Fläktarna beter sig konstigt på Gigabyte 1650 Super Windforce

Permalänk
Medlem

Fläktarna beter sig konstigt på Gigabyte 1650 Super Windforce

Detta alltså, med dubbla fläktar, och semi-passiv kylning.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5221845

Den har ett otyg för sig med fläktarna - ibland får den för sig att varva upp dem på max.
Den kan gå från stillastående till fullt ös på 1-2 sekunder, och det blir ett extremt högt och plötsligt "morrande" som man nästan får hjärtattack av :/
T.ex. när man startar ett spel, eller ändrar en grafikinställning i ett spel. Eller kör nåt spel där det är hyfsat låg belastning och fläktarna går tyst, men så plötsligt kommer en sån där spik och det tokrusar till max o tillbaks igen.
Skulle man ha datorn igång på natten och en sån där plötslig uppvarvning kommer (för att Windows drar igång nån update eller bootar om etc) så skulle man antagligen dö

Samtidigt kan jag dra igång typ Witcher 3 som lastar GPU:n rejält, och den stegrar sakta sakta upp fläktarna till de går på max.
Så själva fläktkurvan verkar ju fungera, och fläktarna är tysta på typ halvfart så kortet verkar rätt bra överlag, men den får dessa ryck ibland och tokvarvar och man hoppar ju högt varje gång.
Som att den triggas igång av något annat än bara själva temperaturen...

Tror det kanske brukar benämnas "fan spikes", och folk brukar prata om att det kan behövas biosuppdateringar av kortet för att få bukt med det, men jag hittar inga updates alls till detta kort - det kanske är för nytt, eller så har Gigabyte övergett det redan...

Nån som känner igen fenomenet?
Jag har stoppat i mitt gamla passiva GT 1030 så länge, så sätter jag i 1650S när jag ska spela nåt krävande.
Inte hela världen att byta lite fram och tillbaks, det gamla är ju strömsnålare när man ska spela nåt simpelt 2d-spel eller kolla film o.s.v. ändå...

EDIT: Tack för ändringen till lämpligare rubrik

Rubrik förtydligad från "Någon som har ett Gigabyte 1650 Super Windforce?"/Vzano, Mod
Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hade liknande beteende med mitt RTX 2060 windforce, i idle varar fläktarna upp och ner och i load var kylaren högljudd. Testa om du kan göra en custom fläktkurva i MSI Afterburner eller liknande program, vill minnas att jag inte fick kontroll över fläktarna när jag testade med Argus monitor och slutade med att jag ghettofäste 2st 120mm fläktar framför kylflänsen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hade liknande beteende med mitt RTX 2060 windforce, i idle varar fläktarna upp och ner och i load var kylaren högljudd. Testa om du kan göra en custom fläktkurva i MSI Afterburner eller liknande program, vill minnas att jag inte fick kontroll över fläktarna när jag testade med Argus monitor och slutade med att jag ghettofäste 2st 120mm fläktar framför kylflänsen.

Attans, verkar va nåt otyg som vissa modeller pysslar med kanske...
Känns ju jäkligt onödigt, och jag tror inte det har med värmen att göra, för i så fall hade det ju varit mer konsekvent och förutsägbart.

Får se om det kommer nåt uppdaterat bios senare, för jag antar man hittar sånt på kortets egen hemsida, där det nu endast finns vanliga drivare att hämta...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Kanske testa Afterburner ändå och kombinera fläktkurva (vilket jag inte tror hjälper) med underclock/power-limit/undervoltning/whatever...

Kanske skapa en egen profil utanför spel där allt är neddraget så mycket det går, och sedan en annan profil för spel där man kanske lyckas undervolta lite men ändå behålla prestanda, o kicka igång fläktarna lite agressivare vid spel så den kanske inte längre får för sig att tokvarva från 0-4000 på en sekund.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Aldrig klockat GPU förut, men lekt lite med Afterburner nu
Lyckas klocka upp mitt passiva GT1030 med 1%, och minnet med 1%, samtidigt som jag undervoltar med 10% vid max last!
(Max 0,975V istället för 1,075V.)
Ger typ 1 fps extra, samt att det inte överhettas lika snabbt, och ej slår i strömbudget lika snabbt heller.

