Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jaja, det är inte gratis att ladda "inte hemma".
I Januari så laddade jag för 2758,34kr
Skulle bli billigare att flytta till nån värd som har laddning hemma och ta en hyra på 10.000kr/månaden

Du kör alltså bara snabbladdare? Vilken leverantör? Hur många kW under januari?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Du kör alltså bara snabbladdare? Vilken leverantör? Hur många kW under januari?

CK och Mer, oftast den i skärholmen.
166,87kWh på Mer.
355kWh på CK, och där ser jag att de avrundar till heltal, och således tar några kr extra betalt medans Mer redovisar med 2 decimaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

CK och Mer, oftast den i skärholmen.
166,87kWh på Mer.
355kWh på CK, och där ser jag att de avrundar till heltal, och således tar några kr extra betalt medans Mer redovisar med 2 decimaler.

Ah, ja ingen av dom är ju speciellt "billiga". Lite snopen att inte Ionity har något i Stockholm. Har själv Ionity Passport och klarar mig ganska bra vid snabbladdning, det hade ju annars kunna vara något.

Men för att göra dig lite gladare. Om din bil drog 2,5 kWh/mil och du åkte 208 mil (gissar vilt) så hade jag betalat 3035kr med min bensinare för samma mil För att inte tala om 6800kr i årsskatt!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

CK och Mer, oftast den i skärholmen.
166,87kWh på Mer.
355kWh på CK, och där ser jag att de avrundar till heltal, och således tar några kr extra betalt medans Mer redovisar med 2 decimaler.

Så drygt 500 kWh och jag antar minst 250 mil? Det är ju ganska långt ändå, med min fossilbil hade tankningen gått på typ 4500-5000 för den sträckan.

Jag är inne på att köra elbil snart trots ingen laddning hemma, men min förhoppning är att undvika dyra snabbladdare så mycket som möjligt och klara mig på billigare laddare nattetid. Jag har kollat runt en del efter laddkartor, och det var inte många som hade med den närmaste laddaren vid mig, men den bästa verkar vara https://www.elbilsverige.se/hitta-laddplats/ dock är det inte alltid informationen är fullständig med priser och så. Tyvärr finns det inga laddare jättenära, däremot ett gäng i typ en cirkel runt där jag bor varav den närmaste ungefär 600 meter bort gångvägen. 11kW, en krona i timmen för parkering (utanför kontorstid) och 2,50 per kWh. Jag funderar på att skaffa en liten elsparkcykel eller liknande för att ta mig snabbt till och från denna parkering, men jag vet inte om det är så nödvändigt egentligen, 600 meter går man ju på typ sex minuter och jag går förbi min lokala Ica och så.

Permalänk
Medlem

Fick precis mail av Volvo att C40 nu finns som enbart FWD, Care by Volvo börjar på 4 690kr.
0-100 - 7,4 sekunder
431 km WLTP

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Min drar inte en Watt under 340Wh/km, värmepumpen älskar att smaska batteri.

Skrivet av Chippen2188:

Ah, ja ingen av dom är ju speciellt "billiga". Lite snopen att inte Ionity har något i Stockholm. Har själv Ionity Passport och klarar mig ganska bra vid snabbladdning, det hade ju annars kunna vara något.

Men för att göra dig lite gladare. Om din bil drog 2,5 kWh/mil och du åkte 208 mil (gissar vilt) så hade jag betalat 3035kr med min bensinare för samma mil För att inte tala om 6800kr i årsskatt!

Skrivet av snajk:

Så drygt 500 kWh och jag antar minst 250 mil? Det är ju ganska långt ändå, med min fossilbil hade tankningen gått på typ 4500-5000 för den sträckan.

Jag är inne på att köra elbil snart trots ingen laddning hemma, men min förhoppning är att undvika dyra snabbladdare så mycket som möjligt och klara mig på billigare laddare nattetid. Jag har kollat runt en del efter laddkartor, och det var inte många som hade med den närmaste laddaren vid mig, men den bästa verkar vara https://www.elbilsverige.se/hitta-laddplats/ dock är det inte alltid informationen är fullständig med priser och så. Tyvärr finns det inga laddare jättenära, däremot ett gäng i typ en cirkel runt där jag bor varav den närmaste ungefär 600 meter bort gångvägen. 11kW, en krona i timmen för parkering (utanför kontorstid) och 2,50 per kWh. Jag funderar på att skaffa en liten elsparkcykel eller liknande för att ta mig snabbt till och från denna parkering, men jag vet inte om det är så nödvändigt egentligen, 600 meter går man ju på typ sex minuter och jag går förbi min lokala Ica och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Min drar inte en Watt under 340Wh/km, värmepumpen älskar att smaska batteri.

