Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Gjorde mitt första newbie-misstag idag. Skulle ladda första gången och hittade en snabbladdare som kostade 2:90 per kWh. Laddade en stund och det blev mycket dyrare än jag tänkt. Läste lite noggrannare och det visade sig att det var 2:90 per minut, inte per kWh...

Har iallafall lärt mig läxan att läsa villkoren mer noggrant innan jag laddar i fortsättningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Oj, vilken konstig prissättning. Köper man en elbil idag kontant är det svårt att hitta en modell som inte går plus iallafall första året.

Ja, NIO är ju rökt på den svenska marknaden, det kan vi lungt räkna med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dhanjel:

Vad tycker vi om alla dessa extrema höjningar av leasingavgifter som verkar ske, som dessutom verkar överträffa räntehöjningarna?

Som slutkonsument är man helt utlämnad, alla skyddsnät ligger på finansinstitutet bakom och själv ska man bara sitta och tacka och ta emot på kostnader som totalt landar på tiotusentals kronor extra.

Finns tyvär inet mycket att göra. var inne med en kompis idag och kollade på en Tucson, en sån med V-däck och 2000mil landade på 7600kr, helt horribelt, säljaren påstod att räntan hade stigit från 2,95 till 6,45.

Försäljningen hade helt dött av, och det förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Gjorde mitt första newbie-misstag idag. Skulle ladda första gången och hittade en snabbladdare som kostade 2:90 per kWh. Laddade en stund och det blev mycket dyrare än jag tänkt. Läste lite noggrannare och det visade sig att det var 2:90 per minut, inte per kWh...

Har iallafall lärt mig läxan att läsa villkoren mer noggrant innan jag laddar i fortsättningen.

Beror väl på hastigheten. Får du ut 120kw så får du ju in 2 kWh per minut, alltså blir kostnaden 1:45kr/kWh. Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Beror väl på hastigheten. Får du ut 120kw så får du ju in 2 kWh per minut, alltså blir kostnaden 1:45kr/kWh. Eller tänker jag fel?

Nej du tänker helt rätt......men förmodligen var det en mycket långsammare laddare typ 50 kW.

Permalänk
Medlem

Ingen här inne som beställt en MG ZS (leasing)? Jag har beställt från Holmgrens bil, men man blir ju lite halvt orolig kring de ökade priserna. I avtalet står det att priset kan ändras före leverans men inte efter leverans.. Sen ska det vara p.g.a. vissa omständigheter o.s.v. Jag har ju inte fått min bil ännu så misstänker att priset kan ändras nu innan leverans.. Man blir ju lite halvorolig att priset kommer bli mycket högre…

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nej du tänker helt rätt......men förmodligen var det en mycket långsammare laddare typ 50 kW.

Ja, det var en 50 kW-laddare, tror snittpriset blev ca 8 kr per kWh. Visserligen inte jättehögt för snabbladdning egentligen, men klart mer än de 2:90 jag trodde det skulle bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Ja, det var en 50 kW-laddare, tror snittpriset blev ca 8 kr per kWh. Visserligen inte jättehögt för snabbladdning egentligen, men klart mer än de 2:90 jag trodde det skulle bli.

Fast det var i så fall din bil som var problemet då den laddade långsamt och inte laddaren, hade du laddat med maxhastighet så hade det kostat runt 3,5 kr/kWh. Vilket är hela anledningen till varför de kör minutpriser.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Vip8888:

Ja, det var en 50 kW-laddare, tror snittpriset blev ca 8 kr per kWh. Visserligen inte jättehögt för snabbladdning egentligen, men klart mer än de 2:90 jag trodde det skulle bli.

Är det sämre än snabbladdare för 8kr / kwh så är de fan kasst.
Ionity som är "dyrast" ligger väl på det.

Minut känns för övrigt som scam.
Har dock mest laddat på gratis 11kw laddare + laddare på jobbet.
Sedan snabbladdare resten (minst 150kwh)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Vip8888:

Kanske dum fråga: Om man parkerar på allmän parkering med laddplats och man betalar för laddning, förväntas man också betala ordinarie parkeringsavgift, eller ingår det i laddpriset?

Man måste typiskt betala parkeringsavgiften oavsett om man laddar eller inte.

