Nvidia återskapar Pac-Man från grunden genom maskininlärning

Permalänk
Melding Plague

Nvidia återskapar Pac-Man från grunden genom maskininlärning

Baserat på 50 000 spelsessioner har Nvidias AI-modell greppat reglerna för Pac-Man, vilket presenteras som ett körbart spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och jag som ville testa hur det fungerade. Såg inget sådant på länken. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivmaskin

@hACmAn: Nej, det finns tyvärr inte tillgängligt än, men Nvidia lovar att det framöver ska gå att testa här: https://www.nvidia.com/en-us/research/ai-playground/

Permalänk

Extremt kass upplösning i filmklippet, har Nvidia inte råd att köpa in ett vettigt grafikkort så de kan spela in i bättre? Jag förstår inte poängen med att göra det så fult?

Många problem är av arten att de först verkar enkla, men ju mer man gräver i det ju mer komplext blir det.Spelreglerna för pacman är väldigt enkla och det är inget som direkt imponerar på mig att dagens Ai kan ta fram. Men det beror lite vad de utgick ifrån och en djupare analys skulle behövas vad Ai faktisk gjorde. Det kan på sätt och vis förklara varför spelet är så fult, som jag ändå har svårt att förstå.

Permalänk
Medlem

behöver en spypåse efter det kassa klippet o den moderna "klippningen" (snurr snurr snurr)

Jo jag kan oxo videoredigera en statisk sekvens pacman... såg inga bevis på något annat....

// LZ

Permalänk
Medlem

... och hur många kWh kostade det hela? :=)

Permalänk
Medlem

Jag tror att just PAC-Man är ett lysande spel för en AI att lira, om den t.ex styr spökena och man själv lirar PAC-Man i egen hög person.

Anledningen är att AI´n måste försöka lista ut hur spelaren tänker, för att ligga ett eller ett par steg före, och därmed vinna över människan som spelar.

Låter sjukt kul faktiskt, och just lärande AI kan man även se i spelet Hello Neighbor, där datorn lär sig hur man tänker, och därmed placerar ut fällor, tar genvägar för att fånga dig, osv.

Så ja, än är vi en bit från Skynet, men det är kul att se att AI har utvecklats så som det har.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Extremt kass upplösning i filmklippet, har Nvidia inte råd att köpa in ett vettigt grafikkort så de kan spela in i bättre? Jag förstår inte poängen med att göra det så fult?

Många problem är av arten att de först verkar enkla, men ju mer man gräver i det ju mer komplext blir det.Spelreglerna för pacman är väldigt enkla och det är inget som direkt imponerar på mig att dagens Ai kan ta fram. Men det beror lite vad de utgick ifrån och en djupare analys skulle behövas vad Ai faktisk gjorde. Det kan på sätt och vis förklara varför spelet är så fult, som jag ändå har svårt att förstå.

Skrivet av Tea42BBS:

behöver en spypåse efter det kassa klippet o den moderna "klippningen" (snurr snurr snurr)

Jo jag kan oxo videoredigera en statisk sekvens pacman... såg inga bevis på något annat....

// LZ

Skrivet av Lifooz:

Jag tror att just PAC-Man är ett lysande spel för en AI att lira, om den t.ex styr spökena och man själv lirar PAC-Man i egen hög person.

Anledningen är att AI´n måste försöka lista ut hur spelaren tänker, för att ligga ett eller ett par steg före, och därmed vinna över människan som spelar.

Låter sjukt kul faktiskt, och just lärande AI kan man även se i spelet Hello Neighbor, där datorn lär sig hur man tänker, och därmed placerar ut fällor, tar genvägar för att fånga dig, osv.

Så ja, än är vi en bit från Skynet, men det är kul att se att AI har utvecklats så som det har.

/Lifooz

Nu är det ju lite mer avancerat än att man "bara" låtit AIn kontrollera karaktärerna i spelet - den har skapat *allt*.
Från hela "spelmotorn", till banan, proportioner, karaktärer, regler, mål och utförande av allt simultant.
Och ja, det där är mer komplicerat än det kan låta. Det finns exempelvis flera faktorer som bakades (och bakas) in i spel baserat på hårdvaran det körs på, om inte annat. Hastigheter & timings, kontroller, vissa uträkningar som görs (och eventuellt begränsas och anpassas efter), etc. etc. - visst är Pacman enkelt, men att med en AI virtuellt bygga upp hela infrastrukturen för att få det att fungera bakom kulisserna är imponerande. Sen finns ju fortfarande vissa missar/begränsningar, som nämns i artikeln, så vi är inte ens där helt än.

Det enda jag misstänker är att den givits några grundläggande instruktioner för hur det ska renderas visuellt (färger/mönster o.s.v. som ska användas - annars hade det sannolikt sett mer ut som en ännu fulare grid).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Extremt kass upplösning i filmklippet, har Nvidia inte råd att köpa in ett vettigt grafikkort så de kan spela in i bättre? Jag förstår inte poängen med att göra det så fult?

Många problem är av arten att de först verkar enkla, men ju mer man gräver i det ju mer komplext blir det.Spelreglerna för pacman är väldigt enkla och det är inget som direkt imponerar på mig att dagens Ai kan ta fram. Men det beror lite vad de utgick ifrån och en djupare analys skulle behövas vad Ai faktisk gjorde. Det kan på sätt och vis förklara varför spelet är så fult, som jag ändå har svårt att förstå.

Alltså de har låtit AIn titta på massor med filmsekvenser av Pacman samt inspelad input från kontrollen, sedan har AIn alltså programmerat en Pacman-klon och gjort grafiken. Det är sjukt mycket mer imponerande än vad du tror.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Då är nästa steg att visa Terminator filmerna som en kul grej och se vad som händer....

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Extremt kass upplösning i filmklippet, har Nvidia inte råd att köpa in ett vettigt grafikkort så de kan spela in i bättre? Jag förstår inte poängen med att göra det så fult?

Många problem är av arten att de först verkar enkla, men ju mer man gräver i det ju mer komplext blir det.Spelreglerna för pacman är väldigt enkla och det är inget som direkt imponerar på mig att dagens Ai kan ta fram. Men det beror lite vad de utgick ifrån och en djupare analys skulle behövas vad Ai faktisk gjorde. Det kan på sätt och vis förklara varför spelet är så fult, som jag ändå har svårt att förstå.

Skrivet av Tea42BBS:

behöver en spypåse efter det kassa klippet o den moderna "klippningen" (snurr snurr snurr)

Jo jag kan oxo videoredigera en statisk sekvens pacman... såg inga bevis på något annat....

// LZ

Jag tror inte att ni hajjade vad artikeln gick ut på

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@werr:
Två, kanske tre plastpåsar?

ON:
Det kostade nog några MW.
Man får tänka på att tanken är att man ska kunna använda det till vad som helst. På gott och ont.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Jag tror inte att ni hajjade vad artikeln gick ut på

jag spelade lite dum - jo jag förstod att nvidia säger att deras AI har återskapat Pacman, men utan en game Engine, allt drivs av deras AI.

men av det man fick se, så fick man inte se något som visade hur ngt funkade eller vad AI:n bestod av

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag spelade lite dum - jo jag förstod att nvidia säger att deras AI har återskapat Pacman, men utan en game Engine, allt drivs av deras AI.

men av det man fick se, så fick man inte se något som visade hur ngt funkade eller vad AI:n bestod av

Med vänlig hälsning Lazze

Vad vill du se? Ett gäng listor med värden på olika noder? Om du vill veta hur det funkar är det bara googla efter GAN och kolla all info som finns.

Det finns liksom inget att "se", det är ett gäng inputs, i detta fall spelarens input och bilden av spelet som sedan har matats in i ett "nätverk", detta har sedan försök lista ut vad som gör vad och ett annat "nätverk" har gissat vilken som är den riktiga.
Pga data mängden är troligen bilden de matat in väldigt låg upplösning då det är massa onödig info annars och tar längre tid, sedan har de jobbat igenom för att försöka återskapa hur det fungerar på ytan.
Det är lite som reverse engineering med virgin programmers, de har bara "detta ska uppnås".
AIn består av en massa "noder" som utvärderar alla input och ändrar då sin output för att matcha vad den lärt sig att det ska se ut, det är inte så att nvidia har byggt något i den meningen eller så.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood