju kommit konkurrenter nu i liknande prisklasser och då är ju Marvel inte riktigt lika imponerande längre helt enkelt.

Citat:

Den försöker varken konkurrera med Volvo, Kia EV6 eller Mustang, även om den faktiskt har likadan eller bättre prestanda än genomsnittet bland alla elbilar som säljs idag, om man bortser från Tesla och andra toppmodeller.

Nja de ligger absolut en bit högre i pris, speciellt om man ska ha varianterna med hög prestanda, samtidigt är det inte så stor skillnad på milkostnaden då värdeminskningen generellt ser ut att vara lägre för de flesta bilar jämfört med MG.

Citat:

Men ingen har ju någonsin hävdat att den är bättre än någon annan elbil som är 200 eller 300 tusen kronor dyrare, eller som kostar 2-3 tusen mer i månaden på leasing. Inte ens kineserna själva. Den finns bara där som ett rimligt alternativ och ingen behöver känna sig varken hotad eller kränkt över dess existens.

Det är ingen som känner sig hotad eller kränkt. Jag anser bara att man kan jämföra den med andra bilar, alltså att den inte på något sätt är i "en egen klass" eller så. Vad jag kan se kostar den typ 4000 i månaden för leasing i 36 månader med 1000 mil. För samma pengar kan man få en Mercedes EQA exempelvis, den är inte lika snabb men den har kanske andra kvaliteter som en del värderar högre. Och det finns ju ett gäng elbilar i spannet 3000-4000 per månad. Marvel har mer prestanda än de flesta i prisklassen, men för "gemene man bland medelklassen" så kanske 0-100 på typ 7 sekunder räcker? Det är ungefär lika snabbt som en V70R med automatlåda, som sågs som en bil med ganska extrema prestanda för femton år sedan liksom. EQA är dock något slöare ändå med nästan 9 sekunder till hundra, men för vardagskörning så räcker ju det rätt bra ändå, och den är ju fortfarande snabb iväg från stillastående som alla elbilar. Och man får ju trevligare inredning och större bagage istället.

Citat:

Att recensenter på diverse tidningar jämför den med bilar av klart högre rang och bra mycket högre pris är åtminstone för mig en stor gåta. Men samtidigt... det faktum att de själva målar upp Marveln som en konkurrent till Volvos nuvarande flaggskepp, borde ju ändå tyda på att den faktiskt inte är långt ifrån.

Som sagt så finns det inte så mycket att jämföra med bland elbilarna, så antingen får man välja en bil som har samma prestanda och utrymmen typ, då blir de i allmänhet dyrare än Marvel men kanske med andra kvaliteter, eller så går man ner i prestanda och/eller utrymme och jämför med exempelvis Kona eller Leaf som är rätt mycket billigare. Tittar man på milkostnaden istället för inköpspriset så är inte Marvel lika billig, men å andra sidan spelar ju värdeminskningen inte någon roll om man leasar och det är ju det som drar upp Marvels milkostnad främst. Men absolut, vill man ha höga prestanda i en stor bil men inte bryr sig om bagageutrymmet eller märktes image så är det ju den bil som finns för det priset. Jag vet inte vad jag hade valt om jag hade letat efter en bil för just 4000 per månad. XC40 är ju rätt trevlig, men ganska bullrig och den är inte effektiv. EQA kanske kan vara något, men jag lutar mer åt en Cupra Born eller kanske en Leaf för runt 3000 per månad i så fall.

Citat:

Som Marvel ägare ska man inte förvänta sig underverk. Man lägger sig på en lägre prisnivå och helt enkelt accepterar att man valt bilen för dess prislapp. Nöjer man sig med det så är allt frid och fröjd. Vill man högre upp i klass så betalar man mer för en Kia, Audi eller Volvo. Svårare än så är det inte.

Jo, eller så tar man en bil som tar ett par-tre sekunder extra till hundra för samma eller lägre pris, med bättre kvalitetskänsla och större bagage.

Citat:

På tal om snabbladdning, inga underverk här heller, men inte alls så illa som vissa får det att låta. I genomsnitt 81kW laddning från 8% till 80% på 38 minuter. Som högst uppe i 93kW:

https://youtu.be/Iv-kuTVWqD0

I Vi bilägares test gick den knappt över 80 kW men det är ingen katastrof på något sätt. Det är lätt att titta för mycket på maxladdningen när det mer är hur bra den är på att hålla uppe hastigheten som är det viktiga, om man bryr sig om hastigheten för laddning på resa och så. Det var något test jag läste där de körde E-tron mot E-tron GT där GT ju har både mindre batteri och i teorin mycket snabbare snabbladdning och dessutom högre förbrukning, men E-Tron höll uppe hastigheten bättre så på en halvtimme fick man mer räckvidd från vanliga E-trons laddning. Men det lär förstås inte ha varit en 350 kW-laddare. Så Marvel är helt ok, men tänker man sig köra mycket snabbladdning så kanske det är bättre att titta på något annat, tar det 10-15 minuter extra varje gång man ska ladda från 20 till 80 procent så bygger det ju på liksom. Men som sagt så många gånger i tråden är snabbladdning för de allra flesta ett undantag.

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade av MG ZS uppdaterade version är Alrik ute och provar den lite här. Bra för de som vill ha en billig men trevlig bil.