Skrivet av wootz91:

Och om man parkerar på en elbilsparkering med elbil utan att ladda, är det tillåtet? 🤔 Med bensinbil får man böter.

Tror att @snajk och @ztenlund har svaret. Värt att nämna är att skylten T24 i sig inte ställer några krav på att fordonet ska ladda eller ens vara anslutet till en laddpunkt – det ska bara ha möjlighet att laddas externt för sin framdrivning.

Det är viktigt, anser jag, att elbilister tillämpar vett, hyfs och sunt förnuft. Där ingår förstås att inte utan anledning ställa sig på en laddplats utan avsikt att ladda samt att flytta bilen inom kort efter att laddningen är klar istället för att stå och blockera en laddpunkt timme ut och timme in som en del gör. Självklart finns undantag såsom parkeringshus med dussintals laddpunkter, där hela poängen är att man ska kunna parkera över en längre period.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Kml:

Var jo bare en bonus 😀
Skit bra att äga bilen 1.5 år och sälja den och tjäna penga pga. Subventionering.

Hade köpt samma bil oavsett

yes, bra system. stackars de längst ner i näringskedjan som aldrig kommer kunna få tag i en budgetbil som zoe eller mg. bonusen kommer försvinna i lågkonjunktur, tror jag

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ingen här inne som beställt en MG ZS (leasing)? Jag har beställt från Holmgrens bil, men man blir ju lite halvt orolig kring de ökade priserna. I avtalet står det att priset kan ändras före leverans men inte efter leverans.. Sen ska det vara p.g.a. vissa omständigheter o.s.v. Jag har ju inte fått min bil ännu så misstänker att priset kan ändras nu innan leverans.. Man blir ju lite halvorolig att priset kommer bli mycket högre…

Jo, priset kommer att höjas. Jag fick mejl om detta nu i veckan. De har rätt att ta ut en högre leasingavgift pga det ändrade ränteläget. Iaf enligt mitt avtal som går genom Santander Consumer Bank. De skrev inte hur stor höjningen kommer att bli utan hänvisade till kommande faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

yes, bra system. stackars de längst ner i näringskedjan som aldrig kommer kunna få tag i en budgetbil som zoe eller mg. bonusen kommer försvinna i lågkonjunktur, tror jag

De hade väl inte haft råd att köpa ändå?
Nu kanske det är fler som inte köpt annars och efter ett tag finns det begagnade för alla segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Jo, priset kommer att höjas. Jag fick mejl om detta nu i veckan. De har rätt att ta ut en högre leasingavgift pga det ändrade ränteläget. Iaf enligt mitt avtal som går genom Santander Consumer Bank. De skrev inte hur stor höjningen kommer att bli utan hänvisade till kommande faktura.

Ok, du har redan din bil alltså?
I mitt avtal står det ju att priset kan ändras innan leverans men inte efter leverans.. Santander här med.. Står även i avtalet att man som konsument kan frångå avtalet kostnadsfritt om köpeshillingen överstiger 4% än vad ursprungspriset var typ..

Jag har inte fått något mail, å andra sidan har jag heller ej fått någon bil ännu.. Inte hört det minsta om den ännu heller, men ska levereras nu i oktober eller november… Har svårt att tro det dock eftersom vi inte hört nånting ännu…

För övrigt, vad tycker du om bilen?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ok, du har redan din bil alltså?
I mitt avtal står det ju att priset kan ändras innan leverans men inte efter leverans.. Santander här med.. Står även i avtalet att man som konsument kan frångå avtalet kostnadsfritt om köpeshillingen överstiger 4% än vad ursprungspriset var typ..

Jag har inte fått något mail, å andra sidan har jag heller ej fått någon bil ännu.. Inte hört det minsta om den ännu heller, men ska levereras nu i oktober eller november… Har svårt att tro det dock eftersom vi inte hört nånting ännu…

För övrigt, vad tycker du om bilen?

Det är inte delen om priset i avtalet du skall kolla på utan delen som behandlar räntekomponenten i leasingavgiften.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SanTeoX:

Ok, du har redan din bil alltså?
I mitt avtal står det ju att priset kan ändras innan leverans men inte efter leverans.. Santander här med.. Står även i avtalet att man som konsument kan frångå avtalet kostnadsfritt om köpeshillingen överstiger 4% än vad ursprungspriset var typ..

Jag har inte fått något mail, å andra sidan har jag heller ej fått någon bil ännu.. Inte hört det minsta om den ännu heller, men ska levereras nu i oktober eller november… Har svårt att tro det dock eftersom vi inte hört nånting ännu…

För övrigt, vad tycker du om bilen?

Du verkar läsa delen om priset på bilen i sig. Det kan dem inte ändra efter leverans - och du har rätt att häva köpet om det ändras efter leverans. Men leasing är en finansieringsform. I princip ett lån som någon annan än du tar för att köpa bilen. Sen så hyr den faktiska köparen (finansbolaget) ut bilen till dig.

Vad kostnaden blir för dig i slutändan beror då på hur räntan ändras för finansbolaget. Den räntan kan skifta, vilket gör det dyrare för dig - helt utan att priset på själva bilen ändrats.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ok, du har redan din bil alltså?
I mitt avtal står det ju att priset kan ändras innan leverans men inte efter leverans.. Santander här med.. Står även i avtalet att man som konsument kan frångå avtalet kostnadsfritt om köpeshillingen överstiger 4% än vad ursprungspriset var typ..

Jag har inte fått något mail, å andra sidan har jag heller ej fått någon bil ännu.. Inte hört det minsta om den ännu heller, men ska levereras nu i oktober eller november… Har svårt att tro det dock eftersom vi inte hört nånting ännu…

För övrigt, vad tycker du om bilen?

Så här står det i mitt leasingavtal under punkt 8:
"Hyran är grundad på Uthyrarens kostnad för finansiering av fordonet. Uthyraren får därför med
omedelbar verkan höja hyran i den utsträckning som motiveras av att Uthyrarens kostnader för
finansiering av fordonet ökar på grund av dyrare upplåning, kreditpolitiska beslut eller andra
kostnadsökningar som Uthyraren skäligen inte kunde förutse när hyrestiden startade."

Jag har dock haft min bil ett tag så avtalet kan säkert ha förändrats.

I övrigt är jag nöjd med bilen. Hittills har den funkat utan problem. Det är en bra bil för att ta sig från punkt A till B men den erbjuder inget extra. Jag uppskattar att ljudnivån i kupén är relativt tyst för en billig bil vilket inte alltid är fallet. Kvalitetskänslan är väll i nivå med KIA eller kanske något bättre.
Men det finns några missar. Det märks på fjädringen att det är en billig bil. Jag tycker den är dålig på att svälja gupp och ojämnheter och man kastas runt i sätet. Mediasystemet är långsamt men har som tur är stöd för Android auto. Det finns en del tekniskt lull lull men utförandet är sådär. Exempelvis har jag stängt av lane-assist eftersom den fungerar så uselt. Lacken och plåten känns lövtunn och jag upplever att den lätt tar skada av exempelvis stenskott.

Sammanfattningsvis är det en bil jag kan rekommendera att leasa om man behöver en pendlingsbil eller en andrabil. Jag skulle dock aldrig köpa bilen kontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Kanske dum fråga: Om man parkerar på allmän parkering med laddplats och man betalar för laddning, förväntas man också betala ordinarie parkeringsavgift, eller ingår det i laddpriset?

Det beror på skyltningen, jag har faktiskt sett laddplatser där man inte behöver betala p-avgiften.

T.ex. kan det ju stå följande vid infarten:
[P]
[Avgift]

Men sedan kan det stå bara [P] vid laddplatsen, då behöver du inte betala P-avgift. I dessa fall finns dock oftast en tilläggsskylt om P-tid [2 timmar] och ett förtydligande om att endast laddbara fordon får stå där.

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Medlem

Min Mach E GT har gått upp från 9400 till 11 100 per mån ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Min Mach E GT har gått upp från 9400 till 11 100 per mån ...

18% höjning? Ja det känns ju fullständigt rimligt…
Helt galet

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Dhanjel:

18% höjning? Ja det känns ju fullständigt rimligt…
Helt galet

Håller med WTF? Helvete vad dyrt det är med privat leasing. Även innan höjning.
Värdemiskningen är ju fan 0 på elbilar.

Nya chefen sa att hans skoda eniac tom gått upp 100k sedan han köpte den.

Jag har tjänstebil på jobbet, betalar 3500kr i mån. Gratis laddning på jobbet.
Gratis laddning i Ljungby kommun.
Har en Tesla model 3 long range. Bara bytt färg annars allt standard.

Blir fan ingen leasing för mig nu när jag byter jobb.

Får jag inte köpa ut Teslan så ska jag fan testa att vara utan bil.
Åka buss eller nått.

Iallafall tills soppa bensinspriset är på 16 igen.
Dieseln är nog dött tyvärr. Gissar på att normal priset för det är 20 när kriget är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

18% höjning? Ja det känns ju fullständigt rimligt…
Helt galet

Låter väl fullständigt rimligt att räntan man betalar kan ha ökat med runt 2% just nu? Är helt i linje med andra höjningar på olika typer av räntor.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så och jag tror den kommer öka lite ytterligare. Jag valde mellan att ta ett lån på 8 år på 1.34% med rak amortering och köpa bilen själv i Februari eller lease:a den och se om jag var nöjd och ville köpa loss den senare.
Med facit i hand hade jag valt annorlunda idag men det är som det är, tyvärr är det inte skäl att häva avtalet heller så det är bara att betala och vara glad.
Dock har jag inflationssäkrat elräkning, bostadslån och övrigt så man är inte så känslig men det är klart det är lite oroväckande generellt för samhället. Allt, verkligen allt blir dyrare. Vi kommer höja priset man betalar för laddning i föreningen från c:a 2 kr per kwh till kanske 3-4 kr.

Edit: Bilen kostade c:a 850000 så ~2% blir 17000 kr / 12 blir ungefär de pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem

***Meningslöst goddag yxskaft-sidospår raderat***

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vinterdäck till EV6

Tjena verkar som bythjul.com inte erbjuder tpms för ev6:an, vart har ni andra ev6 ägare beställt ifrån?
Dragit ett mail to bythjul.com och frågat om de kommer lägga till tpms för bilmodellen denna säsong (hoppas på ja, då de har bra priser i övrigt) passade även på att dra ett mail till min Kia säljare med för att se om hon kan fixa någon bra deal med.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Nu mår man 😂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vinterdäck till EV6

Tjena verkar som bythjul.com inte erbjuder tpms för ev6:an, vart har ni andra ev6 ägare beställt ifrån?
Dragit ett mail to bythjul.com och frågat om de kommer lägga till tpms för bilmodellen denna säsong (hoppas på ja, då de har bra priser i övrigt) passade även på att dra ett mail till min Kia säljare med för att se om hon kan fixa någon bra deal med.

Däck365 beställde vi ifrån, med tpms

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vinterdäck till EV6

Tjena verkar som bythjul.com inte erbjuder tpms för ev6:an, vart har ni andra ev6 ägare beställt ifrån?
Dragit ett mail to bythjul.com och frågat om de kommer lägga till tpms för bilmodellen denna säsong (hoppas på ja, då de har bra priser i övrigt) passade även på att dra ett mail till min Kia säljare med för att se om hon kan fixa någon bra deal med.

Köpte kompletta vinterhjul till min EV6 genom bythjul. Utan tpms då jag har bra koll själv. Däremot gick det att välja med tpms.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Köpte kompletta vinterhjul till min EV6 genom bythjul. Utan tpms då jag har bra koll själv. Däremot gick det att välja med tpms.

Kan du göra en cart,vilka fälgar och vinterdäck som helst och dela?(Finns en dela länk ifrån carten), för aldrig option att läsa till tpms för kombinationen jag valt,vilket är synd då de har en väldigt prisvärd combo jag köpt isåfall.
Testade ringa deras support med,de sade att dyker den inte upp som option så är tpms inte upplagd i systemet för min bil.

Har du krängt på vinterdäck utan tpms på ev6:an än? Får man inte varning varje gång man startar om man inte har tpms?eller går det och sköna av?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Slängde på vinterdäck på i4an idag då det börjat vara minusgrader på natten nu.
Sommardäcken såg okej ut, lite för mycket slitage i mitten pga att bilen levererades med högt däcktryck och jag justerade inte nog snabbt. Nöjd ändå med tanke på mängden lek.

Ljudnivån på vinterdäcken blev inte nämnvärt högre än fast det var dubb eller så vande jag mig väldigt fort, nu blir det lugna mil en stund så dubben får sätta sig.