Viewsonic VX2758-2KP-MHD slut överallt -- bästa alternativ?

Permalänk
Medlem

Viewsonic VX2758-2KP-MHD slut överallt -- bästa alternativ?

Finns det någon annan skärm med samma panel?
https://www.viewsonic.com/us/vx2758-2kp-mhd.html
Helt utmärkt spec till priset och tyvärr verkar inget komma i närheten. De som hann köpa gjorde verkligen en bra deal.
IPS, bra färgåtergivning, 144hz, freesync med gsync kompabilitet, 27" 1440p, okurvad.
Tyvärr verkar 2020 inte bjuda på dylika skärmar till samma prisklass (<4000)?

E: aningen starkare alternativ men för 3000 mer verkar vara Gigabyte AORUS FI27Q-P. Den är i alla fall tillgänglig...

Permalänk
Permalänk
Medlem

grymt, tack! hade knappt kollat acer i tron att allt var gamertjafs för 10k

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!

@MacAllan och @phanto

Jag står i kvalet av att köpa denna skärm (alltså ViewSonic VX2758). Jag är ute efter 27" 1440p minst 120 Hz.

Utöver att det medföljande bordstativet är mycket rangligt och skärmen gungar av små rörelser finns det andra nackdelar med den? Högtalarna är oxå svaga men det spelar ingen roll för mig för att jag lyssnar genom externa högtalare.

Tack på förhand!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

@CDan: Jag har använt den i över en månad nu (Proshop fick in den i begränsat antal kort efter jag höll på med den här tråden) och det är en superb skärm! Har den sida-vid-sida med en schysst Dell (60hz med fokus på färgåtergivning) och färgerna är toppen -- knappt någon skillnad mellan dem.

Jag har den som VESA-mountad i bordsarmar så stativet kan jag ej kommentera på men det stämmer säkert att de kan vara rangliga.

Precis som du använder jag inte högtalarna på skärmen.

Två pyttesaker utöver det:

1. Ska man köra gsync så måste man köra displayport tror jag (det gör jag och det funkar utan problem).

2. Skärmen kom med ett klistermärke på skärmen (alltså bildytan!). Se denna tråd på reddit som beskriver det: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/8waq1z/yes_vie...
Fick bort klister-gegget men inte efter att man gnuggat obekvämt hårt på skärmen med fönsterputs (som personerna på reddit beskrev)...

Efter att man gnussat bort klisterkladdet och fått igång gsync så ger jag skärmen -- med priset i åtanke -- 9.5/10. Det blir sweclockers-gubbe på det betyget!

Edit:

En liten 3:a också.
Skärmen har inte den bästa meny-panelen. Den är liksom gömd bakom skärmen på höger sida. Så det hade inte fungerat bra att ha skärmen sida-vid-sida på vänster sida av en annan skärm. Jag kör den dock på höger som min huvud-display och det funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

@CDan: Jag har använt den i över en månad nu (Proshop fick in den i begränsat antal kort efter jag höll på med den här tråden) och det är en superb skärm! Har den sida-vid-sida med en schysst Dell (60hz med fokus på färgåtergivning) och färgerna är toppen -- knappt någon skillnad mellan dem.

Jag har den som VESA-mountad i bordsarmar så stativet kan jag ej kommentera på men det stämmer säkert att de kan vara rangliga.

Precis som du använder jag inte högtalarna på skärmen.

Två pyttesaker utöver det:

1. Ska man köra gsync så måste man köra displayport tror jag (det gör jag och det funkar utan problem).

2. Skärmen kom med ett klistermärke på skärmen (alltså bildytan!). Se denna tråd på reddit som beskriver det: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/8waq1z/yes_vie...
Fick bort klister-gegget men inte efter att man gnuggat obekvämt hårt på skärmen med fönsterputs (som personerna på reddit beskrev)...

Efter att man gnussat bort klisterkladdet och fått igång gsync så ger jag skärmen -- med priset i åtanke -- 9.5/10. Det blir sweclockers-gubbe på det betyget!

Edit:

En liten 3:a också.
Skärmen har inte den bästa meny-panelen. Den är liksom gömd bakom skärmen på höger sida. Så det hade inte fungerat bra att ha skärmen sida-vid-sida på vänster sida av en annan skärm. Jag kör den dock på höger som min huvud-display och det funkar bra.

Tack så jätte mycket för återkopplingen.

Jag läste och såg i flera videor precis det du säger, negativa som positiva sakerna. Men jag ville höra ifrån en "vanlig person" för att alla influencers kan vara färgade av sina avtal/åtagande/kontrakt/överenskommelser med tillverkarna/säljarna.

Kör man med 2 skärmar intill varandra blir det bökigt att pila på knapparna när man måste sära på skärmarna för att nå dem.

Dessutom skärmen har antiglare behandling och jag kan bli rädd om jag blir tvungen att gnugga bort klistermärket.

Jag läger en beställning idag.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

@phanto: Sorry: en fråga till!

Kör du 2 skärmar på en stationär eller bärbar? Jag var nyfiken på hur det blir om en bärbar måste driva 3 skärmar: sin egen och två externa, varav en behöver mycket bandbredd p.g.a. högre upplösning.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

@CDan: kör 2st 27" 1440p skärmar på en stationär dator (1080 gtx) så det är inga problem för min del

Permalänk
Medlem

@phanto: Tack!

Visa signatur

CDan