Permalänk
Avstängd

Min leasing går ut i sommar och tanken var att köpa en lite äldre bil för typ 100K och spara lite pengar på sikt, men som marknaden ser ut så kan jag bara inte. För de pengarna får man ju typ en tolv år gammal V70 med 15-20K mil på mätaren eller liknande. Ofta ser man också när man kollar historiken på en viss bil att den såldes för typ 50-70% av dagens pris för något år sedan. Jag hade gärna haft en lite mer miljövänlig bil också, men typ gasbilar i den prisklassen börjar närma sig när det är dags att byta gastankarna exempelvis, och etanol är ju svindyrt idag. Hybrid kunde kanske vara något, men de flesta hybrider har ju den hemska CVT-lådan som jag inte fixar riktigt. Och plugin hade inte funkat för mig då jag saknar dagliga laddningsmöjligheter.

Alltså tror jag det blir en till leasingbil eller kanske nyköp. Min tanke är ändå att gå ner lite i kostnad dock. Idag betalar jag ungefär 3500 för min bil, plus drygt 500 i skatt och 500 i försäkring per månad. Den drar dock rätt mycket, snittar på en liter milen ungefär, men jag kör inte jättemycket så det når inte upp till 20K per år, mer 15. Samtidigt har jag ingen möjlighet att ladda hemma, på mitt elabonnemang, eller på jobbet. Men jag har några långsamma laddare hyfsat nära där priset ligger på 2,50/kWh som jag tänkte ställa bilen på kanske en natt i veckan eller så.

Men för runt 3000-3500 finns ju en del rätt trevliga alternativ ändå. Jag har fastnat lite för Born för tillfället, den verkar lite trevligare i inredningen än Id3, och snyggare design, men i övrigt är det ju samma bil. Leaf kan ju vara ett alternativ också, men jag fattar inte om den fortfarande kör på Chademo för det känns som en begränsning speciellt för mig som inte kan ha egen laddare. Annars är den väl inte helt kass. E-niro och Kona är också alternativ förstås, men de känns inte jätteprisvärda egentligen. För 3000 får man ju bara det lilla batteriet på knappt 40kWh, vilket nog räcker för det mesta men stort är det ju inte. Zoe, 500e, Mokka och Mini känns lite för små. MX30 är lite intressant men lite för litet batteri tyvärr, "självmordsdörrarna" är väl inte jättepraktiska heller. Honda E gillar jag verkligen men snålt batteri också och väl liten. E-208 ser intressant ut på pappret men den är rätt liten och jag har aldrig gillat Peugeot (förutom ett kort tag när den franska filmen Taxi kom ut ). E-2008 är dyrare men lite större, dock fortfarande en Peugeot och rätt ful i mina ögon.

Vad säger ni? Har jag missat några bra alternativ, eller är det något nytt på gång som kan vara värt att vänta på? Vad tycker ni om Born exempelvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så kan det vara, men det framgår inte riktigt. Tittar man på Bilia, alltså länken ovan, så står det bara fakta om en modell och det är ju den med knappt 5 sekunder till 100 och så. Även på Volvos sida är situationen ganska oklar, det finns bara en variant av XC40 "Pure electric" att välja på men samtidigt har de olika specifikationer på några ställen, med eller utan dubbla motorer.

Det är inte lätt att hitta specifikationer på RWD modellen som är den billigare att leasa, eftersom vart man än läser, även på Volvos hemsida så är AWD i fokus när man presenterar prestandan. Hittade dock info på den internationella hemsidan:
RWD: 321hp och 0-100 på 7.4s

Förresten, "bygger" man bilen på den svenska Volvo hemsidan så ser man att AWD lägger på 1100kr på leasingkostnaden. Deras ordinarie pris på framhjulsdrivna 2023 varianten med Core (bas) utrustning utan värmepump är 4690kr i månaden. Priset på 3990kr är kampanj hos Bilia endast på bas varianten. Jag säger inte att det är dåligt. Bra pris för en Volvo, men utan värmepump känns det som att de räknar med att de flesta uppgraderar till ett dyrare paket.

Skrivet av snajk:

Tja det är väl tanken, men samtidigt har det ju kommit konkurrenter nu i liknande prisklasser och då är ju Marvel inte riktigt lika imponerande längre helt enkelt.

Ja visst är det härligt. Fortfarande för få konkurrenter tycker jag. Jag är varken kär i Marvel eller kinesiska bilar, men jag tycker inte det finns något i den prisklassen som är dugligt tyvärr, så det var inte 0-100 prestandan som avgjorde här, utan utbudet för det priset.

Skrivet av snajk:

Nja de ligger absolut en bit högre i pris, speciellt om man ska ha varianterna med hög prestanda, samtidigt är det inte så stor skillnad på milkostnaden då värdeminskningen generellt ser ut att vara lägre för de flesta bilar jämfört med MG.

Visst är det så, men det är därför man endast ska leasa den modellen om du ens funderar på Marvel R Performance. Värdeminskningen är större men du betalar också mindre på 3 år totalt med leasing än vad värdeminskningen kommer bli på 3 år. Med det gamla Marvel priset (3990 i månaden) så betalar jag 144 000 på tre år, vilket är 27% av bilens värde innan bonus och 31% efter bonus (eftersom bilfirman tar bonusen själva vid leasing). Jag tror inte det finns en chans att man kan sälja en Marvel privat efter 3 år för 321 000kr (465 000 minus 144 000). Med det nya priset är totalkostnaden 158 000 på 3 år, vilket är fortfarande bara är 34% av bilens totala kostnad.

Skrivet av snajk:

Det är ingen som känner sig hotad eller kränkt. Jag anser bara att man kan jämföra den med andra bilar, alltså att den inte på något sätt är i "en egen klass" eller så. Vad jag kan se kostar den typ 4000 i månaden för leasing i 36 månader med 1000 mil. För samma pengar kan man få en Mercedes EQA exempelvis, den är inte lika snabb men den har kanske andra kvaliteter som en del värderar högre. Och det finns ju ett gäng elbilar i spannet 3000-4000 per månad. Marvel har mer prestanda än de flesta i prisklassen, men för "gemene man bland medelklassen" så kanske 0-100 på typ 7 sekunder räcker? Det är ungefär lika snabbt som en V70R med automatlåda, som sågs som en bil med ganska extrema prestanda för femton år sedan liksom. EQA är dock något slöare ändå med nästan 9 sekunder till hundra, men för vardagskörning så räcker ju det rätt bra ändå, och den är ju fortfarande snabb iväg från stillastående som alla elbilar. Och man får ju trevligare inredning och större bagage istället.

Det handlar ju ändå inte om 0-100 prestandan, det vet vi ju alla. Jag uppskattar prestandan såklart, men jag tror att de flesta bryr sig mer om komforten, utrustningsnivån och kanske även fyrhjulsdriven (även om Marvelns är lite tveksam som det verkar). En av anledningarna till att äga en ny bil är ju att kunna ta del av den lilla "lyxen" en ny bil förväntas ha, såsom adaptiv farthållare, dödavinkelvarnare, sensorer, back kamera eller helst 360, värmepump för snabb uppvärmning, kanske även panoramatak som är hett idag osv osv. Och där får man ju paketet komplett, vilket de flesta blir väldigt nöjda över. Det blir liksom "värt" att leasa en ny bil och betala det där lilla extra i månaden istället för att köra vidare med Audin från 2005.

Nu vill jag inte vara den som är den, eftersom jag faktiskt tittar en hel del på EQA för några månader sen och det verkar vara en väldigt fin bil. Men för 4000 i månaden får du varken dödavikelvarnare, eluppvärmda säten fram (!), värmepump eller ens en back kamera. Bara panoramataket blir 199kr extra i månaden. Det är därför jag tror många inte väljer en EQA, eftersom när de väl börjar bygga på bilen så blir det dyrare än tänkt. Liksom jag själv insåg att den EQA som lever upp till Mercedes-standarden helt enkelt var för dyr för mig.

Skrivet av snajk:

Som sagt så finns det inte så mycket att jämföra med bland elbilarna, så antingen får man välja en bil som har samma prestanda och utrymmen typ, då blir de i allmänhet dyrare än Marvel men kanske med andra kvaliteter, eller så går man ner i prestanda och/eller utrymme och jämför med exempelvis Kona eller Leaf som är rätt mycket billigare. Tittar man på milkostnaden istället för inköpspriset så är inte Marvel lika billig, men å andra sidan spelar ju värdeminskningen inte någon roll om man leasar och det är ju det som drar upp Marvels milkostnad främst. Men absolut, vill man ha höga prestanda i en stor bil men inte bryr sig om bagageutrymmet eller märktes image så är det ju den bil som finns för det priset. Jag vet inte vad jag hade valt om jag hade letat efter en bil för just 4000 per månad. XC40 är ju rätt trevlig, men ganska bullrig och den är inte effektiv. EQA kanske kan vara något, men jag lutar mer åt en Cupra Born eller kanske en Leaf för runt 3000 per månad i så fall.

Ja, jag har suttit i alla dessa och det är ett svårt val. I slutändan är det plånkan som bestämmer och lite av "barnet" i mig som älskar allt lull lull på köpet hehe. Men jag håller med om att utbudet är väldigt begränsat just nu.

Skrivet av snajk:

Jo, eller så tar man en bil som tar ett par-tre sekunder extra till hundra för samma eller lägre pris, med bättre kvalitetskänsla och större bagage.

Javisst. Finns ändå folk för alla typer av bilar, och bilar för alla sorters folk. Kanske tur det!

Skrivet av snajk:

I Vi bilägares test gick den knappt över 80 kW men det är ingen katastrof på något sätt. Det är lätt att titta för mycket på maxladdningen när det mer är hur bra den är på att hålla uppe hastigheten som är det viktiga, om man bryr sig om hastigheten för laddning på resa och så. Det var något test jag läste där de körde E-tron mot E-tron GT där GT ju har både mindre batteri och i teorin mycket snabbare snabbladdning och dessutom högre förbrukning, men E-Tron höll uppe hastigheten bättre så på en halvtimme fick man mer räckvidd från vanliga E-trons laddning. Men det lär förstås inte ha varit en 350 kW-laddare. Så Marvel är helt ok, men tänker man sig köra mycket snabbladdning så kanske det är bättre att titta på något annat, tar det 10-15 minuter extra varje gång man ska ladda från 20 till 80 procent så bygger det ju på liksom. Men som sagt så många gånger i tråden är snabbladdning för de allra flesta ett undantag.

Mm håller med. Det här med laddningstider och räckvidd får vi helt enkelt leva med några år till. Det är lite så jag tänker med leasing också, att elbilarna om 3 år kommer förmodligen ha bra mycket bättre batterier och snabbare laddning. Tills dess får man ta de här längre fikapauserna hehe..

Jag kommer mer eller mindre bara snabbladda tills vidare då bostadsrättsföreningen ännu inte byggt stolparna som de planerar. Som tur va så jobbar jag hemifrån, så jag kör inte så värst mycket ändå.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

En sak som jag funderat på nu med det enorma inflödet av random kinesbilar som alla helt plötsligt ska ha... krocksäkerheten? Pålitligheten?

För några år sedan var det ju typ de viktigaste sakerna man pratade om, att "vi måste köpa en säker bil så inte barnen blir mos", "men tillverkare X har ju bra rykte om att vara tillförlitliga, man vill ju inte bli stående vid väggrenen med bil Y av det franska märket Z!".

