Behöver jag Intel® Rapid lagringsteknologi?

Permalänk

Behöver jag Intel® Rapid lagringsteknologi?

Hej,

Jag är Samsung SSD-fan och har "jagats" av Intel Rapid lagringsteknologi då Samsungs Magician förr sa att man inte skulle kombinera dom två.
Nu sitter jag med en helt ny (för mig) rigg, som består av en kombo av PCIe Gen3 x4 NVMe(Samsung system), SATA SSD(Samsung spel) och SATA HDD(Seagate Data). Den här gången slank Intel Rapid lagringsteknologi förbi och är installerad, och "Samsungs app" har inte klagat.

Fråga; ska jag bara låta det vara? Eller kan Intel Rapid lagringsteknologi och Samsung Magician och "annat" motverka prestanda?

PS. Jag har sökt här på forumet och Googlat (om än dåligt) men inte hittat något annat än "reklam" eller kill-gissningar.

Tack på förhand.

//Håkan Bråkan

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hm. "Slank förbi"? Det är väl en fristående nedladdning som man installerar frivilligt?

Du behöver varken Samsungs eller Intels mjukvara för att din SSD ska prestera bra, Windows kan det där själv.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen:

Det är väl en fristående nedladdning som man installerar frivilligt?
Nja, Gigabytes uppdaterings-app ville få med den. Och vid nåt svagt tillfälle klickade jag i "installera allt" när den föreslog vad att uppdatera.

Tack för svar.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Nu såg jag i själva Intel® Rapid lagringsteknologi-appen att det ligger en heads up som säger att programmet snart har "end of life", och tydligen det samma med Optane?

Ja ja, bara att avinstallera.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB