Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Någon som köpt en portabel laddare med 3-faskontakt? Något speciellt att hålla utkik efter?

CTEK Njord Go går att få med grönt avdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag tror tyvärr att 6 SEK /kWh blir nya standarden för många AC laddare - inte bara MER. Nästan alla (som jag provat i alla fall) har ju tidigare legat runt samma pris som MER gjorde innan denna höjning, alltså 3:- . Jag misstänker att de flesta kommer att behöva lägga sig runt 6:- för att kunna gå runt.

Frågan är om detta är en tillfällig höjning eller om man kommer behålla priserna när elkostnaderna börjar sjunka. Lixom varför sänka när konsumenterna vant sig vid det nya, och dessutom oftast är beroende av att använda tjänsterna för att ta sig hem?

Hoppas inte så är fallet, isåfall blir det tungt att ha elbil på långresan. Då får man nästan hoppas på nån slags reglering men då kommer väl leverantörerna att skrika om att dom inte går runt och kommer lägga ner istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Frågan är om detta är en tillfällig höjning eller om man kommer behålla priserna när elkostnaderna börjar sjunka. Lixom varför sänka när konsumenterna vant sig vid det nya, och dessutom oftast är beroende av att använda tjänsterna för att ta sig hem?

Hoppas inte så är fallet, isåfall blir det tungt att ha elbil på långresan. Då får man nästan hoppas på nån slags reglering men då kommer väl leverantörerna att skrika om att dom inte går runt och kommer lägga ner istället.

Tänkte exakt samma grej. Folk vänjer sig/ har inga alternativ så..

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hur många av er bor på i kommuner där det är fortfarande är gratis laddning på publika laddare (slö laddare då 22kw)?
Har man el bil men inte möjlighet till laddning på jobbet "gratis" eller laddare i huset så kommer det bli snordyrt i framtiden.

Ska nog flytta inom snar framtid och de flesta slö sladdare ligger på 4kr /kw typ. Tesla supercharger ligger på 5.5kr /kw oftast. Känns rätt dyrt med vad man får.

Permalänk
Medlem

För er pickup-fans så har Exclusive Cars tagit in Ford F-150 Lightning som dom planerar börja sälja snart. Dom har väl lite jobb för sig eftersom laddporten inte är den europeiska standarden t.ex. men klart spännande, kanske man kan få resa ett par rulla även i Sverige

https://www.exclusivecars.se/ford-lightning

EDIT: Man planerar tydligen att ta delar från Mach-E för att få den kompatibel med våra laddare. Intressant att se helt klart.

Visa signatur
Permalänk

Körde jobbets ID 3 i veckan. Inredningen kändes extremt billig för att vara en bil för 530 000kr. Och ladd luckan kändes inte bra den var av plast och var svår att stänga (kanske bara detta exemplaret dock)
Däremot kändes den pigg och kul för att bara ha 200Hk vilket bådar gott inför mitt nästa bilköp som blir elbil, men om några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Hur många av er bor på i kommuner där det är fortfarande är gratis laddning på publika laddare (slö laddare då 22kw)?
Har man el bil men inte möjlighet till laddning på jobbet "gratis" eller laddare i huset så kommer det bli snordyrt i framtiden.

Ska nog flytta inom snar framtid och de flesta slö sladdare ligger på 4kr /kw typ. Tesla supercharger ligger på 5.5kr /kw oftast. Känns rätt dyrt med vad man får.

Ikea är väl snart dom ända som har gratis laddning och det utnyttjar många i Linköping
Eko har med men dom är på 7.4 kw också många som utnyttjar på helgerna.
Hur det ser ut i andra städer vet jag inte.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

snart kan ni glömma elbilsbonusen, någon sådan lyx kommer inte finnas i lågkonjunkturen. dessutom är det nog inget den nya regeringen gillar. sen gynnar det ju en viss typ av inkomsttagare, och innebär egentligen att bilsäljaren lägger på 50k på priset.

ingen elbil är billig, plastlådan zoe går på typ 5000/mån leasing med 2000 mil om året och blir inte ett billigt ägande, för det är ju det man vill med en liten zoe. begagnad clio är hästlängder bättre isånnafall för den fattige

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chippen2188:

För er pickup-fans så har Exclusive Cars tagit in Ford F-150 Lightning som dom planerar börja sälja snart. Dom har väl lite jobb för sig eftersom laddporten inte är den europeiska standarden t.ex. men klart spännande, kanske man kan få resa ett par rulla även i Sverige

https://www.exclusivecars.se/ford-lightning

EDIT: Man planerar tydligen att ta delar från Mach-E för att få den kompatibel med våra laddare. Intressant att se helt klart.

