Har piratkopieringen minskat eller ökat?

Permalänk
Sötast

Har piratkopieringen minskat eller ökat?

*Diskussion utbruten till egen tråd

/Vzano - Moderator

Skrivet av KingCobra:

Piratkopieringen idag är i stort sett borta.

What?
Och detta kom du fram till hur?

Piratkopiering är något som syns mindre i media, kan jag hålla med om... men att utföra piratkopiering är än idag väldigt vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Piratkopieringen idag är i stort sett borta. Teknikutveklingen och tillgängligheten var svaret...inte böter, rättegångar och jakt på ungdomar.
Ett yrkesval som i slutändan var helt onödigt. Inte kul.
Vila i frid, piraterna är i stort sett borta. Hans mål är nått...utom någon påverkan alls utom några krossade ekonomier för helt vanliga invånare.

Skrivet av Allexz:

What?
Och detta kom du fram till hur?

Piratkopiering är något som syns mindre i media, kan jag hålla med om... men att utföra piratkopiering är än idag väldigt vanligt.

Precis, helt borta! Haha.
https://torrentfreak.com/torrent-traffic-surpasses-netflix-in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

What?
Och detta kom du fram till hur?

Piratkopiering är något som syns mindre i media, kan jag hålla med om... men att utföra piratkopiering är än idag väldigt vanligt.

Det är nog snarare så att nästan alla idag har någon streamingtjänst (ofta flera), så film- och musikbolagen får ändå in sina pengar. Då gör det inte lika mycket skada för dem om någon ändå skulle råka ladda hem nån film som inte finns på just den streamingtjänstenen personen valt.

Innan mediebolagen kom på hur man kunde konkurrera med piratkopieringen och bekvämligheten det innebar att kunna ladda hem en film digitalt när som helst, erbjöd de en sämre produkt och förlorade därför pengar. Antingen fick man vänta till precis det klockslaget då filmen man ville se spelades upp på TV:n, eller så fick man fysiskt transportera sig till en butik och köpa filmen på en liten plastskiva och bära hem den, ungefär som man bar hem vatten på 1800-talet. Jurister som Pontén ville helst tvärnita den tekniska utvecklingen och slänga i backen istället för att tvinga mediebolagen att anpassa sig till den moderna verkligheten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

What?
Och detta kom du fram till hur?

Piratkopiering är något som syns mindre i media, kan jag hålla med om... men att utföra piratkopiering är än idag väldigt vanligt.

Steam, Epic game Store (gratis spel), mobil spel, spotify , netflix osv gör ju tjänsterna mer "bekväma" att hålla sig vid till lagliga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Steam, Epic game Store (gratis spel), mobil spel, spotify , netflix osv gör ju tjänsterna mer "bekväma" att hålla sig vid till lagliga alternativ.

Håller med, men nu börjar bolagen sabotera sina egna framsteg. Tänker främst på TV/Film-streaming där det börjar bli begränsat innehåll per tjänst och där man ”måste” ha en mängd olika leverantörer och där man sätter upp regionsbegränsningar helt utan anledning (material man visar i en region men inte i en annan).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Steam, Epic game Store (gratis spel), mobil spel, spotify , netflix osv gör ju tjänsterna mer "bekväma" att hålla sig vid till lagliga alternativ.

Om det finns en viss sida som tillgängliggör nästan allt material fritt så är det långt mycket bekvämare jämfört med olika klienter, även om de är gratis.

Permalänk

Det har nog minskat men vill man ha det senaste så får man nog ta till fildelning fortfarande.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Medelsvensson har definitivt minskat sitt piratkopierande, har massvis anekdotiska bevis från arbetsplats och bekantskapskrets För 10-15 år sedan kopierades det DVDer högt och lågt, sedan började folk använda mediaspelare (att spela blurayrippar på), men nu har de flesta streamingtjänster då det är enklast. Jag är nästan den enda jag känner som köpt blurayspelare. Däremot hade alla DVD-spelare och en del brända skivor.

Hur det är i andra länder vet jag inte. Gissar att det är rätt bra fart i östeuropa och stora delar av asien och sydamerika.

Vi pratar här mest om film/TV; Spotify etc har väl radikalt minskat musikkopierandet.

Spel har jag ingen koll på egentligen. Många spel kräver ju abonnemang? Däremot är ju Nintendo Wii, 3DS, Wii U galet lätta att kopiera fritt på men jag tror inte det är mycket fart där i Sverige? Switch kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

piratkopiering av framförallt musik och säkert till stor del film/tv/spel har nog i stort gått från en stor andel av befolkningen till en mindre nisch. Jag kan förstås ha fel då jag inte kollat på någon statistik men streaming och vettiga digitala butiker har skapat lagliga och smidigare alternativ som inte fanns förut. Jag tycker iof möjligheterna till köp av framförallt film och tv har en bit kvar men i stort känner jag nog ingen som piratkopierar i någon större utsträckning längre. Detta kan förstås också till viss del tillskrivas att alla blivit äldre.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Efter ett par snabba Google sökningar så är det tydligt att piratkopiering av musik har gått ner. T.o.m IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) håller med.
På film och tv serier går det åt olika håll enligt olika källor så mer osäkert där.

