Permalänk

Problem med ComHem Hub

Hej!
Jag har inte jättestor kunskap inom området men ska försöka förklara så gott jag kan.

Har ett problem med min ComHem TV Hub.
Varje gång jag stänger av och på TV:n visar den ett felmeddelande att den inte har någon internetuppkoppling via ComHem TV Hub. Alltså när jag försöker kolla på tv kanaler, Netflix och andra app tjänster som går direkt via tv:n och wifi fungerar utmärkt. Efter ca 2-3 timmar kan helt plötsligt internetuppkopplingen i ComHem huben komma igång och alla tv kanaler fungerar klockrent. Alltså är det tv huben som har problem med uppkopplingen. Startar jag om routern så fungerar det som det ska tills det att ComHem huben stängs av.

Skulle vilja koppla in ComHem Huben direkt från fiberomkopplaren, då det verkar vara vid kopplingen mellan router och tv Hub som problemet uppstår. Fiberomkopplaren sitter jättedumt placerad med endast 1 kabel som förbindelse till routern. Så det alternativet skulle vara en utanpåliggande kabel vilket jag helst vill slippa. Vid kontakt med ComHem hänvisar dom till just den lösningen. Kan även tillägga att fiberomkopplaren inte har någon separat port för TV.

Någon kunnig som har någon annan lösning på problemet än att dra en kabel genom hela vardagsrummet?
Kan man göra någon inställning i routern? Isf hur?
Switch mellan fiberomkopplaren och router?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Graniten1994:

Hej!
Jag har inte jättestor kunskap inom området men ska försöka förklara så gott jag kan.

Har ett problem med min ComHem TV Hub.
Varje gång jag stänger av och på TV:n visar den ett felmeddelande att den inte har någon internetuppkoppling via ComHem TV Hub. Alltså när jag försöker kolla på tv kanaler, Netflix och andra app tjänster som går direkt via tv:n och wifi fungerar utmärkt. Efter ca 2-3 timmar kan helt plötsligt internetuppkopplingen i ComHem huben komma igång och alla tv kanaler fungerar klockrent. Alltså är det tv huben som har problem med uppkopplingen. Startar jag om routern så fungerar det som det ska tills det att ComHem huben stängs av.

Skulle vilja koppla in ComHem Huben direkt från fiberomkopplaren, då det verkar vara vid kopplingen mellan router och tv Hub som problemet uppstår. Fiberomkopplaren sitter jättedumt placerad med endast 1 kabel som förbindelse till routern. Så det alternativet skulle vara en utanpåliggande kabel vilket jag helst vill slippa. Vid kontakt med ComHem hänvisar dom till just den lösningen. Kan även tillägga att fiberomkopplaren inte har någon separat port för TV.

Någon kunnig som har någon annan lösning på problemet än att dra en kabel genom hela vardagsrummet?
Kan man göra någon inställning i routern? Isf hur?
Switch mellan fiberomkopplaren och router?

Tacksam för alla svar!

Du kanske ska ansluta tvhuben till tv uttaget på tjänsteomvandlaren och om inte det fysiskt går så kan man lösa det med switchar och vlan. Jag känner inte till comhems lösnnig i detalj men tex med Telia så går inte iptv via internet utan vlan 845 och det kräver lite pillande om mman ska dela kabel för tv och internet.

Permalänk
Medlem

Tyvärr personifierar comhems tv-hub nidbilden av billigt-Kina-skit. Hos mig fungerar det minst dåligt när den är kopplad direkt i fiberkonverteraren men den tappar uppkopplingen titt som tätt iaf. Har den varit avstängd en stund är bilden grön när jag startar den vilket avhjälpas med ytterligare en omstart. Bilden och ljudet är märkbart sämre än den på min shield eller inbyggda apparna i tvn. Min poäng är att du ska inte ha för höga förhoppningar...

Permalänk
Medlem

Svar Problem med ComHem Hub

@Graniten1994:
Mjukvaran i TV Hubben måste uppdateras. Fick min levererad september 2019.
Min hub gillade inte uppdateringar. Efter monologer med en "Kundservice"- 1:st line. Mail till "kundservice# Bakvägen till duktiga extern back up blev min hub utbytt maj 2020-
Kolla mina sidor på Com Hem så ser du alla uppdateringar som måste funka.
Missas 1 uppdatering så kan apriluppdateringen skita sig . Hände med min.
så funkar det inte. KRÄV UTBYTE !!!!!!

Permalänk
Medlem

Har ni samma fel som jag?

Hej!
Mina problem med Tele2 Hub är ganska många och jag undrar om någon har liknande fel?

1. 4K och HDR fungerar inte alls. Det blir skitdålig bild utan det. Jag får använda Apple-TV:n för att det ska fungera.
2. Om jag ska titta på Netflix så tar undertexterna upp en tredjedel av rutan.
3. Om rutan kommer upp att jag ska söka med micken så går det inte och den stora sökrutan som tar upp halva skärmen ser ut som om det var en dator som inte knapparna går att trycka på. Jag får dra ut elkabeln för att det ska fösvinna.
4. Den saknar Amazon Prime vilket gör att jag måste använda Apple-tv:n här också.
5. OM jag spelar in någonting, som jag knappt gör längre, så spelar den in fel saker och alla repriser på det inspelade programmet.

Någon som vet om detta går att fixa eller om jag lika väl kan kasta ut den från balkongen!

Hälsningar Andreas