★ Intel i5 10600K | i7 10700K | i9 10900K ★

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Sedan några veckor tillbaka använder det HT.
Var bara att de visste hur man aktiverade det i motorn innan. Syns rätt bra på usage efter den hotfixen de släppte.

Är det den du menar som bara funkade på Ryzen eller? Det gjorde ingenting hos mig med 9900k i alla fall. 4 eller 8 cores, med eller utan HT, samma usage.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Machiavellian:

Nu när processorerna officiellt är ute i det vilda och kan bokas så tänkte jag vi kan kickstarta denna exklusiva tråd.

Inet, Komplett, Webhallen

  • Vilken cpu valde ni samt moderkort?

  • Blir det en uppgradering eller ett helt nytt system?

  • Om ni gör en uppgradering, vad byter ni upp er från?

  • Vad för kylning kör ni med och kör ni med det ni har eller nytt?

Själv blev det en i9 10900K + Asus Maximus XII Extreme!
Går från i9 9900K + Asus Maximus XI Extreme.
Kylning blir nuvarande NZXT Kraken x42 med 2st Noctua fläktar.

Inte hunnit beställa ännu men blir nog i7 an har egentligen bara som krav att det skall finnas m2 och Wi-Fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är det den du menar som bara funkade på Ryzen eller? Det gjorde ingenting hos mig med 9900k i alla fall. 4 eller 8 cores, med eller utan HT, samma usage.

Jag sitter kvar på en gammal i7 6700k och det gjorde en jävla skillnad för mig iaf.
Andra jag spelar med som kör intel märkte också skillnad.

Nog om det, nu slutar vi kladda ner tråden.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk

Själv sitter jag här och är kluven över ett köp.

Ena sidan så vet jag att Intel brukar generellt sett alltid vara "it just works" inga problem med stabilitet etc. Medans AMD nästan alltid har barnsjukdomar när de kommer med nya saker. Så plus till Intel på den fronten.
Däremot så ska AMD lansera deras nya 4000-serie CPU i år och av det man läst så verkar det väldigt lovande. Frågan är dock, är det snabbare för spel än en 10900k? För det är vad jag gör i huvudsak. Svaret är, jag vet inte. Går ju inte att veta än. Men troligen så bör 10900k vara snabbare än någon 4000-serie AMD CPU.

Är det värt att vänta på AMD i år innan man köper nytt? Jag vet inte...
Med det sagt... Om jag skulle köpa:

Idag sitter jag på en i7-7700k, 16gb 3000MHz ram, 2080ti och 2,6TB blandat utrymme(M2,SSD, HDD). Jag har även en 1080ti liggandes så jag skulle kunna sätta i den i datorn och få ett fullt system igen så att jag har 2 datorer bara för att.
Jag vill inte ha något ifrån den gamla datorn med undantag för 2080ti kortet såklart.
Så vi talar om ett nybygge, från grunden.

Detta är vad jag har tänkt mig än så länge:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13693584

Utrymmet blir marginellt mer och jag vill försöka få en så clean build som möjligt. Därav endast M2. Och så vitt jag förstår så ska 2 M2 kunnas köra med full PCIE x4.
Ska även bygga en Raid5 NAS i anslutning till detta bygge och använda som lagring/media server.
Det enda jag är riktigt tveksam på är ramminnena. Är 3200MHz minnen fortfarande de "bästa" för Intel? Det har varit så förut att efter 3200MHz så blir det lite så att man slår i väggen av diminishing returns.
Nåja, jag grubblar bara.

TL:DR: Att köpa eller att icke köpa. Det är frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Själv sitter jag här och är kluven över ett köp.

Ena sidan så vet jag att Intel brukar generellt sett alltid vara "it just works" inga problem med stabilitet etc. Medans AMD nästan alltid har barnsjukdomar när de kommer med nya saker. Så plus till Intel på den fronten.
Däremot så ska AMD lansera deras nya 4000-serie CPU i år och av det man läst så verkar det väldigt lovande. Frågan är dock, är det snabbare för spel än en 10900k? För det är vad jag gör i huvudsak. Svaret är, jag vet inte. Går ju inte att veta än. Men troligen så bör 10900k vara snabbare än någon 4000-serie AMD CPU.

Är det värt att vänta på AMD i år innan man köper nytt? Jag vet inte...
Med det sagt... Om jag skulle köpa:

Idag sitter jag på en i7-7700k, 16gb 3000MHz ram, 2080ti och 2,6TB blandat utrymme(M2,SSD, HDD). Jag har även en 1080ti liggandes så jag skulle kunna sätta i den i datorn och få ett fullt system igen så att jag har 2 datorer bara för att.
Jag vill inte ha något ifrån den gamla datorn med undantag för 2080ti kortet såklart.
Så vi talar om ett nybygge, från grunden.

Detta är vad jag har tänkt mig än så länge:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13693584https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13693584

Utrymmet blir marginellt mer och jag vill försöka få en så clean build som möjligt. Därav endast M2. Och så vitt jag förstår så ska 2 M2 kunnas köra med full PCIE x4.
Ska även bygga en Raid5 NAS i anslutning till detta bygge och använda som lagring/media server.
Det enda jag är riktigt tveksam på är ramminnena. Är 3200MHz minnen fortfarande de "bästa" för Intel? Det har varit så förut att efter 3200MHz så blir det lite så att man slår i väggen av diminishing returns.
Nåja, jag grubblar bara.

TL:DR: Att köpa eller att icke köpa. Det är frågan.

Jag sitter i liknande sits. Mitt argument är att PCI-X 4.0 inte kommer behövas på länge. När det väl behövs så kommer man nog behöva ny plattform ändå. Så uppgraderar man inte varje år är det inget att tänka på IMO.
Det andra är att 9900K redan är 5fps snabbare än AMD 3900X (Sweclockers tester) och 10900K kommer ju självklart vara bättre. Även om AMDs 4000-serie får den ryktande 10-20% IPC förbättringen så tror jag (och ganska starkt så) att AMD 4900X kommer vara som bäst likvärdig 10900K i spelprestanda.
För min del, då jag vill köra Asus Strix, så kostar en X570 och 3900X plattform lika mycket som Z490 Strix + 10900K (i skrivande stund). Den nya AMD 4000-serien (främst 4900X) lär hamna på samma pris som dagens 3900X.
Så ja, om man har pengar och vill lägga ut för den bästa spelprestandan så tror jag starkt att 10900K + Z490 är det bästa du kan köpa detta år.
Självklart kommer det bättre grejer nästa år. Och året efter det Jag sitter på en 6700K idag och vill uppgradera inför höstens spel.

Angående minne så köpte jag 3200mhz, hittade ingen direkt fördel av att gå på snabbare för spel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ryzens akilleshälar är egentligen inte IPC, där är dom i praktiken snabbare redan.
Det dom behöver är mycket mindre latens genom Infinity Fabric och snabbare klocka. Som det är nu har Ryzen nästan dubbel minneslatens. Bägge skulle lösas med Ryzen 3000, men det hände ju inte. Det samma snacket nu är att det skall lösas med Ryzen 4000. Vi får hoppas det stämmer denna gång.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

För endast gaming, vad skulle ni rekommendera då i den nya comet lake serien?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

@drakelito:

om intel:

i5 10600k / i7 10700k

om amd:

r5 3600
r7 3700x

Spelar du på 1080p eller 1440p? För om 1440p så är det oerhört liten skillnad emellan CPUs så länge man har en någrolunda ny cpu.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Folk som tänker uppgradera till 3080Ti... kommer det fortsatt vara PCI Express 3.0 eller 4.0?

Kanske inte spelar någon roll, men det skulle kännas fel att missmatcha generationer.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Folk som tänker uppgradera till 3080Ti... kommer det fortsatt vara PCI Express 3.0 eller 4.0?

Kanske inte spelar någon roll, men det skulle kännas fel att missmatcha generationer.

Rykten säger väl att 3080 Ti kommer vara PCI-X 4.0 men såklart bakåtkompatibel med 3.0.
3.0 med 3080 Ti kommer troligen fungera lika bra som med 4.0. Ingen flaskhals.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

tror ni att webhallen och alla andra får in CPU och moderkort till 20de?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

tror ni att webhallen och alla andra får in CPU och moderkort till 20de?

Jag tror det. Återförsäljare i USA har fått in på lager och vissa har även skickat eller råkat skicka ut exemplar till kunder.
Däremot lär det bli brist och lång leveranstid för de som inte förhandsbokat snabbt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Vänta lite, menar du att du lägger nästan 18k på något bara för att du kan?

