Nybörjare intresserad av NAS

Permalänk

Nybörjare intresserad av NAS

Hej!

Jag har börjat intressera mig av att köpa en NAS för backup av bilder och dokument.

För närvarande använder jag en WD MyBook Essential 2TB som jag använt sedan 2012 för backup. Jag inser att denna externa hårddisk är gammal samt bara har en disk som inte är särskilt säkert i händelse av att hårddisken slutar fungera. Jag kommer använda NAS:en ganska simpelt då jag fortfarande har över 1TB ledigt på MyBook från 2012.

Därför har jag under ett par veckor kollat igenom olika NAS:ar samt funderat över mitt personliga användande av en NAS. Kommit fram till dessa punkter:

- En NAS med 2 hårddiskar i RAID 1.
- Möjlighet att kunna göra backups (likt det jag gör idag) av mobilbilder, dokument/filer m.m.
- Kunna ladda ner/se dessa filer vart jag än befinner mig. (Vilket fick upp mitt intresse för en NAS, jämfört med en extern hdd)
+ (extra önskemål) kunna lägga upp filmer (endast 1080p, ej 4K krav) för att senare kunna spela upp via en mobiltelefon när man exempelvis kör cardio på gymmet.

Vad jag nu fastnat för är WD My Cloud EX2 Ultra då denna verkar pricka av alla mina punkter till ett enligt mig mycket överkomligt pris. Denna verkar även vad jag förstått kunna streama 1080p filer utan problem.

Tankar?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är håll dig till Asustor, Qnap eller Synology som mycket mera anpassningsbara.
Allt du önskar är möjligt på både Asustor och Qnap, Äger ingen Synology tror det fungerar där med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

När du ger dig in i NAS-träsket - köp och försök ha råd med en med 4 diskplatser redan från början, du behöver inte fylla den full redan dag ett utan du kan sakta fylla på efter behov - NAS med bara 2 diskar köper man bara max en gång i sitt liv då de med bara 2 diskplatser är... ...begränsande...

Permalänk
Medlem

Varför inte ex2 om man är en mer basis användare?
Så länge man kan få spegling mellan hhd, så känns det som det räcker för mig.
Jag har samlat bilder osv på barnen över 5-10 år och inte i närheten på att fylla ens 1TB.

Sen tänker jag ex2 ultra framför Home duo för att man kan byta diskar utan att plocka sönder maskinen typ.

Kan inte användarvänligheten i WD mycloud ex2 Ultra vara ett alternativ framför mer professionella NAS?

Alternativet jag tänker är en:
Synology DiskStation DS220J
Med två st WD Red WD20EFAX 256MB 2TB

Då hamnar jag med på ca 4.000:-
Men vad skulle i så fall fördelarna vara?

Nån som vet hur synologys olika gränssnitt är, appar och webbgränssnitt osv?

Wd:s tycker jag är helt ok nämligen.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade inlägget ovan en del.
Finns det nån vänlig själ som kan vägleda lite?

Permalänk
Medlem

Har bara kört min QNAP och labbat lite med polarns Synology, det är väl hugget som stucket vilket, kanske är Synologys mjukvara snäppet flexiblare och mer polerad, medans QNAP i någon mån har krutigare hårdvara ibland, men ingen skillnad för enklare bruk. Jag menar båda har multipla RAID-lägen, val av flera backupmjukvaror, ett rätt så stort bibliotek av appar, ett helt OK fungerande webgränssnitt, etc.

Vad som jag tycker är kritiskt är att ha backup, själv har jag två externa diskar som jag växlar mellan. "Problemet" med att inte ha många diskplatser försvinner med backup, då du om du en dag behöver mer plats och byter diskarna så gör du backup först, sedan återställer till de nya.

Leverera filer (ren filserver) upp till 4k kan i princip alla NASar göra, då de i regel har minst 1Gbit nätverk och du behöver inte kunna läsa många MB/s för filmuppspelning, ska NASen transcoda material för att din enhet inte klarar av att koda av den själv, ja då behöver du en NAS med lite krutigare CPU.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Har bara kört min QNAP och labbat lite med polarns Synology, det är väl hugget som stucket vilket, kanske är Synologys mjukvara snäppet flexiblare och mer polerad, medans QNAP i någon mån har krutigare hårdvara ibland, men ingen skillnad för enklare bruk. Jag menar båda har multipla RAID-lägen, val av flera backupmjukvaror, ett rätt så stort bibliotek av appar, ett helt OK fungerande webgränssnitt, etc.