Nu kanske jag helt missförstår något, men Ford US använder väl CCS-port för laddning så den lär väl fungera rakt av här?

Något som dock är jävligt coolt (och kanske först på marknaden?) Är ju deras "intelligent back-up power" där bilen kan användas som strömkälla till hela huset vid t.ex. strömavbrott eller liknande (eller bara för att undvika pris-toppar om ni har timpris. Både det och laddportar kan man läsa om nedan

https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/560152/chargi...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu kanske jag helt missförstår något, men Ford US använder väl CCS-port för laddning så den lär väl fungera rakt av här?

Det är inte samma CCS, typ 1 i USA och typ 2 här i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu kanske jag helt missförstår något, men Ford US använder väl CCS-port för laddning så den lär väl fungera rakt av här?

Något som dock är jävligt coolt (och kanske först på marknaden?) Är ju deras "intelligent back-up power" där bilen kan användas som strömkälla till hela huset vid t.ex. strömavbrott eller liknande (eller bara för att undvika pris-toppar om ni har timpris. Både det och laddportar kan man läsa om nedan

https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/560152/chargi...

Uttagen ser annorlunda ut i US vs Europa. VI använder oss av CCS2 med Typ 2 medan dom använder sig av CCS1 med Typ 1.

Jag har väldigt dålig koll på V2G, det är väl i princip Charge Amps Aura som har stöd för det i dagsläget men ingen nätägare som OKat det? Så gissningsvis kommer den funktionen inte gå att använda i Sverige.

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sandos:

Det är inte samma CCS, typ 1 i USA och typ 2 här i Europa.

Skrivet av Chippen2188:

Uttagen ser annorlunda ut i US vs Europa. VI använder oss av CCS2 med Typ 2 medan dom använder sig av CCS1 med Typ 1.

https://www.volvogroup.com/content/dam/volvo/volvo-group/markets/global/en-en/news/2020/aug/1860x1050-volvo-lights-vnr-electric-charging-connectors.jpg

Jag har väldigt dålig koll på V2G, det är väl i princip Charge Amps Aura som har stöd för det i dagsläget men ingen nätägare som OKat det? Så gissningsvis kommer den funktionen inte gå att använda i Sverige.

Se där, då har jag lärt mig något nytt!

V2H funktionen verkar i alla fall jäkligt cool - för mina bekanta i USA. Jag har absolut noll användning för en pickup, så jag håller mig till min lilla sedan istället.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Hur många av er bor på i kommuner där det är fortfarande är gratis laddning på publika laddare (slö laddare då 22kw)?
Har man el bil men inte möjlighet till laddning på jobbet "gratis" eller laddare i huset så kommer det bli snordyrt i framtiden.

Ska nog flytta inom snar framtid och de flesta slö sladdare ligger på 4kr /kw typ. Tesla supercharger ligger på 5.5kr /kw oftast. Känns rätt dyrt med vad man får.

Även fast man laddar för 3-4kr/kWh så kommer du kunna köra för ungefär halva priset av en bensin/dieselbil.

Men jag skulle nog också tveka på att köpa elbil om det inte vore så att jag hade laddare hemma. Det räddar min kalkyl rejält då jag laddar 95% av tiden hemma för 1,3kr/kWh (bundet pris).

Sen om man övriga 5% laddar för 5-10kr/kWh så får det väll vara så.

Men så svårt är det nog inte att få ens BRF eller hyresförening att skaffa laddplatser. Bara de har en parkering så krävs det bara lite administration och att ragga lite röster så kan man ta med sig ett förslag till årsstämman och försöka lösa detta.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SunQ:

Även fast man laddar för 3-4kr/kWh så kommer du kunna köra för ungefär halva priset av en bensin/dieselbil.

Men jag skulle nog också tveka på att köpa elbil om det inte vore så att jag hade laddare hemma. Det räddar min kalkyl rejält då jag laddar 95% av tiden hemma för 1,3kr/kWh (bundet pris).