Detta lär kunna göra susen med mitt högljudda 1650S, som lär lämpa sig bättre för sånt här tweakande.
Hoppas bara det hjälper mot snabbvarvande fläktproblemet med, det återstår att se (typ i höst nån gång).

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Trist väder idag, så jag tog tag i eländet nu!
I med nya 1650S igen, och testa allt man kan tänkas testa i Afterburner.

Det hjälper inte!

Jag kan undervolta och underklocka, sätta fläktkurva där fläktarna alltid snurrar 12% (knäpptyst) upp till 55C där den sakta ska börja öka.
Jag kan även skippa kurva och bara sätta statiskt 25% (typ knäpptyst det med).

Men även om jag bara sitter och kollar på film, och GPU ligger stabilt på 42C och hela systemet drar ynka 45W, så rätt vad det är så tokrusar fläktarna i 1-2 sekunder.

Jag får stoppa i mitt gamla passiva 1030 igen, enbart ha detta nya kort i när jag verkligen behöver det för nåt krävande spel. Alternativt skippa de spelen för att slippa detta oförutsägbara oväsen :/
Och se till att framtida kort får vara helt passiva!
Finns ju ett 1650 (icke-super) som är helt passivt, men det har bara HDMI.
Annars hade jag nog köpt det istället, men hade ingen lust punga ut ytterligare 300-400 spänn för en lång HDMI-kabel...med facit i hand skulle jag såklart gjort det...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ASBR:

Trist väder idag, så jag tog tag i eländet nu!
I med nya 1650S igen, och testa allt man kan tänkas testa i Afterburner.

Det hjälper inte!

Jag kan undervolta och underklocka, sätta fläktkurva där fläktarna alltid snurrar 12% (knäpptyst) upp till 55C där den sakta ska börja öka.
Jag kan även skippa kurva och bara sätta statiskt 25% (typ knäpptyst det med).

Men även om jag bara sitter och kollar på film, och GPU ligger stabilt på 42C och hela systemet drar ynka 45W, så rätt vad det är så tokrusar fläktarna i 1-2 sekunder.

Jag får stoppa i mitt gamla passiva 1030 igen, enbart ha detta nya kort i när jag verkligen behöver det för nåt krävande spel. Alternativt skippa de spelen för att slippa detta oförutsägbara oväsen :/
Och se till att framtida kort får vara helt passiva!
Finns ju ett 1650 (icke-super) som är helt passivt, men det har bara HDMI.
Annars hade jag nog köpt det istället, men hade ingen lust punga ut ytterligare 300-400 spänn för en lång HDMI-kabel...med facit i hand skulle jag såklart gjort det...

Det enklaste blir att ta loss kåpan och fläktarna från kylflänsen, fästa egna fläktar med buntband och styra via moderkortet. Det är värt det, tänker att det blir roligare att bara kunna starta upp spel när du så önskar på direkten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det enklaste blir att ta loss kåpan och fläktarna från kylflänsen, fästa egna fläktar med buntband och styra via moderkortet. Det är värt det, tänker att det blir roligare att bara kunna starta upp spel när du så önskar på direkten.

Jag tror man tappar rätt mycket effekt då, om man ska mecka dit egna fläktar som inte kommer sitta precis som det är tänkt.
Men det är väl enda sättet om man vill ha full kontroll på fläktarna och slippa drabbas av grafikkortets plötsliga infall...

Men jag KANSKE fått bukt med eländet ändå, det är i alla fall mycket bättre nu!
Haken är att om man sätter fläktarna under ~40%, så verkar det som man inte kan läsa av hastigheten ordentligt.
RPM droppar hela tiden ner till 0 och upp igen (inte IRL alltså utan bara sensorn).
En teori är ju att om kortet (som säkert läser av hastigheten var femte sekund eller nåt) råkar känna av just när den halkat ner på 0, samtidigt som tempen är lite för hög, så kommer kortet få panik och tokvarva eftersom det tror alla fläktar är av.
Det verkar som den oftast tokvarvar för att kicka igång fläktarna, men verkar variera lite hur pass illa det blir.

Nu har jag satt egen fläktkurva och minimum är 40%, så jag har inte längre något semipassivt kort, men de är ändå knäpptysta på 40% så det gör inte så mycket.

Sen har jag undervoltat med 30% också, och klockat ner ~15%, så jag har sparat in ~40W effekt/värmeutveckling från kortet.

Hoppas det håller sig på mattan nu!
Ska testa kolla massa film och liknande, och se om det får för sig att plötsligt vråla upp fläktarna nån gång, eller om det är så lugnt som det verkar nu...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ASBR:

Jag tror man tappar rätt mycket effekt då, om man ska mecka dit egna fläktar som inte kommer sitta precis som det är tänkt.
Men det är väl enda sättet om man vill ha full kontroll på fläktarna och slippa drabbas av grafikkortets plötsliga infall...

Men jag KANSKE fått bukt med eländet ändå, det är i alla fall mycket bättre nu!
Haken är att om man sätter fläktarna under ~40%, så verkar det som man inte kan läsa av hastigheten ordentligt.
RPM droppar hela tiden ner till 0 och upp igen (inte IRL alltså utan bara sensorn).
En teori är ju att om kortet (som säkert läser av hastigheten var femte sekund eller nåt) råkar känna av just när den halkat ner på 0, samtidigt som tempen är lite för hög, så kommer kortet få panik och tokvarva eftersom det tror alla fläktar är av.
Det verkar som den oftast tokvarvar för att kicka igång fläktarna, men verkar variera lite hur pass illa det blir.

Nu har jag satt egen fläktkurva och minimum är 40%, så jag har inte längre något semipassivt kort, men de är ändå knäpptysta på 40% så det gör inte så mycket.

Sen har jag undervoltat med 30% också, och klockat ner ~15%, så jag har sparat in ~40W effekt/värmeutveckling från kortet.

Hoppas det håller sig på mattan nu!
Ska testa kolla massa film och liknande, och se om det får för sig att plötsligt vråla upp fläktarna nån gång, eller om det är så lugnt som det verkar nu...

Tappar effekt? Hur menar du?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Tappar effekt? Hur menar du?

Tänkte bara att fläktarna sitter så precis på millimetern inpassade, med ramar/kanter runtom och säkert lite uttänkt luftflöde.
Det lär bli lite sämre om man ska bunta fast nåt eget, men å andra sidan kan man styra helt som man vill.

Nu KANSKE jag fått bukt med den ändå genom att offra semi-passiva driften och ha 40% fan som absolut minimum, och underklocka/undervolta en massa.
Det är ju också tappad effekt iofs

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Verkar faktiskt som det håller i sig, fläktarna är helt lugna nu!
Även om de som sagt aldrig är passiva längre, men då kortet blev rätt varmt bara av att kolla på film (därav de plötsliga högljudda uppvarvningarna) så känns det som semi-passiv drift inte var nån höjdare på denna modell utan mer marknadsföring kanske...

Jag har nu även gjort en performance-profil, för de spel som behöver lite extra kräm.
Håller boost-klockan på 1905MHz, vilket är stock på denna OC-modell, och egentligen lite klockat mot vanliga 1650 super-modeller. Sedan lite symboliska +3% på minnet (utan att ha testat några gränser här så går säkert högre!).
Och så 15% undervoltning när kortet maxar, vilket sparar in bra mycket värme!!!
Så här ser min kurva ut. Och fläktarna behöver egentligen aldrig snurra mer än ~1900RPM @70C.
Den som skiter i värmeutveckling/ljudnivå kan säkert dra upp detta kort rätt så bra misstänker jag!

Rätt nöjd med kortet nu ändå, även om FUNGERANDE semi-passiva fläktar hade varit det optimala.

Det ser ut som stock ska nå högre frekvens vid 1,045V, men det gör aldrig det utan slår i power-limit, så man måste nog låsa upp den och öka om man vill få ut ännu högre.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)