Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Har hört det sägas att den är en av de effektivaste elbilarna på marknaden, så om miljöaspekten är något som intresserar dem så kan det ju vara en faktor. Dessutom spenderar man ju mindre pengar på att ladda bilen då också...

Har sett några stycken köra omkring (uppe nära norska gränsen, det är där Konorna gillar att häcka ), utseendemässigt är det väl en okej bil med rätt vardagligt utseende - detta kan ju ses som både positivt och negativt, beroende på ens personliga tycke. Den sticker inte ut på något särskilt sätt egentligen till skillnad från vissa andra elbilar från etablerade tillverkare, särskilt de som anser att grillen är en mycket viktig del av deras märkes "själ"... (Främst då BMW, merc, volvo)

Ja det är det intrycket jag har fått också. Sticker inte ut utseendemässigt men tycker ändå den är snyggare än många andra elbilar, i3, e-Niro vilken ju verkar snarlik annars. Enligt tester på Youtube klarar den 40(-dryga 50 mil om man håller 90km/h) på en laddning med 64kWh batteriet vilket ju är fantastiskt bra!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ser att bilmärkena prissätter privatleasing av elbilar rätt aggressivt just nu för att få ner medelutsläppen på sina bilar för året så att de slipper utsläppsböter.

  • VW ID3 för 2995kr/mån i 24 mån istället för 3495kr/mån i 36 mån. 1000 mil körsträcka/år. Det är ett helt galet bra erbjudande!

  • Audi E-Tron hade en kort kampanj som är över nu för 4895kr/mån i 24 mån 1000 mil körsträcka. Kostar nu ca 7000/mån i 36 mån igen. De sålde väl slut.

  • Fick precis mail om Honda e för 3295kr/mån (står inte hur långt avtal så man får väl anta 36mån). Då ingår vinterdäck och laddbox! (oklart vad de menar för slags laddbox).

VW och Audi måste levereras innan nyår för att få ta del av kampanjen, undrar varför 🙄😅😉

Ganska lockande priser måste jag säga.

Hittar inte erbjudandet på ID 3, har du någon länk? Otroligt fint måste jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Du får tro vad du vill, det spelar ändå ingen roll i slutändan. Verkligheten är vad den är.

Dock åminner jag mig att det var återförsäljarens demobil han köpte, plus att den nya generationen var på intåg inte så långt efteråt, så den blev väl nedsatt. Ivartfall, min ursprungspoäng var att om man inte vill betala så mycket så kan man välja en mindre, billigare elbil. Det var det jag ville ha sagt.

Självfallet får jag det. Problemet är bara att alla dessa förvridna sockertoppade och felaktiga anekdoter ger motsatt effekt. Jag håller helt och hållet med om din slutpoäng.

Men vi gick med det här inlägget från att han köpte en "ny bil för 160k" till att han köpte säljarens demoex av en utgående modell...

Då var det dessutom ingen ny facelift som gjordes omkring de där 2.5 åren sen du ursprungligen skrev (vilket skulle bli 2018 någon gång). Till årsmodell 2017 gick bilen att få med ett större batteri (41 kWh istället för 22), då gick det säkerligen att fynda utgående modeller. 2018 kom ett nytt motorval (110 mot 90 hästar), allt annat var oförändrat. Bägge motorvalen såldes parallellt fram till slutet av 2019. Så att den bilen skulle reats ut för 100k under nypris med en uppsättning nya vinterdäck är... ja, inte sant helt enkelt. Den nya modellen kom först i år!

Troligen köpte han väl ett ex av Zoe med det ursprungliga 22kw batteriet för lite fler år sedan.
Så ja, vill man inte betala så mycket så kan man mycket riktigt köpa den utgående första generationen av en elbil med tveksam räckvidd som demoexemplar hos en handlare när nya modeller lanseras. Men den lösningen fungerar rätt illa i någon större skala, och landar dig dessutom i förlegad teknik redan från första dagen som ägare...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Skrivet av Premo:

Hittar inte erbjudandet på ID 3, har du någon länk? Otroligt fint måste jag säga

Det är lagerbilar som sagt så kolla med din lokala VW handlare. Inte säkert att det finns överallt tyvärr. 7,50kr/ övermil kan vara bra att veta men fortfarande billigare att välja 1000 mil och betala för övermil än att välja högre miltal.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

OK kollade på Björn Nylands test på Youtube då verkade den ladda med 50kW upp till 90-95% iaf? Men visst gick 20-80% top lika snabbt som 80-100%. Men så är det ju på de flesta elbilar. 40-50 mils verklig räckvidd är ju fantastisk bra dock till det priset!