Vad som jag tycker är kritiskt är att ha backup, själv har jag två externa diskar som jag växlar mellan. "Problemet" med att inte ha många diskplatser försvinner med backup, då du om du en dag behöver mer plats och byter diskarna så gör du backup först, sedan återställer till de nya.

Leverera filer (ren filserver) upp till 4k kan i princip alla NASar göra, då de i regel har minst 1Gbit nätverk och du behöver inte kunna läsa många MB/s för filmuppspelning, ska NASen transcoda material för att din enhet inte klarar av att koda av den själv, ja då behöver du en NAS med lite krutigare CPU.

Ja ok, med andra ord kan jag vara nöjd med wd my cloud ex2 ultra såväl som synology paketet jag satte ihop. Och att flytta till externa hhd för uppgraderingar osv är alltså inga problem.

Då tror jag ex2 får före det andra då det är mer plug and play och lite billigare typ.

Jag kommer inte sätta upp en plex eller streama 4k filmer eller nåt alls.

Hur är det att få upp nån av dom till chromecast eller tv om man skall kolla foton eller mobilfilmen typ då?

Permalänk
Medlem

Så nu står det mellan:
Wd my cloud Home duo 4tb 2+2 speglade 3.790:-
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/nas/wd-my-cloud-ho...

Wd my cloud ex2 ultra 4tb 2+2 speglade 3.397:-

https://www.proshop.se/NAS-Server/WD-My-Cloud-EX2-Ultra-BVBZ0...

Synology paket 4tb 4.019:- Netonnet.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/nas/syno...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/sata-35...

Jag tror man kan byta diskar i alla paket
Skillnad mellan Home duo och ex2 är att ex2 kan man säkerhetskopiera via USB till extern hhd, verkar inte gå med Home duo
Billigast är ex2, men det är snarlikt i priser.

Synology vet jag inte mycket om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok, med andra ord kan jag vara nöjd med wd my cloud ex2 ultra såväl som synology paketet jag satte ihop. Och att flytta till externa hhd för uppgraderingar osv är alltså inga problem.

Då tror jag ex2 får före det andra då det är mer plug and play och lite billigare typ.

Jag kommer inte sätta upp en plex eller streama 4k filmer eller nåt alls.

Hur är det att få upp nån av dom till chromecast eller tv om man skall kolla foton eller mobilfilmen typ då?

Backup eller kopiering till HD över USB är inga problem på QNAP eller Synology i alla fall, andra har jag inte forskat i.
Chromecast har jag ingen så ingen aning, NAS:en har DLNA-server så TVn kan se innehållet "automagiskt" liksom... och de är på samma nätverk så mobilen har inga problem att se eller köra filerna.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Synology alla gånger framför hårddisktillverkarnas egna NAS-lösningar de försöker med.

Synology (och även asustor, Qsnap) är synnerligen etablerade och har bra löpande programvarusupport och uppdateringar i +5 år och ofta mycket mer för just modellen man köper och många gillar gränssnittet i just Synology att det är just denna som nästan är viktigare än vilken HW som det körs på - medans det som hårddisktillverkarna kräker ur sig så brukar uppdateringarna vara medioker till obefintlig efter redan 2-3 år efter produkten köptes...

men - köp en synology eller annan NAS med minst 4 eller 5 diskars diskplatser även om du bara börja med 1 eller 2 diskar... en två-diskars NAS växer du ut för fort och ingen armbågsutrymme när du skall byta befintliga diskar till större storlek någon gång i framtiden

sedan köper man inte så små diskar som 1-2 TB i storlek - det gjorde man 2010 - idag är sweet spot för lägsta pris per TB i storleksnivå från 8 TB/drive och priset rätt stabilt räknat per TB upp till 16 TB

Slutligen - disken du pekar ut med modellnumret WD20EFAX är en SMR-disk och det vill du inte ha i en mer avancerad RAID då det kan finnas corner case där det plötsligt fungerar illa vid hög trafik med småfiler och operationer som resynkningar mellan diskar om du har tagit ut/bytt disken ur diskfacket under drift och sedan tryck tillbaka igen.

