Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Hm, ja, hybridbilar - även laddhybrider - är problematiska ur en miljöaspekt. De får folk att känna som att de gör något för miljön även fast det inte är särskilt mycket om man inte är noga med att hålla det minimala batteriet laddat via sladd, och viftar även med förgiftningsmotorn som en trygg snuttefilt för den som inte törs släppa greppet, vilket försenar övergången till hållbara biltransporter.

Dock är det en tröst att hybrider kommer vara lika utsatta som vanliga puttputt-bilar för "svälteffekten" elbilen har på dem; varje elbil som säljs försämrar vinstmarginalen för förgiftningsmotor- och växellådetillverkning, detta oavsett om komponenterna går till en hybridbil eller en konventionell puttputt-bil.

Storbritannien ska ju nu förbjuda försäljning av ickehybrida puttputt-bilar vid 2030, och när de tar det steget lär fler följa efter (Norge gör ju samma sak för övrigt, men sätter gränsen redan vid 2025 tydligen), det kommer sätta stort fokus bland tillverkarna på att styra över mot eldrift. Förgiftningsmotorn lär inte se mycket pengar för vidareutveckling när vägs ände är så tydligt utskriven på väggen (vägen?), så man kan fundera på om kunder ens vill köpa en hybrid år 2030. Andrahandsvärdet lär ju vara skakigt värre om man säger så.

Sedan, kommer det att bli samma visa att hitta cancermackar i framtiden som elbilsägare har nu att hitta laddstolpar? Med svikande försäljning (och säkert uppskruvade miljökrav) kommer fler och fler mackar att slå igen. Kan bli svårt för mackar särskilt i obygden att fortsätta ha öppet.

Intressant lektyr:
https://earther.gizmodo.com/secret-exxon-documents-show-the-f...

Skrivet av martinot:

Tyvärr så har vi en regering som inte förstår skillnaden, och med nya regler försämrar för företag att leasa rena elbilar nästa år.

Så jag har full förståelse för de som köper eller leasar pluginhybrider istället för riktiga elbilar.

Men har man råd med elbilar så är de alltid mycket bättre för miljön (om man prioriterar det).

Om det nu skulle vara så som det står (jag har ingen aning) så lär de som köpt en hybrid åka på ett andrahandsvärde som inte blir så kul.
Bara för att många länder sätter upp mål om att inga fossila bilar får säljas efter 2020 eller liknande så kommer det ta många år innan fossila bränslen är borta ur bilflottan. Vi har idag bilar från 70 och 80-talet som körs dagligen och ännu värre är det bland entusiastbilarna där de kan vara både från 50 och 60-talet. Alla dessa är dessutom befriade från skatt😂
Så är man nöjd att åka runt i en Volvo 245 utan katalysator eller annan rening så slipper man allt vad straffskatter heter. Nackdelen är väl att man inte kommer få åka inom vissa zoner.

Elbilsutvecklingen har bara börjat och nu kommer alla de stora tillverkarna in på banan så givetvis kommer det bli en stor förändring. Hoppas även att de kan förbättra räckvidderna också så kan det bli riktigt bra.

Frågan är bara hur många år till det tar innan vi har kilometerskatt på elbilar? Här har regeringen alla möjligheter att ta livet av dessa också fortare än vad de hinner tillverkas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om det nu skulle vara så som det står (jag har ingen aning) så lär de som köpt en hybrid åka på ett andrahandsvärde som inte blir så kul.
Bara för att många länder sätter upp mål om att inga fossila bilar får säljas efter 2020 eller liknande så kommer det ta många år innan fossila bränslen är borta ur bilflottan. Vi har idag bilar från 70 och 80-talet som körs dagligen och ännu värre är det bland entusiastbilarna där de kan vara både från 50 och 60-talet. Alla dessa är dessutom befriade från skatt😂
Så är man nöjd att åka runt i en Volvo 245 utan katalysator eller annan rening så slipper man allt vad straffskatter heter. Nackdelen är väl att man inte kommer få åka inom vissa zoner.

Elbilsutvecklingen har bara börjat och nu kommer alla de stora tillverkarna in på banan så givetvis kommer det bli en stor förändring. Hoppas även att de kan förbättra räckvidderna också så kan det bli riktigt bra.

Frågan är bara hur många år till det tar innan vi har kilometerskatt på elbilar? Här har regeringen alla möjligheter att ta livet av dessa också fortare än vad de hinner tillverkas.

Precis själv gått från hybrid -> elbil och älskar varje sekund av det

Nej precis, det är ju inte så att fossilbilar kommer försvinna bara för att elbilar är det som säljs mest. Kommer dörja lång lång tid innan det sker.

Angående kilometerskatt så tror jag det kommer när tillräckligt många är fast i elbilsträsket och/eller det är totalt omöjligt att få tag i en ny fossilbil utan tokhöga straffskatter.

När detta blir tycker jag är svårt att sia om, men tror det finns en risk att man skrämmer bort potentiella elbilsköpare(och framtida kilometerskattsbetalare) om man sätter skatten för tidigt. Medan man går miste om intäkter om man väntar för länge. Svår avvägning, såklart

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Hm, ja, hybridbilar - även laddhybrider - är problematiska ur en miljöaspekt. De får folk att känna som att de gör något för miljön även fast det inte är särskilt mycket om man inte är noga med att hålla det minimala batteriet laddat via sladd, och viftar även med förgiftningsmotorn som en trygg snuttefilt för den som inte törs släppa greppet, vilket försenar övergången till hållbara biltransporter.

Dock är det en tröst att hybrider kommer vara lika utsatta som vanliga puttputt-bilar för "svälteffekten" elbilen har på dem; varje elbil som säljs försämrar vinstmarginalen för förgiftningsmotor- och växellådetillverkning, detta oavsett om komponenterna går till en hybridbil eller en konventionell puttputt-bil.

Storbritannien ska ju nu förbjuda försäljning av ickehybrida puttputt-bilar vid 2030, och när de tar det steget lär fler följa efter (Norge gör ju samma sak för övrigt, men sätter gränsen redan vid 2025 tydligen), det kommer sätta stort fokus bland tillverkarna på att styra över mot eldrift. Förgiftningsmotorn lär inte se mycket pengar för vidareutveckling när vägs ände är så tydligt utskriven på väggen (vägen?), så man kan fundera på om kunder ens vill köpa en hybrid år 2030. Andrahandsvärdet lär ju vara skakigt värre om man säger så.

Sedan, kommer det att bli samma visa att hitta cancermackar i framtiden som elbilsägare har nu att hitta laddstolpar? Med svikande försäljning (och säkert uppskruvade miljökrav) kommer fler och fler mackar att slå igen. Kan bli svårt för mackar särskilt i obygden att fortsätta ha öppet.

Intressant lektyr:
https://earther.gizmodo.com/secret-exxon-documents-show-the-f...

Oavsett epiteten du frikostigt kryddar dina inlägg med så kommer inte en global omställning till elbilar göras i vår livstid. Många länder, särskilt folkrika länder och "emerging markets" har inte den infrastruktur som krävs. Dessutom så är miljö lågprioriterat i regioner där brist på livsmedel och basala funktioner i samhället är bristvaror/saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Utan att ha mer än grundläggande kunskaper kring batterier än att det finns katod - anod så undrar jag lite vad ni menar.
Det är väl ganska stor skillnad idag gällande litium kontra alkaliska t ex. mot hur det såg ut för 50 år sedan. Blir det väldigt stora skillnader då kanske det inte längre är ett batteri?
Fanns ett bolag i USA som för flera år sedan pratade om att de hade lyckats dubbla energitätheten (kanske kallas något annat?) och om de lyckats så är det väl smått fantastiskt.
Har som sagt för lite kunskap men att kalla det samma skit är väl lite till att ta i? Mer än att ja, grundprincipen är densamma, vilket vi aldrig kommer ifrån...

Svaret var till er: @Chromatic och @Defender. Kan inte det här med citera flera

Hänt väldigt mycket på Nissan Leaf från 2010-2020.

Energitätheten är 300% bättre.

62 Kwh batteri tar samma plats som 24 Kwh & vikten är den samma.

Om du tycker detta inte är framsteg på 10 år får de stå för er.

Tesla nya 4680 Cell ska gå upp 33% vs 2170 i energitätheten & finns inget annat område som de forskas & satsas så mkt som batteri teknik.