Frågar du varje bilägare varför de inte köpte en billigare bil? I princip alla bilägare i Sverige hade kunnat sparat mer än 20k på bilköpet. För att de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tror det. Återförsäljare i USA har fått in på lager och vissa har även skickat eller råkat skicka ut exemplar till kunder.
Däremot lär det bli brist och lång leveranstid för de som inte förhandsbokat snabbt.

håller tummarna iaf, är utan dator nu det är jobbigt haha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Viking
Skrivet av Silvowitch:

Ena sidan så vet jag att Intel brukar generellt sett alltid vara "it just works" inga problem med stabilitet etc. Medans AMD nästan alltid har barnsjukdomar när de kommer med nya saker. Så plus till Intel på den fronten.
Däremot så ska AMD lansera deras nya 4000-serie CPU i år och av det man läst så verkar det väldigt lovande. Frågan är dock, är det snabbare för spel än en 10900k? För det är vad jag gör i huvudsak. Svaret är, jag vet inte. Går ju inte att veta än. Men troligen så bör 10900k vara snabbare än någon 4000-serie AMD CPU.

Det ska bli spännande att se hur de presterar i jämförelse. Men med tanke på att Ryzen 4000 kanske ska få en ca 15% förbättring i IPC, och Intel <7% (tror jag) så lär ju skillnaden i spel minskas. Och sedan har väll inte AMDs Ryzen inte haft några större problem med stabilitet, det är ju mer Radeon. Men det bästa är ju självklart att vänta, om man kan hålla sig ett tag till...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Och så vitt jag förstår så ska 2 M2 kunnas köra med full PCIE x4.

Var för sig, men inte samtidigt. Bandbredden mellan styrkretsen och processorn är fortfarande 4 GB/s med Z490.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Donnerstal:

Det ska bli spännande att se hur de presterar i jämförelse. Men med tanke på att Ryzen 4000 kanske ska få en ca 15% förbättring i IPC, och Intel <7% (tror jag) så lär ju skillnaden i spel minskas. Och sedan har väll inte AMDs Ryzen inte haft några större problem med stabilitet, det är ju mer Radeon. Men det bästa är ju självklart att vänta, om man kan hålla sig ett tag till...

Refererar du till Comet Lake eller Rocket Lake med <7 % siffran för Intel?

För Comet Lake lär ju rimligen få 0 % IPC-förbättring från mikroarkitektur då det fortfarande är samma Skylake som lanserades för snart fem år sedan. Vi får se hur mycket den högre TDP, två extra kärnor, lite mer L3$ samt de nya turbolägena gör för spel.

För Rocket Lake bör ju rimligen IPC öka med i alla fall 20 %, potentiellt lite mer beroende på om det är Sunny Cove (då borde det bli ~20 % högre IPC, det är ju vad man ser hos Ice Lake som kör Sunny Cove på 10 nm) eller Willow Cove (vilket då ger >20 % högre IPC, vi får se exakt vad det blir när Tiger Lake släpps efter sommaren) som används där. Risken finns att en del av den IPC-ökning kommer ätas upp av att man måste minska maximal boost-frekvens, men om Rocket Lake inte ska vara helt poänglös lär man ligga kvar på i alla fall 5,0 GHz max-boost.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Viking
Skrivet av Yoshman:

Refererar du till Comet Lake eller Rocket Lake med <7 % siffran för Intel?

För Comet Lake lär ju rimligen få 0 % IPC-förbättring från mikroarkitektur då det fortfarande är samma Skylake som lanserades för snart fem år sedan. Vi får se hur mycket den högre TDP, två extra kärnor, lite mer L3$ samt de nya turbolägena gör för spel.

För Rocket Lake bör ju rimligen IPC öka med i alla fall 20 %, potentiellt lite mer beroende på om det är Sunny Cove (då borde det bli ~20 % högre IPC, det är ju vad man ser hos Ice Lake som kör Sunny Cove på 10 nm) eller Willow Cove (vilket då ger >20 % högre IPC, vi får se exakt vad det blir när Tiger Lake släpps efter sommaren) som används där. Risken finns att en del av den IPC-ökning kommer ätas upp av att man måste minska maximal boost-frekvens, men om Rocket Lake inte ska vara helt poänglös lär man ligga kvar på i alla fall 5,0 GHz max-boost.

Jag menar Comet Lake. Om det blir 0% så är det bara större chans för Ryzen att ta ikapp.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag menar Comet Lake. Om det blir 0% så är det bara större chans för Ryzen att ta ikapp.

Jag tror stenhårt på att Ryzen 4000-serien tar ikapp och lägger sig jämns med Comet Lake.
*Spelprestanda

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Datavetare
Skrivet av perost:

Var för sig, men inte samtidigt. Bandbredden mellan styrkretsen och processorn är fortfarande 4 GB/s med Z490.

Vet vi om det verkligen är 4x DMI hos Z490? Det som kommit ut om Rocket Lake, som använder samma sockel, är att man där ökat bredden hos DMI-interfacet till 8x. Frågan är det enbart gäller Rocket Lake och eventuellt ett kommande Z590 (vilket bilden nedan antyder), eller om det också gäller Comet Lake och Z490.

Om man ökat till 8x ökas bandbredden till 8 GB/s.

Skrivet av Donnerstal:

Jag menar Comet Lake. Om det blir 0% så är det bara större chans för Ryzen att ta ikapp.

Här får man inser exakt vad "IPC" betyder. Egentligen bryr sig ingen om "IPC", det som spelar roll är IPC*frekvens. Comet Lake kommer ha bättre spelprestanda jämfört med tidigare modeller, men den vinsten kommer från lite mer L3$, i SweClockets test från snabbare RAM (men för konsument lär det spela noll roll då ingen lär köpa Intels K-modeller utan och också köpa "snabbt" minne) samt möjligen den högre TDPn.

Det som ändå lär ge mest är de nya turbo-lägena samt högre frekvens. Så att i7-10700K och i9-10900K kommer prestera bättre i spel jämfört med i9-9900K kan man nog vara väldigt nära 100 % säker på, exakt hur mycket får vi se när testerna släpps...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet vi om det verkligen är 4x DMI hos Z490?

Intel skriver i alla fall det i specifikationerna för Z490. D.v.s. bus speed = 8 GT/s, samma som det varit sen Z170.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av perost:

Intel skriver i alla fall det i specifikationerna för Z490. D.v.s. bus speed = 8 GT/s, samma som det varit sen Z170.

Då lär det vara så. Vilket betyder att även om Rocket Lake fungerar på Z490 behöver man ett nytt moderkort om man vill utnyttja plattformen fullt ut.

Däremot nämndes i fredagspanelen att de extra NVMe-linorna direkt från CPU, som inte finns hos Comet Lake S, finns på vissa Z490 moderkort.

Är egentligen bara diskar där DMI ens teoretisk kan vara en flaskhals (och då nog bara i benchmarks, i "verkligheten" skiljer det ofta nästan ingenting mellan SATA och NVMe). Har 2st 10 Gbit/s portar mot B350 på min 3900X, är ju bara PCIe 2.0 stöd! Där slår man faktiskt i taket om man maxar trafiken i båda riktningar samtidigt på båda portarna, men det är knappast ett normalfall och man når med marginal full hastighet om trafiken går in på en port och ut på den andra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jisses vilka priser... 10600KF på 3300kr som billigast, och billigaste Z490 ligger på ca 2000kr. Därtill behöver man en kylare på minst 300kr. Jämför man det med 3700X som kostar 3600kr och ett okej B450 (t.ex. Pro4) för 1000kr så är i5:an ungefär 5600-4600k=1000kr dyrare... för 2c/4t mindre.

För att inte jämföra med huvudsakliga konkurrenten 3600 som är kostar under 3000kr med moderkort, och alltså är nästan halva priset.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jisses vilka priser... 10600KF på 3300kr som billigast, och billigaste Z490 ligger på ca 2000kr. Därtill behöver man en kylare på minst 300kr. Jämför man det med 3700X som kostar 3600kr och ett okej B450 (t.ex. Pro4) för 1000kr så är i5:an ungefär 5600-4600k=1000kr dyrare... för 2c/4t mindre.

För att inte jämföra med huvudsakliga konkurrenten 3600 som är kostar under 3000kr med moderkort, och alltså är nästan halva priset.

Ja, men för dom 1000kr extra så får man högst troligen mer spelprestanda. Har man pengar att bränna är det såklart bättre.
Men gör man annat än bara spela och/eller vill köpa något mer prisvärt så är AMDs alternativ bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kontaktade just precis Webhallens kundtjänst som nämner att de varken har fått in moderkortet (ROG Strix Z470-A) eller processorn (i9-10900K) till lager, vilket är lite synd. Hade tidigare fått information på mail om att de kommer att skicka varorna några dagar innan lanseringsdatum så att de hinner vara framme tills den 20/5, men så verkar inte fallet vara.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja, men för dom 1000kr extra så får man högst troligen mer spelprestanda. Har man pengar att bränna är det såklart bättre.
Men gör man annat än bara spela och/eller vill köpa något mer prisvärt så är AMDs alternativ bättre.

Har man pengar att bränna så är det väl i9 som gäller

Men jo, jag tror nog också att i5-10600KF kommer att klå Ryzen 7 3700X i spel. Men, sen tror jag att skillnaden kommer att va rätt liten, och att den inte kommer att märkas av alls med de grafikkort som används med dylika processorer.

