Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Får göra det när jag kommer tillbaka till Sverige igen!

I Spanien så får du åka upp till Valencia eller Madrid för att kunna provköra någon.
Annars är det Lissabon i Portugal som är närmast.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

I Spanien så får du åka upp till Valencia eller Madrid för att kunna provköra någon.
Annars är det Lissabon i Portugal som är närmast.

Problemet är att man får inte färdas i mellan regionerna i Spanien just nu

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Fiat 500E, 42Kwh batteri, 85Kw DC, 11 Kw Ac i denna lilla bil visar hur långt batteri tekniken & kylningen kommit. Denna bil skulle inte kunna tillverkas för 5år sedan.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Denna bil skulle inte kunna tillverkas för 5år sedan.

Ja den ser ju rätt kanon ut om man vill ha en småbil - tillverkar Fiat ens något annat numera? Förritin hade de ju stora familjebilar på modellprogrammet också. En liten rynka i plåten är väl att det fortfarande finns en bensinare med i utbudet, man kunde ju önska att de kunde släppa den biten nu när de utvecklat en såpass bra bil som detta faktiskt verkar vara. Sherpaläget ger ju typ 50% mer räckvidd än Honda E - räckviddsångesten förefaller ganska långt borta skulle då jag säga med tanke på att detta primärt är en stadsbil.

Man åker ju inte direkt på husvagnssemester med hela familjen tvärsöver hela landet i en sån här kärra om man säger så. Och ska man åka en bit så kommer man ju mellan göteborg-stockholm med bara ett laddstopp - eller iallafall på sommaren...

Såg någonstans att den tydligen ska finnas i tredörrarsversion också? Såg spännande ut! Och om man ska vara lite kritisk mot någonting, så är det väl 11kW AC-laddaren som ligger närmast tillhands. Blir rätt så drygt att ladda om man inte har DC att tillgå när man har bråttom även med ett relativt litet batteri som detta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Då många verkar nyfiken på skillnaden på Tesla modell 3 uppdateringarna

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv

Gillar de dubbla fönsterrutorna, känns mycket tryggare i nordiskt klimat. Jag föreställer mig med alla moderna karm-lösa bilar att man ska dra sönder rutan när man öppnar dörrarna på vintern när isskorporna lagt sig. Vet inte om det är en irrationell rädsla, någon som hört talas om att något sånt faktiskt inträffat? Härdade glasrutor som dessa är ju rätt starka trots allt.

Angående fläktbröl, så det där verkar det där bara vara en viskning jämfört med Renault Zoe... Nog för att den har luftkyld batteripack (vet inte hur motor/inverter kyls - kanske vätskeloop där), men den drar igång rejäla fläktar när den startar upp även när bilen är helt stenkall på vintern, det känns ganska onödigt. Tycker att Renault kunde putsat lite mer på styr-och regleringsmjukvaran, man behöver ju faktiskt inte ödsla ström på att kyla helt kall utrustning.

Lustigt att det här med Teslas panelglapp är en saga som aldrig slutar förresten. Varför kan de aldrig få fason på detta borta i Fremont? Har inte sett någon jämförelse mot de Kinesiska Teslorna, kanske de är bättre? Polestar med flera är ju också byggd i Kina, och sägs ju ha mycket hög byggkvalitet.

Kanske Tesla behöver Musks beryktade "alien dreadnought" för att få till sådana här problem - förmodligen ligger mycket av roten till problemet i att de bygger bilar alldeles för snabbt i en närmare 40 år gammal fabrik som inte är anpassad för en sådan produktionstakt.

Permalänk
Medlem

Amerikanare är ju tyvärr inte så kända för att bygga bilar med kvalitet.

Skall bli intressant att se när Teslas tyska fabrik börjar att leverera deras första bilar. Skulle inte bli förvånad om den lyckas lyfta byggkvaliteten ytterligare ett snäpp upp över deras fabrik i Kina (som redan är mycket bättre än den amerikanska).

Här är förresten en ytterligare genomgång av nyheterna i nya M3: https://youtu.be/kHw3bfydrLM

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Gamla M3 utan värmepump vs nya M3 med värmepump för uppvärmning av kupén är stor skillnad.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Gillar de dubbla fönsterrutorna, känns mycket tryggare i nordiskt klimat. Jag föreställer mig med alla moderna karm-lösa bilar att man ska dra sönder rutan när man öppnar dörrarna på vintern när isskorporna lagt sig. Vet inte om det är en irrationell rädsla, någon som hört talas om att något sånt faktiskt inträffat? Härdade glasrutor som dessa är ju rätt starka trots allt.

Problemet brukar mer vara att gummilisterna skadas än att fönstret går sönder. Jag gillar verkligen karmlösa dörrar men det är nog inte det bästa sett ur hållbarhetsperspektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Gamla M3 utan värmepump vs nya M3 med värmepump för uppvärmning av kupén är stor skillnad.
https://youtu.be/GRubEJh_5gs

Riktigt intressant! Klart vettigt i våra kallare klimat i Norden och norra Europa.

När jag skaffar nästa elbil så får det nog bli en med värmepump.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Gamla M3 utan värmepump vs nya M3 med värmepump för uppvärmning av kupén är stor skillnad.
https://youtu.be/GRubEJh_5gs

Så stor skillnad var det väl ändå inte om du tänker att du reser 20 mil eller mer?
Visst för korta sträckor eller bara sitter i bilen och väntar men det kändes inte som någon dealbreaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Så stor skillnad var det väl ändå inte om du tänker att du reser 20 mil eller mer?
Visst för korta sträckor eller bara sitter i bilen och väntar men det kändes inte som någon dealbreaker.

Ja precis, kör man motorvägsfart plus lite extra (eller kör med snö på vägen) blir det inte många procent längre man kommer, motsvarar väl knappt en minut vid laddaren. Verkar för övrigt stämma rätt bra med de uppskattningar jag gjort tidigare på vad differensen skulle kunna vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Riktigt intressant! Klart vettigt i våra kallare klimat i Norden och norra Europa.

När jag skaffar nästa elbil så får det nog bli en med värmepump.

Du får tänka på att det var rätt optimala förhållanden också.
Skulle det stå -10 på mätaren så är det nästan ingen skillnad på dem förutom att värmepumpen kommer låta mer, så detta är något slags best case senario. Jag hade inte tackat nej till värmepump men jag hade aldrig betalat 12k för det som Skoda ville ha då det är många års förbrukning innan du är +-0.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Du får tänka på att det var rätt optimala förhållanden också.
Skulle det stå -10 på mätaren så är det nästan ingen skillnad på dem förutom att värmepumpen kommer låta mer, så detta är något slags best case senario. Jag hade inte tackat nej till värmepump men jag hade aldrig betalat 12k för det som Skoda ville ha då det är många års förbrukning innan du är +-0.

Inget jag är bestört över att jag inte har i vår nuvarande elbil, men ändå ett välkommet tillskott.

Tror inte värmepump kostar så många tusenlappar om de serietillverkas och monteras som standard i bilarna. Tillval, och tillvalspaket, är sådant som inbringar enormt höga vinstmarginaler till tillverkarna (till skillnad från bilarna). Nu kan jag inget om värmepumpar för bilar och deras inköpspriser, men skulle jag gissa på något ifrån höften, så skulle jag nog chansa på en 3000 - 4000 kronor (men det är som sagt inget jag har några uppgifter om).

Vi har sällan har under 0 grader där vi bor, och på vinterhalvåret så är dagstemperaturen oftast mellan 4-12 grader. Den allra kallaste månaden för oss är januari, och då är dagstemperaturen normalt 2,5-3 grader.

Så jag tror en värmepump skulle fungera utmärkt på många sätt för oss (och jag misstänker en majoritet av den svenska befolkningen).

Sedan är det inte mest för att spara pengar, utan för att det är ett smart sätt att spara på batteriet, och därmed få längre räckvidd.

Så man skall nog inte göra ett "business case" där man främst jämför vad man sparar in i elförbrukningskostnader kontra vad investeringskostnaden för värmepumpen är, utan snarare vad det hade kostat att installera X antal mer batterier och antal extra kWh i kapacitet (batterier är fortfarande den dyraste delen på en elbil, och det som till absolut största delen driver kostnaden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Du får tänka på att det var rätt optimala förhållanden också.
Skulle det stå -10 på mätaren så är det nästan ingen skillnad på dem förutom att värmepumpen kommer låta mer, så detta är något slags best case senario. Jag hade inte tackat nej till värmepump men jag hade aldrig betalat 12k för det som Skoda ville ha då det är många års förbrukning innan du är +-0.

Har värmare i min Model S, som kan förvärma både kupé och batteri. Prövat att köra utan att värma och därmed åka iväg med en kall bil och kallt batteri och förvärmt 15-30min innan jag ska iväg. Det är stor skillnad i förbrukning och kan vara rätt viktigt, om man ska långt.
För min del så hamnade förbrukningen på över 300Wh/km, alltså över 3kW/mil när bilen var kall och minusgrader ute. Det sjönk dock senare under dagen...
När jag förvärmt både batteri och kupé, så hamnade förbrukningen på 170Wh/km när det var några minusgrader. Samma som på sommaren... men steg till som högst runt 200Wh/km senare under dagen.

Så räckvidden minskas ju ganska drastiskt om man inte kan förvärma...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ser ut som luftvärmepumpen sparar ca 16 Wh per km och innebär att bilen direkt får 7% lägre förbrukning under en körning.

Inte illa och lite mer än vad jag själv trodde (hade gissat på runt 4%)!

https://youtu.be/HityyIwWSmQ

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ser ut som luftvärmepumpen sparar ca 16 Wh per km och innebär att bilen direkt får 7% lägre förbrukning under en körning.

Inte illa och lite mer än vad jag själv trodde (hade gissat på runt 4%)!

https://youtu.be/HityyIwWSmQ

https://youtu.be/HityyIwWSmQ

VW ID3 Skiljer det 9% mellan värmepump & bil utan detta i Norden säljs dock alla med värmepump som standard.

Skulle vilja veta skillnaden när det är kallare för kollar du direktverkande El vs Cirkulerande vätska i Hus så ökar skillnaden markant vid -20 grader. Aldrig sett något test på detta ännu

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Värmepump tappar verkningsgrad med sjunkande temperatur, så rimligen blir besparingen mindre ju kallare det är.
Exempel:

http://www.mibnet.se/house/images/NIBE2020COP.gif

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

VW ID3 Skiljer det 9% mellan värmepump & bil utan detta i Norden säljs dock alla med värmepump som standard.

Skulle vilja veta skillnaden när det är kallare för kollar du direktverkande El vs Cirkulerande vätska i Hus så ökar skillnaden markant vid -20 grader. Aldrig sett något test på detta ännu

https://youtu.be/6nJamTspSM0

Jo, att spara mellan 7-9% är inte dåligt, och klart godkänt!

Sparar man 9%, så innebär det att för bilar som skulle skippa värmepump, skulle behöva utöka batteripaketet med 10% fler batterier för att få samma räckvidd som för en bil med värmepump. För en bil där batteripaketet kostar 150 KSEK, så innebär det en utökad kostnad på 15 KSEK.

En värmepump i inköpspris har jag inte vetskap om vad det kostar, men tidigare i tråden så höftade jag till på 3-4 KSEK har jag för mig (orkar inte kika just nu). Men känns spontant som att en värmepump, i rätt klimatzon, skulle kunna vara ett ganska mycket kostnadseffektivare sätt att utöka räckvidden på, än att investera pengarna i ett motsvarande större batteripaket.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det har ju legat i pipen en stund och jag välkomnar det med öppna armar som bilförare.

Men som styrelseledamot i en brf som tittar på renovering av två garage så är det inte lika kul.
Och det pga det jag skrivit om tidigare med våra kostnader för elabonnemangen

Om vi inte ska bjuda ett fåtal medlemmar på elen (läs rimlig debitering) så kommer vi behöva ta så högt pris per kWh att ingen någonsin kommer betala för det.

EOns jävla prissättning får Ionitys avgifter att vara rena black-friday priser......

Och det är alltså Enbart nätägarkostnaderna, vilka inte kan ändras till annan leverantör.

Om ingen ändå kommer betala, så varför inte sätta upp en dieselgenerator för att driva laddstolparna. Då slipper ni ju nätavgiften. Fick göra så på firman när vi tillfälligt behövde mer el än vad som fanns tillgängligt i gatan. Hade blivit ohyggligt dyrt att uppgradera el-abonnemanget. Fick nästan samma som vi gav för generatorn när vi sålde den ett par år senare.

Eller så låter man bli att renovera.

Permalänk
Medlem

Exempel på hur man i UK börjat att bygga trevligare, snabbare och billigare laddstationer.

Ser ju mycket trevligare ut än våra vanliga bensinmackar.

https://youtu.be/FoN4WCpuxHY

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exempel på hur man i UK börjat att bygga trevligare, snabbare och billigare laddstationer.

Ser ju mycket trevligare ut än våra vanliga bensinmackar.

https://youtu.be/FoN4WCpuxHY

https://youtu.be/FoN4WCpuxHY

På tal om bensinmackar. Jag tycker alla mackar i Sverige borde ha minst en DC laddare för elbilar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

På tal om bensinmackar. Jag tycker alla mackar i Sverige borde ha minst en DC laddare för elbilar.

Bra ide’ men känns lite bakåtsträvande. Varför just på mackarna?

Permalänk
Medlem

Ja ,mackar är ju miljöfarlig verksamhet som måste ha långa avstånd till bostäder osv. Bättre att ha en liten ladstation i vart/vartannat kvarter eller så. Förutom de mackar som ligger längst med de stora motorvägarna ,där hade det varit bra med laddstation också såklart .

Permalänk
Medlem

Instämmer, om regeringen är dom som pushar på miljömål så tycker jag att det är rimligt att förvänta sig en viss ansträngning (dvs pengar till utbyggnad av elnätet) för att det ska bli mer attraktivt för folk att köpa elbilar.

När lägenhetsägare får tillgång till laddning lär det ju ske en explosion i elbilsägandet och därav möta alla miljömål som sats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Instämmer, om regeringen är dom som pushar på miljömål så tycker jag att det är rimligt att förvänta sig en viss ansträngning (dvs pengar till utbyggnad av elnätet) för att det ska bli mer attraktivt för folk att köpa elbilar.

När lägenhetsägare får tillgång till laddning lär det ju ske en explosion i elbilsägandet och därav möta alla miljömål som sats.

Hemmaladdning i flerfamiljshus borde logiskt ligga på fastighetsägarna.

Fanns ett förslag på 50% laddstolpar vid nybyggnation eller uppdatering av befintliga parkeringsplatser.

Detta överklagade Boverket & fick igenom tomrör förbereda för kabeldragning vid gatuparkering & 1 laddstolpe vid varmgarage.

Detta kom såklart för att dom tycker att investeringen är för stor mot efterfrågan från dom boende.

Men det dom missar är att man måste satsa på infrastruktur innan någon vågar ta steget.

Kollar man politiker & även besluten så kommer dessa inte förens efterfrågan är akut.

Kolla lokala elnätet som är överbelastad i storstadsregionerna pga folkökning & detta ligger på Elbolagen för även om stamnätet var uppgraderat kan man inte överföra kapaciteten om kablarna lokalt ej kan transportera denna kapaciteten pga underdimensionerat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hemmaladdning i flerfamiljshus borde logiskt ligga på fastighetsägarna.

Fanns ett förslag på 50% laddstolpar vid nybyggnation eller uppdatering av befintliga parkeringsplatser.

Detta överklagade Boverket & fick igenom tomrör förbereda för kabeldragning vid gatuparkering & 1 laddstolpe vid varmgarage.

Detta kom såklart för att dom tycker att investeringen är för stor mot efterfrågan från dom boende.

Men det dom missar är att man måste satsa på infrastruktur innan någon vågar ta steget.

Kollar man politiker & även besluten så kommer dessa inte förens efterfrågan är akut.

Kolla lokala elnätet som är överbelastad i storstadsregionerna pga folkökning & detta ligger på Elbolagen för även om stamnätet var uppgraderat kan man inte överföra kapaciteten om kablarna lokalt ej kan transportera denna kapaciteten pga underdimensionerat.

Blir ju ett solklart moment 22 av det här.
Lägenhetsboende skaffar inte elbil förs laddstolparna finns, laddstolparna byggs inte förs elbilarna finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blir ju ett solklart moment 22 av det här.
Lägenhetsboende skaffar inte elbil förs laddstolparna finns, laddstolparna byggs inte förs elbilarna finns...

Absolut. Det är lite av ett klassiskt hönan och ägget-problem på många sätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/