Versionen de kollar på har 3 fas ombordladdare 10,5kW för hemmalag som tillval med så då borde den biten vara bättre.

E-golf är säkert bättre på många sätt men de vill ha en mer SUVig bil.

Tack för ditt svar! Alltid bra med riktiga erfarenheter.

Konan är en mycket bättre elbil än e-golfen men e-golfen är en bättre bil 😉

Räckvidden är helt ok. Åker med ganska mycket last och kör inte snålt. Brukar hamna runt 20kw/100km vilket blir runt 30mil.

Jag snabbladdar nästan uteslutet och jag tycker den är väldigt konservativ. Många gånger kommer den inte upp över 50kw över huvudtaget (misstänker kallt batteri) men i realiteten gör det väldigt liten skillnad på laddtiden.

Vad jag hört skall KIA e-niro vara samma bil men mer påkostad. Kanske är idé att kolla och jämföra dom små skillnaderna.

Typo
Permalänk
Medlem

Vem var det som sa att det inte är lönsamt att tillverka och sälja elbilar?

https://www.timesnownews.com/business-economy/companies/artic...

"Elon Musk becomes world’s second richest putting behind Bill Gates as Tesla's record-breaking rally continues"

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad Teslas aktievärde har med deras faktiska vinst att göra som är väldigt tydligt från Teslas PE tal.

Permalänk
Medlem

Någon som är lite mer insatt än mig och kan förklara lite om batteriteknik.
Är det sant att det fortfarande är samma sorts teknik som för 30 år sedan fast bara förbättrad? Finns det någon teoretisk gräns för hur bra nuvarande teknik kan bli utan att fundamentalt ändra tekniken helt? Eller kommer framtiden förmodligen innehålla någon ny, revolutionerande teknik för att förvara energi?

För mig känns det lite som en djungel haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu vet jag inte vad Teslas aktievärde har med deras faktiska vinst att göra som är väldigt tydligt från Teslas PE tal.

Lönsamt för Elon iallafall

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Elon har mer än ett bilföretag som drar in pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som är lite mer insatt än mig och kan förklara lite om batteriteknik.
Är det sant att det fortfarande är samma sorts teknik som för 30 år sedan fast bara förbättrad? Finns det någon teoretisk gräns för hur bra nuvarande teknik kan bli utan att fundamentalt ändra tekniken helt? Eller kommer framtiden förmodligen innehålla någon ny, revolutionerande teknik för att förvara energi?

För mig känns det lite som en djungel haha

Mer eller mindre samma skit som för 50 år sedan.
Bränsleceller är väl det man kan hoppas på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Elon har mer än ett bilföretag som drar in pengar

Nja, det som han i huvudsak tjänat mest på, och fortfarande tjänar mest på, är just elbilar (Tesla).

Om en 10-15 år så kan säkert andra av hans företag, som tex. Starlink, ge stora vinster (han har tänkt att använda vinsterna från Starlink till att bekosta resor till och kolonisering av Mars). Samma sak med hans företag som borrar motorvägar i planetens ytskikt (The Boring Company), eller bolaget som bygger elektroniska gränssnitt i människor (Neuralink).

Men idag slukar de mest pengar och stora resurser, och kommer kräva mycket långsiktiga investeringar innan de gör vinst.

Starlink tex. kostar ju en del pengar innan vi har global bredbandsinternet med låg latens över hela jorden (kräver mycket kapital och investeringar för att ha råd att bygga och i snitt skjuta upp 6 satelliter i rymden per dag).

Så, tills vidare, så är det Tesla och elbilar, som gjort Musk till världens näst rikaste person.

I framtiden kanske några av de andra bolagen och affärsidéerna tar fart, och genererar mycket mer inkomster än Tesla, men inte direkt i dagsläget.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Mer eller mindre samma skit som för 50 år sedan.
Bränsleceller är väl det man kan hoppas på.

Det är alltså exakt samma grundprincip fortfarande? Jag trodde vi hade kommit lite längre än så :/
Synd att man inte kan på ett säkert sätt få in en radioaktiv reaktor i bilarna

Permalänk
Medlem

Utan att ha mer än grundläggande kunskaper kring batterier än att det finns katod - anod så undrar jag lite vad ni menar.
Det är väl ganska stor skillnad idag gällande litium kontra alkaliska t ex. mot hur det såg ut för 50 år sedan. Blir det väldigt stora skillnader då kanske det inte längre är ett batteri?
Fanns ett bolag i USA som för flera år sedan pratade om att de hade lyckats dubbla energitätheten (kanske kallas något annat?) och om de lyckats så är det väl smått fantastiskt.
Har som sagt för lite kunskap men att kalla det samma skit är väl lite till att ta i? Mer än att ja, grundprincipen är densamma, vilket vi aldrig kommer ifrån...

Svaret var till er: @Chromatic och @Defender. Kan inte det här med citera flera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Utan att ha mer än grundläggande kunskaper kring batterier än att det finns katod - anod så undrar jag lite vad ni menar.
Det är väl ganska stor skillnad idag gällande litium kontra alkaliska t ex. mot hur det såg ut för 50 år sedan. Blir det väldigt stora skillnader då kanske det inte längre är ett batteri?
Fanns ett bolag i USA som för flera år sedan pratade om att de hade lyckats dubbla energitätheten (kanske kallas något annat?) och om de lyckats så är det väl smått fantastiskt.
Har som sagt för lite kunskap men att kalla det samma skit är väl lite till att ta i? Mer än att ja, grundprincipen är densamma, vilket vi aldrig kommer ifrån...

Det jag som utomstående reagerat på är väl alla artiklar som dyker upp om "revolutionerande ny batteriteknik som lagrar 10/20/30 gånger mer energi" osv men trots det så verkar det ju inte hända så jäääätte mycket på batterifronten.
Det står absolut inte still, men alla dom där artiklarna känns lite överdrivna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Mer eller mindre samma skit som för 50 år sedan.
Bränsleceller är väl det man kan hoppas på.

Så kan man väl inte säga riktigt. Batteriutvecklingen har ju tagit sjukt stora steg på senare tid. Bränsleceller har ju en inbyggd nackdel i och med konverteringen från el till vätgas och tillbaka igen i bilen, konvertering som inte är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Mer eller mindre samma skit som för 50 år sedan.

Det kan man absolut säga om ICE-drivlinor (bensin, diesel, etanol, gas, etc).

Men knappast, om man har den minsta lilla koll, om de elektriska drivlinorna, inklusive batteritekniken. Den har utvecklats i en enorm takt de senaste 10 åren, och fortsätter att göra så.

Skrivet av Defender:

Bränsleceller är väl det man kan hoppas på.

Inte för personbilar, och utanför Japan, men däremot kanske det eventuellt kan bli något bra för andra typer av fordon.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det jag som utomstående reagerat på är väl alla artiklar som dyker upp om "revolutionerande ny batteriteknik som lagrar 10/20/30 gånger mer energi" osv men trots det så verkar det ju inte hända så jäääätte mycket på batterifronten.
Det står absolut inte still, men alla dom där artiklarna känns lite överdrivna.

Har inte sett några sådana artiklar någonstans?

Ge gärna länk till någon sådan, så skall jag gärna läsa den, och kommentera (inget man kan göra så här i blindo på dina mycket vaga uppgifter/anklagelser).

Nej, det står verkligen inte still. Utvecklas mycket just nu, och har även gjort det bara de senaste 10 åren.

ICE:er har också utvecklats och förbättrats i sin energieffektivitet, så har inte heller stått still, men dock inte i närheten av utvecklingstakten hos de elektriska drivlinorna.

Man kan jämföra med x86-CPU:er som fortfarande utvecklas och blir bättre för varje år, men ändå inte i närheten av hur snabbt ARM-CPU:er har utvecklats, och fortsätter att utvecklas.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är alltså exakt samma grundprincip fortfarande? Jag trodde vi hade kommit lite längre än så :/

En processor och dator idag har exakt samma grundprincip som för 50 år sedan.

Tycker du verkligen inte att vi kommit extremt långt framåt inom IT jämfört med 70-talet?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har inte sett några sådana artiklar någonstans?

Ge gärna länk till någon sådan, så skall jag gärna läsa den, och kommentera (inget man kan göra så här i blindo på dina mycket vaga uppgifter/anklagelser).

Nej, det står verkligen inte still. Utvecklas mycket just nu, och har även gjort det bara de senaste 10 åren.

ICE:er har också utvecklats och förbättrats i sin energieffektivitet, så har inte heller stått still, men dock inte i närheten av utvecklingstakten hos de elektriska drivlinorna.

Man kan jämföra med x86-CPU:er som fortfarande utvecklas och blir bättre för varje år, men ändå inte i närheten av hur snabbt ARM-CPU:er har utvecklats, och fortsätter att utvecklas.

Ska se om jag kan hitta några artiklar, får googla lite.
https://www.techspot.com/news/77357-new-battery-technology-co...
https://alltomelbil.se/genombrottet-forskare-utvecklar-batter...
https://futurism.com/new-battery-ten-times-power

Vet inte, känns bara som det ofta dycker upp i mitt flöde om någon revolutionerande ny batteriteknik som ger "200 mils räckvidd" eller "10 gånger med laddning än ett vanligt batteri" och jag blir mest konfundersam för trots detta så flera år senare så är det ju samma teknik som har funnits i 50 år fast förbättrad såklart, vart är den "nya" sortens batterier som vissa verkar vara så besatta av?

Skrivet av martinot:

En processor och dator idag har exakt samma grundprincip som för 50 år sedan.

Tycker du verkligen inte att vi kommit extremt långt framåt inom IT jämfört med 70-talet?

Iofs, men min tanke var väl att det kanske finns en gräns på hur bra vi kan göra dom?
Moore's lag gäller ju inte precis längre, det blir svårare och svårare att ens fördubbla beräkningskapaciteten, vi börjar nå ett slut.

Framtiden innebär därför en annan teknik (quantum computing snackas det mycket om) eller någon annan ny revolutionerande teknik.
Eller att vi helt enkelt får börja klämma in mer processorer i datorerna för att lösa det ökade behovet av beräkningskraft.

Jag tror samma sak kan hända med dagens batteriteknik, att man närmar sig en uppförsbacke som inte riktigt går att ta sig över.

Permalänk
Medlem

Visst finns det begränsningar i princip all teknik, förr eller senare, men samtidigt kommer det oftast lösningar även på det, så är inte alls så oroad eller pessimist som över framtiden som du verkar vara. 😀

(Gissar att det har mer med ens livsinställning och sin personlighet att göra, än några långsiktiga problem med brist på den tekniska utvecklingen.)

Lite upptagen nu, men skall läsa artiklarna som du länkat ovan lite senare, men tack för länkarna tillsvidare!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Visst finns det begränsningar i princip all teknik, förr eller senare, men samtidigt kommer det oftast lösningar även på det, så är inte alls så oroad eller pessimist som över framtiden som du verkar vara. 😀

(Gissar att det har mer med ens livsinställning och sin personlighet att göra, än några långsiktiga problem med brist på den tekniska utvecklingen.)

Lite upptagen nu, men skall läsa artiklarna som du länkat ovan lite senare, men tack för länkarna tillsvidare!

Haha! Jag är faktiskt rätt så optimistisk kring framtiden för elbilar, och inte alls särskilt oroad, så där har du nog fel!
Som vanligt så blandar folk ihop realism och pessimism ofta

Men jag vet bara inte om det är den nuvarande tekniken vi kommer använda eller en helt ny teknik Jag ville ha insikt i vilken sorts teknik vi har som grund just nu, och det fick jag. Tack

Vet inte om mina länkar är så relevanta, det var mest något jag hittade vid en snabb googling. Mitt argument var mer om någon annan kände igen som i att det då och då dyker upp nyheter kring "revolutionerande ny batteriteknik" men ändå känner att det inte verkar hända så mycket, man köttar på med det som redan finns istället (Vilket är helt okej såklart!)

Tack för din tid iaf

Permalänk
Medlem

Låter bra!

Jo, precis som det finns ständiga pessimister (även om skönt att du inte är en av de), så finns det på andra sidan helt orealistiska optimister som ser allt genom rosaskimrande glas, och som har svårt att skilja på verklighet och fantasi. Har också lite svårt för den typen av personer.

En nykter grundoptimism med en balanserad objektivitet och realism är nog bäst! 😊

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Chromatic det dyker väldigt ofta upp såna rubriker, dessa tekniker finns och fungerar också i vissa fall, problemet är att det är i minimal skala, otestat i kommersiella produkter för säkerhet och svindyra att skala upp.
Som att vi kan odla syntetiskt kött, problemet är bara att det har ett kilopris som är löjligt dyrt och det inte är gångbart till något mer än att fortsätta fila på tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Chromatic det dyker väldigt ofta upp såna rubriker, dessa tekniker finns och fungerar också i vissa fall, problemet är att det är i minimal skala, otestat i kommersiella produkter för säkerhet och svindyra att skala upp.
Som att vi kan odla syntetiskt kött, problemet är bara att det har ett kilopris som är löjligt dyrt och det inte är gångbart till något mer än att fortsätta fila på tekniken.

Instämmer, krävs väl att man satsar hårt på det i så fall och även då kanske inte inte ens är hållbart. Förstår att det är en otroligt lurig situation att försöka göra något nytt mainstream :/

Tack för ditt svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Mer eller mindre samma skit som för 50 år sedan.

Nä, litiumjon-batterier hade vi ju inte för 50 år sedan. Om du menar galvaniska celler i största allmänhet så är tekniken ett par hundra år gammal (äldre än den elektriska generatorn), men var ju såklart inte mer än en kuriosa inledningsvis som oftast användes för trams som att chockera folk genom att få döda grodlår att sprattla, osv. En galvanisk cell från slutet av 1700-talet har ju dock inte mycket gemensamt med ett modernt omladdningsbart batteri, och detsamma kan ju sägas om batterier från slutet av 60-talet också; det var ju mestadels bly-syrabatterier som gällde på den tiden och de har ju både röten energidensitet och kass prestanda.

Citat:

Bränsleceller är väl det man kan hoppas på.

Bränsleceller är rätt så döfödda för personbilar, och kanske även för alla vägfordon. De handikappas av låg prestanda och dålig effektivitet, och dumt nog särskilt så om fossilfritt väte används i cellen. Bränslecellen kan förhoppningsvis bli ett alternativ för oceangående skepp, eller kanske långdistansflyg.

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om detta, ni som kör hybrider kanske det är mest riktade till? Själv har jag inte tagit steget över till el då jag inte är helt övertygad och denna text gjorde det inte bättre.

https://www.dagensps.se/motor/hybrider-plug-in/laddhybrider-n...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Vad tror ni om detta, ni som kör hybrider kanske det är mest riktade till? Själv har jag inte tagit steget över till el då jag inte är helt övertygad och denna text gjorde det inte bättre.

Hm, ja, hybridbilar - även laddhybrider - är problematiska ur en miljöaspekt. De får folk att känna som att de gör något för miljön även fast det inte är särskilt mycket om man inte är noga med att hålla det minimala batteriet laddat via sladd, och viftar även med förgiftningsmotorn som en trygg snuttefilt för den som inte törs släppa greppet, vilket försenar övergången till hållbara biltransporter.

Dock är det en tröst att hybrider kommer vara lika utsatta som vanliga puttputt-bilar för "svälteffekten" elbilen har på dem; varje elbil som säljs försämrar vinstmarginalen för förgiftningsmotor- och växellådetillverkning, detta oavsett om komponenterna går till en hybridbil eller en konventionell puttputt-bil.

Storbritannien ska ju nu förbjuda försäljning av ickehybrida puttputt-bilar vid 2030, och när de tar det steget lär fler följa efter (Norge gör ju samma sak för övrigt, men sätter gränsen redan vid 2025 tydligen), det kommer sätta stort fokus bland tillverkarna på att styra över mot eldrift. Förgiftningsmotorn lär inte se mycket pengar för vidareutveckling när vägs ände är så tydligt utskriven på väggen (vägen?), så man kan fundera på om kunder ens vill köpa en hybrid år 2030. Andrahandsvärdet lär ju vara skakigt värre om man säger så.

Sedan, kommer det att bli samma visa att hitta cancermackar i framtiden som elbilsägare har nu att hitta laddstolpar? Med svikande försäljning (och säkert uppskruvade miljökrav) kommer fler och fler mackar att slå igen. Kan bli svårt för mackar särskilt i obygden att fortsätta ha öppet.

Intressant lektyr:
https://earther.gizmodo.com/secret-exxon-documents-show-the-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad tror ni om detta, ni som kör hybrider kanske det är mest riktade till? Själv har jag inte tagit steget över till el då jag inte är helt övertygad och denna text gjorde det inte bättre.

https://www.dagensps.se/motor/hybrider-plug-in/laddhybrider-n...

Tyvärr så har vi en regering som inte förstår skillnaden, och med nya regler försämrar för företag att leasa rena elbilar nästa år.

Så jag har full förståelse för de som köper eller leasar pluginhybrider istället för riktiga elbilar.

Men har man råd med elbilar så är de alltid mycket bättre för miljön (om man prioriterar det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/