Synology NAS startar inte längre

Permalänk

Synology NAS startar inte längre

Jag tror min gamla trotjänare Synology DS211j har tagit en längre paus, typ den stängdes ner för ett par dagar sedan och när jag försöker sätta igång den så händer inget. Konstaterar att strömadapterna tickar och att den lilla gröna dioden på adaptern (inte NASen) blinkar, i takt med tickandet... Jag skulle tro att strömadaptern har gjort sitt.

Synology har slutat tillverka den här typen av adaptrar, den har nått end of life enligt deras supportsida. Sökning på adaptern ger inte många svar. Amazon.de har en för ca 60 euro exkl frakt... 750 kr för en adapter... Hmm...

Så nu är frågan om och vad jag ska göra. För 750 kr kan jag nog hitta en minst lika bra begagnad NAS, men då är frågan om diskarna med all data funkar i den? Kan jag koppla diskarna till en enkel USB/SATA-vagga och komma åt datan eller den hittas bara genom en Synology NAS?

En DS211j har ju ganska många år på nacken och en ny(are) hade ju inte varit fel. Sannolikt snabbare än min nuvarande. Jag använder den huvudsakligen som backup för min och sonens laptop samt sparar GoPro-filmklipp på den som jag visar på TVn genom min Xiaomi Mi Box. Så ingen VPN eller server eller annat "komplicerat" använder jag den till.

Tips och tankar mottages gärna

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060

Permalänk
Medlem

Ja du kan troligen komma åt diskarna med data i med tex. en live-ubuntu startad på en USB-sticka eller via DVD-skiva

Denna NAS använder ext4 som filsystem och beroende på din RAID är konfigurerad (JBOD, RAID0, RAID1) så ligger den också under mdadm-RAID - det betyder att båda diskarna måste kopplas in samtidigt via SATA-USB adaptrar eller med SATA-anslutningar till moderkort på stationär dator och kommer att hittas automatiskt om du använder en Ubuntu-live startad på en USB-sticka.

koppla helst ur Windows systemdisken innan då den kan interferera och ställa till med saker om den bootar windows först och tex. hittar diskarna men känner inte igen och vill formatera dessa med en musklick bort - klickar du där av misstag så kan du säga goobye till dina data på NAS-diskarna.

Med andra ord riskera inte att starta windows alls över huvud taget genom att koppla bort windows systemdisken om möjligt (dvs bort med SATA-sladden på SSD med windows eller knäpp ut M.2-NVMe-kortet med windows och lägg åt sidan)

hur du sedan navigerar under ubuntu - ja det får du läsa på annat håll - men jag skulle öppna en terminalfönster och sedan installera 'mc' om det inte redan finns och sedan jobba med filerna därifrån - då som root och tex flytta diskarna till en extern USB-disk inkopplad för ändamålet.

alla diskar som du kopplar in (och monteringen görs automatiskt i ubuntu i de flesta fallen) kommer att återfinnas i terminal-fönster under /media/användarnamn/xxx där xxx är namnen på filsystemen/diskarna.