Google Stadia får stöd för 1440p och utökat spelutbud

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia får stöd för 1440p och utökat spelutbud

Den som möter kraven för 4K-nivån hos strömmande speltjänsten Google Stadia får nu möjligheten att även välja upplösningen 1440p.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Intressant, speciellt som jag sitter på just en 1440-skärm (dock 3440 bred, men man kan ju inte vinna jämt).
Dock undrar jag om det finns fler nyheter kring en Stadia-app till Android TV (dvs primärt Nvidia Shield TV), eller om det skulle konkurrera för mycket med GeForce NOW, möjligen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Bra att ni påminde mig! Måste säga upp skiten. Irriterande att inte kunna få 4K på 1080p. Komprimeringen i 1080p är heller ingen höjdare kan jag tycka.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har använt Nvidia's GFN tjänst och kan helhjärtat rekommendera en strömmande tjänst om du har en laptop som du lirar på lite förstrött. Ingenting kommer någonsin klå en dedikerad burk för t.ex. twitchshooters, men för den stora massan vill jag tillstå att strömmande spel kommer utkonkurrera dedikerad hårdvara.

Jag lirar mest Hitman 2, EU IV och lite långsammare spel som Rainbow Six: Siege. För de behoven fungerar en strömmande tjänst alldeles utmärkt. Dessutom så är det mycket billigare än att köpa en burk för 10-12 lax. Enda nackdelen är att du är mer begränsad till vilka titlar som finns, där utbudet ännu är skralt utanför AAA-kategorin. Om du lirar lite mer obskyra spel så är dedikerad hårdvara fortfarande oslagbart men det är nog ett problem som kommer lösas inom 18-24 månader för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Bra att ni påminde mig! Måste säga upp skiten. Irriterande att inte kunna få 4K på 1080p. Komprimeringen i 1080p är heller ingen höjdare kan jag tycka.

Det går att få med hjälp av tillägget Stadia+. Jag har inte provat det själv dock.

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen stadia, men de måste släppa fler spel. Det har kommit 6 spel i maj och 4 av dom är från 2017 eller äldre

Permalänk
Medlem

När det pratas om att streamade spel är framtiden så glöms det en sak. Alltid.
Piratade spel.
Det är enormt stort för så många har inte råd att spela på annat vis. Speciellt i fattigare länder. Många spel går ju att spela på en potatis om sänka krav är ok.
Samt att vi får inte glömma dom som vägrar köpa spel och då piratar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

När det pratas om att streamade spel är framtiden så glöms det en sak. Alltid.
Piratade spel.
Det är enormt stort för så många har inte råd att spela på annat vis. Speciellt i fattigare länder. Många spel går ju att spela på en potatis om sänka krav är ok.
Samt att vi får inte glömma dom som vägrar köpa spel och då piratar.

Jo det är såklart en stor fördel att piratkopieringen minskar.

Jag tycker att Stadia fungerar rätt bra för vad det är. Mitt problem är det skrala spelutbudet och framförallt PRISERNA. Typiskt Google att bara tycka att de är så stora och har så bra tjänst att de inte behöver ha några bra erbjudanden.

De skulle kört som Epic och gett bort spel till höger och vänster första året, så hade de nog hakat fast rätt många användare som sedan fortsatt.

Nu känns det lite B att betala 600+ kr för vissa spel som kostar 250 på andra butiker.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: What?? Vilka spel då? De är ju helt sjuka priser.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Hulle: What?? Vilka spel då? De är ju helt sjuka priser.

Asscreed Odyssey 699
Mortal Kombat 11 499
RDR 2 639
Rage 2 749
Borderlands 3 639

De har iofs haft nån rea då och då på vissa, t.ex. Odyssey, men jag tycker spontant att detta är helt galna priser.

Då kostar Odyssey 102 kr på Epics rea för tillfället.

Köper man några sådana spel och lägger till 99 kr/mån för Stadia Pro (för lite bättre kvalitet) så är man rätt snart uppe i kostnaden för en begagnad speldator som hade kunnat köra allt lokalt plus går att använda till så mycket mer. Så för mig går inte ekvationen ihop. Men om man absolut inte kan ha en dator hemma är det ju inte mycket att välja på. Fast då skulle jag nog hellre köpt en begagnad Xbone.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Asscreed Odyssey 699
Mortal Kombat 11 499
RDR 2 639
Rage 2 749
Borderlands 3 639

De har iofs haft nån rea då och då på vissa, t.ex. Odyssey, men jag tycker spontant att detta är helt galna priser.

Då kostar Odyssey 102 kr på Epics rea för tillfället.

Köper man några sådana spel och lägger till 99 kr/mån för Stadia Pro (för lite bättre kvalitet) så är man rätt snart uppe i kostnaden för en begagnad speldator som hade kunnat köra allt lokalt plus går att använda till så mycket mer. Så för mig går inte ekvationen ihop. Men om man absolut inte kan ha en dator hemma är det ju inte mycket att välja på. Fast då skulle jag nog hellre köpt en begagnad Xbone.

/hulle.

Fast alla dessa spel har faktisk varit på rea flera gånger om redan. Har man bara lite is i magen så behöver man inte betala listpriser. Jag har köpt både Rage 2 (jävla skitspel) och AC:O för 200 kr. Borderlands 3 gav jag 300 kr för och MK11 var nyss på rea för 300 kr också. RDR2 är väl det som varit dyrast med sina ca 500kr när det varit på rea. The division 2 gav jag 100 spänn för och NBA2k20 slumpades ut för 30kr. Jag tycker priserna är helt ok med tanke på att det är en helt ny plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eka123:

Fast alla dessa spel har faktisk varit på rea flera gånger om redan. Har man bara lite is i magen så behöver man inte betala listpriser. Jag har köpt både Rage 2 (jävla skitspel) och AC:O för 200 kr. Borderlands 3 gav jag 300 kr för och MK11 var nyss på rea för 300 kr också. RDR2 är väl det som varit dyrast med sina ca 500kr när det varit på rea. The division 2 gav jag 100 spänn för och NBA2k20 slumpades ut för 30kr. Jag tycker priserna är helt ok med tanke på att det är en helt ny plattform.

Ja, de har ju reor, men även vid reor är priserna sämre än reor på Epic t.ex. Jag skulle säga att priserna borde vara lägre just för att det är en helt ny plattform.

Men visst, jag förstår att Google behöver få täckning för att driva sina servrar också, men de är ändå förvånansvärt snåla för att lansera en ny plattform med alla de begränsningar den har.

Jag misstänker dock att de inte vill ha hur många användare som helst på en gång då de inte hinner bygga ut kapacitet annars.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Har använt Nvidia's GFN tjänst och kan helhjärtat rekommendera en strömmande tjänst om du har en laptop som du lirar på lite förstrött. Ingenting kommer någonsin klå en dedikerad burk för t.ex. twitchshooters, men för den stora massan vill jag tillstå att strömmande spel kommer utkonkurrera dedikerad hårdvara.

Jag lirar mest Hitman 2, EU IV och lite långsammare spel som Rainbow Six: Siege. För de behoven fungerar en strömmande tjänst alldeles utmärkt. Dessutom så är det mycket billigare än att köpa en burk för 10-12 lax. Enda nackdelen är att du är mer begränsad till vilka titlar som finns, där utbudet ännu är skralt utanför AAA-kategorin. Om du lirar lite mer obskyra spel så är dedikerad hårdvara fortfarande oslagbart men det är nog ett problem som kommer lösas inom 18-24 månader för många.

Jag älskar GFN modellen. Det är just så det ska vara, att man tar sin redan befintliga spelbibliotek överallt. Problemet är att spelutvecklare älskar nya plattformar, så många spel har tagits bort när väl tjänsten kom ur beta. Sen kan man väl inte bara skylla på utvecklarna. Nvidia har misslyckats på nåt sätt att säkra upp spelen som de redan hade i betan.

Däremot, har man hakat på Ubisoft-tåget så tycker jag att GFN är given. Jag menar, om man nu har en prenumeration på Ubisoft, ska man då förväntas betala 699 för exempelvis Assassin's Creed: Odyssey? Bara för att man antingen har en klen dator eller vill ha med sig spelet överallt? Det är ju helt vansinnigt.

Vi behöver inte fler plattformar, det finns tillräckligt många redan. ALLA har en plattform. Det vi behöver är en tjänst som kan göra spelande tillgängligt för de som inte kan spela idag på de redan befintliga plattformarna. De missar poängen helt och ibland vill man bara spy på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxiepops:

Jag älskar GFN modellen. Det är just så det ska vara, att man tar sin redan befintliga spelbibliotek överallt. Problemet är att spelutvecklare älskar nya plattformar, så många spel har tagits bort när väl tjänsten kom ur beta. Sen kan man väl inte bara skylla på utvecklarna. Nvidia har misslyckats på nåt sätt att säkra upp spelen som de redan hade i betan.

Däremot, har man hakat på Ubisoft-tåget så tycker jag att GFN är given. Jag menar, om man nu har en prenumeration på Ubisoft, ska man då förväntas betala 699 för exempelvis Assassin's Creed: Odyssey? Bara för att man antingen har en klen dator eller vill ha med sig spelet överallt? Det är ju helt vansinnigt.

Vi behöver inte fler plattformar, det finns tillräckligt många redan. ALLA har en plattform. Det vi behöver är en tjänst som kan göra spelande tillgängligt för de som inte kan spela idag på de redan befintliga plattformarna. De missar poängen helt och ibland vill man bara spy på dem.

Jag håller med dig, jag gillar också idéen med GFN, så om de fixar problemen med utgivarna OCH gör det smidigare, så blir det perfekt.

Vad gäller Assassins Creed och Stadia så kommer uplay+ till Stadia. Om det blir "gratis" med Stadia Pro eller om de tar extra vet man inte.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag tycker Stadia är en intressant tjänst. Men jag har ett problem. När jag spelar Assassins Creed Odyssey på Stadia så är grafiken suddig när man rör sig, men direkt man står still så ser allt OK ut.

Är spelet dåligt optimerat eller är det något med uppkopplingen hos mig?

Någon annan som har liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Jag tycker Stadia är en intressant tjänst. Men jag har ett problem. När jag spelar Assassins Creed Odyssey på Stadia så är grafiken suddig när man rör sig, men direkt man står still så ser allt OK ut.

Är spelet dåligt optimerat eller är det något med uppkopplingen hos mig?

Någon annan som har liknande problem?

Kör du trådlöst? Om så är fallet testa att köra trådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Kör du trådlöst? Om så är fallet testa att köra trådat.

Nej, jag kör trådat via Chrome på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Nej, jag kör trådat via Chrome på datorn.

Det finns ett tillägg som heter Stadia+ som ger mer info om din spelsession. Om du har en 1080p-skärm kan du prova att forcera 4K-strömning. Det ska ge bättre bild, jag har dock inte provat.