Det många hoppas på är Solidstate batterierna men samtidigt så testar många att byta ut Grafit till andra material som Silikon & Graphene som finns i en batteri bank redan idag som är de hårdaste & lättaste man kan använda.

Så att påstå att inget händer i batteri utveckling så har man blundat total.

John Godenough som har patentet på Litium batteriet har tillsammans med Maria Helena braga utveckla ett nytt batteri.
https://insideevs.com/news/404967/latest-braga-goodenough-pap...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NisseG91:

Precis själv gått från hybrid -> elbil och älskar varje sekund av det

Nej precis, det är ju inte så att fossilbilar kommer försvinna bara för att elbilar är det som säljs mest. Kommer dörja lång lång tid innan det sker.

Angående kilometerskatt så tror jag det kommer när tillräckligt många är fast i elbilsträsket och/eller det är totalt omöjligt att få tag i en ny fossilbil utan tokhöga straffskatter.

När detta blir tycker jag är svårt att sia om, men tror det finns en risk att man skrämmer bort potentiella elbilsköpare(och framtida kilometerskattsbetalare) om man sätter skatten för tidigt. Medan man går miste om intäkter om man väntar för länge. Svår avvägning, såklart

Jo, någon form av skatt måste det finnas och att det nu går att köra en elbil mer eller mindre gratis (om man kan ladda på jobbet) kommer säkerligen förändras framöver men frågan är bara när och med hur mycket. Min gissning är att milkostnaden kommer bli liknande som för vilken diesel eller bensinbil som helst med kanske några ören under.
Vi har sett detta förfarande tidigare då alla skulle köpa sig sina etanolbilar som var värsta vinsten då skatten var låg, miljöbonus fanns och priset för bränslet låg på 8,50kr eller vad det nu var. Sen upptäckte man att miljövinsten inte var så stor och man höjde skatten och priset på etanol då ändå ingen tankade det.
För mig som kör (i vanliga fall utan corona) mellan 2 - 120 mil på en dag så skulle en hybrid vara mer eller mindre bortkastat då de flesta av mina resor ligger på runt 20 mil eller mer. Jag skulle få ner förmånsvärdet rejält men miljövinsten hade varit försumbar och är det sant enligt länken som jag tidigare postat så skulle det vara ännu värre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Oavsett epiteten du frikostigt kryddar dina inlägg med så kommer inte en global omställning till elbilar göras i vår livstid. Många länder, särskilt folkrika länder och "emerging markets" har inte den infrastruktur som krävs. Dessutom så är miljö lågprioriterat i regioner där brist på livsmedel och basala funktioner i samhället är bristvaror/saknas.

Tror du har galet fel.

1. I fattiga länder har oftast den största andelen av befolkningen inte råd att köpa bilar alls (oavsett el eller ICE).
2. Någonstans om 5 - 10 år så kommer brytpunkten där elbilar blir billigare i inköp än ICE-bilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dunde:

Oavsett epiteten du frikostigt kryddar dina inlägg med så kommer inte en global omställning till elbilar göras i vår livstid. Många länder, särskilt folkrika länder och "emerging markets" har inte den infrastruktur som krävs. Dessutom så är miljö lågprioriterat i regioner där brist på livsmedel och basala funktioner i samhället är bristvaror/saknas.

Många länders bilmarknader består till nästan 100% av begagnade bilar från närliggande 1st World marknader. Se till exempel på Afrika vars nästan hela bilpool är andrahandsbilar från EU. Om EU ställer om så blir de så illa tvungna. Något deras beslutsfattare redan börjat planera för. Det är en av (visserligen många) orsaker till den kraftigt ökande investeringen i lokal kraftproduktion i Afrika.

Samma förhållande visa-vi USA råder i stora delar av Sydamerika.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Går att bygga och köpa Ford Mustang Mach-e.
https://www.ford.se/kopa/nasta-steg/bygg-din-ford/config

Tycker den ser riktigt fin ut. Lite i dyraste laget för min del..

Permalänk
Hedersmedlem

Räckvidden är en fråga som är ganska intressant för en som bor i Norrland. Nu är det ändå flertalet bilar som börjar ha 30+ mil räckvidd på en laddning, vilket gör att elbilar inte bara är förvisade som stadsbilar. Jag har däremot funderat lite gällande det här med hybrider, vore det inte smartare och effektivare för hybrider att ha ren eldrift men med en liten 30hk förbränningsmotor som man aktiverar på långfärden och som står och puttrar på konstant varv och försöker hålla batteriladdningen på säg 70%?