Det du skall titta efter är benämning WDxxEFRX istället för diskar med WDxxEFAX om du alls skall bry dig om Tandon-plant tillverkade diskar (aka WD-RED, WD-green, WD-blue, WD-black, WD-purple och WD-gold) utan istället kanske försäkra dig om att är HGST-diskar under WD-namn numera (titta efter att modellbetäckningen är typiskt från HGST typ HDN72xxxxx eller liknande för NAS-diskar) eller titta på SMR-fria varianter från Seagate som deras Ironwolf eller Toshiba N300-serie av diskar.

jag säger inte att SMR-diskar inte går att använda - det gör dom för rätt typ av användare som använder diskarna på rätt sätt och förstår dess begränsning - vill man inte sätta sig in i detta så är det säkrare att försäkra sig om SMR-fria diskar för vanlig konsument-NAS användning.

Idag finns det ingen speciell orsak att vara märkestrogen när det gäller diskar då diskarna man kan köpa är ändå void i kännedom över hur de håller i framtiden för modellen och generellt så är diskarna från 8TB och större av bättre kvalitet än alla tidigare generationer av diskar från 1 TB upp till 6TB riktiat mot konsumentbruk (även om det finns omarbetade 1-6TB diskar med samma teknik från 8TB numera) av anledningen att idag designas diskarna för att användas i datacenter i första hand där låg felutfall är prio och det har smittat av sig mot konsumentsidans diskar i byggsätt där felutfallan har gått från 2.5% - 4.5% AFR till kring 1 och ofta under 1% AFR. om man ser på Blackblazes statestik

WD har dessutom gjort en 'screw up' på sig själv och sitt egna av många högt respekterade varumärke/diskmodell-serie med att blanda SMR och CMR-diskar i sin WD-RED serie med i stort sett ingen märkningsåtskillnad alls och det har blivit osäkert för den oinsatte köpare att försäkra sig att disken man köper inte är en SMR-disk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Backup eller kopiering till HD över USB är inga problem på QNAP eller Synology i alla fall, andra har jag inte forskat i.
Chromecast har jag ingen så ingen aning, NAS:en har DLNA-server så TVn kan se innehållet "automagiskt" liksom... och de är på samma nätverk så mobilen har inga problem att se eller köra filerna.

Ok det låter ju bra. Tack!

Skrivet av xxargs:

Synology alla gånger framför hårddisktillverkarnas egna NAS-lösningar de försöker med.

Synology (och även asustor, Qsnap) är synnerligen etablerade och har bra löpande programvarusupport och uppdateringar i +5 år och ofta mycket mer för just modellen man köper och många gillar gränssnittet i just Synology att det är just denna som nästan är viktigare än vilken HW som det körs på - medans det som hårddisktillverkarna kräker ur sig så brukar uppdateringarna vara medioker till obefintlig efter redan 2-3 år efter produkten köptes...

men - köp en synology eller annan NAS med minst 4 eller 5 diskars diskplatser även om du bara börja med 1 eller 2 diskar... en två-diskars NAS växer du ut för fort och ingen armbågsutrymme när du skall byta befintliga diskar till större storlek någon gång i framtiden

sedan köper man inte så små diskar som 1-2 TB i storlek - det gjorde man 2010 - idag är sweet spot för lägsta pris per TB i storleksnivå från 8 TB/drive och priset rätt stabilt räknat per TB upp till 16 TB

Slutligen - disken du pekar ut med modellnumret WD20EFAX är en SMR-disk och det vill du inte ha i en mer avancerad RAID då det kan finnas corner case där det plötsligt fungerar illa vid hög trafik med småfiler och operationer som resynkningar mellan diskar om du har tagit ut/bytt disken ur diskfacket under drift och sedan tryck tillbaka igen.

Det du skall titta efter är benämning WDxxEFRX istället för diskar med WDxxEFAX om du alls skall bry dig om Tandon-plant tillverkade diskar (aka WD-RED, WD-green, WD-blue, WD-black, WD-purple och WD-gold) utan istället kanske försäkra dig om att är HGST-diskar under WD-namn numera (titta efter att modellbetäckningen är typiskt från HGST typ HDN72xxxxx eller liknande för NAS-diskar) eller titta på SMR-fria varianter från Seagate som deras Ironwolf eller Toshiba N300-serie av diskar.

jag säger inte att SMR-diskar inte går att använda - det gör dom för rätt typ av användare som använder diskarna på rätt sätt och förstår dess begränsning - vill man inte sätta sig in i detta så är det säkrare att försäkra sig om SMR-fria diskar för vanlig konsument-NAS användning.

