Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Kortspelet Microsoft Patiens fyller 30 år 

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Kortspelet Microsoft Patiens fyller 30 år 

Kortspelet Patiens släpptes som en del av Windows 3.0 och är fortfarande populärt 30 år senare med 35 miljoner månatliga spelare.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Dec 2003

Minns att man tyckte det var snyggt när man såg korten studsa på slutet om man fick ut den.
Har dock inte spelat patiens på datorn på många år nu.
Lycka till med rekordförsöket. Jag kommer dock inte hjälpa till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Brukade köra Minesweeper och Solitaire då och då fram tills Windows 7 nådde EOL. Gillar inte alls Windows 10-versionerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Så många arbetstimmar som folk har lagt på detta spel..Jag minns på ett jobb där satt folk typ de 2 sista timmarna om dagen vissa dagar och enbart spelade detta, nu var det dock ett speciellt kommunalt jobb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så många arbetstimmar som folk har lagt på detta spel..Jag minns på ett jobb där satt folk typ de 2 sista timmarna om dagen vissa dagar och enbart spelade detta, nu var det dock ett speciellt kommunalt jobb.

Om Pelle och Pär på kommunal..

Resturangägaren tittar från sitt fönster ut mot vägen, och iakttar förbryllat hur person 1 gräver ett hål, medans person 2 därefter fyller igen hålet med jord, medans person 1 börjar gräva ett nytt hål. Resturangägaren ser dom hålla på i flera timmar, men var själv upptagen med att förbereda inför lunchen. Tillslut kunde han inte hålla sig, och gick ut och frågade Pelle och Pär: Vad är det ni gör egentligen?

Jo du förstår, förklarar Pelle, jag gräver hål, Pär fyller igen hålen, men Peter som planterar träden är sjuk idag.

Ryzen 1700x @ Corsair 32gb 2666mhz @ 512gb M2 pcie/1Tb && Fuzedrive @ Asus 1070 @ asus mg278 @fractal r5
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 8tb+ ZFS server
c2d e4400 @ 4gb patriot @ 128gb ssd @ pfsense router

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Jag spelar Kpat (Klondike) i KDE/Linux. Spelat det sedan jag började med Linux för 15 år sedan. Lägger säkert mellan 30-50 spel per dag. Får inte nog av det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

Intressant....

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Brukade använda de studsande korten för att se hur snabb datorn var på att rita 2D..
Mot slutet med "modernare" burkar gick det på ~3sekunder att tömma leken från skärmen..

Sen kom dock M$ med ngn patch så hastigheten inte var beroende av hårdvaran..

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | DUAL-GTX1060-O6G | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Eizo S1902 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Spelade precis 50 omgångar, vann 9st. Är ju inte jättemkt strategi i det utan vissa gånger så får man ju en fuckad startplan och kan inte göra något, tror ett spel tog typ 8sek.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:AsusZ170ProGaming/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/
Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC/
SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/ OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD 65UM7100/Mobiler:SonyXperia1,SonyZ5,CatS60,Samsung GalaxyXCover4S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2013

Finns en "Duel Patiens" också, man kör patiens fast mot varandra, det är skitkul! Minns inte det exakta namnet dock.

Laptop: Lenovo Yoga 700

Fraktfritt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Vet att syrran har spelat det en hel del över åren, och sambon gör det då och då. För min del är det nog max 1 gång per år.

Minns mycket väl första gången jag spelade det, på någon riktigt sketen bärbar 286:a med svartvit skärm som farsan hade lånat hem från jobbet. Gillade det då och gillar det fortfarande.

3950X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007

Jag väntar fortfarande på en VR-version.

Bärbara [Dell Inspiron 14z (5423) Ultrabook]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [Fractal Design R4] [Intel 3570K] [Be Quiet Straight Power 580W]
Övrigt [Sennheiser PC 360 G4ME]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Funnyvlad:

Jag väntar fortfarande på en VR-version.

Finns på Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Hade det varit blizzard hade de släppt en remastered version för 600kr med uppdaterad grafik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Det jobbiga är att Store versionerna är så bloatade.

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av ELF:

Det jobbiga är att Store versionerna är så bloatade.