Fördelarna som jag ser är:
1. Tekniskt enklare. Du behöver inte ha 2 olika drivlinor som ska försöka samarbeta, eller en förbränningsmotor som ska kallstarta i tid och otid.
2. Billigare. En mindre dieselgenerator som laddar mot ett batteri, och som man kan optimera kring ett fast varvtal borde dra mindre soppa och vara billigare att tillverka än en större förbränningsmotor med växellåda som ska fungera över ett brett varvtalsregister.

Tycker det är konstigt att ingen har försökt med ett sådant koncept, eller så har missat det helt.

Edit; Googlar man så finner man: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200204/d...
Eftermarknad, men ändå.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Är ju så i3 rex fungerade, kallas för serie hybrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Räckvidden är en fråga som är ganska intressant för en som bor i Norrland. Nu är det ändå flertalet bilar som börjar ha 30+ mil räckvidd på en laddning, vilket gör att elbilar inte bara är förvisade som stadsbilar. Jag har däremot funderat lite gällande det här med hybrider, vore det inte smartare och effektivare för hybrider att ha ren eldrift men med en liten 30hk förbränningsmotor som man aktiverar på långfärden och som står och puttrar på konstant varv och försöker hålla batteriladdningen på säg 70%?

Fördelarna som jag ser är:
1. Tekniskt enklare. Du behöver inte ha 2 olika drivlinor som ska försöka samarbeta, eller en förbränningsmotor som ska kallstarta i tid och otid.
2. Billigare. En mindre dieselgenerator som laddar mot ett batteri, och som man kan optimera kring ett fast varvtal borde dra mindre soppa och vara billigare att tillverka än en större förbränningsmotor med växellåda som ska fungera över ett brett varvtalsregister.

Tycker det är konstigt att ingen har försökt med ett sådant koncept, eller så har missat det helt.

Edit; Googlar man så finner man: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200204/d...
Eftermarknad, men ändå.

Det var så Chevrolet Volt (Opel Ampera i Europa) fungerade. Förbränningsmotorn driver endast en generator.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/GM_Voltec_powertrain

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jo, måste man ha en förbränningsmotor (vilket jag har full förståelse för att elbil idag inte fungerar för precis alla) så är det smartare och effektivare med en sådan ICE som endast räckviddsförlängare (som bilarna ni nämner som exempel har). Men viktigt att den då får rätt avgasrening som vanliga ICE-bilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nja, det som han i huvudsak tjänat mest på, och fortfarande tjänar mest på, är just elbilar (Tesla).

Om en 10-15 år så kan säkert andra av hans företag, som tex. Starlink, ge stora vinster (han har tänkt att använda vinsterna från Starlink till att bekosta resor till och kolonisering av Mars). Samma sak med hans företag som borrar motorvägar i planetens ytskikt (The Boring Company), eller bolaget som bygger elektroniska gränssnitt i människor (Neuralink).

Men idag slukar de mest pengar och stora resurser, och kommer kräva mycket långsiktiga investeringar innan de gör vinst.

Starlink tex. kostar ju en del pengar innan vi har global bredbandsinternet med låg latens över hela jorden (kräver mycket kapital och investeringar för att ha råd att bygga och i snitt skjuta upp 6 satelliter i rymden per dag).

Så, tills vidare, så är det Tesla och elbilar, som gjort Musk till världens näst rikaste person.

I framtiden kanske några av de andra bolagen och affärsidéerna tar fart, och genererar mycket mer inkomster än Tesla, men inte direkt i dagsläget.

Skulle nog vilja påstå att åtminstone Spacex är ett inkomstbringande företag i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Tesla modell 3 Sr+ prissänkt 3000 Euro på dom Kinesiska bilarna enligt nextmove.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Skulle nog vilja påstå att åtminstone Spacex är ett inkomstbringande företag i dagsläget.

Du får väl påstå vad du vill. Det som är säkert är att ingen vet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Oavsett epiteten du frikostigt kryddar dina inlägg med så kommer inte en global omställning till elbilar göras i vår livstid.

Det är inga epitet, det är korrekta beskrivningar (av döda ting för övrigt, som inte kan ta illa upp), snarare än dagens förskönande omskrivningar. Exempel: "skönt motorbrum" = "oväsen" i själva verket.

Citat:

Många länder, särskilt folkrika länder och "emerging markets" har inte den infrastruktur som krävs. Dessutom så är miljö lågprioriterat i regioner där brist på livsmedel och basala funktioner i samhället är bristvaror/saknas.

Du tar dock inte hänsyn till att bränsledistribution i fattiga, avlägsna regioner är dyrt, krångligt och inte så sällan opålitlig. Elbilar kan å andra sidan laddas lokalt, med egna solceller och/eller vindsnurror, som båda bara blir billigare och billigare. Omställningen kommer att komma, det är oundvikligt. Att elbilar är dyra nu betyder ju inte att de förblir det i all framtid; de flesta elbilar säljs ju idag som premiumfordon, men när batterier tillverkas i ett par magnituder högre skala än idag (vilket kommer ske inom bara några år) kommer det inte att behöva vara fallet längre. Elbilar kommer att kunna prissättas likt vardagsfordon och ändå ha en stabil vinstmarginal för tillverkaren.

Avsevärt mindre mängd rörliga delar i elbilen och inga utpräglade slitdelar (typ drivremmar, oljefilter, tändstift med mera) i elbilen gör den dessutom billigare i drift och tillförlitligare, vilket är bra när resurserna är knappa.

Mycket forskning och utveckling pågår ju dessutom för att ta fram billigare batterier och styrelektronik med mera. Elbilen är fortfarande bara i sin linda, tänk motsvarande iphone 3GS, typ. Dvs, inget som kan konkurrera med dagens modeller på någon nivå alls. Om en 15, 20 år på sin höjd är puttputt-bilen hopplöst passé, så kommer det att vara. Och jag planerar då att fortsätta leva då. Kommer inte ens ha fyllt 70 då juh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Haha! Jag är faktiskt rätt så optimistisk kring framtiden för elbilar, och inte alls särskilt oroad, så där har du nog fel!
Som vanligt så blandar folk ihop realism och pessimism ofta

Men jag vet bara inte om det är den nuvarande tekniken vi kommer använda eller en helt ny teknik Jag ville ha insikt i vilken sorts teknik vi har som grund just nu, och det fick jag. Tack

Lite sent svar gällande detta, men om du vill veta lite mer om verklig utveckling av batterier (inte bara flummiga fantasier) så har Tesla haft en batteridag där de berättar för användare och investerare om just deras kommande batteriutveckling. Har du inte redan sett den så kan jag verkligen rekommendera det. Noll flum, och högst med realism.

https://www.youtube.com/watch?v=l6T9xIeZTds

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror du har galet fel.

1. I fattiga länder har oftast den största andelen av befolkningen inte råd att köpa bilar alls (oavsett el eller ICE).
2. Någonstans om 5 - 10 år så kommer brytpunkten där elbilar blir billigare i inköp än ICE-bilar.

Tror inte du och jag har besökt samma länder. I de länder som inte har bilar är det ju ett icke problem.
Problemet som jag skrev tidigare är t.ex. infrastruktur för laddning.
Spelar inte så stor roll vad bilen kostar om du inte kan köra den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tror inte du och jag har besökt samma länder. I de länder som inte har bilar är det ju ett icke problem.
Problemet som jag skrev tidigare är t.ex. infrastruktur för laddning.
Spelar inte så stor roll vad bilen kostar om du inte kan köra den.

Ett ganska enkelt problem i många fall (men inte absolut alla) att lösa med solceller och annan ny teknik. Så slipper man dessutom att ladda på "dålig" elektricitet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

European Conference on Batteries: Elon Tesla Battery Update 24th November 2020.

https://www.youtube.com/watch?v=-4JJ6ASXgBI

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag har sneglat mycket på Model 3 sjukt prisvärd som tjänstebil men de är ju Sosse Modelen av Tesla. Man kommer ju åka runt i den sen drömma om en P100D

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Jag har sneglat mycket på Model 3 sjukt prisvärd som tjänstebil men de är ju Sosse Modelen av Tesla. Man kommer ju åka runt i den sen drömma om en P100D

Har du kört båda?
Jag skulle aldrig byta bort min M3 mot en MS.
MS känns bara stor och klumpig utan körkänsla, M3 är så mycket mer körglädje, kan dock förstå att M3 är lite för liten för vissa men finns inget jag tycker ät bättre på MS.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Har du kört båda?
Jag skulle aldrig byta bort min M3 mot en MS.
MS känns bara stor och klumpig utan körkänsla, M3 är så mycket mer körglädje, kan dock förstå att M3 är lite för liten för vissa men finns inget jag tycker ät bättre på MS.

Jag gillar lite större bilar alltid haft A6 eller A7 eler 5 och 6 Serier! Men ska se hur man ska göra nu vill byta ut mi 535

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Har du kört båda?
Jag skulle aldrig byta bort min M3 mot en MS.
MS känns bara stor och klumpig utan körkänsla, M3 är så mycket mer körglädje, kan dock förstå att M3 är lite för liten för vissa men finns inget jag tycker ät bättre på MS.

Det finns defintivt både för- och nackdelar med både Model 3 och Model S.

Anledningar att välja Model 3:
- Smidigare bil som är mer direkt i styrningen och mer kul om man svänger mycket. Defintivt roligare än Model S när man svänger.
- Mer futuristisk inredning
- Tycks få fler uppgraderingar från Tesla (värmepump, ...)
- CCS laddning
- Trevligare prislapp

Anledningar att välja Model S
- Komfortabel och märkbart lägre ljudnivå
- Stor och bred bil så man kan sitta 3 personer där bak och dessutom kan man lasta både mycket och enkelt där bak eftersom det är en hatchback.
- Inget slår en Model S P med avseende på acceleration. Model 3 LR upplevs som tam i jämförelse och den agila styrningen matchas inte alls av en lika kvick acceleration. Jag har tyvärr aldrig kört Model 3 P, men sannolikt är större delen av problemet löst där.
- Model S har alla vardagliga funktioner man kan förvänta sig som vettiga dörrhandtag (som tyvärr är ökända för att gå sönder med åren), två displayer, elbaklucka (som inte Model 3 fått förrän på årsmodell 2021), rattvärme, luftfjädring osv.
- Bäst räckvidd, även om skillnaden mot Model 3 inte är så stor

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det finns defintivt både för- och nackdelar med både Model 3 och Model S.

Anledningar att välja Model 3:
- Smidigare bil som är mer direkt i styrningen och mer kul om man svänger mycket. Defintivt roligare än Model S när man svänger.
- Mer futuristisk inredning
- Tycks få fler uppgraderingar från Tesla (värmepump, ...)
- CCS laddning
- Trevligare prislapp

Anledningar att välja Model S
- Komfortabel och märkbart lägre ljudnivå
- Stor och bred bil så man kan sitta 3 personer där bak och dessutom kan man lasta både mycket och enkelt där bak eftersom det är en hatchback.
- Inget slår en Model S P med avseende på acceleration. Model 3 LR upplevs som tam i jämförelse och den agila styrningen matchas inte alls av en lika kvick acceleration. Jag har tyvärr aldrig kört Model 3 P, men sannolikt är större delen av problemet löst där.
- Model S har alla vardagliga funktioner man kan förvänta sig som vettiga dörrhandtag (som tyvärr är ökända för att gå sönder med åren), två displayer, elbaklucka (som inte Model 3 fått förrän på årsmodell 2021), rattvärme, luftfjädring osv.
- Bäst räckvidd, även om skillnaden mot Model 3 inte är så stor

Riktigt bra punkter har lite att fundera på nu!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Jag har sneglat mycket på Model 3 sjukt prisvärd som tjänstebil men de är ju Sosse Modelen av Tesla. Man kommer ju åka runt i den sen drömma om en P100D

Väldigt olika bilar. Tesla M3 är i karaktär närmare sportigare bilar som BMW3 M3 (som var det fossilbilsalternativet jag hade skaffat, om jag inte gått och blivit så förtjust i elbilar) och mindre Porsche.

När jag började titta på elbilar så var jag först inne på en Model S, men fick tipset av en fd. kollega att provköra Model 3 först. Var först lite tveksam, men när jag provkörde en M3 Performance så blev jag helt såld på biltypen. Var just som att köra en BMW M3 eller som en Porsche på batterier (Taycan fanns inte på marknaden då).

Model S är ju mer som att köra en stor landsvägs och autobahnmaskin som Mercedes S-klass. Sköna på stora vägar, men inte alls så sportiga på kurvigare vägar.

Model X är ju mer av en klassisk stor tung SUV, och personligen inte min egna favritbiltyp.

Så vad man skall välja beror ju helt på vilken biltyp man är ute efter. Model S, 3, och X är ju väldigt olika bilar.

Mitt råd är att verkligen provköra alla tre innan du köper och bestämmer dig (om du inte redan vet vilken typ du är ute efter).

Tycker du att M3 är för billig och vanlig, så skulle jag hellre kikat på en Taycan än en Model S (om det är en sportigare vardagsbil du är ute efter).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Casgar:

Räckvidden är en fråga som är ganska intressant för en som bor i Norrland. Nu är det ändå flertalet bilar som börjar ha 30+ mil räckvidd på en laddning, vilket gör att elbilar inte bara är förvisade som stadsbilar. Jag har däremot funderat lite gällande det här med hybrider, vore det inte smartare och effektivare för hybrider att ha ren eldrift men med en liten 30hk förbränningsmotor som man aktiverar på långfärden och som står och puttrar på konstant varv och försöker hålla batteriladdningen på säg 70%?

Fördelarna som jag ser är:
1. Tekniskt enklare. Du behöver inte ha 2 olika drivlinor som ska försöka samarbeta, eller en förbränningsmotor som ska kallstarta i tid och otid.
2. Billigare. En mindre dieselgenerator som laddar mot ett batteri, och som man kan optimera kring ett fast varvtal borde dra mindre soppa och vara billigare att tillverka än en större förbränningsmotor med växellåda som ska fungera över ett brett varvtalsregister.

Tycker det är konstigt att ingen har försökt med ett sådant koncept, eller så har missat det helt.

Edit; Googlar man så finner man: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200204/d...
Eftermarknad, men ändå.

Det är inte en jättetokig tanke på något sätt, men det kompliceras av krav på avgasrening, med mera. Många elverk och andra småmotorer är ju ofta undantagna reglerna på avgasrening, dels för att det blir orimligt dyrt, och dels för att avgasrening sällan fungerar kanon vid intervallkörning när systemet inte kommit upp i temperatur. Så ja, teoretiskt säkert en bra idé, men praktiskt sett troligen inte optimalt.

Däremot i vissa typer av arbetsmaskiner, exempelvis Huddigs Tigon-koncept, så tror jag att det kan vara en god övergångsmodell innan batteritekniken är helt i hamn för att få det att fungera som hel-el.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Ac3R:

Riktigt bra punkter har lite att fundera på nu!

Det är också värt att ha i åtanke att Model 3 ju inte är någon liten bil, det är bara att Model S är svinstor (nåja) i sammanhanget. Mer en BMW 5-serie på väg mot 7-serie i vissa avseenden. Jag hade en som lånebil för någon månad sedan, och visst, det är lite mer landsvägslok i känslan. Men modellen börjar kännas lite daterad (visserligen en pre-facelift 90, så den är ju gammal), medan Model 3 fortfarande känns som spjutspets på många sätt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Riktigt bra punkter har lite att fundera på nu!

Åk och provkör, har haft båda och de är båda bra men skulle helst ha en Model S igen, den är helt enkelt mycket mer bekväm enligt mig (stolar, ljudnivå, fjädring, privat interiör osv). Tyvärr tycker frun den är för stor att navigera runt i garagen osv, hon är mycket mer bekväm i Model 3an och eftersom vi bor mitt i stan med relativt trånga parkeringsgarage/vägar så får hon som hon vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Åk och provkör, har haft båda och de är båda bra men skulle helst ha en Model S igen, den är helt enkelt mycket mer bekväm enligt mig (stolar, ljudnivå, fjädring, privat interiör osv). Tyvärr tycker frun den är för stor att navigera runt i garagen osv, hon är mycket mer bekväm i Model 3an och eftersom vi bor mitt i stan med relativt trånga parkeringsgarage/vägar så får hon som hon vill.

Får göra det när jag kommer tillbaka till Sverige igen!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s