Nackdelar med att skapa raid-lösning i datorn

Permalänk

Nackdelar med att skapa raid-lösning i datorn

Jag har fått några hårddiskar över efter lite städning och tänkte skapa en raid1lösning i datorn utan nas. Jag har ganska dålig koll, men vad kan det finnas för nackdelar med en sådan lösning?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vilken typ av RAID vill du använda?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Och med typ av Raid, menaaaaar du raid-0, 1 eller 5? eller mjukvaran?

Permalänk
Medlem

Finns för och nackdelar med RAID.
Men första frågan är väl varför vill du köra RAID? Vill du ha redundans för att datorn är kritisk?
Observera att RAID är inte backup.

Med RAID 1 och 5 (mfl men de två är vanligast) får du redundans.
1 = spegling av data. Kräver 2 diskar minst.
5 = Ökad läshastighet men samma skriv. En disk kan gå sönder utan att du förlorar data. Kräver minst tre diskar.

Redundans används i driftssystem som kör 24/7 så att om en disk går sönder så tuffar allt på.
För en privat dator (som inte kör något 24/7) är det inte riktigt lika nödvändigt.
Dock kanske man vill ha ännu mer hastighet och då finns RAID0 som ökar skriv och läshastigheten.
Negativa med det är att om en disk går sönder tappar du all data på alla diskarna i den RAID array:n.

Så, vad är det du fiskar efter?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Då kanske jag har tänkt fel här. Mitt syfte var att använda mig av två diskar med raid 1 för att använda som backup av bilder och annat.

Min nästa fråga skulle då kanske vara, varför kan man inte använda sig av raid1 som backup? Det känns som att jag har missat något.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilken lösning du väljer. RAID på moderkortet hade jag hållt mig långt borta från.
Windows RAID har jag ingen erfarenhet av, men ska du hålla dig till Windows borde den fungera.
Kör du Linux så finns det olika alternativ beroende på vad du tänkt göra.
Så vad ska du ha den till, eller vill favoritfråga, vilket problem försöker du lösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bouxesa79:

Då kanske jag har tänkt fel här. Mitt syfte var att använda mig av två diskar med raid 1 för att använda som backup av bilder och annat.

Min nästa fråga skulle då kanske vara, varför kan man inte använda sig av raid1 som backup? Det känns som att jag har missat något.

RAID är inte backup. RAID är redundans.
Backup är att man säkerhetskopierar data och ser till att det hålls säkert utanför den vanliga miljön.
I enterprise-lösningar så har man t ex backup centralt i någon serverhall som en kopia och sedan en kopia på annan geografisk lokation för att inte riskera att, om serverhallen brinner inne, man tappar kritisk data. (typ)
Samma sak hemma. Säg att det blir något strömfel och slår ut hela datorn - att diskarna är heldöda. Då hjälper inte RAID.

RAID hjälper däremot mot diskkrash (när man kör RAID som har redundans) för att se till att upptid för systemet hålls.
Har du inte något mål med att hålla 24/7 upptid så finns det inte mycket relevans till att köra RAID.
Och framför allt inte om du inte ens har backup öht.

EDIT:
Dock, jag försöker inte egentligen avråda dig från att köra RAID. Du för köra det bäst du vill. Det är också en bra övning.
Men det viktiga är att inse vad RAID är bra för och hur det skiljer sig från backup.

Cheers!

EDIT2: Fixade meningsbyggnad

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-