Sen om man övriga 5% laddar för 5-10kr/kWh så får det väll vara så.

Men så svårt är det nog inte att få ens BRF eller hyresförening att skaffa laddplatser. Bara de har en parkering så krävs det bara lite administration och att ragga lite röster så kan man ta med sig ett förslag till årsstämman och försöka lösa detta.

Det kan ju gå loss på flera hundra tusen om BRF har otur.. kanske inte finns kabelrör fram. Ställverket kanske inte har kapacitet och måste uppgraderas/bytas ut av nätägaren för flera miljoner kronor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det kan ju gå loss på flera hundra tusen om BRF har otur.. kanske inte finns kabelrör fram. Ställverket kanske inte har kapacitet och måste uppgraderas/bytas ut av nätägaren för flera miljoner kronor..

Vi hade tio p-platser i en förening där jag satt i styrelsen. Vill man bara som ett överslagsexempel ha 11 kW på dem och alla faktiskt ska kunna ladda med det samtidigt är det lika mycket i eleffekt som kåken drog en ordentligt kall vinternatt från fjärrvärmenätet…

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det kan ju gå loss på flera hundra tusen om BRF har otur.. kanske inte finns kabelrör fram. Ställverket kanske inte har kapacitet och måste uppgraderas/bytas ut av nätägaren för flera miljoner kronor..

Självklart är det inte gratis, inget här i livet kommer gratis.
Men allt går att lösa och jag vet att för min del är det i framtiden ett krav på att lägenhet jag köper har tillgång till parkeringsplats med laddare och jag är nog inte ensam om ett sånt krav. Så lär öka värdet på lägenheten/BRF också.

Nu var det längesen jag behövde dra i dessa typer av offerter men jag fick offert på ca 100k att utöka elcentralen, dra kablar till 8 platser och sätta stolpar. Detta var för 11kW.

Men allt kunde göras utan att bryta upp asfalt, så det drog ner priset rejält.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ztenlund:

Vi hade tio p-platser i en förening där jag satt i styrelsen. Vill man bara som ett överslagsexempel ha 11 kW på dem och alla faktiskt ska kunna ladda med det samtidigt är det lika mycket i eleffekt som kåken drog en ordentligt kall vinternatt från fjärrvärmenätet…

Skrivet av stgr:

Det kan ju gå loss på flera hundra tusen om BRF har otur.. kanske inte finns kabelrör fram. Ställverket kanske inte har kapacitet och måste uppgraderas/bytas ut av nätägaren för flera miljoner kronor..

Men som alltid är det här ju en avvägning. Min förening har 63A på abonnemanget till garaget med 16st platser. Vi har alltså ingen som helst möjlighet att alla 16st laddplatser ska kunna ladda med 11KW samtidigt. Men vi bedömer också att det inte är nödvändigt. Upp till 3st bilar kan ladda med full "fart" samtidigt, därefter så styr lastbalanseringen det till högsta möjliga säkra effektuttag. Just nu har vi bara 3st boende med laddare så än så länge är det ett icke-problem. Om varenda garageplats skulle bli utrustade med laddare framöver och alla skulle ladda samtidigt så skulle det såklart bli ett problem. Men den dagen får vi kanske se över huvudsäkringen till garagen.

Vi betalade ca 100tkr för ny kabeldragning från central till de 16st garageplatserna. Dokumentation gjordes sedan som påvisade att varje plats är unikt tillhörande en boende och dennes lägenhet.

Om en boende vill ha laddbox så får varje boende själv bekosta installation av en laddbox genom att beställa en sådan från föreningens utvalda leverantör (installationen blir då giltig för det gröna bidraget eftersom platsen tillhör deras lägenhet).

Efter installation betalar boende vår leverantör för laddningen genom att "blippa" laddaren med en NFC-tagg kopplade till ett eget konto de får sätta upp. Leverantören betalar sedan brf:en för förbrukad el från laddarna. Därmed blir förbrukningen av ström kostnadsneutral för föreningen. De 100tkr möjliggjorde att alla boende kan skaffa laddning på sin plats, vilket höjer värdet på allas lägenheter.

Betänk väl att allt fler ändå skaffat elbilar. Det finns redan långt över 100 000 elbilar i trafik redan idag. Om en av dessa 100 000 hushåll söker nytt boende, tror ni dem kommer föredra (för att inte säga: kräva) möjligheter till att ladda sin bil i anslutning till sitt nya boende? På sikt kommer det här bli som diskussionen runt bredband. Hur många idag skulle köpa en lägenhet där det inte fanns någon möjlighet att ansluta till internet via fiber eller åtminstone coax?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nästan alla elbilar tar ju bara 11kw laddeffekt över AC så du tjänar nog inget på att satsa på 22kw.

Skulle nog säga lite tvärt om. Ångrar att jag inte tog mer effekt än 11kw till båda laddarna.

Framförallt så skulle båda bilarna ladda snabbare på natten när det är som billigast. Samt förluster att värma batterierna i vinter blir lägre med högre effekt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

snart kan ni glömma elbilsbonusen, någon sådan lyx kommer inte finnas i lågkonjunkturen. dessutom är det nog inget den nya regeringen gillar. sen gynnar det ju en viss typ av inkomsttagare, och innebär egentligen att bilsäljaren lägger på 50k på priset.

ingen elbil är billig, plastlådan zoe går på typ 5000/mån leasing med 2000 mil om året och blir inte ett billigt ägande, för det är ju det man vill med en liten zoe. begagnad clio är hästlängder bättre isånnafall för den fattige

Var jo bare en bonus 😀
Skit bra att äga bilen 1.5 år och sälja den och tjäna penga pga. Subventionering.

Hade köpt samma bil oavsett

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Trevlig:

Skulle nog säga lite tvärt om. Ångrar att jag inte tog mer effekt än 11kw till båda laddarna.

Framförallt så skulle båda bilarna ladda snabbare på natten när det är som billigast. Samt förluster att värma batterierna i vinter blir lägre med högre effekt.

Njae, det beror ju som sagt på vilka bilar du har. Nästan inga bilar stödjer ju mer än 11Kw laddning ändå. Det är väl i princip bara Renault Zoe, Porsche Taycan, Audi E-tron GT och vissa väldigt tidiga Tesla som har 22Kw. Äger man inte någon av dem bilarna är värdet väldigt tveksamt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae, det beror ju som sagt på vilka bilar du har. Nästan inga bilar stödjer ju mer än 11Kw laddning ändå. Det är väl i princip bara Renault Zoe, Porsche Taycan, Audi E-tron GT och vissa väldigt tidiga Tesla som har 22Kw. Äger man inte någon av dem bilarna är värdet väldigt tveksamt.

Nya Renault Megane E-tech har det som standard i norden, NIssan Ariya vill jag minnas har det som tillval och även nya BMW iX1 ska erbjuda det som jag förstått det. Så det blir allt vanligare i bilarna, även om jag också tror 11 kommer vara fortsatt standard eftersom så få hem kan köra 22 kW.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Skulle nog säga lite tvärt om. Ångrar att jag inte tog mer effekt än 11kw till båda laddarna.

Framförallt så skulle båda bilarna ladda snabbare på natten när det är som billigast. Samt förluster att värma batterierna i vinter blir lägre med högre effekt.

Du menar att du hade sett till att båda laddare totalt sett har 22kw tillgängligt? Ja att dela på 11kw på två bilar kan jag förstå. Men jag uppfattade frågan som om det är värt att satsa på 22kw per laddbox/kabel mellan box och bil, och där kvittar det ju om man inte har en bil som tar emot 22kw vilket nästan inga bilar har.

Om frågan handlar om matning mellan elskåp och laddbox så ja då är det nog värt att satsa på en som klarar 22kw om man ändå måste dra.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hittade förresten vilka kommuner där det verka vara gratis
Ljungby, Markaryd, Växjö, Tingsryd och Alvesta kommun bjuder elbilsägarna på gratis laddning av sina bilar.

https://sverigesradio.se/artikel/kommunerna-bjuder-elbilsagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Skulle nog säga lite tvärt om. Ångrar att jag inte tog mer effekt än 11kw till båda laddarna.

Framförallt så skulle båda bilarna ladda snabbare på natten när det är som billigast. Samt förluster att värma batterierna i vinter blir lägre med högre effekt.

Fast skall du ladda 2 bilar med 11 kW samtidigt så behöver du 35 A huvudsäkring och då är det nära dubbla pengarna i anslutningsavgift mot 16 A huvudsäkring, och till det effektavgiften @ 60 Kr/KW för den högsta belastninstoppen under en timme per månad, om man nu får säkra upp alls vill säga då det beror på hur mycket last det är i området sedan innan och hur mycket ström i ledningen i gatan till husen pallar - och skall alla ha ladda elbilar på kvällen i ett område blir det lätt situation värre än kallaste -20 grader C i strömförbrukning som gick åt för att värma husen tidigare, och i områden där husvärmen tidigare bestod av oljebrännare (och ännu tidigare på koks runt storstäder då det var "avfall' från gasverken man ville ha avsättning för och därmed billigt) men nu med bergvärmepumpar och kanske lite direktelvärme redan innan är på gränsen så blir det ännu mer trubbigare när alla ovan på detta också skall ladda elbilar med mer än enstaka kW i effekt var och en.

Det fins anledning varför man stannar på 11 kW då 35 och 63 Ampere huvudsäkring är mer det man finner på Jordbruk och företag och inte i villa-fastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Du menar att du hade sett till att båda laddare totalt sett har 22kw tillgängligt? Ja att dela på 11kw på två bilar kan jag förstå. Men jag uppfattade frågan som om det är värt att satsa på 22kw per laddbox/kabel mellan box och bil, och där kvittar det ju om man inte har en bil som tar emot 22kw vilket nästan inga bilar har.

Om frågan handlar om matning mellan elskåp och laddbox så ja då är det nog värt att satsa på en som klarar 22kw om man ändå måste dra.

Mina bilar delar på 11kw 16a hade varit bättre om jag drog fram så de delade på 22-24a cirka 15k.

Har inte avgifter för effekttoppar

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Kört i4an nu en del och den är verkligen sjukt trevlig, fick ned ljudnivån ännu mer (och ökade komforten) när jag upptäckte att den levererats med 0,3 bar för högt tryck i framdäcken. Har väl blivit närmare 50 mil senaste veckan så har fått testa på den riktigt ordentligt nu och den fungerar bättre än förväntat. Förarhjälpmedlen fungerar också bättre än förväntat och inte haft något problem med dem alls.

Det enda är väl att den Circle K snabbladdare jag använt inte fanns med i navigationen så kunde inte förvärma batteriet för att få optimal laddning, hoppas verkligen den ryktade manuella starten av batterivärmningen skall komma i en uppdatering snart då det hade löst de problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kört i4an nu en del och den är verkligen sjukt trevlig, fick ned ljudnivån ännu mer (och ökade komforten) när jag upptäckte att den levererats med 0,3 bar för högt tryck i framdäcken. Har väl blivit närmare 50 mil senaste veckan så har fått testa på den riktigt ordentligt nu och den fungerar bättre än förväntat. Förarhjälpmedlen fungerar också bättre än förväntat och inte haft något problem med dem alls.

Det enda är väl att den Circle K snabbladdare jag använt inte fanns med i navigationen så kunde inte förvärma batteriet för att få optimal laddning, hoppas verkligen den ryktade manuella starten av batterivärmningen skall komma i en uppdatering snart då det hade löst de problemen.

M50 eller 40 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

M50 eller 40 ?

M50.

Tycker också förbrukningen är mycket bättre än jag förväntade mig, har kört ut från Stockholm och sen till Sala en dag och till Mariefred en annan dag (hastighet var skylt +25 km/h) och förbrukning kring 200 Wh/km båda gångerna, till Sala och tillbaka något under och Mariefred något över vilket väl är rimligt då det var en större andel 130+ km/h till Mariefred. Regnade också bitvis under båda resorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

M50.

Tycker också förbrukningen är mycket bättre än jag förväntade mig, har kört ut från Stockholm och sen till Sala en dag och till Mariefred en annan dag (hastighet var skylt +25 km/h) och förbrukning kring 200 Wh/km båda gångerna, till Sala och tillbaka något under och Mariefred något över vilket väl är rimligt då det var en större andel 130+ km/h till Mariefred. Regnade också bitvis under båda resorna.

Är väl rätt normalt då bilen är rätt liten och låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Är väl rätt normalt då bilen är rätt liten och låg.

Förväntade mig dryga 10% sämre resultat i högre hastighet då den ändå har Cd på 0,25 och var osäker på hur effektiva motorerna var.