Jag uppskattar din expertis och hjälp, men jag tror du missat mitt behov.
Jag behöver inte en NAS med 6 st 8TB diskar.
Jag behöver 2 till kanske 4 tb.
Senaste 5-10åren har jag fyllt min gamla med kanske 3-400 Gb, och det en massa skit jag kan ta bort.

Jag fyller den med typ mobilbilder och och mobilfilmen på barn och nära och kära och kommer klara mig med 2-4tb, forever

Det handlar ju om kostnad med, 3-4kkr, eller ditt alternativ +15kkr?

Hur mesigt det än är

Permalänk
Medlem

Då kanske en två-slotas Synology som du själv pekar på ändå är lämpliga valet för dig.

Även om du inte alls tänker nyttja utrymmet på stora diskar så är argumentet ändå att dessa diskar i storleksklassen från 8TB och större faktiskt är markant bättre i hållbarhet i jämförelse med tidigare diskar under 8TB i konsumentnivå då det skedde en teknikskifte i och med storleken från 8TB storlek hos i stort sett alla disktillverkare och renodlade konsument-diskar med egen tillverkningslina nästan försvann till förmån för molntjänstoptimerade diskar där dess konsument/nasdisk-varianter i stort sett bara har annan firmware inkört i sig medans den mekaniska bygget med spindel, skivor och aktuatorer och läsarmar med läshuvuden är samma som diskarna avsedd för molntjänster/molnlagring

Och en sak till - glöm inte att köpa en extern USB-disk för att göra backupper av innehållet av din NAS med jämna mellanrum - som komplement till din eventuella molnlagringsbackup. Den USB-disken skall vara _urkopplad_ och undanlagd mellan backupsessionerna!!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Då kanske en två-slotas Synology som du själv pekar på ändå är lämpliga valet för dig.

Även om du inte alls tänker nyttja utrymmet på stora diskar så är argumentet ändå att dessa diskar i storleksklassen från 8TB och större faktiskt är markant bättre i hållbarhet i jämförelse med tidigare diskar under 8TB i konsumentnivå då det skedde en teknikskifte i och med storleken från 8TB storlek hos i stort sett alla disktillverkare och renodlade konsument-diskar med egen tillverkningslina nästan försvann till förmån för molntjänstoptimerade diskar där dess konsument/nasdisk-varianter i stort sett bara har annan firmware inkört i sig medans den mekaniska bygget med spindel, skivor och aktuatorer och läsarmar med läshuvuden är samma som diskarna avsedd för molntjänster/molnlagring

Och en sak till - glöm inte att köpa en extern USB-disk för att göra backupper av innehållet av din NAS med jämna mellanrum - som komplement till din eventuella molnlagringsbackup. Den USB-disken skall vara _urkopplad_ och undanlagd mellan backupsessionerna!!.

Tack bra att veta!
Ja det lutar åt nåt sånt då.
Och ja, denna gången blir det även en extern backup:)

Permalänk
Medlem

Jag börjar allvarligt fundera på en synology med 1 slot och 2tb.
Sen backa upp till en extern HDD för säkerheten.

Känns som den bästa av två världar. Och man får ett bättre gränssnitt än WD.
Var inne på en synology med 2 slots för Raid.
Men en så sparsamt använd och dessutom uppbackad med extern HDD känns som det blir overkill i så fall.
Då har jag ju en bra NAS.
Vad missar jag?

Innan ni knyter näven i fickan.
Tänk på mitt användningsområde.
Lite bilder, mobilfilmer och kanske dokument som inte på många år kommer komma upp i dessa lagringsvolymerna.
Men jag vill gärna ha en potent lösning då jag ändå gillar teknik, även om jag inte är sweclockerelitklass riktigt än.

Permalänk
Medlem

Bara för att du köper 2-slots NAS så finns det ingen krav på att att fylla den med 2 diskar för att den skall fungera, om det nu är där skon klämmer i avseende kostnaden av diskar... sedan finns det också en framtid och att trycka in en andra disk när det börja bli ont om plats är knappast något som gör ont...

1-slotare brukar vara... ...budget i alla avseenden både i antal kärnor i den stackars ARM-proppen, minnesmängd och även programmen och gränsnitten kan vara cripplade för att inte bli för pinsamt trött i hanteringen och det finns en gräns där användbarhet och prisvärdhet går under mängden pengar man betalar och det hade varit bättre att inte köpa alls - typ.

gillar man teknik och experimentera och gilla att mecka i terminal via SSH och inte bry sig om exteriören så kan man göra en ganska potent lagringslösning baserat på en RPI4 och enbart externa USB-diskar för inte allt för mycket pengar, men en köpt NAS är helt klar bekvämare om man bara vill ha något som fungerar och behöver ytterst lite tillsyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Bara för att du köper 2-slots NAS så finns det ingen krav på att att fylla den med 2 diskar för att den skall fungera, om det nu är där skon klämmer i avseende kostnaden av diskar... sedan finns det också en framtid och att trycka in en andra disk när det börja bli ont om plats är knappast något som gör ont...

1-slotare brukar vara... ...budget i alla avseenden både i antal kärnor i den stackars ARM-proppen, minnesmängd och även programmen och gränsnitten kan vara cripplade för att inte bli för pinsamt trött i hanteringen och det finns en gräns där användbarhet och prisvärdhet går under mängden pengar man betalar och det hade varit bättre att inte köpa alls - typ.

gillar man teknik och experimentera och gilla att mecka i terminal via SSH och inte bry sig om exteriören så kan man göra en ganska potent lagringslösning baserat på en RPI4 och enbart externa USB-diskar för inte allt för mycket pengar, men en köpt NAS är helt klar bekvämare om man bara vill ha något som fungerar och behöver ytterst lite tillsyn.

Nej det handlar väl egentligen inte om nån tusing hit eller dit. Det handlar om onödiga tusingar hit eller dit.

Dvs vad klarar man sig på, övriga pengar kan man lägga på nåt annat roligt än tomt lagringsutrymme, behöver ju inte elda för kråkorna liksom.
Men jag hör dig, och gyllene medelvägen skall väl hittas snart.

Permalänk
Medlem

Tja, jag har inte tittat mycket på endisksprodukter, men känslan är att de är snålt tilltagna här och där, så man köper liksom bekvämlighet och "garanterad" kvalitet och funktionalitet. Men det beror ju på krav och användningsområde.

RAID1 get dig liksom ingen säkerhet, backup (i flera versioner) är det som är försäkringen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

RAID1 get dig liksom ingen säkerhet, backup (i flera versioner) är det som är försäkringen.

RAID i sig ersätter inte backup.

Men i en RAID1 kan en disk krascha utan att det går ner, du har möjlighet att byta den trasiga disken och återskapa raidsetet utan att tappa någon data. Således viss säkerhet.

RAID0 har däremot noll och ingen säkerhet. Kraschar ena disken är all data förlorad.

Permalänk
Medlem

Jag jag har läst mig till lite basic RAID-kunskap.
Precis som ni säger, raid noll slår ihop diskar till en partition och slänger filer hejvilt på olika diskar, vilket gör att om en går sönder är alla kassa.
Raid 1 gör ju som ni säger att en kan paja, och det är bara att sätta in en ny så speglas datan igen.

Viss säkerhet.
Men för hemmaanvändaren, hur ofta rasar en HHD egentligen?
I mitt fall med WD my cloud, så var det ju själva enheten som chrashade, och inte disken.

Så om jag kör två diskar RAID1 och Extern HHD ibland så har jag alltså dubbelt skydd.
Förutom om själva NAS-enheten klappar ihop, men då kan jag ju lättare plocka ur diskarna oskadade än ur en WD my cloud.
Men hur gillar en ny NAS att man sätter i två Raid 1 diskar med info i den?

Permalänk
Medlem

Jo alltså RAID1/spegling är givetvis nyttigt, menade inget annat, men det är liksom inte nödvändigt för alla. Men ja, systemet kan köra vidare och då kan man byta disk "live" på de flesta NASar.
Befintliga diskar går alltid att blåsa.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Sådär då blev det ett synology enhet med två platser.
Grejen är att jag har en WD red sen innan, men är lite osäker på hur jag förbereder den för att sätta in i NAS, formatera bara, och sätter in den?

Den nya HDD antar jag är färdig att bara sätta på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Sådär då blev det ett synology enhet med två platser.
Grejen är att jag har en WD red sen innan, men är lite osäker på hur jag förbereder den för att sätta in i NAS, formatera bara, och sätter in den?

Den nya HDD antar jag är färdig att bara sätta på plats.

Behöver inte förberedas, NASen är ju en komplett minidator med all diskhantering inbyggd. Kolla nån setupguide eller liknande, det finns funktioner för att skapa nya volymer på disken så den kommer blåsas.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Behöver inte förberedas, NASen är ju en komplett minidator med all diskhantering inbyggd. Kolla nån setupguide eller liknande, det finns funktioner för att skapa nya volymer på disken så den kommer blåsas.

Vad bra, för jag har formaterat den bara och tagit bort partitioner bara, men då kör jag så då!
Tack!

Permalänk
Medlem

nu har du redan köpt - men jag hoppas att det var en modell som stöder snapshot - den lilla finessen kanske kostar 20 % mer än modell utan dito - men gör produkten 80% mer värdefull...

det är lite som att köpa en dremmel med bara varvtalspådrag och en dito med varvtalskontroll som håller varvtalet stabilt under olika belastningar - det sistnämda kanske bara kostar 30% mer än förstnämnda men funktionen med varvtalskontroll är värt mera än hela kostnaden för en dremmel utan varvtalskontroll - ja, när man väl provat på skillnaden...

---

Diskarna du sätter in kommer att raderas för att ersättas med helt annat filsystem (ext4 eller BTRFS på mdadm-raid) - så se till att diskarna du stoppar in inte har något viktigt kvar lagrat.

nu vet jag inte med just synology - men NAS kan gnöla och ge en chans till att avbryta installationsprocessen om den finner en MBR/GPT i början på disken som den inte känner igen eller tror att det kan finnas data som användaren vill ha kvar... - hängsle och livrem...

För att undvika sådana saker kan man i diskdocka skriva över diskens början med '0' några Mbyte in på disken med lämpligt program (dd i linux) - Dban etc. i windows med program avsedda för att rensa diskar fullständigt - man behöver inte köra hela disken utan det räcker med några sekunders rensande om det börjar från diskens första sektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

diskarna du sätter in kommer att raderas för att ersättas med helt annat filsystem (ext4 eller BTRFS på mdadm-raid) - så se till att diskarna du stoppar in inte har något viktigt kvar lagrat.

nu vet jag inte med just synology - men NAS kan gnöla och ge en chans till att avbryta installationsprocessen om den finner en MBR/GPT i början på disken som den inte känner igen eller tror att det kan finnas data som användaren vill ha kvar... - hängsle och livrem...

För att undvika sådana saker kan man i diskdocka skriva över diskens från början med '0' några Mbyte in på disken med lämpligt program (dd i linux) - Dban etc. i windows med program avsedda för att rensa diskar fullständigt - man behöver inte köra hela disken utan det räcker med några sekunders rensande om det börjar från diskens första sektor.

Ok, tack en disk var ny, och den andra körde jag en "clean" på i kommandotolken.
Det verkar lira än så länge. Peppar peppar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bowman99:

Jag jag har läst mig till lite basic RAID-kunskap.
Precis som ni säger, raid noll slår ihop diskar till en partition och slänger filer hejvilt på olika diskar, vilket gör att om en går sönder är alla kassa.
Raid 1 gör ju som ni säger att en kan paja, och det är bara att sätta in en ny så speglas datan igen.

Viss säkerhet.
Men för hemmaanvändaren, hur ofta rasar en HHD egentligen?
I mitt fall med WD my cloud, så var det ju själva enheten som chrashade, och inte disken.

Så om jag kör två diskar RAID1 och Extern HHD ibland så har jag alltså dubbelt skydd.
Förutom om själva NAS-enheten klappar ihop, men då kan jag ju lättare plocka ur diskarna oskadade än ur en WD my cloud.
Men hur gillar en ny NAS att man sätter i två Raid 1 diskar med info i den?

Raid 0 lägger hälften av datan på ena disken och hälften på andra, inte hejvilt. Annars får man ingen prestandaförbättring.

Räkna inte med att Raid 1 ger dig någon säkerhet. Raid (förutom Raid 0) är ett system för att säkra tillgängligheten på din data. Det är inte detsamma som en backup.

En backup gör att du har all din data kvar om något skulle hända. Detta täcker såväl diskkrasch som virus och oops jag slängde fel fil.
Raid gör att du kan fortsätta köra ditt system även om du får en diskkrasch. Tanken med Raid är att man i tex en företagslösning inte behöver ta ett stillestånd vid diskkrasch, ingenting annat.