Nu vet jag inte om du redan svarat på detta men vad säger mb om din förbrukning? Även de måste ju tycka den är uppåt väggarna...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tJev:

Nu vet jag inte om du redan svarat på detta men vad säger mb om din förbrukning? Även de måste ju tycka den är uppåt väggarna...

Det handlar mest om att det är en riktigt tung bil, och köra i stockholm ökar förbrukningen med alla start och stopp och köer. SEdan drar värmepumpen en hel del för att värma när det är minusgrader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Min drar inte en Watt under 340Wh/km, värmepumpen älskar att smaska batteri.

Har du "snålkört" långt, typ landsväg/motorväg enligt hastighetsgränserna någon gång och kollat vad du hamnar på då?
Har bara sett Bjørn Nylands test där han fick runt 190-200 Wh/km sommar/höst med 90km/h enl gps och ca 270-280 i 120 km/h, ca 12 Wh skillnad mellan årstiderna, men hösten var inte speciellt kall.

Tycker själv EQC är riktig läcker och det kan vara ett alternativ för min nästa bil. Fast det är fortfarande väldigt mycket pengar för begagnade (jag kollar Norge).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Var kan man se det kravet isf?

Inte hört något om det.

När ett leasingbolag undersöker din kreditvärdighet så undersöker de ju om din ekonomi klarar av att betala de månatliga inbetalningarna. I sina kalkyler tar de uppenbart inte höjd för att man förutom dessa inbetalningar även ska kunna ersätta leasinggivaren med en helt ny bil ifall något oväntat händer och leasingtagaren valt bort halvförsäkring. Då är det inte många svenskar som fått plocka ut en bil på privatleasing. Så det faller lite på sin egen orimlighet.

Exempelvis att byta en vindruta helt utan försäkring, med alla sensorer och skit som sitter där, skulle jag tro inte går loss på mindre än 12-15k. För att inte tala om vad det skulle kosta dig om det skulle uppstå en brand i garaget din bil står i och den blir rökskadad eller helt enkelt brinner upp.

Näe, du får nog revidera din trafikförsäkringsplan. Alternativt så får du köpa bilen kontant och sedan är det ju helt upp till dig själv om du vill riskera allt för en hundralapp i månaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så drygt 500 kWh och jag antar minst 250 mil? Det är ju ganska långt ändå, med min fossilbil hade tankningen gått på typ 4500-5000 för den sträckan.

Den måste vara törstig, jag kommer den sträckan för runt 2500 spänn men då är det också mestadels landsväg.

Laddabonnemang via Mer verkar vara en billig lösning däremot men jag har inte riktigt tyckt att kalkylen för en ny bil är värt det riktigt än. Då leveranstiderna är så otroligt långa på alla elbilar just nu så är det inte superbrådskande heller, ska jag byta vill jag ha något kul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Har du "snålkört" långt, typ landsväg/motorväg enligt hastighetsgränserna någon gång och kollat vad du hamnar på då?
Har bara sett Bjørn Nylands test där han fick runt 190-200 Wh/km sommar/höst med 90km/h enl gps och ca 270-280 i 120 km/h, ca 12 Wh skillnad mellan årstiderna, men hösten var inte speciellt kall.

Tycker själv EQC är riktig läcker och det kan vara ett alternativ för min nästa bil. Fast det är fortfarande väldigt mycket pengar för begagnade (jag kollar Norge).

Jag veckopendlade förut, då körde jag kanske upp emot 50 mil åt varje håll, på motorväg och om man håller sig till max 120, så har jag kommit ner i ca 230 Wh/km på sommaren.

Idag pendlar jag ca 3 mil åt varje håll, går åt ca 10 mil på GOM:en nu när det är runt 0 eller minusgrader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

För 120:- i månaden är det katastrof-dumt att inte välja halvförsäkring. Om bilen brinner, blir vandaliserad eller på annat sätt skadad av tredje part så kommer du få betala alla reparationer själv. Brinner bilen upp står du alltså med en skuld på nybilspriset och helt utan tillgångar. Rättskydd är också väldigt bra att ha om du råkar backa på något/något.

