Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är den sämsta aspekten med elbilar skulle jag säga. En massa appar och konton man behöver, kanske taggar, ibland funkar det med kort ofta inte, med några få bilar och laddare så behöver man inte göra något alls mer än att koppla in sladden, men det är ovanligt.

Problemet blir nog också värre för att detta inte är något man gör i vardagen, det är inte som att tanka på macken som man ändå gör någon gång i månaden eller så och därmed vänjer sig vid deras pissiga touchskärmar med katastrofgränssnitt och pushar för spolarvätska på tapp, automattvätt och liknande, utan det är mycket mer sällan än så. Så när man väl står där så blir det en än mer stressande situation då man förstås inte kommer ihåg lösenordet till appen man sist använde för ett par år sedan eller så, och självklart har man hela familjen i bilen för man är ju på långresa, och så vidare. Och eftersom det är just typ sportlovet på väg till fjällen så har man en lång kö bakom sig som blir allt surare ju längre tid det tar för en att komma igång.

Samtidigt, lägger man ihop tiden för den handfull tillfällen man har behövt ladda på snabbladdare så är det inget jämfört med tiden nerlagd på att tanka om man hade en fossilbil liksom.

Väl skrivet, håller med helt!
Kan förstå båda sidorna, man vill få ut laddstationer snabbt, att bara låsa in dom i en app gör det säkert smidigare.
Bränslepumparna har haft evigheter på sig att etableras och integreras i fibernätet.
Men av trygghetsskäl vill man givetvis att sakerna ska fungera även om man har maximal otur, oladdade mobiler eller appar som helt plötsligt börjar krångla, glömda lösenord... Helt plötsligt står man där, det är svinkallt ute och man får inte igång laddaren! Taskigt läge!

Anyway, intressant att höra hur det fungerar, jag har ingen elbil själv!

Permalänk
Medlem

Tack för intressanta svar.
Det lät intressant att vissa touch-funktioner ändå hade någon sorts haptisk feedback?
Håller också med om att det säkert är en modarnitetstrend, men är inte lika optimistisk till att det lär gå tillbaka till fysiska reglage faktiskt, i alla fall inte generellt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Väl skrivet, håller med helt!
Kan förstå båda sidorna, man vill få ut laddstationer snabbt, att bara låsa in dom i en app gör det säkert smidigare.
Bränslepumparna har haft evigheter på sig att etableras och integreras i fibernätet.
Men av trygghetsskäl vill man givetvis att sakerna ska fungera även om man har maximal otur, oladdade mobiler eller appar som helt plötsligt börjar krångla, glömda lösenord... Helt plötsligt står man där, det är svinkallt ute och man får inte igång laddaren! Taskigt läge!

Anyway, intressant att höra hur det fungerar, jag har ingen elbil själv!

Kan säga att jag väldigt ofta stått vid en mack och inte fått bensin pga strömavbrott, kyla eller dött telenät.

Pratar ~50 gånger på fem år. Så även om det är etablerat så finns det kvar problem.

Men då tankade jag 3-4 gånger i veckan och vissa mackar fungerade inte om det var kallare än -35. Så fått köra 5mil extra per dag ibland för att tanka

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan säga att jag väldigt ofta stått vid en mack och inte fått bensin pga strömavbrott, kyla eller dött telenät.

Pratar ~50 gånger på fem år. Så även om det är etablerat så finns det kvar problem.

Men då tankade jag 3-4 gånger i veckan och vissa mackar fungerade inte om det var kallare än -35. Så fått köra 5mil extra per dag ibland för att tanka

Oj sinnes! Norra sverige? Har dock själv varit med om liknande, otroligt tröttsamt och lite farligt när man förlitar sig på att det "bara ska" fungera.

Inte kul om du hade fastnat i -35 och soppatorsk.
Ett hett tips; Ha lite värmeljus liggandes i bilen, kan rädda livet om man håller på att frysa ihjäl, och inte särskilt sannolikt att börja brinna av sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tror ni mekaniska reglage är dömda att försvinna? Jag finner det svårt att göra simpla saker på ett säkert sätt. Som tur är så kan man göra det mesta på ratten.