Om man t.ex. jämför Ryzen 3600 och i7 9700K med ett 2070 Super så försvinner största delen av skillnaden i spel: https://www.youtube.com/watch?v=gRRu1qMoqxA

Överlag har ju problemen med processorer närmaste åren inte varit klockfrekvenserna, utan bristen på trådar. När Intel nu ger HT åt hela samlingen så misstänker jag att processorn inte kommer vara flaskhalsen i de flesta speldatorerna på många år framöver.

Om Intel skulle släppa billigare moderkort inom den närmaste månaden kunde jag kanske rekommendera en i5:a för speldatorer, men annars har jag nog svårt att se att de skulle klå 3600 i pris/prestanda i spel med ett grafikkort som vanliga konsumenter köper.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ju mer jag letar info desto säkrare blir jag på att 10xxx 1. Kommer att vara bättre än AMD i spel och 2. Det är framförallt mellan och budget segmentet som kommer att få mer märkbara skillnader i relativ prestanda. 3. Om inte Ryzen 4xxx är bättre än vad jag föreställer mig att det kommer att bli så kommer vi att hamna i en trist marknad fram till nästa generation.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har man pengar att bränna så är det väl i9 som gäller

Men jo, jag tror nog också att i5-10600KF kommer att klå Ryzen 7 3700X i spel. Men, sen tror jag att skillnaden kommer att va rätt liten, och att den inte kommer att märkas av alls med de grafikkort som används med dylika processorer.

Om man t.ex. jämför Ryzen 3600 och i7 9700K med ett 2070 Super så försvinner största delen av skillnaden i spel: https://www.youtube.com/watch?v=gRRu1qMoqxA

Överlag har ju problemen med processorer närmaste åren inte varit klockfrekvenserna, utan bristen på trådar. När Intel nu ger HT åt hela samlingen så misstänker jag att processorn inte kommer vara flaskhalsen i de flesta speldatorerna på många år framöver.

Om Intel skulle släppa billigare moderkort inom den närmaste månaden kunde jag kanske rekommendera en i5:a för speldatorer, men annars har jag nog svårt att se att de skulle klå 3600 i pris/prestanda i spel med ett grafikkort som vanliga konsumenter köper.

Jag sitter på ett 2080ti och gör inget annat än surfar och spelar på min dator.
Vänligen övertyga mig varför jag borde köpa Amd för de är det självklara valet.

Rätt ironiskt att folk förespråkar just den färgen på processor de besitter.
Detta gäller folk i båda lägren.

tillägg.
Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har man pengar att bränna så är det väl i9 som gäller

Men jo, jag tror nog också att i5-10600KF kommer att klå Ryzen 7 3700X i spel. Men, sen tror jag att skillnaden kommer att va rätt liten, och att den inte kommer att märkas av alls med de grafikkort som används med dylika processorer.

Om man t.ex. jämför Ryzen 3600 och i7 9700K med ett 2070 Super så försvinner största delen av skillnaden i spel: https://www.youtube.com/watch?v=gRRu1qMoqxA

Överlag har ju problemen med processorer närmaste åren inte varit klockfrekvenserna, utan bristen på trådar. När Intel nu ger HT åt hela samlingen så misstänker jag att processorn inte kommer vara flaskhalsen i de flesta speldatorerna på många år framöver.

Om Intel skulle släppa billigare moderkort inom den närmaste månaden kunde jag kanske rekommendera en i5:a för speldatorer, men annars har jag nog svårt att se att de skulle klå 3600 i pris/prestanda i spel med ett grafikkort som vanliga konsumenter köper.

Ja precis, pris/prestanda och för vanliga konsumenter ser det annorlunda ut. Jag skulle aldrig någonsin rekommendera en i9 eller knappt en i7 åt någon annan (som har mindre koll). Det är främst för oss enthusiaster som jagar lite extra fps.
Jag menar, 100fps eller 105fps med 2000:- prispåslag. Absolut inte värt det egentligen. Men har man budgeten och kollar tester och ser på staplarna att processor X är 5fps snabbare, då väljer man såklart den imo.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Jag sitter på ett 2080ti och gör inget annat än surfar och spelar på min dator.
Vänligen övertyga mig varför jag borde köpa Amd för de är det självklara valet.

Rätt ironiskt att folk förespråkar just den färgen på processor de besitter.
Detta gäller folk i båda lägren.

AMD blir det bättre valet för dig om du;

  • Inte bryr dig över dom där extra 5fps'en och vill lägga pengarna på något som känns mer prisvärt

  • Vill ha möjlighet att uppgradera processor utan att byta moderkort

  • Behöver PCI-X 4.0

Annars är Intel ett bättre väl Förutom i det lägre prisklasserna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken