HBA/RAID kort för 4-8 SATA SSD

Permalänk

HBA/RAID kort för 4-8 SATA SSD

jag är på jakt efter ett kontrollerkort för minimum 4 men gärna 8st SATA SSD (jag har 11-12st 960GB SSD hemma på hyllan)
Men jag känner mig helt lost i denna jungel, många produkter har undermålig prestanda och det finns många gamla produkter på marknaden som dög för hårddiskar men inte SSD.

jag önskar uppnå helst minst 2GB/s

har någon en rekommendation på vad jag bör titta på? tror att jag kan ge upp emot 2000kr för något begagnat om det är bra (kanske finns på eBay?)

bör jag skaffa HBA eller RAID kort till att börja med? går det att få tag i något som man kan köra RAID 5 på utan att prestandan blir totalt värdelös? har någon av dessa kort stöd för TRIM?

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

@Cordinator:
Jag skulle säga HBA över RAID-kort alla dagar i veckan: Det sker betydligt mer utveckling i operativsystemen än i firmware till existerande lagringscontrollers. Då blir du också av med hela frågeställningen om huruvida din RAID-kontroller har stöd för TRIM; då är det upp till ditt OS och val av filsystem.

Med SSD borde paritets-RAID kunna vara ett acceptabelt alternativ. Protip: Innan du tar lösningen i drift, provtryck lite olika RAID-nivåer (exempelvis med fio) och se vad som är en bra kompromiss mellan kostnad och prestanda för dig. RAID5 kommer att kosta dig 4 IO-operationer per skrivning vilket för hemmabruk sannolikt inte spelar så stor roll, men som kan bilda en flaskhals om du exempelvis vill ha bra prestanda för många virtuella servrar. Oavsett val av RAID-nivå, glöm inte backuper om du lagrar viktig data.

I närheten av ett par tusenlappar bör du kunna få ett HBA-kort med interna anslutningar för 8 diskar, liknande LSI 9300-8i eller Lenovo 430-8i (andra servertillverkare har säkert också variationer med sitt eget namn på). Ska du upp i stöd för 16 diskar pratar vi nog snarare runt 4000 plus moms, och ska du ha en snabb och modern RAID-kontroller kan du lätt smälla på ytterligare några tusenlappar.

Vad gäller topprestanda:
Nu har jag inte en aning om vad för hastigheter du kan få ut ur en lösning baserad på dina SSD, men ett alternativ till att speca upp en server som kan leverera flera GB/s för hela lagringslösningen kanske kan vara att köra NVMe-disk för det som är verkligt prestandakritiskt. Det är ju inte svårt att hitta ruskigt snabb lagring när den inte behöver emulera SAS eller SATA...

Permalänk

@Det Otroliga Åbäket: stort tack för svaret.
tidigare har många avrått från HBA och sagt att det är långsammare, men en stor del av min frustration har varit att mycket av informationen som finns på internet är gammal och inte stämmer längre.
jag sökte runt på olika engelskspråkiga forum igår och det lutar starkt åt något LSI 9300-8i / SAS3008

ditt protip om att testa olika RAID nivåer är bra, jag gjorde det med datorn i signaturen som nu börjar närma sig 10 år, jag ville köra RAID 5 i den, men det var värdelös prestanda så det blev RAID 0 för hela slanten i den datorn och det har ju hållit sig riktigt länge nu utan problem

Men en sak som jag inte lyckats Googla mig till är om man kan genom Windows egna software RAID ställa in RAID 50? kanske går att nå 4GB/s läs 1GB/s skriv hastighet i bästa fall då vilket får vara acceptabelt för den extra tryggheten.
backuper finns goda möjligheter till, det finns två enklare 4-bay NAS i racket samt en QNAP 8-bay ii RAID 6, 7 4970 32GB RAM, 2st mSATA i RAID 1 för snabbare åtkomst av "het data", och en PCI-E Intel 910 800GB SSD som läs och skriv cache, det sitter ett 2x10GBit nätverkskort i, jag hoppas kunna jobba mycket mot denna med riktigt snabba överföringar.
en 12-bay off site NAS finns också, så bakcup finns och blir över.

systemdisken är redan en 500GB NVME (X79 RAMPAGE IV EXTREME, 1680V2, 64GB RAM)

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av Cordinator:

@Det Otroliga Åbäket: stort tack för svaret.
tidigare har många avrått från HBA och sagt att det är långsammare

I optimala fall kan ett RAID-kort med battericache göra ett bra jobb, men i verkliga livet brukar fördelarna med att låta operativsystemet styra diskarna direkt överväga. Är du riktigt ambitiös finns det ju olika varianter av minneskretsar med strömbackup som kan användas som cache också, i vilket fall raidkortets största eventuella fördelar börjar bli rejält tveksamma. Plus att med mjukvarustyrd RAID kan du generellt sett plocka med dig diskarna till en annan dator utan att bry dig om kontrollern, i händelse av uppgradering eller maskinhaveri.

Skrivet av Cordinator:

Men en sak som jag inte lyckats Googla mig till är om man kan genom Windows egna software RAID ställa in RAID 50? kanske går att nå 4GB/s läs 1GB/s skriv hastighet i bästa fall då vilket får vara acceptabelt för den extra tryggheten.

Storage spaces är det du bör använda om du kör Windows - men undvik ReFS för vanlig fillagring än så länge. Microsofts rekommendation är att köra mirroring (liknande RAID1/-10) för sånt som behöver prestanda, och paritetsbaserad lagring (RAID5/-6-likt) bara för sånt som skrivs sällan eller sekventiellt men behöver hög läshastighet. (https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/stora...)

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

I närheten av ett par tusenlappar bör du kunna få ett HBA-kort med interna anslutningar för 8 diskar, liknande LSI 9300-8i eller Lenovo 430-8i (andra servertillverkare har säkert också variationer med sitt eget namn på). Ska du upp i stöd för 16 diskar pratar vi nog snarare runt 4000 plus moms, och ska du ha en snabb och modern RAID-kontroller kan du lätt smälla på ytterligare några tusenlappar.

jag vet inte om jag har gjort något dumt nu, men jag har beställt två olika kort nu, men det blev kanske RAID kort och inte HBA (vill köra HBA), sen så säger säljaren att dom endast fungerar med Lenovo servrar....
det brukar ju gå att flasha IT mode, antar att det är det man vill? jag hoppas att jag hittar filerna och lyckas med det, korten som jag har beställt är Lenovo ThinkSystem 1610-4P NVMe Switch Adapter
https://www.proshop.se/Controller/Lenovo-ThinkSystem-1610-4P-...
och Lenovo ThinkSystem 530-8i https://www.proshop.se/Controller/Lenovo-ThinkSystem-530-8i/2...
jag fick bra pris därav att det råkade bli dom i denna djungel

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0