Tele2 och Tre drar igång 5G-nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

anade lite det faktiskt...

Men om Ericsson är lika långt framme så är det ju rätt sjukt att man ens överväger Huawei istället för Ericsson isåfall?

Det är väl inte Ericsson heller?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Otroliga hastigheter. Detta är alltså snabbare än mitt fiber och till bättre pris. Vad håller "bredbandsbolagen" på med?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Fatmajk:

anade lite det faktiskt...

Men om Ericsson är lika långt framme så är det ju rätt sjukt att man ens överväger Huawei istället för Ericsson isåfall?

Huawei lade ner stora mängder pengar på låga priser för att ta över marknadsandelar på Ericsson:s "hemmaplan".
Operatörerna (precis som vinstdrivna företag generellt) brukar välja det billigaste möjliga, helt enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Huawei lade ner stora mängder pengar på låga priser för att ta över marknadsandelar på Ericsson:s "hemmaplan".
Operatörerna (precis som vinstdrivna företag generellt) brukar välja det billigaste möjliga, helt enkelt.

Precis. De gav bort utrustning gratis här i Sverige för att få komma in på marknaden. Det är svårt att tacka nej till :). Särskilt med tanke på att de inte är så dåliga heller. Hur långt fram Ericsson ligger kan jag tyvärr inte diskutera. Men ESS, som nämndes tidigare är faktiskt ett bra exempel.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av maxiepops:

gav bort utrustning gratis här i Sverige för att få komma in på marknaden

När Tre korvar i tidernas begynnelse drog i gång fabriker i Kanton och Nanjing dröjde det inte många månader innan det fanns "kompatibla" radiobasar att köpa för ett par korvören (dvs inte ens tre korvören). Man bör nog vara lite hälsosamt "septisk" <tm skeptisk> mot Huawei. Det finns inga gratisluncher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Undrar om det kommer ha någon effekt på fiberutbyggnaden? Omfattande grävarbete vs koppla upp flera hus med en basstation..
För villaägare blir det nog en enkel kalkyl.

Fiber alla dagar, påverkas inte av störningar på samma sätt då själva fiberkabeln leder ljus. Dessutom att ha en massa 5G master överallt, fyfarao va fult

Permalänk
Skrivet av Super Älg:

Jag skulle faktiskt vilja veta. Hur kan jag GPS spåra min katt?

Det finns en massa lösningar som denna: https://tractive.com/sv/pd/gps-tracker-cat?shopCountry=SE&gcl...
Bara googla, jag själv är tveksam till dagens då de är lite väl klumpiga. Men i framtiden. Och det handlar då ej bara om attt spåra katten utan att katten har Spotify för katt abonnemang med fågelkvitter och annat att lyssna på.
När varenda katt ska lyssna på fågelkvitter från Spotify, ja då behövs 5G.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När varenda katt ska lyssna på fågelkvitter från Spotify, ja då behövs 5G.

Responstiderna i dagens trådlösa tekniker har länge varit en begränsning. Något som 5G nu äntligen kan börja råda bot på. Så nej, det behövs mycket tidigare än så, helst igår.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Fiber alla dagar, påverkas inte av störningar på samma sätt då själva fiberkabeln leder ljus. Dessutom att ha en massa 5G master överallt, fyfarao va fult

Det får du ju i alla fall.

Jag menar, om snorungarna kan spela sitt CS och pappa får sin 8k-netflix, då skulle det kunna bli ännu vanligare att man skippar dyrfibern och tar en 5G-router istället, inte bara på vischan utan även i mindre tätorter.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är skillnad iom att styret sitter i Kina, påtryckningarna där samt hur kultur och företag fungerar mm gör att riskerna är större.

Ser du verkligen inte skillnaden i att en spionerade stat med kontroll över de styrande i företaget och äger 50% av moderbolaget vs ett enskilt företag i en demokrati som har ett bolag i koncernen i en diktatur?

Det är ju snarare att de styrande i bolaget har inflytande även utanför.

Hur som helst, spionage kräver inte att bolaget har sitt huvudkontor i något visst land.

Personer som jobbar åt Ericsson och Nokia i Kina som lyder under samma lagar har full insyn i deras produkter. Det är en betydande del av F&U som sker där, och då spelar det mindre roll om utrustningen du faktiskt använder monteras av statslösa i Estland eller i Kina. Kan du inte hantera Huawei kan du knappast hantera utrustning från Ericsson eller Nokia heller.

Permalänk

4g är tillräckligt.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Man behöver i.o.f.s. ingen mobiltäckning för att ringa i dagsläget, bara vettig WiFi. Täckning för fast utrustning har du på de flesta ställen, där har du ju antenn. Det finns anledning till att telenätet kan stängas ner ute i vischan.

Permalänk
Medlem

För alla som har kvar sin högstadie-/gymnasiefysik (A eller B borde räcka) någorlunda i minnet rekommenderas att kika på kommentarerna som flödar på sociala medier.
Det där med strålning är uppenbarligen inte så lätt, alltid. Eller konceptet vetenskaplig konsensus. Eller källkritik, eller kausalitet, eller...

Ska bli intressant att se hur mycket vinst man får ut i verkliga scenarier nu innan fler band öppnas, folk som har 5G-lurar i berörda områden får gärna göra lite före- och efter-benchmarks!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

När Tre korvar i tidernas begynnelse drog i gång fabriker i Kanton och Nanjing dröjde det inte många månader innan det fanns "kompatibla" radiobasar att köpa för ett par korvören (dvs inte ens tre korvören). Man bör nog vara lite hälsosamt "septisk" <tm skeptisk> mot Huawei. Det finns inga gratisluncher.

Jag hörde en skröna när jag jobbade på Ericsson om att Huawei snodde Ericssons 3G utrustning helt rakt av.
Samma tillverkningsunderlag elektronik, mekanik, samma mjukvara + nån tidigare Ericsson chef som var arg på sin tidigare arbetsgivare.

Marknaden och kapitalismen struntade totalt i att dessa betydligt billigare radiobasutrustning såg precis ut som Ericssons men med annan logga och köpte dessa istället för Ericssons.

Om man slipper lägga ner flera års utveckling på något så är det inte så konstigt att man kan vara billigare.

Detta är som sagt en skröna jag hört men jag tror ändå på den hur ett företag kan gå från 0 till världsledande.

En annan skröna är också att USA och Cisco för något/några år sen har försökt förstöra marknadsvärdet i Ericsson så att Cisco kan köpa upp dem billigt.

Något som jag vet 100% och som inte är skrönor är att viktiga och hemliga releasedatum läcktes till Huawei.
Så att de släppte saker precis dagen innan m.m. för att sabotera Ericssons marknadsföring.

Det finns många reko bolag i Kina så man får inte dra alla över en kam men Huawei litar jag inte på.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Herr Kantarell:

nån tidigare Ericsson chef som var arg på sin tidigare arbetsgivare.

Under 3G-tiden var jag fast med RNC-testeriet (radio network controller) i Gävle medans under amps/tacs-åren åkte jag runt och drog igång mina produktionstester. Med tillgång till PRIM och GASK finns det ju inga begränsningar för den som vill företaget väldigt illa. Ett av de lokala företag (ventilationsbranchen) jag supportar idag med vänsterhanden har numera enbart tillverkning av individuella arbetsintesiva delar i Kina som sen skeppas till Sverige för slutmontering. I början av deras "kina-äventyr" tog det bara tre månader så fanns det identiska kopior ute på marknaden när även slutmonteringen gjorde där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

@Xinpei

Varför sa de det i uppdrag gransknings dokumentär om Huawei då? Att Huawei ligger 2 år före i teknologin.

Det får du fråga dem om. För det, om något, vore direkt osant.

Skrivet av Fatmajk:

anade lite det faktiskt...

Men om Ericsson är lika långt framme så är det ju rätt sjukt att man ens överväger Huawei istället för Ericsson isåfall?

Tror det snarare har med pris att göra. Huawei har en kinesisk stat bakom sig. Samma stat som är en enorm gigant på marknaden. Ericsson däremot är ett privat företag med enorm kompetens men kan självfallet inte konkurrera med Huawei. Faktum är att orsaken varför Huawei ens fått en sådan dominans på marknaden är pga. att deras utrustning varit billigare än konkurrenternas. I detta fallet Ericsson. Ericsson kommer även från ett par tuffa år ekonomiskt medan Huawei haft en ganska konsekvent tillväxt på marknaden de senaste tio åren.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vad ska man med 5G till om de tar så jäkla bra betalt för data?

TREs mobila bredband utan begränsning är dock sjukt prisvärt. 4G+ ger mig upp emot 160 Mbit.
Ska jag dra in fiber i huset kostar det 16000 + månadsavgift för fibret sen tillkommer bredband från Bahnhof för några hundra till. Sjukt ovärt om man bara är ute efter latency.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Lodisen:

Jag skrev ju att jag INTE behöver det.

Go’dag yxskaft jag som läser lite för snabbt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det får du fråga dem om. För det, om något, vore direkt osant.

Tror det snarare har med pris att göra. Huawei har en kinesisk stat bakom sig. Samma stat som är en enorm gigant på marknaden. Ericsson däremot är ett privat företag med enorm kompetens men kan självfallet inte konkurrera med Huawei. Faktum är att orsaken varför Huawei ens fått en sådan dominans på marknaden är pga. att deras utrustning varit billigare än konkurrenternas. I detta fallet Ericsson. Ericsson kommer även från ett par tuffa år ekonomiskt medan Huawei haft en ganska konsekvent tillväxt på marknaden de senaste tio åren.

Och priset kan till viss del förklaras av att Ericsson-radios tillverkade i Kina "försvinner i tullen" i några månader, strax innan Huawei lanserar en liknande produkt...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har rensat lite, Håll politik utanför.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

fick en nostalgisk tanke till winamp, när de kombinerade winamp 2 med 3 och släppte winamp 5.

Fint med 2+3=5.
Tänkte att nån skulle gjort nåt skämt om det? Men icke

Permalänk
Medlem

Hur tror ni det kommer bli att spela på, 5G? snabba fps spel... vår hyresvärd tycker inte det är lönt att sätta in fiber, då inte många har efterfrågat det bland hyresgästerna... ändå bor vi mitt i "stan"(falkenberg), som tur va har vi ganska snabbt DSL, ca 45-50mbit... men är fyra i familjen, och ibland kan det streams från 3 enheter medans jag ska spela, netflix, ytube etc... och då blir det en del pingtoppar... :/ Sen är det dyrare månadskostnad än fiber...
Och det tar det väl en jäkla tid innan det släpps tills småstäderna, 5g alltså..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur tror ni det kommer bli att spela på, 5G? snabba fps spel... vår hyresvärd tycker inte det är lönt att sätta in fiber, då inte många har efterfrågat det bland hyresgästerna... ändå bor vi mitt i "stan"(falkenberg), som tur va har vi ganska snabbt DSL, ca 45-50mbit... men är fyra i familjen, och ibland kan det streams från 3 enheter medans jag ska spela, netflix, ytube etc... och då blir det en del pingtoppar... :/ Sen är det dyrare månadskostnad än fiber...
Och det tar det väl en jäkla tid innan det släpps tills småstäderna, 5g alltså..?

Hyser samma förhoppning, inte att det ska vara bättre eller lika bra som fiber, men tillräckligt för att spela via. Tänker att mani värsta fall kan skaffa ett extra modem för de enheter som används till streaming om det blir tungt att köra flera enheter på en ensam 5G uppkoppling.

Samtidigt så delar jag också din rädsla, att det dröjer i resten av landet. Är också rädd att man nöjer sig med 700mhz-nät där det är lite glesare mellan hushållen och att det kanske inte alls är tillräckligt för spelande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Både Telia och Telenor till exempel kör på Ericssons utrustning.

Härligt! Kommer bojkotta Tele2/3 och köra Telia eller Telenor även i framtiden (både privat, och på mitt företag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Härligt! Kommer bojkotta Tele2/3 och köra Telia eller Telenor även i framtiden (både privat, och på mitt företag).

Telenor har inget 5G-nät i Sverige, de har ett gemensamt med Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Jag skulle faktiskt vilja veta. Hur kan jag GPS spåra min katt?

Jag kör med denna på vår: https://tractive.com/sv/pd/gps-tracker-cat

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telenor har inget 5G-nät i Sverige, de har ett gemensamt med Tele2.

Ok, bra att veta. Tack! Har Telenor idag, men kan snabbt och jättelätt byta tillbaka till Telia. 😊

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, bra att veta. Tack! Har Telenor idag, men kan snabbt och jättelätt byta tillbaka till Telia. 😊

Telia delar 3G-nät med Tele2 istället och har säkert utrustning från Huawei på olika ställen i sitt egna nät. De har kört Huawei i sitt 4G-nät och kör säkert annan nätverksutrustning från Huawei också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telia delar 3G-nät med Tele2 istället och har säkert utrustning från Huawei på olika ställen i sitt egna nät. De har kört Huawei i sitt 4G-nät och kör säkert annan nätverksutrustning från Huawei också.

Telia delar bara sitt 3G på 2100 bandet med Tele2. Telia bygger också 3G på 900 bandet, vilket inte delas med Tele2. För kännedom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Telia delar bara sitt 3G på 2100 bandet med Tele2. Telia bygger också 3G på 900 bandet, vilket inte delas med Tele2. För kännedom

Jo, och det är ju bara ett ställe till för Huawei-utrustning