Jo, det viktigaste finns ju på och runt ratten. Det är också där de är som bäst placerade enligt mig (när det är hundra utspridda knappar över hela bilen så är det inte längre lika snabbt och användarvänligt).

Skrivet av BergEr:

Många håller ju just nu på att sätta touch på alla knappar på ratten, helt sjukt. Men rykten säger att flesta som gjort det redan håller på att fasa ut det för framtida modeller.

Håller med dig 100%.

Är helt sjukt värdelöst med fysiska touchknappar. Tyvärr har tex. Tesla och VAG kört en hel del med det (även om VAG börjar tänka om som tur är). Det klart sämsta av alla världar, och helt meningslöst slöseri IMO.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj sinnes! Norra sverige? Har dock själv varit med om liknande, otroligt tröttsamt och lite farligt när man förlitar sig på att det "bara ska" fungera.

Inte kul om du hade fastnat i -35 och soppatorsk.
Ett hett tips; Ha lite värmeljus liggandes i bilen, kan rädda livet om man håller på att frysa ihjäl, och inte särskilt sannolikt att börja brinna av sig självt.

Ja i Norrbotten när jag körde som tidningsbud på landsbyggden. Så utgick från liten ort med bara en mack, nästa ort hade än ännu mindre mack med typ 30år gamla pumpar som inte klarade kylan (och var kallare där, ofta under -40).

Man får ju ha koll på närmsta hus att knacka på/bryta sig in i. Som värst var man bara ~2km från ett varmt hus.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Ja, då får man skaffa ett gäng appar, eller så har man lite koll i förväg så man vet vilka stationer man kan ladda på och vilka man inte har appen för.

Men det är för de allra flesta ett icke-problem eller åtminstone ett problem som uppstår väldigt sällan. Det är så sjukt mycket fokus på räckvidd, publika snabbladdare och laddtider hela tiden men i vardagen har det ju ingen betydelse för en stor majoritet, då laddar man hemma och batteriet riskerar aldrig att ta slut liksom.

Ja alltså lösningen på "problemet" är ju enkel, det är bara att jag gillar inte systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror ju på hur mycket du kör och vilken körstil du har samt vägar, annan trafik mm. du kan få tillbaka 500% på motorbromsning om du rullar mycket nedförsbackar.
kollade på tuben där en kille testade och han sparade mer el i sin elbil på att frirulla än att använda motorbromsen så mycket handlar om hur du kör.
https://www.youtube.com/watch?v=7nUgmEuyKIU

Ja precis som med en ICE-bil får man anpassa sin körning, men åker man myckey i nedförsbackar så har man även åkt mycket i uppförsbackar. 😊

Sen har olika elbilar olika inställning på motorbromsen, ställer jag min på lägsta så är det nästa frirullning, tappar den fart så frirullar jag istället.
På den högsta bromsar den till stillastående, kör man farthållaren anpassar den inbromsningarna med motor själv.

Permalänk
Medlem

Sånt här har definitivt varit fördelen med att köra Tesla. Eget utbrett laddnätverk, koppla bara in bilen och det börjar bara ladda så bekostar det kontot kopplat till bilen. Som jag förstår det så är det ett liknande system man vill införa för alla men som måste kommas överrens om bland övriga biltillverkare - ett kommunikationsprotokoll som stödjer autentisering och identifiering, så kan laddstationen veta vilken bil som vill ladda oavsett fabrikat så man slipper handhavandekrånglet. Men jag vet inte hur det går eftersom att jag inte behövt bry mig själv. Jag har klarat mig på några långresor att hålla mig till Teslas egna snabbladdare och dagligen laddar jag hemma över natten och kör alltid hemifrån så gott som fulladdad.

Det är här man som icke-elbilsägare måste vänja sig med tanken men också vad samhället behöver anpassa sig till - du kommer vid normalt dagligt bruk sällan behöva snabbladdare. El finns överallt, du måste inte åka till en "mack". Hinder idag skulle jag nästan säga är främst hyresvärdar och brf-styrelser, för det är så att det inte passar alla och de som har mest problem är folk som bor i hyreshus och bostadsrätter som inte har full kontroll på sina möjligheter. Det finns publik laddning av olika slag, men det är och kommer vara bökigt ett tag till framöver om man inte är faktiskt intresserad. Så känner jag över det efter att ha kört laddhybrid och elbil i några år nu. Om man vill ha elbil och inte kan ladda hemma går det att lösa, men jag skulle inte råda mina svärföräldrar till det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tycker om touchknapparna i min id4... Det som är dåligt är de ej belysta reglagen under skärmen. Speciellt rattknapparna är suveräna.
De som klagar på knapparna misstänker jag är de som inte har en id själva? Kanske samma personer som hängde kvar på telefoner med knappsats/mekaniskt tangentbord som Blackberry?

Då har jag mycket svårare för de bilar som saknar vissa knappar/instrumentkluster helt.

Funkar touchknapparna med handskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebber:

Det är här man som icke-elbilsägare måste vänja sig med tanken men också vad samhället behöver anpassa sig till - du kommer vid normalt dagligt bruk sällan behöva snabbladdare. El finns överallt, du måste inte åka till en "mack". Hinder idag skulle jag nästan säga är främst hyresvärdar och brf-styrelser, för det är så att det inte passar alla och de som har mest problem är folk som bor i hyreshus och bostadsrätter som inte har full kontroll på sina möjligheter. Det finns publik laddning av olika slag, men det är och kommer vara bökigt ett tag till framöver om man inte är faktiskt intresserad. Så känner jag över det efter att ha kört laddhybrid och elbil i några år nu. Om man vill ha elbil och inte kan ladda hemma går det att lösa, men jag skulle inte råda mina svärföräldrar till det direkt.

Precis. Det är ju ett stort problem för de flesta som bor i lägenhet. Att inte kunna ladda hemma sen allt strul med publika laddare.
Bor man i villa så slänger man upp egen laddare lixom.
Det här med att alla ska köra elbil snart har mycket o fixa innan det man kan gå över till elbil. Att bara få en parkering som hyresgäst är ju inte det lättaste. O då oxå få en hyresvärd som slänger upp laddstolpar på alla platser lär vara omöjligt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja precis som med en ICE-bil får man anpassa sin körning, men åker man myckey i nedförsbackar så har man även åkt mycket i uppförsbackar. 😊

Sen har olika elbilar olika inställning på motorbromsen, ställer jag min på lägsta så är det nästa frirullning, tappar den fart så frirullar jag istället.
På den högsta bromsar den till stillastående, kör man farthållaren anpassar den inbromsningarna med motor själv.

Då kanske lägsta passar bäst som "allround" läge medan resan ned från vulkanen bör vara på högsta.

Alla bilar har för och nackdelar. Jag hoppas det snart kommer nya tekniker som eliminerar mina problem med elbilar som är laddtid och räckviddsångest eller vad det kallas.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror ju på hur mycket du kör och vilken körstil du har samt vägar, annan trafik mm. du kan få tillbaka 500% på motorbromsning om du rullar mycket nedförsbackar.
kollade på tuben där en kille testade och han sparade mer el i sin elbil på att frirulla än att använda motorbromsen så mycket handlar om hur du kör.
https://www.youtube.com/watch?v=7nUgmEuyKIU

Det är den eviga diskussionen om "coasting" vs regenerering, dom flesta tester jag läst säger ju att coasting är effektivare än regenerering när man kör elbil, men som sagt två olika sätt att köra på.

Skrivet av Dunde:

Jag tycker om touchknapparna i min id4... Det som är dåligt är de ej belysta reglagen under skärmen. Speciellt rattknapparna är suveräna.
De som klagar på knapparna misstänker jag är de som inte har en id själva? Kanske samma personer som hängde kvar på telefoner med knappsats/mekaniskt tangentbord som Blackberry?

Då har jag mycket svårare för de bilar som saknar vissa knappar/instrumentkluster helt.

Det var det enda jag var lite skeptiskt till när jag provkörde Q4:an, hade nog gärna sett vanliga knappar på ratten, men man vänjer sig kanske när man väl bilen.

Skrivet av Purgatory:

Funkar touchknapparna med handskar?

Beror nog lite på vilken typ av handskar, äkta skinnhandskar kan nog funka.
Sensorerna jag har i handtagen (låsa / låsa upp) funkar med skinnhandskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då kanske lägsta passar bäst som "allround" läge medan resan ned från vulkanen bör vara på högsta.

Det är olika preferenser, men själv vill jag ha maximalt med regen/bromseffekt. Föredrar nämligen enpedalskörning på de elbilar som erbjuder den möjligheten.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Alla bilar har för och nackdelar. Jag hoppas det snart kommer nya tekniker som eliminerar mina problem med elbilar som är laddtid och räckviddsångest eller vad det kallas.

Det är väldigt individuellt gällande vilka behov och användningsfall man har. För många fall och människor så har många av de bättre elbilarna fungerat utmärkt de senaste 3-4 åren.

Det största problemet jag har i dag är inte med elbilarna i sig, utan laddinfrastrukturen. Med alla mängder med nya elbilar på vägarna så blir det allt större laddproblemen och trängsel vid snabbladdning på storhelger/semesterperioder.

Sedan beror en del även på vilken typ av bil man är ute efter. Tex. så är utbudet på kombibilar rätt tunt som BEV idag.

Vad har du för bil i dag? Hur kör du oftast med den? Typiska sträckor och hur mycket per år?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Precis. Det är ju ett stort problem för de flesta som bor i lägenhet. Att inte kunna ladda hemma sen allt strul med publika laddare.
Bor man i villa så slänger man upp egen laddare lixom.
Det här med att alla ska köra elbil snart har mycket o fixa innan det man kan gå över till elbil. Att bara få en parkering som hyresgäst är ju inte det lättaste. O då oxå få en hyresvärd som slänger upp laddstolpar på alla platser lär vara omöjligt.

Är egentligen inte så lätt att ladda hemma eller gödsla med laddplatser i städer om försäkringsbolagens ska bli nöjda:
https://sverigesradio.se/artikel/forsakringsbolaget-parkera-elbilen-sex-meter-fran-narmsta-byggnad

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är stor skillnad på Europa och USA. De har det krångligare med kontakterna med mindre standarder. De har större avstånd och gillar större bilar. Vi har som sagt bara type2 och css. Vilket i grunden är samma kontakt. Sedan finns chademo och gamla tesla-kontakten, men de är på väg bort och inget som en nyköpare behöver fundera kring.

Så länge man inte behöver ladda på varenda stolpe, behöver man inte har mer än tre-fyra appar tror jag det är sagt av de insatta.

Man behöver nog ha lite koll på volt och ampere. Eller mer kw. Vad som är normal ladd-hastighet för bilen och när man ska sluta ladda för att köra till nästa laddare längs rutten. Men det är sådant som kommer med tiden, när man kört en del. Och så finns det verktyg i bilens navigator och tjänsten a better route planner som hjälper en.

Jag tror också biltilverkarna måste jobba lite till så att alla bilar har kylning och värmning av batteriet till exempel. Så att man kan förutsäga hur snabbt bilen laddar. Och att infotainment/navigator blir bättre med laddstopp osv. Idag är funktionen både högt och lågt mellan bilmodellerna och tillverkarna.

Skrivet av DwarF:

För att lösa app problemet så klarar du dig rätt långt med 2st appar, Kör Mer och Assemblin Charge i jobbet och där har jag inte gått bet på en laddare där jag behöver använda mitt bankkort eller circleK kortet jag har också

Har förstått att Assemblin löst det snygt med ladda hemma och tjänstebil. Att man direkt efter avslutad laddning hemma får en swish från företaget som ersättning för strömmen. Om det bara gäller deras egna anställda eller även andra företag som köper laddare av dem vet jag inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är olika preferenser, men själv vill jag ha maximalt med regen/bromseffekt. Föredrar nämligen enpedalskörning på de elbilar som erbjuder den möjligheten.