Men i slutändan spelar det ingen roll eftersom KIA uppger följande (precis samma som de allra flesta leasinggivare gör): "ett fordon som finansieras via Kia Finans måste alltid vara helförsäkrat. Så länge bilen har vagnskadegaranti räcker det med en halvförsäkring. Du väljer själv om du önskar ha en Kia Bilförsäkring som samfaktureras via Kia Finans eller ett annat försäkringsbolag. Läs mer om Kia Bilförsäkring här: www.kiabilforsakring.com"

https://www.kia.com/se/kopa/privatleasing/?gclid=Cj0KCQiA9OiP...

Gött tack för infon!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Den måste vara törstig, jag kommer den sträckan för runt 2500 spänn men då är det också mestadels landsväg.

Jo snittar på drygt en liter milen. BMW 320i X-Drive Automat, så ingen extrem bil på något sätt men ingen snålbil heller, men jag gillar att gasa också.

Citat:

Laddabonnemang via Mer verkar vara en billig lösning däremot men jag har inte riktigt tyckt att kalkylen för en ny bil är värt det riktigt än. Då leveranstiderna är så otroligt långa på alla elbilar just nu så är det inte superbrådskande heller, ska jag byta vill jag ha något kul.

Nej det är ju helt fel läge att byta bil just nu. Men min leasing går ut så jag har inte så mycket val.

Jag tänker så här att om jag köper en bil för säg 120K så får man inte något direkt bra för de pengarna just nu. Kanske en V70 från 2011 med 15-20K mil, billigare finns men ofta är de billiga av en anledning. Hur mycket är den värd om tre år? Jag tror att marknaden kommer att gå tillbaka till mer normala nivåer tills dess och med mer normala nivåer idag hade ju den bilen varit värd kanske 50-60K, om tre år kanske 40K? Alltså 80K i värdeminskning på tre år. Leasar jag en elbil (av de jag tittar på) så kostar ju den kanske 3500*36 så 126K. 46 tusen mer alltså, innan något med skatt, försäkring eller drivmedel har räknats med, och inga reparationer och ingen service.

Skatten för elbilar är ju i princip försumbar, men köper man en etanolbil eller liknande behöver den inte vara så dyr för en begagnad heller. Men säg en tusenlapp extra per år minst, för många bilar jag kollat på handlar det mer om tretusen eller så, men i alla fall. Så 43K kvar att tjäna in. Försäkringen kanske inte blir så stor skillnad, jag slipper ju helförsäkring på elbilen då den är ny men jag hade sannolikt inte kört med helförsäkring på en sån gammal skrotbil heller. Service ingår normalt i leasingen, men jag hade väl servat en gammal bil på något billigt ställe så det är kanske inte någon jättekostnad heller, men säg 3000 per år i snitt, vilket är rätt lågt räknat om det kommer kamremsbyten och liknande. Så 40K kvar för att det ska bli billigare med leasing. Reparationer på en gammal Volvo kan ju kosta inget eller hur mycket som helst, så vi kan bortse från det nu.

Kvar är kostnaden för drivmedel, räcker de besparingarna för att gå plus? Säg att jag kör tusen mil per år vilket är vad leasingen är på. Det är lite mer än jag kört de senaste åren men de senaste åren har ju varit ganska speciella också. Frågan är ju hur mycket en fossilbil drar för det varierar ju rätt rejält beroende på bil. Men jag gillar ju att gasa som sagt, och jag vill ha automat och gillar inte diesel (diesel hade nog förändrat beräkningen för skatten också) så säg 0,9 liter per mil, priset på soppa vet vi inte heller så mycket om framåt men de lär väl inte gå ner i någon större utsträckning, så låt oss räkna på 18 kr/liter. 18*0,9*3000 ger en bränslekostnad på 48600.

Jag kan inte ladda hemma dock utan får ladda publikt, säg 90% på billiga långsamma laddare och 10% på snabbladdare för resor och så. Förbrukningen för de bilar jag tittar på ligger på pappret på 1,5 kWh milen, men i verkligheten kanske 1,8? Priset här är 2,5 kr per kWh och låt oss räkna med sex kronor för snabbladdarna. 2,5*1,8*2700 ger 12150 för vardagsladdningen. 6*1,8*300 ger 3240 för snabbladdningen, totalt 15390.

