Reflektion på tv. Lämna tillbaka eller ej?

Permalänk
Medlem

Reflektion på tv. Lämna tillbaka eller ej?

Tjenis

Jag köpte häromveckan en "Samsung 55" Q67T 4K UHD QLED" på Elgiganten. Killen på Elgiganten sa att denna tv:n var väldigt bra att kolla på i solljus, och att den har en väldigt "häftig" fjärrkontroll.

Nu är det dock som så att jag inte håller med på någon av punkterna. Tv:n reflekterar mer ljus än min förra tv. Och fjärrkontrollen saknar knappar för 1,2,3 osv

Då är min fråga om jag ska lämna tillbaka tv:n, och skaffa en annan modell. Eller om jag helt enkelt ska nöja mig med den. Mitt största problem med tv:n är just att den reflekterar såpass mycket solljus. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha tv:n på ett annat ställe. Jag har även kollat så att det inte sitter nån plastfilm på skärmen

Tacksam för input! Tvn kostade 9990, Och det är vad jag kan lägga på en annan tv

Mvh Samuel

Permalänk
Medlem

Gardiner? Ingen TV är bra i direkt solljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Gardiner? Ingen TV är bra i direkt solljus.

Jo, gardiner hjälper naturligtvis. Det hjälper dock inte tillräckligt. Men jag antar att det inte spelar någon större roll vilken modell jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av sompe:

Jo, gardiner hjälper naturligtvis. Det hjälper dock inte tillräckligt. Men jag antar att det inte spelar någon större roll vilken modell jag har

Vanliga gardiner menar du? Annars finns ju mörkläggningsgardiner. Eller om man vill ha vanliga gardiner fortfarande finns mörkläggande rullgardiner.

Permalänk
Medlem

Elgiganten säljer Q70R för 8999, det är modellen ovanför Q60R (Q67 är bara en designvariant av Q60). Q70 har klart ljusstarkare skärm så den borde funka bättre i solljus, den verkar också ha lite mindre reflektioner om man kollar testerna på www.rtings.com

Så du får en bättre TV och tusen kronor i näven om du byter 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Vanliga gardiner menar du? Annars finns ju mörkläggningsgardiner. Eller om man vill ha vanliga gardiner fortfarande finns mörkläggande rullgardiner.

Jag har mörkläggande rullgardiner också. Det är bara så jäkla tråkigt att ha det neddraget på dagen

Jag blev bara så förvånad hurpass mycket tvn reflekterade ljus. Och då är det ändå inte extremt soligt just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Elgiganten säljer Q70R för 8999, det är modellen ovanför Q60R (Q67 är bara en designvariant av Q60). Q70 har klart ljusstarkare skärm så den borde funka bättre i solljus, den verkar också ha lite mindre reflektioner om man kollar testerna på www.rtings.com

Så du får en bättre TV och tusen kronor i näven om du byter 😊

Jaså, skulle du byta till den?

Permalänk
Medlem

@sompe:

Skrivet av teejee:

Så du får en bättre TV och tusen kronor i näven om du byter 😊

Känns ju rätt givet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sompe:

Jaså, skulle du byta till den?

Det kanske finns ännu bättre för ditt behov under 10000kr, det vet jag inte Men den är ju bättre och billigare än den du har iaf 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@sompe:

Känns ju rätt givet?

Hehe jo det är förvisso sant😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det kanske finns ännu bättre för ditt behov under 10000kr, det vet jag inte Men den är ju bättre och billigare än den du har iaf 😊

Då får jag packa ihop tvn och bege mig mot elgiganten imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Gardiner? Ingen TV är bra i direkt solljus.

Fel Jag har då en tv men där är det inga problem. (bild där solen lyser på del av skärmen) (dålig bild då jag tagit bilden med iphone 8)

https://forumfiles.com/ldF50424oa/IMG_2890_1_JPG

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Bildexpert 📺

@sesese: Vad är det för gammal modell du har? Ser ut som en Samsung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@sesese: Vad är det för gammal modell du har? Ser ut som en Samsung?

Modellen heter Q9F 75" Ljusstyrka 4000 (där av att jag valde denna TVn)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Modellen heter Q9F 75" Ljusstyrka 4000 (där av att jag valde denna TVn)

Tråkigt med Samsung's QLED och FALD är bara att man förlorar så mycket detaljer i mörka områden. Annars är det ok TV'er. Men köper själv Sony nästa gång ändå, OM det inte blir OLED då förstås, då kan det bli mera svårt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Tråkigt med Samsung's QLED och FALD är bara att man förlorar så mycket detaljer i mörka områden. Annars är det ok TV'er. Men köper själv Sony nästa gång ändå, OM det inte blir OLED då förstås, då kan det bli mera svårt.

Har aldrig fått känslan av avsaknad info när jag tittar på film eller TV. Däremot har jag aldrig haft en tv där nästan alla hajar till och börjar prata om bilden (även min mor som inte har en aning om sådant började prata om den knivskarpa bilden)

Oled är inget alternativ för mig då tekniken saknar Ljusstyrka än idag. Men har du ett rum där inte solen lyser in så är det en bra teknik.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sesese:

Modellen heter Q9F 75" Ljusstyrka 4000 (där av att jag valde denna TVn)

Den når inte till 4000 nits, men kan ligga på runt 700-1000 nits i SDR (beroende på inställning) och peaks ännu högre i HDR. Vilket är mycket högt,

Men jag tror den viktigaste skillnaden här är att din modell har det bästa reflexfiltret Samsung kunde erbjuda när du köpte den. Den modell TS kör med är en Q6xR-modell är en mycket enklare modell som är åtminstone tre nivåer bort från din modell i fråga om reflexfilter, Q70R och Q80R är båda stegen ovanför den modellen och jag vet att Q70R inte alls hade överlevt den reflexen du visar. Q6xR är steget sämre.

Så ifall @sompe vill få det du har behöver han byta till åtminstone Q80R-modellen, men den verkar sälja slut och då är det Q90R som ger motsvarande nivå. Så det blir att ta många mer tusenlappar. Eller skaffa gardiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så ifall @sompe vill få det du har behöver han byta till åtminstone Q80R-modellen, men den verkar sälja slut och då är det Q90R som ger motsvarande nivå. Så det blir att ta många mer tusenlappar. Eller skaffa gardiner.

Jag bytte till Q70R. Förhoppningsvis är den en smula bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den når inte till 4000 nits, men kan ligga på runt 700-1000 nits i SDR (beroende på inställning) och peaks ännu högre i HDR. Vilket är mycket högt,

Men jag tror den viktigaste skillnaden här är att din modell har det bästa reflexfiltret Samsung kunde erbjuda när du köpte den. Den modell TS kör med är en Q6xR-modell är en mycket enklare modell som är åtminstone tre nivåer bort från din modell i fråga om reflexfilter, Q70R och Q80R är båda stegen ovanför den modellen och jag vet att Q70R inte alls hade överlevt den reflexen du visar. Q6xR är steget sämre.

Så ifall @sompe vill få det du har behöver han byta till åtminstone Q80R-modellen, men den verkar sälja slut och då är det Q90R som ger motsvarande nivå. Så det blir att ta många mer tusenlappar. Eller skaffa gardiner.

OK tack för infon men då tittade jag på fel info när jag köpte min tv. Men det blev ju bra i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Bildexpert 📺

@sesese: Jag tror att Samsung (i vanlig ordning) har något eget påhittat system för att ranka ljusstyrka på sina modeller. Som då inte är kopplat till verkliga fysikaliska siffror.