Nu är det bara, "Wow, en ny elektrisk SUV av random kinesföretag A, inga krocktester, ingen statistik om tillförlitlighet, ägs till 100 % av kommunistpartiet, kostar 600k, KÖP DIREKT!"

Många var ju skeptiska till Tesla först, ett helt nytt okänt företag, och de hade rätt låg kvalitet men förbättrade sig och är nu ett så stort och omskrivet företag (dessutom amerikanskt) att de sannolikt inte tummar på kvalitet/säkerhet. Men dessa kinamärken kan ju sälja miljoner bilar som visar sig gå sönder eller mosa sina passagerare och sen bara vips försvinner företaget och dyker upp veckan efter med ett annat namn och annan styrelse men i övrigt samma. Ska du då ringa till CCP och klaga?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

En sak som jag funderat på nu med det enorma inflödet av random kinesbilar som alla helt plötsligt ska ha... krocksäkerheten? Pålitligheten?

För några år sedan var det ju typ de viktigaste sakerna man pratade om, att "vi måste köpa en säker bil så inte barnen blir mos", "men tillverkare X har ju bra rykte om att vara tillförlitliga, man vill ju inte bli stående vid väggrenen med bil Y av det franska märket Z!".

Nu är det bara, "Wow, en ny elektrisk SUV av random kinesföretag A, inga krocktester, ingen statistik om tillförlitlighet, ägs till 100 % av kommunistpartiet, kostar 600k, KÖP DIREKT!"

Många var ju skeptiska till Tesla först, ett helt nytt okänt företag, och de hade rätt låg kvalitet men förbättrade sig och är nu ett så stort och omskrivet företag (dessutom amerikanskt) att de sannolikt inte tummar på kvalitet/säkerhet. Men dessa kinamärken kan ju sälja miljoner bilar som visar sig gå sönder eller mosa sina passagerare och sen bara vips försvinner företaget och dyker upp veckan efter med ett annat namn och annan styrelse men i övrigt samma. Ska du då ringa till CCP och klaga?

/hulle.

Mmjo. En sak som gjorde mig tveksam till Marvel var ju Vi bilägares granskning av rostskyddet. Samma anledning som jag inte kommer att köpa en nyare Volvo förresten.

Krocktesterna ser ut att ha gått bra dock, men om den har bristfälligt rostskydd så vet man ju inte om skyddet är lika bra om några år eller så.

MG är också en del av SAIC som är ett förhållandevis välkänt och gammalt företag, med rötter till femtiotalet. Inte välkänt här dock, och kraven skiljer sig ju åt mellan olika marknader så det är svårt att dra några slutsatser om kvalitet, kvalitetskänsla eller så. Men det är ju därför de är billiga och har långa garantier och så. Det var inte länge sedan Kia sågs som lite suspekt men nu har de ju nästan tagit över Volvos roll som folkhemsbil liksom, och prisvärdheten och garantierna gjorde nog stor skillnad för dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mmjo. En sak som gjorde mig tveksam till Marvel var ju Vi bilägares granskning av rostskyddet. Samma anledning som jag inte kommer att köpa en nyare Volvo förresten.

Krocktesterna ser ut att ha gått bra dock, men om den har bristfälligt rostskydd så vet man ju inte om skyddet är lika bra om några år eller så.

MG är också en del av SAIC som är ett förhållandevis välkänt och gammalt företag, med rötter till femtiotalet. Inte välkänt här dock, och kraven skiljer sig ju åt mellan olika marknader så det är svårt att dra några slutsatser om kvalitet, kvalitetskänsla eller så. Men det är ju därför de är billiga och har långa garantier och så. Det var inte länge sedan Kia sågs som lite suspekt men nu har de ju nästan tagit över Volvos roll som folkhemsbil liksom, och prisvärdheten och garantierna gjorde nog stor skillnad för dem också.

Absolut, men KIA/Hyundai har ju en betydligt mer stabil närvaro i västvärlden än säg Aiways. Jag förväntar mig om något är kasst med en KIA/Hyundai att företaget kan ställas till svars osv. Men om din Aiways U5 faller i bitar om två år kanske det företaget inte ens finns kvar.

Jag kan dra en parallell till drönare. Om din DJI-drönare har ett fabriksfel kan stora DJI (även om det är kinesiskt) ställas till svars på ett helt annat sätt än ett random kinadrönarföretag som säljer omärkta drönare för 1500 kr på aliexpress. Du kan liksom komma i kontakt med svensktalande anställda, eller i värsta fall engelsktalande personal i USA.

EDIT: Alltså, jag menar inte att kinesiska bilar måste vara sämre än t.ex. tyska, och jag tycker det är kul att mindre företag driver på utvecklingen lite och får de stora jättarna att vakna upp. Jag är bara fascinerad av att så många nu helt övergått från "Vi har alltid kört Volvo/Audi/Ford/Honda/Toyota/VW eftersom man vet vad man får" till "JA! En helt ny bil från en tillverkare ingen hört talas om för 600k+, TA MINA PENGAR!"

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Absolut, men KIA/Hyundai har ju en betydligt mer stabil närvaro i västvärlden än säg Aiways. Jag förväntar mig om något är kasst med en KIA/Hyundai att företaget kan ställas till svars osv. Men om din Aiways U5 faller i bitar om två år kanske det företaget inte ens finns kvar.

Jag kan dra en parallell till drönare. Om din DJI-drönare har ett fabriksfel kan stora DJI (även om det är kinesiskt) ställas till svars på ett helt annat sätt än ett random kinadrönarföretag som säljer omärkta drönare för 1500 kr på aliexpress. Du kan liksom komma i kontakt med svensktalande anställda, eller i värsta fall engelsktalande personal i USA.

/hulle.

Jo absolut. Samtidigt betyder ju inte nödvändigtvis ett märke som vi aldrig hört talas om att det inte är ett märke på det sättet. I allmänhet när det gäller kinesiska biltillverkare så verkar de som samarbetar med andra mer välkända tillverkare vara bättre på sånt som de är bättre på. Lynk hör ju ganska tätt ihop med Volvo exempelvis och de har kanske inte Volvo-kvalitetskänsla men ändå närmare Volvo än många andra kinesiska bilar liksom. MGs moderbolag har ju samarbetat ganska tätt med VW, exempelvis byggt VW-bilar för den kinesiska marknaden, och de kanske har lärt sig något från det samarbetet. Mer än att förra generationens VW-rattknappar är trevliga då (för de har de i princip snott rakt av).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men för runt 3000-3500 finns ju en del rätt trevliga alternativ ändå. Jag har fastnat lite för Born för tillfället, den verkar lite trevligare i inredningen än Id3, och snyggare design, men i övrigt är det ju samma bil. Leaf kan ju vara ett alternativ också, men jag fattar inte om den fortfarande kör på Chademo för det känns som en begränsning speciellt för mig som inte kan ha egen laddare. Annars är den väl inte helt kass. E-niro och Kona är också alternativ förstås, men de känns inte jätteprisvärda egentligen. För 3000 får man ju bara det lilla batteriet på knappt 40kWh, vilket nog räcker för det mesta men stort är det ju inte. Zoe, 500e, Mokka och Mini känns lite för små. MX30 är lite intressant men lite för litet batteri tyvärr, "självmordsdörrarna" är väl inte jättepraktiska heller. Honda E gillar jag verkligen men snålt batteri också och väl liten. E-208 ser intressant ut på pappret men den är rätt liten och jag har aldrig gillat Peugeot (förutom ett kort tag när den franska filmen Taxi kom ut ). E-2008 är dyrare men lite större, dock fortfarande en Peugeot och rätt ful i mina ögon.

Vad säger ni? Har jag missat några bra alternativ, eller är det något nytt på gång som kan vara värt att vänta på? Vad tycker ni om Born exempelvis?

Kia e-Niro finns endast med ett batteri och det är relativt stort (~45 mil WLTP) och finns för leasing för omkring 3300 - 3800kr/mån beroende på utrustningsnivå. Definitivt mycket bil och räckvidd för de pengarna. Det intressanta är även att uppföljaren (eller ska man kalla det för andra generationen?) till dagens e-niro kommer snart. Antingen får man en bättre bil för pengarna eller så går priset ner på den befintliga. Det kan vara värt att hålla ett öga på.

ID3 kan vara intressant, men det verkar som de har höjt priset en del på den senaste året. Dessutom får man bara mellan-batteriet (58kW, runt 42 mil WLTP) för de där 3700kr den kostar.

Jag har endast kört Kia e-Niro och ID3 av desssa, inte Cupra Born eller Kona. Baserat på bilder på Born kan jag dock hålla med om att den utseendemässigt verkar trevligare än ID3.

Permalänk
Medlem

Varför pratas det inte om Polestar 2 något?

Ser att standard av standard, som ändå är ganska standard verkar vara 489 000kr vilket blir 429 999kr efter miljöbonus och har en räckvidd runt 400km+.

Finns det någon orsak att hålla sig borta från de?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Kia e-Niro finns endast med ett batteri och det är relativt stort (~45 mil WLTP) och finns för leasing för omkring 3300 - 3800kr/mån beroende på utrustningsnivå. Definitivt mycket bil och räckvidd för de pengarna. Det intressanta är även att uppföljaren (eller ska man kalla det för andra generationen?) e-niro kommer snart. Antingen får man en bättre bil för pengarna eller så går priset ner på den befintliga. Det kan vara värt att hålla ett öga på.

ID3 är kan vara intressant, men jag tycker den de verkar ha höjt priset en del på den senaste året. Dessutom får man bara mellan-batteriet (58kW, runt 42 mil WLTP) för de där 3700kr den kostar.

Jag har endast kört Kia e-Niro och ID3 av desssa, inte Cupra Born eller Kona. Baserat på bilder på Born kan jag dock hålla med om att den utseendemässigt verkar trevligare än ID3.

Jag provsatt e-Niron förra året, jösses vad högt upp golvet är i den i jämförelse med bränsle-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Varför pratas det inte om Polestar 2 något?

Ser att standard av standard, som ändå är ganska standard verkar vara 489 000kr vilket blir 429 999kr efter miljöbonus och har en räckvidd runt 400km+.

Finns det någon orsak att hålla sig borta från de?

Nej, Polestar 2 är en väldigt bra bil. Om du är intresserad av den, se till att du köper till värmepumpspaketet bara.
Absolut bästa med Polestar enligt mig är allaround bra performance (inte riktigt bäst på nått, men hyfsad räckvidd, hyfsad snabbladdning etc).

Samt det de gör bättre än alla andra bilmärken (efter tesla) är infotainmentsystemet som är Android Automotive baserat.

Det är snabbt, kalkylerar laddstop automatiskt på långresor (samma som tesla) etc.

Tittade endel på polestar 2 single motor varianten, men tyckte fortfarande mer om nysläppta EV6 så fick bli en sån för min del.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Varför pratas det inte om Polestar 2 något?

Ser att standard av standard, som ändå är ganska standard verkar vara 489 000kr vilket blir 429 999kr efter miljöbonus och har en räckvidd runt 400km+.

Finns det någon orsak att hålla sig borta från de?

De har riktigt bra infotainment, och faktiskt et steg bättre än Teslas då man som första bil även kan installera tredjepartsappar. Även röststyrningen, tack vare Googe, är top notch och branschledande. De har även fördel i att de även är rätt billiga och ligger rätt lågt i pris.

Nackdel är ju kort rätt kort räckvidd (slösar mer på energi än andra elbilar), samt inte så effektiv snabbladdning (inte viktigt hemma, men om man skall göra längre resor). Personligen så tycker jag även att det är en väldigt trång och instängd förarmiljö.

Kvalitetsmässigt är de förstklassiga, och lika bra kvalitet som de bilar Volvo bygger i Europa (trots att dessa görs i Kina).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Varför pratas det inte om Polestar 2 något?

Ser att standard av standard, som ändå är ganska standard verkar vara 489 000kr vilket blir 429 999kr efter miljöbonus och har en räckvidd runt 400km+.

Finns det någon orsak att hålla sig borta från de?

Det som jag tror Polestar förlorar på är att dom har byggt in två extraval som många vill ha i sina dyra paket. Vill du ha adaptiv farthållare och värmepump behöver du lägga till både Plus och Pilot och vips är priset 90 000 kr till. Tycker det är tråkigt att inte värmepump är standard när man vill vara "nordiska". Dessutom är bilen byggd på en plattform som vägljud kryper in i rätt bra, gäller både XC40 och Polestar 2. Lite tråkigt. Det är ju inte heller en elbilsplattform vilket gör att jag tycker P2 blir rätt opraktisk. Jag upplever baksätet som rätt trångt, det finns en kardantunnel i mitten bland annat.

Däremot anser jag att det är den snyggaste bil som just nu tillverkas och det bästa infotainmentsystemet, jag var länge inne på en Polestar 2 men valde sen en annan bil av anledningarna ovan.

Har kört både Single Motor och Dual Motor, om du inte behöver AWD så satsa på SM, inte någon märkbar skillnad, den pinner på bra ändå Hoppas kunna få tag i en Standard Range å göra ett räckviddstest i vår!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min leasing går ut i sommar och tanken var att köpa en lite äldre bil för typ 100K och spara lite pengar på sikt, men som marknaden ser ut så kan jag bara inte. För de pengarna får man ju typ en tolv år gammal V70 med 15-20K mil på mätaren eller liknande. Ofta ser man också när man kollar historiken på en viss bil att den såldes för typ 50-70% av dagens pris för något år sedan.

Begagnatpriserna är helt uppåt väggarna, vilket bevisades tydligt när jag kollade upp vad Skodahandlaren jag leasade en Fabia via innan tar för bilen nu när den ska säljas.

När jag bokade bilen hade de kampanj, jag valde att leasa men hade kunnat köpa bilen för 135 000 kr. Plockade ut bilen i december 2018 och lämnade tillbaka den i december förra året, då hade den gått dryga 2 000 mil.
Nu ligger den ute till försäljning för 139 900 kr, alltså mer än vad jag hade kunnat köpa den för ny. Inte för att den gått långt eller är sliten, men däcken är ju ändå tre åt gamla osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thex:

Begagnatpriserna är helt uppåt väggarna, vilket bevisades tydligt när jag kollade upp vad Skodahandlaren jag leasade en Fabia via innan tar för bilen nu när den ska säljas.

När jag bokade bilen hade de kampanj, jag valde att leasa men hade kunnat köpa bilen för 135 000 kr. Plockade ut bilen i december 2018 och lämnade tillbaka den i december förra året, då hade den gått dryga 2 000 mil.
Nu ligger den ute till försäljning för 139 900 kr, alltså mer än vad jag hade kunnat köpa den för ny. Inte för att den gått långt eller är sliten, men däcken är ju ändå tre åt gamla osv.

Jo, det är helt sjukt. Jag hittade en bil som inte kändes allt för dyr, för 89K. Kollade upp den på biluppgifter.se och då hade den varit ute för 45 i november 2020, sen 67K i juli 2021 och nu då 89.

Men jag funderar på om man kan nyttja detta för att slippa stå för eventuella repor och sånt på min leasingbil. Avtalet säger ju typ att om jag lämnar tillbaka den i förtid får jag betala alla kvarvarande avgifter plus det förväntade restvärdet, minus marknadsvärdet när jag lämnar den. Så nu när marknadsvärdet har skjutit i höjden så kanske jag tjänar på att lämna in den i förtid? Kanske inte dock, det brukar ju vara typ katastrof att göra det i vanliga fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Varför pratas det inte om Polestar 2 något?

Ser att standard av standard, som ändå är ganska standard verkar vara 489 000kr vilket blir 429 999kr efter miljöbonus och har en räckvidd runt 400km+.

Finns det någon orsak att hålla sig borta från de?

Bra fråga! Polestar 2 är riktigt trevlig överlag. Det borde bli 419 000kr efter miljöbonus (om de inte gjort om något för 2022).

Skrivet av Cove:

Nej, Polestar 2 är en väldigt bra bil. Om du är intresserad av den, se till att du köper till värmepumpspaketet bara.
Absolut bästa med Polestar enligt mig är allaround bra performance (inte riktigt bäst på nått, men hyfsad räckvidd, hyfsad snabbladdning etc).

Samt det de gör bättre än alla andra bilmärken (efter tesla) är infotainmentsystemet som är Android Automotive baserat.
Det är snabbt, kalkylerar laddstop automatiskt på långresor (samma som tesla) etc.
...

Riktigt bra allroundprestanda skulle jag säga. Jag har en PS2 LR DM (lanseringsversionen med allt, inkl ventilerade skinnsäten, MY21) och jag har aldrig varit så nöjd med en bil som jag är med denna. Jag körde en Passat Alltrack GTS -18 tidigare och visst är det större plats i både baksäte (främst höjden för folk som är 1,85+) och mer bagageutrymme i Passaten. Dock måste jag säga att med fällda säten så är det faktiskt förvånansvärt gott om plats. Har fått in en hel del grejjer från IKEA i Polestaren

Skrivet av martinot:

De har riktigt bra infotainment, och faktiskt et steg bättre än Teslas då man som första bil även kan installera tredjepartsappar. Även röststyrningen, tack vare Googe, är top notch och branschledande. De har även fördel i att de även är rätt billiga och ligger rätt lågt i pris.

Nackdel är ju kort rätt kort räckvidd (slösar mer på energi än andra elbilar), samt inte så effektiv snabbladdning (inte viktigt hemma, men om man skall göra längre resor). Personligen så tycker jag även att det är en väldigt trång och instängd förarmiljö.

Kvalitetsmässigt är de förstklassiga, och lika bra kvalitet som de bilar Volvo bygger i Europa (trots att dessa görs i Kina).

Håller med om infotainment. Man får ju sätta saker i perspektiv också; en Audi e-tron GT laddar snabbare men kostar 2-3x ger. Hitta en annan bil som laddar avsevärt snabbare på DC än Polestar 2 i samma prisklass? De har optimerat en hel del senaste mjukvaruuppdateringarna, speciellt vid kallt väder ute så lägger man till laddstationen som stopp och får batteriet förvärmt för att kunna ladda max 155kW.

Gällande förarmiljön så tycker jag det är en fördel jämfört med Tesla exempelvis. Det finns en "instrumentpanel" rakt _framför_ nyllet. Det är möjligt att jag hade tyckt annorlunda om jag inte haft den ljusa skinnklädseln..

Räckviddsmässigt så ja visst det hade kunnat vara bättre, men ingen katastrof med tanke på hur mycket bil man får för pengarna, i mitt tycke. Gjorde en roadtrip på 20mil T/R i somras, på 20"-sulor med 245/40-däck, 1,99kWh/mil (50% av batteriet, så 40mil total räckvidd). Vintertid upp till 1kWh mer per mil beroende på väglag, temperatur och vind. Kör man väldigt långa sträckor ofta och verkligen behöver lång räckvidd på en laddning så ska man kanske se sig om efter andra alternativ.

Skrivet av Chippen2188:

Det som jag tror Polestar förlorar på är att dom har byggt in två extraval som många vill ha i sina dyra paket. Vill du ha adaptiv farthållare och värmepump behöver du lägga till både Plus och Pilot och vips är priset 90 000 kr till. Tycker det är tråkigt att inte värmepump är standard när man vill vara "nordiska". Dessutom är bilen byggd på en plattform som vägljud kryper in i rätt bra, gäller både XC40 och Polestar 2. Lite tråkigt. Det är ju inte heller en elbilsplattform vilket gör att jag tycker P2 blir rätt opraktisk. Jag upplever baksätet som rätt trångt, det finns en kardantunnel i mitten bland annat.

Däremot anser jag att det är den snyggaste bil som just nu tillverkas och det bästa infotainmentsystemet, jag var länge inne på en Polestar 2 men valde sen en annan bil av anledningarna ovan.

Har kört både Single Motor och Dual Motor, om du inte behöver AWD så satsa på SM, inte någon märkbar skillnad, den pinner på bra ändå Hoppas kunna få tag i en Standard Range å göra ett räckviddstest i vår!

Håller med angående det mesta, även om jag inte provkört SM, men jag har kört 1000mil+ i min PS2 DM LR. Jag upplever vägljudet som riktigt lågt jämfört med andra bilar jag testat. Flertalet recensenter verkar vara inne på samma spår, likväl hur mycket tystare det är i en PS2 än en Tesla Model 3. Jag har även en V70 -10 och den är relativt tyst och skön, förra Passat Alltrack GTS -18 var betydligt mer bullrig så Polestar 2 vinner över båda dessa utan tvekan.

Lite samma sak här, går kanske inte jämföra med en Mercedes S-klass eller liknande, men vi pratar ju en prisklass där flertalet vanliga Volvo-modeller enkelt kan konfigureras dyrare. Vilken konkurrent i samma prisklass har lägre vägljud i kupén?

Aynway, allt som allt så är jag riktigt nöjd med min Polestar 2.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@chippen2188

I senaste ViB i artikeln om MG vs Volvo vs Audi.
Läs texten under förbrukningen.
😂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Håller med angående det mesta, även om jag inte provkört SM, men jag har kört 1000mil+ i min PS2 DM LR. Jag upplever vägljudet som riktigt lågt jämfört med andra bilar jag testat. Flertalet recensenter verkar vara inne på samma spår, likväl hur mycket tystare det är i en PS2 än en Tesla Model 3. Jag har även en V70 -10 och den är relativt tyst och skön, förra Passat Alltrack GTS -18 var betydligt mer bullrig så Polestar 2 vinner över båda dessa utan tvekan.

Lite samma sak här, går kanske inte jämföra med en Mercedes S-klass eller liknande, men vi pratar ju en prisklass där flertalet vanliga Volvo-modeller enkelt kan konfigureras dyrare. Vilken konkurrent i samma prisklass har lägre vägljud i kupén?

Aynway, allt som allt så är jag riktigt nöjd med min Polestar 2.

Jag jämför alltid elbilar med elbilar, inte gamla fossilbilar eller lyxiga Mercedes Kia EV6 är tystare i mitt tycke, det borde vara en fair comparison.

Jag ska köra en Polestar 2 till Åre i slutet av februari, eget val, tycker det är en fantastisk bil.

Skrivet av Dizzö:

@chippen2188

I senaste ViB i artikeln om MG vs Volvo vs Audi.
Läs texten under förbrukningen.
😂

Ja, 29 kWh/100km är inte superbra för Volvo, då är det ändå C40 som ska vara något bättre än XC40. Jag ska köra en XC40 Recharge P6 (den framhjulsdrivna versionen) i helgen, ska bli spännande att se vad den gör för siffror

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av alpha:

Kia e-Niro finns endast med ett batteri och det är relativt stort (~45 mil WLTP) och finns för leasing för omkring 3300 - 3800kr/mån beroende på utrustningsnivå. Definitivt mycket bil och räckvidd för de pengarna. Det intressanta är även att uppföljaren (eller ska man kalla det för andra generationen?) till dagens e-niro kommer snart. Antingen får man en bättre bil för pengarna eller så går priset ner på den befintliga. Det kan vara värt att hålla ett öga på.

Ja ok, jag kollade nog på Kona och tänkte att de var ungefär samma, men de verkar de inte vara då.

Hmm, det gör det förstås lite mer intressant.

Citat:

ID3 kan vara intressant, men det verkar som de har höjt priset en del på den senaste året. Dessutom får man bara mellan-batteriet (58kW, runt 42 mil WLTP) för de där 3700kr den kostar.

Jo, men det hade funkat bra för mig. Det längsta som jag vill kunna köra i ett sträck är typ 20 mil, dock på vintern, så någonstans från 30-35 mils räckvidd under normala omständigheter borde räcka rätt hyfsat. Men Kona eller typ Leaf med lilla batteriet är på gränsen. Id3 finns för drygt 3500 men Born finns ju för knappt 3500, och lägger man på 10K som "kontantinsats" så kan man få ner den till 3200. Sen måste jag kolla priserna för tillval och så, jag saknade några "lyxgrejer" på min nuvarande bil som jag hoppas jag kan få till nästa om de inte är för dyra, som elstolar och bättre stereo. Assistanspaket, panoramatak och liknande bryr jag mig inte om dock, och artontums fälgar räcker gott för min del, större blir bara stötigare.

Citat:

Jag har endast kört Kia e-Niro och ID3 av desssa, inte Cupra Born eller Kona. Baserat på bilder på Born kan jag dock hålla med om att den utseendemässigt verkar trevligare än ID3.

Jo jag har läst och tittat på en del recensioner och så om Born och de är ju ganska överens. Det är en lite trevligare Id3 helt enkelt, och alla frågar sig om det är värt merkostnaden. Här verkar det knappt vara någon merkostnad så för mig känns valet självklart, mellan dessa två alltså.

Det som talar för Born för mig är ju dels att det inte är en SUV vilket ju de flesta elbilar verkar vara, och de flesta vanliga bilar också förstås. Men det är också en liksom modern bil, det är inte en vanlig bil som råkar vara eldriven utan en "riktig elbil" med ett litet mått futurism och så. Ett litet mått sportighet är inte fel heller, så länge det inte går till överdrift men det är ingen risk med denna. Över Id3 har den ju lite sportigare look både i designen men också något sänkt och så, lite bättre material i inredningen och en större skärm. En massa detaljer i kopparfärgad plast är väl inget köpargument direkt men jag har inget emot det heller.

Permalänk
Medlem

Provkör BMW i4 M50 nu i helgen och känns den okay så får den duga och jag lägger en beställning.

Kan rapportera här sen om ni är intresserade. Är det något ni vill att jag provar/mäter/kollar så skriv här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det som talar för Born för mig är ju dels att det inte är en SUV vilket ju de flesta elbilar verkar vara, och de flesta vanliga bilar också förstås. Men det är också en liksom modern bil, det är inte en vanlig bil som råkar vara eldriven utan en "riktig elbil" med ett litet mått futurism och så. Ett litet mått sportighet är inte fel heller, så länge det inte går till överdrift men det är ingen risk med denna. Över Id3 har den ju lite sportigare look både i designen men också något sänkt och så, lite bättre material i inredningen och en större skärm. En massa detaljer i kopparfärgad plast är väl inget köpargument direkt men jag har inget emot det heller.

Det enda tråkiga är att de skjutit fram tillverkningen om man vill ha 360 kameran (från v11 till v25/v26 i mitt fall). Men det får man leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag jämför alltid elbilar med elbilar, inte gamla fossilbilar eller lyxiga Mercedes Kia EV6 är tystare i mitt tycke, det borde vara en fair comparison.

Jag ska köra en Polestar 2 till Åre i slutet av februari, eget val, tycker det är en fantastisk bil.

Ja, 29 kWh/100km är inte superbra för Volvo, då är det ändå C40 som ska vara något bättre än XC40. Jag ska köra en XC40 Recharge P6 (den framhjulsdrivna versionen) i helgen, ska bli spännande att se vad den gör för siffror

Läs kommentaren under. Det jag menade. 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag jämför alltid elbilar med elbilar, inte gamla fossilbilar eller lyxiga Mercedes Kia EV6 är tystare i mitt tycke, det borde vara en fair comparison.

Jag ska köra en Polestar 2 till Åre i slutet av februari, eget val, tycker det är en fantastisk bil.

Spännande, man får kanske ge sig iväg och testa en Kia EV6 Är det jämförbara fälgar och däck? Om man läser ditt inlägg så är det nog fler än jag som hade tolkat det som att PS2 skulle ha problem med högt vägljud, vilket var vad jag reagerade på. Det stämmer helt enkelt inte. Att det finns bilar som är tystare är alldeles säkert, möjligtvis även i och runt samma prisklass (även om jag gissar att de då är få räknade).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux