Nätverksbugg på moderkort i Intels 400-serie kvarstår

Permalänk
Melding Plague

Nätverksbugg på moderkort i Intels 400-serie kvarstår

Åtgärdad version av 2,5 Gbps-nätverkskretsen i225-V som nått butikshyllorna lider enligt rapporter fortsatt av problem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel börjat implementera Killer tech?

Permalänk
Medlem

Kommer detta drabba kommande B550 moderkort?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Equadex:

Kommer detta drabba kommande B550 moderkort?

Det är själva nätverkskretsen som är boven i dramat, även B550-moderkort som är utrustade med den kommer lida av problemet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Själv beslutade jag att vänta till Ryzen 4000 och se hur den blir innan jag uppgraderar. Så får väl hoppas denna fixade är ute på båda tills dess Men det lär de nog vara.

Permalänk
Datavetare

Är i225 integrerad i Z490? Initialt förutsatta jag det då man pratade om 2,5 Gbit/s stöd ihop med Z490.

Frågan är i så fall, varför har inte alla Z490 stöd för 2,5 Gbit/s (även om det nu strular)?

De billigare mindre dyra Z490-korten använder i219 och dokumentationen för "Intel 400 Series Chipset Family On-Package Platform Controller Hub" säger också i219 (frågan är om det även gäller Z490)? i219 är en relativt gammal krets (har en sådan i 8:e generations NUC) och den har bara 1 Gbit/s stöd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yoshman:

Är i225 integrerad i Z490? Initialt förutsatta jag det då man pratade om 2,5 Gbit/s stöd ihop med Z490.

Frågan är i så fall, varför har inte alla Z490 stöd för 2,5 Gbit/s (även om det nu strular)?

De billigare mindre dyra Z490-korten använder i219 och dokumentationen för "Intel 400 Series Chipset Family On-Package Platform Controller Hub" säger också i219 (frågan är om det även gäller Z490)? i219 är en relativt gammal krets (har en sådan i 8:e generations NUC) och den har bara 1 Gbit/s stöd.

Om jag inte fått det hela om bakfoten rekommenderar Intel I225 till Z490, med någon slags tanke att kunna erbjuda någonting nytt i samband med sitt nya chipset. Förmodligen bjuder man på ett paketpris till moderkortstillverkarna, men de är i slutänden fria att köra vad de vill.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Meantek:

Om jag inte fått det hela om bakfoten rekommenderar Intel I225 till Z490, med någon slags tanke att kunna erbjuda någonting nytt i samband med sitt nya chipset. Förmodligen bjuder man på ett paketpris till moderkortstillverkarna, men de är i slutänden fria att köra vad de vill.

Det låter rimligt! Då kanske det är just i219 som är integrerat i chipset.

Vad jag läst kommer Tiger Lake U ha 2,5 Gbit/s på NUCs, så i det läget lär det vara integrerat i chipset.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yoshman:

Det låter rimligt! Då kanske det är just i219 som är integrerat i chipset.

Vad jag läst kommer Tiger Lake U ha 2,5 Gbit/s på NUCs, så i det läget lär det vara integrerat i chipset.

Anandtech förklarar:

Citat:

From Intel, the key difference for Z490 comes in networking. Integrated into the Z490 chipset is an Intel Wi-Fi 6 CNVi which allows motherboard vendors to integrate its AX200 wireless solutions directly from the chipset with a CRF module. On Z390, this was limited to 802.11ac / Wi-Fi 5, but Intel has stepped up its game with Wi-Fi 6. Motherboard vendors still need to purchase the CRF. In a similar vein, the chipset now supports a 2.5 gigabit ethernet connection through single PCIe 3.0 x1 lane, however this requires purchase of an Intel I225 network controller. Other controllers require using a PCIe lane.

Intels ARK specificerar integrerat Wifi, men endast "Integrated MAC" för LAN för Z490: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/201834/i...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Meantek:

Anandtech förklarar:

Intels ARK specificerar integrerat Wifi, men endast "Integrated MAC" för LAN för Z490: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/201834/i...

Det förklarar saken! Kollar man i länken jag postade ovan om 400-seriens chipset står det

"The Gigabit Ethernet controller(D31:F6) in conjunction with the Intel Ethernet Connection I219 provides a complete LAN solution. This chapter describes the behavior of the Gigabit Ethernet Controller. For details on the Intel Ethernet Connection I219, refer to Intel Ethernet Connection I219 Datasheet (#544486). The Gigabit Ethernet Controller can operate at multiple speeds (10/100/1000 Mbps) and in either full duplex or half duplex mode."

Så måste vara precis som du skriver, man har erbjudit en paket-deal på Z490+separat i225 Ethernet-krets.

Edit: hmm, läser jag vidare i samma dokument får jag känslan att även i219 är en extern krets. Grejen verkar mest vara att chipset är designat så att man väldigt enkelt ska kunna lägga till en extern krets. I det läget lär de ju fungera med både i219 eller i225 beroende på prisnivå...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yoshman:

Det förklarar saken! Kollar man i länken jag postade ovan om 400-seriens chipset står det

"The Gigabit Ethernet controller(D31:F6) in conjunction with the Intel Ethernet Connection I219 provides a complete LAN solution. This chapter describes the behavior of the Gigabit Ethernet Controller. For details on the Intel Ethernet Connection I219, refer to Intel Ethernet Connection I219 Datasheet (#544486). The Gigabit Ethernet Controller can operate at multiple speeds (10/100/1000 Mbps) and in either full duplex or half duplex mode."

Så måste vara precis som du skriver, man har erbjudit en paket-deal på Z490+separat i225 Ethernet-krets.

Edit: hmm, läser jag vidare i samma dokument får jag känslan att även i219 är en extern krets. Grejen verkar mest vara att chipset är designat så att man väldigt enkelt ska kunna lägga till en extern krets. I det läget lär de ju fungera med både i219 eller i225 beroende på prisnivå...

Det Intel erbjuder från styrkretsen är en dedikerad PCI-E 3.0 x1-länk som du sedan kan hänga på vad du vill på. 2,5 Gb LAN borde alltså fungerat tidigare, men I225 lanserades under slutet av förra året, men Intel verkar inte haft kretsar då I225 lanserades under slutet av förra året med ett rekpris på $2.40.

I219 lanserades redan 2015, men är bara 1 Gb. Priset specas av Intel till $1.72. Oavsett lösning får du en liten nätverkskrets någonstans i närheten av LAN-porten på moderkortet, alltså en extern kontroller.

Har sjukt dålig koll på nätverk, men jag minns att jag diskuterade Intel vs. Realtek på nätverkssidan med en moderkortsingenjör, priserna för Realtek skulle visst vara under hälften. Om Intel kräver egna nätverkskort på sina kort eller inte låter jag vara osagt, men det var inte speciellt länge sedan det satt Realtek på allt förutom de dyraste korten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det förklarar saken! Kollar man i länken jag postade ovan om 400-seriens chipset står det

"The Gigabit Ethernet controller(D31:F6) in conjunction with the Intel Ethernet Connection I219 provides a complete LAN solution. This chapter describes the behavior of the Gigabit Ethernet Controller. For details on the Intel Ethernet Connection I219, refer to Intel Ethernet Connection I219 Datasheet (#544486). The Gigabit Ethernet Controller can operate at multiple speeds (10/100/1000 Mbps) and in either full duplex or half duplex mode."

Så måste vara precis som du skriver, man har erbjudit en paket-deal på Z490+separat i225 Ethernet-krets.

Edit: hmm, läser jag vidare i samma dokument får jag känslan att även i219 är en extern krets. Grejen verkar mest vara att chipset är designat så att man väldigt enkelt ska kunna lägga till en extern krets. I det läget lär de ju fungera med både i219 eller i225 beroende på prisnivå...

Skrivet av Meantek:

Det Intel erbjuder från styrkretsen är en dedikerad PCI-E 3.0 x1-länk som du sedan kan hänga på vad du vill på. 2,5 Gb LAN borde alltså fungerat tidigare, men I225 lanserades under slutet av förra året, men Intel verkar inte haft kretsar då I225 lanserades under slutet av förra året med ett rekpris på $2.40.

I219 lanserades redan 2015, men är bara 1 Gb. Priset specas av Intel till $1.72. Oavsett lösning får du en liten nätverkskrets någonstans i närheten av LAN-porten på moderkortet, alltså en extern kontroller.

Har sjukt dålig koll på nätverk, men jag minns att jag diskuterade Intel vs. Realtek på nätverkssidan med en moderkortsingenjör, priserna för Realtek skulle visst vara under hälften. Om Intel kräver egna nätverkskort på sina kort eller inte låter jag vara osagt, men det var inte speciellt länge sedan det satt Realtek på allt förutom de dyraste korten.

I219-V är en extern krets som sådan, det enda som är integrerat i chipset på Intels senaste generationer är en MAC - den är gjord för att hänga på en extern Intel PHY på (I219-V som primärt exempel - tidigare exempel är 82579), och anslutningen till MAC i chipset för denna PHY är inte bara en vanlig PCIe-länk.

Med I225 har Intel dock frångått detta, då denna kontroller verkar ha egen integrerad både MAC och PHY, så den kommunicerar med chipset via en vanlig PCIe-länk. Det gör också att den är mindre kostnadseffektiv för moderkortstillverkare, då man ändå behöver lägga till både MAC och PHY för att få en snabbare länk än 1gbit/s. (Om man kikar på blockdiagram för Z490 ser det ut som 1gbit/s MAC ligger kvar, så I219-V kan säkert synas på en del billigare Z490-kort.)

EDIT: I225-V verkar också enbart vara en PHY, men var MACen är och anslutning till denna finns lite frågetecken till? Även MAC-delen ser ju, till skillnad från 1gbit/s-NICet, i blockdiagrammet ut att vara extern. Det känns ju i så fall som en rätt opraktisk lösning, då de flesta konkurrerande 2.5+gbit/s-styrenheter har integrerad MAC och PHY. Var lite för snabb på tangentbordet med att svara - lyckades inte hitta något om var 2.5gbit/s-MACen sitter på kort med Z490+I225, du får gärna gräva mer, Jonas!

Även försökt hitta skillnaden mellan I225-LM och I225-V vad gäller MAC, men min Google-fu har inte lyckats hittills.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kalla dem för 2.0 Gbps NICar så är problemet löst...

Permalänk
Medlem

Uppdaterade Windows igår och har nu stött på detta problem. Någon som har tips på hur jag fixar det? Har provat med nästan alla drivare jag hittat när jag googlar på det men inget löser problemet.
Och hur uppdaterar jag firmware på nätverkskortet? Det ska finnas en guide men den hittar jag inte

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Uppdaterade Windows igår och har nu stött på detta problem. Någon som har tips på hur jag fixar det? Har provat med nästan alla drivare jag hittat när jag googlar på det men inget löser problemet.
Och hur uppdaterar jag firmware på nätverkskortet? Det ska finnas en guide men den hittar jag inte

Finns så vitt jag vet ingen direkt lösning. Det är ett hårdvaruproblem.
Men vad jag förstår så visar sig problemet bara när nätverkskortet är kopplat till vissa 2.5Gbps switchar/routrar.
Så använda någon annan switch, eller köra allting i 1.0 Gbps skall vara fungerande workarounds vad jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Finns så vitt jag vet ingen direkt lösning. Det är ett hårdvaruproblem.
Men vad jag förstår så visar sig problemet bara när nätverkskortet är kopplat till vissa 2.5Gbps switchar/routrar.
Så använda någon annan switch, eller köra allting i 1.0 Gbps skall vara fungerande workarounds vad jag förstår.

Förstår inte riktigt vart jag ställer om till 1.0 Gbps?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Förstår inte riktigt vart jag ställer om till 1.0 Gbps?

Enhetshanteraren (Win+R -> "devmgmt.msc" utan citattecken), sen väljer du (dubbelklickar på) nätverkskortet det gäller, går till fliken "Avancerat", och där bör det finnas en "Speed & Duplex"-inställning. Det bör per default stå på "Auto Negotiation", men testa att ställ det på "1.0Gbps Full Duplex" om möjligt.

Om inställningen eller alternativet saknas kan du testa en annan drivrutin - har inställningen på samtliga styrenheter jag använder just nu. (Intel I219-V, Killer E2400 och Realtek RTL8111 - i Realtek-drivrutinen står det på svenska, annars ser det likadant ut på alla tre.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Enhetshanteraren (Win+R -> "devmgmt.msc" utan citattecken), sen väljer du (dubbelklickar på) nätverkskortet det gäller, går till fliken "Avancerat", och där bör det finnas en "Speed & Duplex"-inställning. Det bör per default stå på "Auto Negotiation", men testa att ställ det på "1.0Gbps Full Duplex" om möjligt.

Om inställningen eller alternativet saknas kan du testa en annan drivrutin - har inställningen på samtliga styrenheter jag använder just nu. (Intel I219-V, Killer E2400 och Realtek RTL8111 - i Realtek-drivrutinen står det på svenska, annars ser det likadant ut på alla tre.)

Tack! Verkar dock som en uppdatering av bios löste problemet. Kör med senaste drivrutinen till nätverkskortet nu.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag har senaste bios-version, senaste drivrutiner från intel för nätverskortet, kör nätverkskortet mot en 1Gbps-switch men har grava problem med nätverskortet. Kortet känner inte av att det finns en nätverkskabel ikopplad och man får hålla på att aktivera och inaktivera kortet hela tiden för att det ska hoppa igång. Men så länge det är igång så verkar det funka bra, så länge inte datorn går ner i strömsparläge.. Då är det kört igen.

Har ett nyköpt Asus Rog Strix Z490 Gaming-g.. Funkar kanon förutom nätverketn som dessvärre är en extremt vital del.
Vad kommer Asus m.fl. göra åt det här? Med tanke på att det är ett hårdvarufel så kommer dom ju få byta ut hela moderkortet.. Kommer dom göra det?

Edit: Köpte bland annat kortet just för att det hade 2,5Gbps nätverkskort.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har senaste bios-version, senaste drivrutiner från intel för nätverskortet, kör nätverkskortet mot en 1Gbps-switch men har grava problem med nätverskortet. Kortet känner inte av att det finns en nätverkskabel ikopplad och man får hålla på att aktivera och inaktivera kortet hela tiden för att det ska hoppa igång. Men så länge det är igång så verkar det funka bra, så länge inte datorn går ner i strömsparläge.. Då är det kört igen.

Har ett nyköpt Asus Rog Strix Z490 Gaming-g.. Funkar kanon förutom nätverketn som dessvärre är en extremt vital del.
Vad kommer Asus m.fl. göra åt det här? Med tanke på att det är ett hårdvarufel så kommer dom ju få byta ut hela moderkortet.. Kommer dom göra det?

Edit: Köpte bland annat kortet just för att det hade 2,5Gbps nätverkskort.

Jag lyckades att fixa det iallafall. Men det tog tid och var krångligt.
Senaste bios.
Firmware update från intel.
Samt senaste drivarna från intel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag lyckades att fixa det iallafall. Men det tog tid och var krångligt.
Senaste bios.
Firmware update från intel.
Samt senaste drivarna från intel.

Jag har uppdaterat bios till senaste version, samt har uppdaterat firmware på nätverschippet till 1.45 och installerat senaste version av drivrutinerna till nätverkskortet. Än så länge har det funkat, även i 2,5Gbps-fart. Men dom har ju själva gått ut och sagt att det är ett hårdvarufel, så frågan är ju hur dom lyckats kringgå problemet. Vad har blivit lidande istället?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |