NAS - Är det här den bästa lösningen för mig?

Permalänk
Medlem

NAS - Är det här den bästa lösningen för mig?

Hej! Jag behöver en ny förvaringslösning och funderar på NAS, men är lite osäker på om det blir rätt för mig och mina behov? Känner mig fortfarande förvirrad efter att ha kolla på youtube i flera timmar, så jag provar här! Jag tar tacksamt emot alla sorters rekommendationer, tips eller varningar som du kan ge. Är NAS den bästa lösningen för mig och vad ska jag tänka på?

Om mig:
Är hobbyfotograf som precis har börjat experimentera med film. Idag har jag ca. 8-10 tb som ligger utspritt på flera gamla externa hårddiskar och mitt behov för lagring kommer bara att bli större och större. Jag vill därför försöka hitta en lösning som fungerar under en lång tid!

Mina behov:
- Vill kunna komma åt filerna från både min bärbara och stationära dator.
- Kunna ansluta både Mac och PC till hårddisken.
- Bra möjligheter att expandera utrymmet så att lösningen håller länge. Helst 4 slots.
- Kunna göra säkerhetskopia utanför hemmet (ifall vid brand). Helst till ett externt cloud som t.ex Backblaze. Eller i värsta fall till en separat hårddisk hos t.ex. mina föräldrar.
- Lösenordsskyddad & säkert.

Behöver inte:
- Tillgång till filerna utanför hemmet.

Övriga frågor:
- Vad händer om internet slutar fungerar pg. av långvariga driftstörningar? Går det att komma åt filerna ändå?
- Hur funkar det att redigera bilder via t.ex. Lightroom/photoshop om filerna ligger på en NAS? Går det långsammare?

Vilken lösning tror du passar mig bäst/sämst och varför? Har du några rekommendationer, råd eller kanske något som du avråder från? Tar som sagt tacksamt emot allt som kan guida mig åt rätt håll i den här djungeln!

Permalänk
Medlem

Välj en 4-slottars Synology NAS med prestanda som kan köra "Backup For Business" (lite mer high-end än en vanlig "konsument" NAS'ar). Installera sen appen CloudSync på NAS'en så kan den prata med Backblaze B2.

En Synology NAS med prestanda som här ovan kan nyttja hela bandbredden på ditt lokala gigbit-nät.

Själv har jag tre fysiska Synology NAS'ar hemma och två virtuella Synology DSM för labb. Driftar 5 st på två SmallBusinessFöretag samt 2 st på mitt vanliga kneg (s.k. skugg-IT, sanktionerat).

En av mina hemma-NAS'ar är åtkomlig från InterWebben via WebDav (över TLS dvs HTTPS med user/pass).

T.ex: net use z: https://min.hemma.nas:5006/share/katalog /user:NisseHult MittPassword
Port 5006 är "default" för WebDav över tls/https.

Två av mina NAS'ar är även inställda att vara VPN-server.