Lovade inte MS en classic edition utan allt bloat någon gång när Win 10 lanserades och Solitaire Collection och fick massa kritik?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Nu fyller Patiens 30 år och åldern ser inte ut att påverka dess popularitet då Microsoft i ett blogginlägg anger att över 35 miljoner spelare från 200 länder lägger kort i digital form varje månad.

Vänta lite, hur vet Microsoft hur många som spelar i Windows när det är ett lokalt installerat program? Må se ut som en oskyldig siffra men hur noga håller Microsoft koll på vilka program som körs egentligen?

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Påarp
Registrerad
Dec 2004

har starkt för mig att applikationen hette Harpan???

Core i5 650@3.8ghz passivt kyld
XFX Radeon HD 6870@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002

Jisses. Morsan lirade patiens mycket. Det och någon gratisvariant av Mahjong.

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
snöbyn
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Djhg2000:

Vänta lite, hur vet Microsoft hur många som spelar i Windows när det är ett lokalt installerat program? Må se ut som en oskyldig siffra men hur noga håller Microsoft koll på vilka program som körs egentligen?

Är man inloggad på xbox live, Så kan dom hålla koll på hur många som spelar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Djhg2000:

Ptja, dom håller nog koll på vad som används. Argumentet är väl ungefär, om vi vet vad användarna gör, så kan vi lägga mer tid på att göra upplevelsen bättre för dom program som används mest. Det samlas nog en hel del historik av användarnas mönster. Var ju någon artikel för något år sedan där dom pratade om hur många som använde den inbyggda foto-visaren i Windows och folk gick igång direkt och sa "vadå har dom koll på om jag öppnar ett program", men det brukar glömmas bort efter någon vecka på the old interwebs.

Jag har ingen aning egentligen vad som skickas, men har man en router/gateway med trevliga funktioner och jämför till exempel en Debian installation och en Win10 installation, så.. Debian frågar en NTP-Pool efter korrekt klockslag några gånger per dag,, medans Windows om man inte rör datorn pratar över nätverket till flera olika domäner typ konstant.. Rekommenderar pi-hole för intresserade, lätt att se vad som vill ut vart, och även blockera det enkelt. Jobbigt att blockera Android enheter dock, får dom inte kontakt med omvärlden försöker dom bara skicka mer och mer data och tillslut dör av batteribrist..

Ryzen 1700x @ Corsair 32gb 2666mhz @ 512gb M2 pcie/1Tb && Fuzedrive @ Asus 1070 @ asus mg278 @fractal r5
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 8tb+ ZFS server
c2d e4400 @ 4gb patriot @ 128gb ssd @ pfsense router

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av sleepyoh:

Ptja, dom håller nog koll på vad som används. Argumentet är väl ungefär, om vi vet vad användarna gör, så kan vi lägga mer tid på att göra upplevelsen bättre för dom program som används mest. Det samlas nog en hel del historik av användarnas mönster. Var ju någon artikel för något år sedan där dom pratade om hur många som använde den inbyggda foto-visaren i Windows och folk gick igång direkt och sa "vadå har dom koll på om jag öppnar ett program", men det brukar glömmas bort efter någon vecka på the old interwebs.

Jag har ingen aning egentligen vad som skickas, men har man en router/gateway med trevliga funktioner och jämför till exempel en Debian installation och en Win10 installation, så.. Debian frågar en NTP-Pool efter korrekt klockslag några gånger per dag,, medans Windows om man inte rör datorn pratar över nätverket till flera olika domäner typ konstant.. Rekommenderar pi-hole för intresserade, lätt att se vad som vill ut vart, och även blockera det enkelt. Jobbigt att blockera Android enheter dock, får dom inte kontakt med omvärlden försöker dom bara skicka mer och mer data och tillslut dör av batteribrist..

Gäller enbart de som loggar in på Xbox Live och delar med sig av informationen. Ingen stor skillnad mot de som delar med sig av information på Steam eller hos Sony PS.

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Nyhet:

Kortspelet Patiens släpptes som en del av Windows 3.0 och är fortfarande populärt 30 år senare med 35 miljoner månatliga spelare.

Läs hela artikeln här

Gillar att de även har klassikern FreeCell (kom med NT på tidigt 90-tal om jag minns rätt)!

Nu blir det att spela Patiens för nostalgins skull... 😊

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand