Permalänk
Medlem

ja ska prova å göra de senare idag men min lins sitter som ett svin den e limmad.

Permalänk
Medlem

Mm min med! Vad har du för kamera? Jag har en Philips Toucam.

Visa signatur

Tidigare känd som eLight_swe

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en Creative WebCam och en Logitech QuickCam. På Creativen satt den minterad limmad i linsen och jag tog till våld för att få ut den. I QuickCam låg den löst.
Jag håller nu på att tilverkar ett nytt objektiv av ett rör från en galge (Ärtrör och linser från en pocketkamera jag köpte på Seconhand för 10:-
Jag har en ide om att montera in den i kameran och se om man kan använda den på det sättet. Kameran har en bländar funktion med tre alternativ och en slutare som kan ställas öppen.

Permalänk
Medlem

Ok. Men hur ska du få plats med linserna i ett ärtrör? Eller är de så små ?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpider
Ok. Men hur ska du få plats med linserna i ett ärtrör? Eller är de så små ?

De inre linserna är lika små som WebCam linser. Tror man köper linser från tillverkare som gör dessa efrer standardmått.
Jag har ännu inte byggt ärtrörslinsen. Den är på planerings stadiet och jag skall låna saker man gör gjängor med. Men om det går och när den är klar så hojter jag till.

Permalänk
Medlem

Mm bra. Du. Jag har en lins som är från en kamera det är en okular, Vad ska jag mer ha för att kunna använda den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fyfan vad fett ! Jag fick det att funka! Har dock bara testat med en fjärkon som skickar blinkande IRsignaler. Men fy fan alltså!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag undrar om infravärme kan fungera som IR ljus. Är det någon som har Infravärme och kan testa detta?

Permalänk

tog en jämförelsebild på en colaburk...
www.home.no/moddin/pix/cola_ir.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernt-oskar

är det med en vanlig webkamera eller e den modifierad?
å va e de för ir ljus du använder?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dozix
är det med en vanlig webkamera eller e den modifierad?
å va e de för ir ljus du använder?

Det är en digital/webkamera som jag tagit bort den gröna glasbitenn från. Jag har en vanlig fjärrkontroll till att belysa den med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernt-oskar

hur mörkt e det i rummet när du körde med ir?

Permalänk
Medlem

sitter med min kamran(Logitech Quickcam Express) i tusen bitar. var fins den gröna linsen. hittat en som är grön stiter på krets kortet under en glass bit(fast limad) är det den?
denna gröna bit byter den färg(grön/röd/blå och alla färger där i mellan) när man tittar från olika håll???(det gör min)

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Medlem

Hur kan ni lysa upp med fjärkontroll ? När jag provar så får jag bara ett blinkande sken :/

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustic
sitter med min kamran(Logitech Quickcam Express) i tusen bitar. var fins den gröna linsen. hittat en som är grön stiter på krets kortet under en glass bit(fast limad) är det den?
denna gröna bit byter den färg(grön/röd/blå och alla färger där i mellan) när man tittar från olika håll???(det gör min)

Har du skruvat bort det plast lock som sitter över chipet? För Logitec använder samma chip som Creative och inget av dessa chip tillverkas med Ir filter. Ibland kan detta filter se ut som bara en vanlig platt plastbil. Det är bara att ta bort allt som ser platt och genomskinligt ut.

Citat:

Hur kan ni lysa upp med fjärkontroll ? När jag provar så får jag bara ett blinkande sken :/

TV och dekoder fjärkontroller brukar blikna sakta. Kontroll till video brukar ha högre pullsrytm. Detta beror på att videon och TVn läser av rytmen i blinkandet för att ändra kanal.

Känner ni någon som har en Sony DV kamera med 0lux kan ni be honom lysa upp. För dessa kameror har en kraftig Ir lampa i fronten.

Permalänk
Medlem

Behöver man bygga om kameran på detta vis.
Skulle det inte räcka med att skaffa en feeeting ir lampa ?

Permalänk
Medlem

Ja Magnusv, du måste bygga om fast det är inte mycket till att bygga eftersom du behöver bara ta bort den gröna plastbiten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men Webkameror "ser" ju ir även med den plastbiten där!

Iof kanske den "ser" det mycket bättre om man tar bort den.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Jo så är det nog Jocke. Jag prvade inte med IR innan jag tog bort "linsen"

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nu får jag ingen bild alls med min quikcam... jaja you win some, you lose some.
Ännu en pryl till Modd-gudarna

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnusv
Behöver man bygga om kameran på detta vis.
Skulle det inte räcka med att skaffa en feeeting ir lampa ?

Filtret filrerar bort vissa våglängder av ljuset och framför allt near Ir våglängder. Jag försöker komma på ett sätt att filtera bort abdra frekvenser men inte Ir.
Men alla "digitala" kameror ser direkt Ir ljus, men inte allt Ir ljus och inte reflekterat Ir ljus.

Permalänk
Medlem

Skruvade nyss upp min Creative Webcam. Är det den ni pratar om? Iaf så den enda gröna glas/plastbit som jag kan hitta är den som sitter i chipet under täckglaset. Är det den som ska bort eller? Tog även lite bilder när ja öppnade den som jag kan slänga upp om nån är intresserad.

Visa signatur

I'll be drinking whiskey in a ditch with Scruffy, and Brick and Noel. Now I've gone and lost my gear and I'm looking for my hole.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkeman
Skruvade nyss upp min Creative Webcam. Är det den ni pratar om? Iaf så den enda gröna glas/plastbit som jag kan hitta är den som sitter i chipet under täckglaset. Är det den som ska bort eller? Tog även lite bilder när ja öppnade den som jag kan slänga upp om nån är intresserad.

Släng upp bilden på chipet. Jag har aldrig sett ett sådant förut där denn sitter innanför glaset.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artoo-Detoo
hur mörkt e det i rummet när du körde med ir?

ganska mörkt, bara skärmen som lyser..

Citat:

det är en fråga om timing..

Permalänk
Medlem
Citat:

Show us the pictures! NOW!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I'll be drinking whiskey in a ditch with Scruffy, and Brick and Noel. Now I've gone and lost my gear and I'm looking for my hole.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, här kommer de efterlängtade bilderna...

http://www.knatch.com/h/mod/webcam_liten.jpg
http://www.knatch.com/h/mod/webcam_stor.jpg

Exakt så har jag fastnat också

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Här har jag ritat å visat så gott jag kan...

www.trixter.org/lins.jpg

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TRiXTeR[o]
Här har jag ritat å visat så gott jag kan...

www.trixter.org/lins.jpg

man tackar ska ta och testa nu

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att ens gamla webcam e ir-känslig som den är orginal