Det är väldigt individuellt gällande vilka behov och användningsfall man har. För många fall och människor så har många av de bättre elbilarna fungerat utmärkt de senaste 3-4 åren.

Det största problemet jag har i dag är inte med elbilarna i sig, utan laddinfrastrukturen. Med alla mängder med nya elbilar på vägarna så blir det allt större laddproblemen och trängsel vid snabbladdning på storhelger/semesterperioder.

Sedan beror en del även på vilken typ av bil man är ute efter. Tex. så är utbudet på kombibilar rätt tunt som BEV idag.

Vad har du för bil i dag? Hur kör du oftast med den? Typiska sträckor och hur mycket per år?

Jag har flera bilar idag. En väldigt fin volvo 740 gle som jag glider runt med på sommaren, tråkigt nog är det bara gubbar och unga grabbar som kommer fram
Projekt bilen som jag fixar till. En gammal trimmad saab 900 T16.
Sen har den som bara går och går och sedan går lite till(peugeot 107), bara bytt olja och filter samt avgassystemet engång på 7 år jag haft den. Köpte feltemas avgassystem där dom satt så lambdan satt snett så jag råkade slå av den i ett gupp så den ska svetsas om nu.

Den lilla bilen går ca 60-70 mil på en tank om 35 liter och den går ibland mycket och ibland så står den länge. Min bror bor ca 10 mil bort så när jag åker dit kan den käka lite mil annars bor jag i sthlm så jag mest är här.
De största problemet är nog att jag inte ser något direkt värde i att uppgradera mig för flera hundra tusen när jag har den där lilla bilen som kostade 15 tusen och fungerar väldigt väl och läskigt billig i det mesta.
Som du säkert även listat ut gillar jag att laga mina bilar själv och det är omöjligt med både moderna el och ICE bilar. bara byta bromsbackar idag kräver dessvärre en kod för att kunna pressa in dom. Sen har vi att man måste prenumerera på saker som redan finns i bilen vilket är rätt störande.
Så det jag egentligen väntar på är nog en begagnad/billig elbil där jag kan äga bilen och får göra vad jag vill med den. Gillar att ha bra ljud i bilen och då duger det inte med det som finns för mig så jag bygger alltid om ljudsystemet ganska kraftigt och då måste jag äga bilen annars blir det bekymmer.
Ekonomiskt som jag kör nu är den lilla svårslagen, ligger på runt en 500kr i månaden allt inräknat. låg på under 1000kr när jag jobbade(pluggar nu). kör jag inget är skatt och försäkring på nästan exakt 100 kr i månaden.

ja infrastrukturen är verkligen ren katastrof på sina ställen. ju mer elbilar ju mer problem om de inte bygger ut KRAFTIGT. men elnätet som det är har ju sina begränsningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

@Mullvaden83 *Trådar sammanfogade*

Går alldeles utmärkt att diskutera laddning i denna tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Mullvaden83 *Trådar sammanfogade*

Går alldeles utmärkt att diskutera laddning i denna tråden.

Jahapp. Då skiter jag väl i att följa det jag ville diskutera. Det e ju sjukt plottrigt o följa en helt allmän tråd om elbilar på 600+ sidor....... Tack för den...

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har flera bilar idag. En väldigt fin volvo 740 gle som jag glider runt med på sommaren, tråkigt nog är det bara gubbar och unga grabbar som kommer fram
Projekt bilen som jag fixar till. En gammal trimmad saab 900 T16.
Sen har den som bara går och går och sedan går lite till(peugeot 107), bara bytt olja och filter samt avgassystemet engång på 7 år jag haft den. Köpte feltemas avgassystem där dom satt så lambdan satt snett så jag råkade slå av den i ett gupp så den ska svetsas om nu.

Den lilla bilen går ca 60-70 mil på en tank om 35 liter och den går ibland mycket och ibland så står den länge. Min bror bor ca 10 mil bort så när jag åker dit kan den käka lite mil annars bor jag i sthlm så jag mest är här.
De största problemet är nog att jag inte ser något direkt värde i att uppgradera mig för flera hundra tusen när jag har den där lilla bilen som kostade 15 tusen och fungerar väldigt väl och läskigt billig i det mesta.
Som du säkert även listat ut gillar jag att laga mina bilar själv och det är omöjligt med både moderna el och ICE bilar. bara byta bromsbackar idag kräver dessvärre en kod för att kunna pressa in dom.

När jag läser om vilka bilar du har, så får jag känslan att det är helt ointressant (eller ej ekonomiskt möjligt) att köpa nya bilar för dig. Oavsett om det är elbilar eller fossilblar. Så tror det är mest där problemet för dig finns (finns inte så många vettiga 10-20 år gamla elbilar på beg.marknaden).

Annars så hade en elbil lätt kunna klara dina turer inom Stockholm, och till din bror som bor 10 mil bort. Inga problem. Helt perfekt användningsfall för en elbil skulle jag säga. Här fungerar nästan vilken modern elbil som helst. Ta den första bästa du gillar mest.

Det sagt så kan du iaf. på Tesla byta bromsbackar utan koder (rätta mig någon om jag har fel). Men det positiva med elbilar är att man knappt behöver byta bromsbackar då man bromsar mest med energiåtervinning. Smart på flera sätt. Även servicebehoven i stort är väldigt små för elbilar då man inte behöver serva något på motorerna. Så servicemässigt är elbilar underbara!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jahapp. Då skiter jag väl i att följa det jag ville diskutera. Det e ju sjukt plottrigt o följa en helt allmän tråd om elbilar på 600+ sidor....... Tack för den...

Är en av orsakerna att jag, och många med mig, önskat länge väntat att SweC skall fixa ett eget forum för elbilar.

Lätt att skapa nya trådar i ett eget framtida elbilsforum/bibliotek/sektion, men även lätt att hänga med i alla elbilsrelaterade inlägg. Som det är nu missar man det om nya elbilstrådar skapas i dagens jätteforum "Hobby, fritid och livsstil".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Är egentligen inte så lätt att ladda hemma eller gödsla med laddplatser i städer om försäkringsbolagens ska bli nöjda:
https://sverigesradio.se/artikel/forsakringsbolaget-parkera-elbilen-sex-meter-fran-narmsta-byggnad

Du har alltså inte läst artikeln du länkar till?

Citat:

Tillägg till artikeln 28/1: I efterhand har försäkringsbolaget förklarat att det bara är när det gäller avståndet till djurstall på ett lantbruk, som rekommendationen är sex meter. När det gäller privata hus eller garage finns inga rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det sagt så kan du iaf. på Tesla byta bromsbackar utan koder (rätta mig någon om jag har fel). Men det positiva med elbilar är att man knappt behöver byta bromsbackar då man bromsar mest med energiåtervinning. Smart på flera sätt. Även servicebehoven i stort är väldigt små för elbilar då man inte behöver serva något på motorerna. Så servicemässigt är elbilar underbara!

Jag bytte bromsbackar på min Tesla Model S för första gången, efter 27000 mil. Gjorde det själv och var utan tvekan den lättaste bromsbacksbyte jag gjort på någon bil. Inga koder eller något sådant, bara hissa upp bilen, lossa hjulet och slå bort två pinnar. Ur med gamla klossarna, tryck till cylindern med tummen och i med de nya klossarna. Slå tillbaka pinnarna och på med hjulet och hissa ner bilen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

När jag läser om vilka bilar du har, så får jag känslan att det är helt ointressant (eller ej ekonomiskt möjligt) att köpa nya bilar för dig. Oavsett om det är elbilar eller fossilblar. Så tror det är mest där problemet för dig finns (finns inte så många vettiga 10-20 år gamla elbilar på beg.marknaden).

Annars så hade en elbil lätt kunna klara dina turer inom Stockholm, och till din bror som bor 10 mil bort. Inga problem. Helt perfekt användningsfall för en elbil skulle jag säga. Här fungerar nästan vilken modern elbil som helst. Ta den första bästa du gillar mest.

Det sagt så kan du iaf. på Tesla byta bromsbackar utan koder (rätta mig någon om jag har fel). Men det positiva med elbilar är att man knappt behöver byta bromsbackar då man bromsar mest med energiåtervinning. Smart på flera sätt. Även servicebehoven i stort är väldigt små för elbilar då man inte behöver serva något på motorerna. Så servicemässigt är elbilar underbara!

jag gillar bilar jag kan mecka med och äga själv, att det är billigt är en trevlig bonus. Jag är rätt ekonomisk av mig och en ny bil är den absolut sämsta affären du kan göra. Serva bilen kan man slippa men de måste ändå byta kylvätska och olja i lådan ibland så lite service är det. utöver det vill man slippa alla barnsjukdomar de dras med. som jag tror att denna artikel/undersökning säkert handlar om.
https://www.which.co.uk/news/article/revealed-the-most-reliab...
tesla är mest intressant för att dom har väldigt trevliga service avtal...där du kan göra det själv om du vill utan att bryta garanti eller något annat. nackdelen är att dom kostar flera hundra tusen som jag hellre lägger på en fond istället.

pengar är inte bekymret utan att känns inte värt idag, min bil kostade mig 15000kr och kommer göra samma sak som en ny tesla kommer göra. Min bil har dessutom mycket bättre ljud än en tesla. jag är verkligen osäker om det ens kommer gå att bygga ljud i en tesla på ett vettigt sätt och hur kommer 12 volts batteriet klara extremt stora laster från stora slutsteg, klarar bilens laddare att hålla jämna steg med stort effekt uttag på 12 volts delen? Finns massor av frågor men luddiga svar.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-kan-bmw-forare-prenumere...
sen har vi detta som växer så det knakar, inget jag är intresserad av i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

sen har vi detta som växer så det knakar, inget jag är intresserad av i alla fall.

Jo, jag har nog förstått att, även om du postar i elbiltråden för intresserade med jämna mellanrum, så är du ändå förhållandevis rätt ointresserad av att anskaffa en elbil.

Skrivet av Aka_The_Barf:

tesla är mest intressant för att dom har väldigt trevliga service avtal...där du kan göra det själv om du vill utan att bryta garanti eller något annat. nackdelen är att dom kostar flera hundra tusen som jag hellre lägger på en fond istället.

Fast de flesta nya bilar kostar flera hundra papp. Oavsett om ICE, hybrider eller elbilar.

Min fru skaffade en ny högst normal hybrid i veckan (hon och vi har lite speciella användningsfall som gör att en elbil inte finns som täcker det behovet), och den kostade runt 700 papp. Dessa prisnivåer är det nya normala.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, jag har nog förstått att, även om du postar i elbiltråden för intresserade med jämna mellanrum, så är du ändå förhållandevis rätt ointresserad av att anskaffa en elbil.

Fast de flesta nya bilar kostar flera hundra papp. Oavsett om ICE, hybrider eller elbilar.

Min fru skaffade en ny högst normal hybrid i veckan (hon och vi har lite speciella användningsfall som gör att en elbil inte finns som täcker det behovet), och den kostade runt 700 papp. Dessa prisnivåer är det nya normala.

Ja är intresserad av elbilar men ja skulle vilja att dom var billigare och simplare med mer kontroll av användaren. Alla bilar idag äger man knappt även om de köps.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/finn-kor-elbil...

Där har vi något jag skulle älska att skruva med. Fanns även någon kinesisk bil som skulle komma för runt 100k men det verkade rinna ut i sanden.

Jag tycker även det är absurt att premunera på saker när man lagt nära en miljon på bilen redan vid inköp.

Ja alla bilar verkar rusa i pris. Mina gamla bilar är inte billiga heller. En köpte jag för 10k och den andra fick jag gratis. Den 3dje lilla skit bilen är inte värd så mycket.
Projekt bilen ringer folk på för den idag är väldigt ovanlig (de kikar i fordonsregistret och ser att den varit avställd länge)och näst intill omöjlig att få tag på(saaben) en sådan med 3k på mätaren gick för 536k för ett par år sedan. Min kanske aldrig blir så fin men det är absurda priser för bilar som man kunde få för en kexchoklad för 20 år sedan 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon347775:

Ja alltså lösningen på "problemet" är ju enkel, det är bara att jag gillar inte systemet.

Det är klart att det hade varit smidigare med vanlig kortbetalning som på alla andra ställen man köper saker. Men det är lätt att förstora det problemet speciellt för den som bara funderar på om elbil funkar, för ett så värst stort problem är det inte.

Skrivet av Mullvaden83:

Precis. Det är ju ett stort problem för de flesta som bor i lägenhet. Att inte kunna ladda hemma sen allt strul med publika laddare.
Bor man i villa så slänger man upp egen laddare lixom.
Det här med att alla ska köra elbil snart har mycket o fixa innan det man kan gå över till elbil. Att bara få en parkering som hyresgäst är ju inte det lättaste. O då oxå få en hyresvärd som slänger upp laddstolpar på alla platser lär vara omöjligt.

Det är absolut ett problem hur man gör med de som bor i lägenheter, men att hyresvärden eller föreningen ska bygga stolpar på alla platser är väl ingen effektiv lösning heller. Här hade det inte fungerat alls då man parkerar längs gatan och i princip ingen har några specifika platser. Beroende på situation så kommer det att bli olika lösningar. På ställen där man har egna platser lär det väl bli att man avsätter en del av platserna till att bli laddplatser som folk får dela på helt enkelt. Har alla individuella garage eller liknande så kanske man behöver se till att de som vill ha laddmöjligheter får det, men typ ett vanligt eluttag räcker ju ganska långt i en sådan situation ändå. Här på gatan hade man exempelvis kunnat använda samma elsystem som gatubelysningen och ha laddare för elbilar där den sitter, vilket hade blivit vid ungefär var femte bil/parkering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Funkar touchknapparna med handskar?

Funkar din mobil/skärm i bil med dina handskar? Då fungerar dessa knapparna också. Är du orolig för smitta eller varför kör du runt med handskar på dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Funkar din mobil/skärm i bil med dina handskar? Då fungerar dessa knapparna också. Är du orolig för smitta eller varför kör du runt med handskar på dig?

Ledsen om jag berörde en känslig punkt men när det är många minusgrader tenderar bilens ytor att vara rätt kalla oavsett om kupevärmaren har gått eller när det sker en oplanerad körning. Rattvärmare finns i vissa bilar men inte alltid så bra impementerat. Volvo har anpassat sin skärm för att fungera med handskar så undrade om liknande kan göras med touchknappar.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja alla bilar verkar rusa i pris. Mina gamla bilar är inte billiga heller. En köpte jag för 10k och den andra fick jag gratis. Den 3dje lilla skit bilen är inte värd så mycket.
Projekt bilen ringer folk på för den idag är väldigt ovanlig (de kikar i fordonsregistret och ser att den varit avställd länge)och näst intill omöjlig att få tag på(saaben) en sådan med 3k på mätaren gick för 536k för ett par år sedan. Min kanske aldrig blir så fin men det är absurda priser för bilar som man kunde få för en kexchoklad för 20 år sedan 😉

Det finns en tråd för elbilar vs ICE där jag tror att den här diskussionen passar bättre https://www.sweclockers.com/forum/trad/1679705-elbilar-vs-bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag tycker även det är absurt att premunera på saker när man lagt nära en miljon på bilen redan vid inköp.

Nu har ju detta inte något direkt med elbilar att göra, men jag skulle säga att det beror helt på vad prenumerationen gäller.

Gäller det tex. 4G-koppling och Google live trafikdata, som biltillverkarna själva löpande måste betala för till telekomoperatörerna och Google för att du använder, så tycker jag det är högst rimligt att betala för det.

Du betalar väl själv en prenumeration för ditt bredband hemma, eller för en dataplan hos din mobiloperatör? Det är väl knappast några engångkostnader för dig?

Samma sak med tjänster som tex. Spotify och YouTube. Tycker det är fullt rimligt att betala för det (om man inte vill stå ut med en massa reklamskit).

Samma sak med ett hus. Även om du betalat 10 miljoner för ett hus så kommer det ändå kosta löpande med tex. vatten och avlopp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/