Permalänk
Medlem

Tips och råd till custom vattenkylning

Hej!
Jag vill bygga en custom loop för att vattenkyla min dator men behöver tips och råd hur jag ska göra. Jag har stora erfarenheter av bygga datorer men känner mig osäker när det kommer till Vattenkylning.
Jag uppskattar all hjälp jag kan få
MVH Atra

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad är du osäker över?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Är lite rädd för läckage

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av atraversiamo:

Är lite rädd för läckage

Det är förståeligt. När man bygger en loop köra man en leak-test, dvs man låter pumpen köra på i flera timmar och ser ifall en läcka skulle uppstå utan att resten av datorn är igång. Skulle det läcka så är det ofta en fitting/slang/rör som inte satt åt riktigt, sällan det är något större problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Liknande denna gör läcktest betydligt snabbare och enklare.
https://www.webhallen.com/se/product/313090-EK-Water-Blocks-E...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det är förståeligt. När man bygger en loop köra man en leak-test, dvs man låter pumpen köra på i flera timmar och ser ifall en läcka skulle uppstå utan att resten av datorn är igång. Skulle det läcka så är det ofta en fitting/slang/rör som inte satt åt riktigt, sällan det är något större problem.

Skrivet av Trigger:

Liknande denna gör läcktest betydligt snabbare och enklare.
https://www.webhallen.com/se/product/313090-EK-Water-Blocks-E...

Tänkte oxå att testa med luft innan vatten, tack för tipset

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av atraversiamo:

Tänkte oxå att testa med luft innan vatten, tack för tipset

Den är värd varenda krona!

Jag har hållit på med vattenkylning för datorer långt innan det fanns speciella prylar för datorer att köpa. Aldrig råkat ut för läckage efter allt varit testat. Alltså inget som bara händer sådär, om det är tätt från början.

Jag hade nog varit mer orolig vid användande av AIO än en riktig custom loop idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Trigger: förstår det men för mig säkrare med Aio då man vill inte spendera 3-5 tusen på något man är osäker på

Permalänk

Var precis i dina kläder för cirka ett år sen. Först körde jag soft i cirka 10 mån. Nu sitter det hard. Jag körde läcktest i cirka 3h första gången.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Var precis i dina kläder för cirka ett år sen. Först körde jag soft i cirka 10 mån. Nu sitter det hard. Jag körde läcktest i cirka 3h första gången.

Nice, hoppas att jag ( Man up a little ) och försöker nästa år lol 😅

Permalänk
Medlem

Byggde klar min första custom loop för nån vecka sen. Visst var där några svettiga ögonblick, lite klurigare iom. att
jag byggde utan reservoir utan använder radiatorn till det. Men nu efteråt, sjukt nöjd och kommer aldrig göra
något annat framöver.

Galleri
http://curro.one/ghosts1/

Permalänk
Skrivet av atraversiamo:

Nice, hoppas att jag ( Man up a little ) och försöker nästa år lol 😅

Före och efter.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Byggde klar min första custom loop för nån vecka sen. Visst var där några svettiga ögonblick, lite klurigare iom. att
jag byggde utan reservoir utan använder radiatorn till det. Men nu efteråt, sjukt nöjd och kommer aldrig göra
något annat framöver.

Galleri
http://curro.one/ghosts1/

Fint

Permalänk
Medlem

Niceoooo