Så i fallet med en privatperson skulle jag säga att det är mycket viktigare för dig att ha en backup. Du kan förmodligen ta att vänta en vecka på att du ska få hem en ny disk så länge du vet att din data ligger säkert.

Själv har jag två NAS'ar, en Synology och en Buffalo. Den senare var billigast möjliga som jag kunde använda för att ta backup av Synologyn. Min Synology har rullat sedan 2012 och jag har bytt ut alla fyra diskarna en gång på grund av att en av diskarna började visa fel. Det börjar kännas som att det är dags för ytterligare ett byte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Raid 0 lägger hälften av datan på ena disken och hälften på andra, inte hejvilt. Annars får man ingen prestandaförbättring.

Räkna inte med att Raid 1 ger dig någon säkerhet. Raid (förutom Raid 0) är ett system för att säkra tillgängligheten på din data. Det är inte detsamma som en backup.

En backup gör att du har all din data kvar om något skulle hända. Detta täcker såväl diskkrasch som virus och oops jag slängde fel fil.
Raid gör att du kan fortsätta köra ditt system även om du får en diskkrasch. Tanken med Raid är att man i tex en företagslösning inte behöver ta ett stillestånd vid diskkrasch, ingenting annat.

Så i fallet med en privatperson skulle jag säga att det är mycket viktigare för dig att ha en backup. Du kan förmodligen ta att vänta en vecka på att du ska få hem en ny disk så länge du vet att din data ligger säkert.

Själv har jag två NAS'ar, en Synology och en Buffalo. Den senare var billigast möjliga som jag kunde använda för att ta backup av Synologyn. Min Synology har rullat sedan 2012 och jag har bytt ut alla fyra diskarna en gång på grund av att en av diskarna började visa fel. Det börjar kännas som att det är dags för ytterligare ett byte.

Ja ok, tyckte jag läste att den kan skriva en fil i delar på båda diskarna vid raid 0, därför sabbas allt om en disk går sönder, menmen.
Jag kommer ha backup till extern HHD, förutom NAS:en, så så långt har jag nu lärt mig.

Jag har precis installerat min NAS nu, jag förstår vad en del här nu har sagt, det finns väldigt mycket mer potential än en WD my cloud.
Så det känns helt ok.
Har inte testat ios app än, men hoppas den är ok med.

Jag har två diskar på 2 2TB vardera i NAS:en, jag ser båda diskarna som disk 1 och 2, men systemet säger att jag har 2 tb i lagring tillgängligt.
Valde maskinen själv att göra raid 1 nu då, för jag har inte gjort nåt val?

Edit//
Ja jag hittade, den har automagiskt skapat en SHR Syology hybrid Raid, med en disks felmarginal.
Men bra, då är det lugnt

Permalänk
Medlem

Det beror antagligen på vilken vy man betraktar saker och ting i, det finns lite terminologi och fikonspråk att gräva ner sig i i början, men det brukar ge sig. Det lär ju inte vara ofta du mekar och bygger om med diskar, får vi verkligen hoppas i alla fall. Mycket nöje!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Synology har den fördelen att programvara finns både till android/pc och apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det beror antagligen på vilken vy man betraktar saker och ting i, det finns lite terminologi och fikonspråk att gräva ner sig i i början, men det brukar ge sig. Det lär ju inte vara ofta du mekar och bygger om med diskar, får vi verkligen hoppas i alla fall. Mycket nöje!

Ja så kanske det är Ja det är mycket att sätta sig in i.
Nej jag hoppas jag slipper bygga om det så himla ofta även om det är kul.

Har idag installerat och flyttat data osv.
Det blir rätt snurrigt utan en väldigt basic struktur.
Först alla mappar och ”användare” från min gamla struktur på en USB Hhd.
Sen skulle synologyn sättas upp, tog ett tag innan jag fattade hur dom ville ha det med drive-appen och ds file appen, och vad man då kom åt på NASen men det löste sig och var ju en bra lösning tillslut när jag fatta logiken.
Sen velade jag lite med vart jag lade alla filer och fick flytta runt lite, några kom fel osv.
Men jag mappade upp NASen på Datorn så blev det lite snabbare och enklare i filhanteraren än via webbgränssnittet.

Men nu börjar jag få koll på peppar peppar

Så mycket nöje blir det, tack!

Skrivet av najdorf:

Synology har den fördelen att programvara finns både till android/pc och apple

Ja det är såklart fiffigt.