Permalänk
Medlem

Geoblockering och olika premiärdatum för filmer och serier i olika länder och regioner är nog en drivande faktor. Det finns inga tekniska hinder eller skäl för att inte släppa saker på alla marknader samtidigt, men ändå görs det. Inte så konstigt då om folk tankar senaste serien i stället för att vänta ett halvår eller ett år, och då kanske hunnit få handlingen spoilad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär ha minskat men knappast upphört och det kommer det aldrig att upphöra så länge strömning inte erbjuder minst lika hög teknisk kvalitet oavsett om det är film eller musik oavsett priset på strömningstjänsten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Steam, Epic game Store (gratis spel), mobil spel, spotify , netflix osv gör ju tjänsterna mer "bekväma" att hålla sig vid till lagliga alternativ.

@mrqaffe

Om den har minskat tror jag att den kommer att öka igen folk har inte råd att betala för alla dessa tjänster man måste ha. Det skulle va en tjänst som har allt å tror jag det skulle funka.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Piratkopieringen har förändras och det finns inom en drös olika saker som mjukvara och fysiska aaker som kläder, tandkräm o.s.v. De fysiska sakerna är en egen debatt.

Om vi bara fokuserar på mjukvara så är det också brett, musik, filmer, nyttomjukvaror och spel är några områden. Fotografier och och liknade så förekommer en hel del upphovsrättsbrott, men är det piratkopiering? Säg att någon ritar en cool bild, ni kopierar bilden och lägger den på en bilddelningstjänst, sedan länkar bilden till ett inlägg på ett forum och tusentals ser bilden. Ett upphovsrättsbrott som säkerligen ökar för varje år, men det är väl ej piratkopiering?

Mjukvaror så windows fick man köpa rätt som det var förut, nu håller det längre. Många köper dock licenser som är extremt billiga från väldigt suspekta ställen. En stor andel är säkert licensbrott, men är det piratkopiering?

Övriga mjukvaror så är min känsla att folk inte använder de större i lika stor utsträckning, detta av flera orsaker. Ett är att nästan alla nu använder en dator, men en annan är att intresset har förändras. För så satt man vid datorn och lekte med program, nu använder man mer internet för nöje.

Spel, musik och filmer så har det kommit ut bättre tjänster för att ladda hem dessa. Men statusen att ha mycket har även försvunnit. Går man tillbaka till 90 talet även in bit en i 2000 talet så ville väldigt många ha alla storfilmer, spel och musik hos sig. De laddade hem saker som de visste att de aldrig skulle använda men de kände en glädje av att ha en stor samling. Många la väldigt mycket pengar på hdd, cd, dvd skivor för att skaffa sin samling.

Idag såvisst finns det status hos vissa att ha extremt mycket material, men mindre personer bryr sig om helt vanliga saker. Så jag vill påstå att folk som piratkopierar för att samla på saker har minskat, storpiraterna idag är då ofta även storkonsumenterna av det de piratar. -Jag hade bekanta för som inte såg så mycket på filmer, men de skulle ändå ha alla filmer.

Permalänk
Medlem

Laddar bara ner sånt som inte går att få lagligt, typ äldre spel och tv-serier som inte kan streamas, så kraftigt reducerat ja

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crew seven:

@mrqaffe

Om den har minskat tror jag att den kommer att öka igen folk har inte råd att betala för alla dessa tjänster man måste ha. Det skulle va en tjänst som har allt å tror jag det skulle funka.

Konsumtionen har förändrats och många sträcktittar på serier hos en tjänst och byter sedan tjänst. Jag tror det slår mot svindyra tv abb.
Satellittjänsterna är dock de enda som kan konkurrera med kvalitet men om strömnningen skulle satsa på teknisk kvalitet så skulle de nog ta stora delar av den kakan också.
Det är också underligt att det bara finns en musiktjänst som gör ett försöka att erbjuda nått som är likt cd i bitrate fastän de flesta om inte alla videotjänster har minst samma bandbredd som okomprimerad musik i cd kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag personligen piratkopierar inget längre och ingeni min bekantskapskrets heller. Innan var det mer regel än undantag att man körde med piratversioner av Windows och liknande. Tror också att när många övergår till mobiler och plattor och bara utför sina ärenden så minskar piratkopieringen. Det går lite segare att göra sådant där över. Sen har ju som många varit inne på att marknaden har anpassat sig med Netflix, Spotify och så vidare.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Drar själv ner en del fortfarande, förhoppningsvis ökar det!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Tror det går upp och ner beroende på hur kass eller bra alla streamingtjänster är. Kändes som att det var ganska dött med torrenting när Netflix precis kommit och deras utbud var stort.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Geoblockering och olika premiärdatum för filmer och serier i olika länder och regioner är nog en drivande faktor. Det finns inga tekniska hinder eller skäl för att inte släppa saker på alla marknader samtidigt, men ändå görs det. Inte så konstigt då om folk tankar senaste serien i stället för att vänta ett halvår eller ett år, och då kanske hunnit få handlingen spoilad.

Håller med om att detta sannolikt är det främsta skälet till piratkopiering i i-länder. Det är extremt svårt att inte råka ut för spoilers när en film eller serie väl har släppts i något land, och tvingas man vänta i flera månader finns det en betydande risk för att man redan vet alldeles för mycket när man väl kan se filmen/serien lagligt.

Sen finns det filmer/serier där upphovsrättsinnehavaren (i alla fall initialt) helt struntar i vissa länder, och samma gäller där. Piratkopiering ökar ju direkt om det inte finns något annat sätt att se en viss film eller serie. Finns säkert många som skulle kunna tänka sig betala extra för en tjänst utan geoblockeringar.

I u-länder är det nog vanligare med piratkopiering av rent ekonomiska skäl.