Lägger vi ihop blir det: 40000 (kvarvarande fasta kostnader) - 48600 (bränslet för fossilbilen) + 15390 (kostnaden för el) = 6790. Alltså kostar det mig 6790 att ha en ny elbil i tre år jämfört med att ha en äldre V70. Om Volvon inte behöver repareras alls, vilket är extremt osannolikt enligt min erfarenhet.

Sen gör jag en hel del antaganden i mina beräkningar. De bilar jag kollade på begagnade drog rätt mycket mer än 0,8, en V70 2.5 FT automat drar lätt över 1,1 exempelvis. Men jag kan också ha tur och hitta en bil som kostar 80K snarare än 120. Köper jag inte en etanolbil eller annan miljöbil så lär skatten vara ett par tusenlappar högre. Bensinpriset kan förstås ändras ganska rejält beroende på diverse saker, etanol kanske blir billigt, och elpriset kanske också går upp rejält i snitt. Sen tillkommer däck och sånt, men jag vet inte om det påverkar så mycket. En begagnad bil i dessa prisklasser har i allmänhet inte nya däck så de kan mycket väl behöva bytas under perioden, men en elbil sliter ju mer på däcken då de är tunga och har mycket vrid. Vinterdäck kan bli värre för leasingbilen förstås då de brukar ingå för begagnade bilar, dock i denna prisklass så är chansen rätt stor att den endast har "allvädersdäck" alltså dubbfria vinterdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

19” båda gångerna, P2 på sommardäck, Kia på friktionsdäck. Vi får nog konstatera att vi inte håller med varandra, jag tycker Polestar 2 är en bil med högt vägljud, att du säger att det inte stämmer ändrar inte min åsikt Tycker att Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, ID4 och Enyaq är alla tystare bilar än Polestar 2

Skrivet av Dimman:

Det är nog så att elbilar överlag har satt en ny (betydligt högre) standard. Det är ju det svåra med åsikter och relativa mätningar; det beror på vad man jämför med helt enkelt. Det är mycket möjligt att samtliga bilar du nämner faktiskt har lägre kupéljud än PS2, men sen får vi nog precis som du säger, vara oense om PS2'ans ljud upplevs som högt eller ej

Jag var ute en sväng igårkväll, halvblöt väg och på ContiWinterContact 7 (I think) 245/45-19 och det är nästan knäpptyst vid 80km/h. Jag insåg dock att det säkerligen kan skilja om man har performance-packet eller ej; jag valde bort Performance-packet efter jag läst att det blev för stötigt även på mjukaste inställningen. Styvare fjädring/dämpare lär fortplanta ljud mer i bilen är min teori.

Bara av nyfikenhet @Chippen2188, har bilarna du testat haft Performance-packet? Har du provkört både med/utan och i så fall märkt någon skillnad?

Skrivet av martinot:

Gällande Model 3 (gäller även Model Y) så vande jag mig redan efter en veckas körning. Saknar inte det alls. Har haft både Model S och Model X som lånebilar i några veckor var, och jag föredrar faktiskt Model 3. Det blir inte splittrat med information på olika skärmar och ställen i bilen, och man har allt enkelt synligt på en enda skärm. Mindre att fladdra med blicken mellan olika skärmar. Dessutom så har man aldrig information som skyms bakom ratten. Så jag tycker personligen det är en överlägset bättre lösning.

Gällande förarmiljö så var det främst att det var des trångt. Slog i med högerknät i den abnormt stora mittkonsolen (riktigt skum på PS2 tycker jag, som själv ägt och kört många Volvo), och dels så sitter man väldigt långt ner i bilen med höga dörrsidor och instrumentering. Föredrar en modern förarmiljö som Model 3 där man har bättre utsikt med mer glas runt omkring. Känns ljusare, luftigare och mycket modernare (även om jag har svart klädsel).

Intressant input, det är säkert så att man vänjer sig som du säger. Jag gillar "ombonaden" i Polestaren även om jag håller med om att platsen för högerknäet kan vara lite begränsad. Inget som jag upplever som ett problem som tur är (1,87 lång, ~100kg).

Skrivet av martinot:

Har inte upplevt ljudet som störigt högt i PS2, men det beror säkert på vad man jämför med. För mig är det inte något problem, men det är säkert väldigt personligt avhängigt gällande vad man stör sig på. Finns nog inget rätt eller fel. Det bästa för alla är att provköra och bilda sig en egen uppfattning.

Håller med till 100%. Även komma ihåg att olika däck påverkar vägljudet enormt mycket, så det kan vara något att kika på när man är ute och provkör.

Skrivet av Curik:

Nu råkar det ju vara så att 50% av alla Teslas modeller faktiskt har en instrumentpanel framför ratten. Men inte på just den du testade då.

Men jag är lite som du, jag vill ha den där. Lånade en Model 3 i fyra veckor och vande mig aldrig.

Ja visst är det så, men det är väl inte någon av de modellerna som ligger i samma prisklass som PS2?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Bara av nyfikenhet @Chippen2188, har bilarna du testat haft Performance-packet? Har du provkört både med/utan och i så fall märkt någon skillnad?

Jag har aldrig kört Performanceversionen av Polestar 2, det är enbart bilar med Plus och Pilot. Precis som du har jag hört om dämparna, lite synd för guldiga detaljerna är supersnygga!

Verkat få mycket motstånd om ljudnivån från Polestar-användare. Kul att ni är nöjda med er bil, jag håller med om att det är en fantastisk bil Jag tycker dock fortfarande att det är en bullrig bil. Kommer testa den mer fullskaligt i slutet av februari och kommer då bland annat ha en decibelmätare med mig, något jag precis införskaffat. Sen skiljer ju sådana siffror ungefär lika mycket som vilken räckvidd man får ut, men alltid roligt med siffror

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alltså kostar det mig 6790 att ha en ny elbil i tre år jämfört med att ha en äldre V70. Om Volvon inte behöver repareras alls, vilket är extremt osannolikt enligt min erfarenhet.

Jag gjorde lite samma uträkning som dig, men jämförde även med att leasa typ en billig Dacia för det är i rent pendlingssyfte jag har en Zoe och vill lägga så lite som möjligt på pendling.
Kör man som jag, ca 2 000 mil/år, tar man hem det på betydligt lägre bränslekostnad. Jag laddar oftast hemma men kan ladda vid jobbet, där kostar det 2 kr/kWh.

En bättre begagnad bil är inte billigt idag, och så vet man inte riktigt om man behöver lägga pengar på reparationer kanske större servicear och kamremsbyten. Hade man kunnat få en skaplig bli för 70-80 tkr så hade situationen kanske sett annorlunda ut, men det gör man ju inte längre.

Permalänk
Medlem

Var VW lite före sin tid då?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/finn-kor-elbil...

Schuko-installationen var fin, nu när man snackar elsäkerhet och laddboxar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thex:

Jag gjorde lite samma uträkning som dig, men jämförde även med att leasa typ en billig Dacia för det är i rent pendlingssyfte jag har en Zoe och vill lägga så lite som möjligt på pendling.
Kör man som jag, ca 2 000 mil/år, tar man hem det på betydligt lägre bränslekostnad. Jag laddar oftast hemma men kan ladda vid jobbet, där kostar det 2 kr/kWh.

En bättre begagnad bil är inte billigt idag, och så vet man inte riktigt om man behöver lägga pengar på reparationer kanske större servicear och kamremsbyten. Hade man kunnat få en skaplig bli för 70-80 tkr så hade situationen kanske sett annorlunda ut, men det gör man ju inte längre.

Nej precis. Samtidigt kan man förstås komma billigare undan om transport är allt man behöver liksom, kanske en några år gammal Yaris exempelvis, hybrid så rätt snål och den lär hålla ett tag till. Men vill man ha något mer än bara transport, som komfort eller någon form av körglädje, så är det förstås inget bra val. Samtidigt, 2000 mil per år är rätt mycket ås bränslekostnaden blir ju hög oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

För 120:- i månaden är det katastrof-dumt att inte välja halvförsäkring. Om bilen brinner, blir vandaliserad eller på annat sätt skadad av tredje part så kommer du få betala alla reparationer själv. Brinner bilen upp står du alltså med en skuld på nybilspriset och helt utan tillgångar. Rättskydd är också väldigt bra att ha om du råkar backa på något/något.

Men i slutändan spelar det ingen roll eftersom KIA uppger följande (precis samma som de allra flesta leasinggivare gör): "ett fordon som finansieras via Kia Finans måste alltid vara helförsäkrat. Så länge bilen har vagnskadegaranti räcker det med en halvförsäkring. Du väljer själv om du önskar ha en Kia Bilförsäkring som samfaktureras via Kia Finans eller ett annat försäkringsbolag. Läs mer om Kia Bilförsäkring här: www.kiabilforsakring.com"

https://www.kia.com/se/kopa/privatleasing/?gclid=Cj0KCQiA9OiP...

Bara för att det skall bli helt rätt, vandalisering och annan skada av 3:e part täcks av vagnskadegarantin

Permalänk
Medlem

MG5 ser ut att landa på 420 000 kr. (Får hoppas att detta är fel...)
Leasing oklart. Presenteras troligtvis imorgon i samband med OS.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Porschen! Ingen annan anledning än att den är så j*vla snygg!

I det där sällskapet skulle även en V70 varit snyggate alternativet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leyer:

MG5 ser ut att landa på 420 000 kr. (Får hoppas att detta är fel...)
Leasing oklart. Presenteras troligtvis imorgon i samband med OS.

https://i.imgur.com/3N8nVJi.jpg

Frågan är förstås vad leasingpriset blir. MG brukar ju vara mer prisvärda där. Snyggare front än den tidigare i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes. Förstår att Marvel fick rätt mycket sämre betyg.

När jag provkörde den så kändes det direkt att det helt enkelt är en "ofärdig" bil. Kändes ungefär som att man hade tagit en MG ZS EV som är ganska så medelmåttig bil och slängt in så mycket funktioner och utrustning som möjligt och lyxa till det.

Ungefär som att ta en Dacia och slänga in stolar från en Mercedes och proppa den full med utrustning och tech.

Bilen blir bättre men det är ju fortfarande inte "premium" för det när den är baserad på en medelmåttig bil från grunden.

Hade man jämfört Marvel med en Kia eller Hyundai hade det blivit annorlunda. Tycker MG har bättre inredning och känsla sammantaget än EV6/ioniq5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

I det där sällskapet skulle även en V70 varit snyggate alternativet

Okej måste lugna mig innan jag svarar...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

MG5 ser ut att landa på 420 000 kr. (Får hoppas att detta är fel...)
Leasing oklart. Presenteras troligtvis imorgon i samband med OS.

https://i.imgur.com/3N8nVJi.jpg

Försäljning startar: mars.
Demobil i Stockholm: april.
Beräknad första leverans till kund: juni/juli

Trist att allt verkar ha skjutits upp ett par månader. Sambon har sneglat på denna. I slutet på förra året sa säljaren att de skulle börja sälja MG5 tidigt i januari 2022 och första leverans i april 2022...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hade man jämfört Marvel med en Kia eller Hyundai hade det blivit annorlunda. Tycker MG har bättre inredning och känsla sammantaget än EV6/ioniq5.

Definitivt inte ZS EV.
Marveln har de försökt med men märks det ändå är något de mest slängt ihop.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Börjar bli lite smånervös för klimatbonusen då den redan är slut för i år om inte regeringen skjuter till mer pengar. Tittar man på exempelvis Polestar som till skillnad från de flesta skriver ut kostnaden i klartext med och utan klimatbonus så skiljer det drygt 2500 per månad över 36 månaders leasing. Det hade ju förändrat kalkylen rätt rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Börjar bli lite smånervös för klimatbonusen då den redan är slut för i år om inte regeringen skjuter till mer pengar. Tittar man på exempelvis Polestar som till skillnad från de flesta skriver ut kostnaden i klartext med och utan klimatbonus så skiljer det drygt 2500 per månad över 36 månaders leasing. Det hade ju förändrat kalkylen rätt rejält.

Jag skulle inte vara så orolig om jag var du. Hittills har man alltid fyllt på potten när den tagit slut. Den badwill det skulle innebära att inte fylla på potten tror jag inte man vill dra på sig, än mindre under ett valår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag skulle inte vara så orolig om jag var du. Hittills har man alltid fyllt på potten när den tagit slut. Den badwill det skulle innebära att inte fylla på potten tror jag inte man vill dra på sig, än mindre under ett valår.

Håller med här.

De gjorde det förra året. Plus att de redan gått ut med plan på att sänka bonusen 2023 och sen ytterligare 2024.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X