"det går bra med träskruv..."

Permalänk
Medlem

"det går bra med träskruv..."

Alltså...
Om man ska sätta i nylonplugg i betongvägg och så kikar man lite i trådar och rekommendationer på olika forum, så säger folk ofta apropå skruvvalet: det går bra med träskruv. Jag vill även minnas att en nisse på Clas ohlson sa till mig : "det är inte optimalt men det går bra med träskruv".
Jag är kanske mindre smart, men vad tusan annars skulle man använda? Man behöver nåt vasst med stora gängor som äter sig in i pluggen. Det finns väl bara träskruv att välja på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Alltså...
Om man ska sätta i nylonplugg i betongvägg och så kikar man lite i trådar och rekommendationer på olika forum, så säger folk ofta apropå skruvvalet: det går bra med träskruv. Jag vill även minnas att en nisse på Clas ohlson sa till mig : "det är inte optimalt men det går bra med träskruv".
Jag är kanske mindre smart, men vad tusan annars skulle man använda? Man behöver nåt vasst med stora gängor som äter sig in i pluggen. Det finns väl bara träskruv att välja på?

Nej nej sätt inga träskruvar i betong. Det kanske går att hänga det nu men man vet aldrig hur det är om några år.
Vad ska du hänga och vad väger det?

Oftast går det att köpa de som kombo med plugg och skruv.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Betongskruvar vore väl mest lämpligt kanske.

Men annars så är det faktiskt vanligast att man använder träskruv tillsammans med nylonplugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Betongskruvar vore väl mest lämpligt kanske.

Men annars så är det faktiskt vanligast att man använder träskruv tillsammans med nylonplugg.

Åh fan? Det var mer än vad jag visste. Har enbart kört betongskruvar.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Alltså...
Om man ska sätta i nylonplugg i betongvägg och så kikar man lite i trådar och rekommendationer på olika forum, så säger folk ofta apropå skruvvalet: det går bra med träskruv. Jag vill även minnas att en nisse på Clas ohlson sa till mig : "det är inte optimalt men det går bra med träskruv".
Jag är kanske mindre smart, men vad tusan annars skulle man använda? Man behöver nåt vasst med stora gängor som äter sig in i pluggen. Det finns väl bara träskruv att välja på?

Jag är inte expert i området, men när man köper plugg med skruv så brukar det inte vara träskruv med, utan en som är mindre djupa gänger på än vad det är på träskruv. Jag har med framgång använt träskruv till pluggen många gånger, så i princip så funkar träskruv. Det beror nog mycket på vad du ska sätta upp, är det riktigt tungt så är det nog bäst att se till att det är exakt rätt skruv.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara se till att använda en skruv som är "gängad" hela vägen och som inte har skärande spets. På plugg-förpackningen står sedan vilken dimension som ska användas.

Permalänk
Medlem

@guermantes: Ankarskruv finns också som alternativ.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Beror ju på kraven. Ibland behöver man inte krånga till det (träskruv duger) och ibland så bör man inte kompromissa. Då är kanske nylonplugg inte det bästa heller.

Kolla här:
http://www.e-magin.se/paper/gj0rxkdv/paper/37#/paper/gj0rxkdv...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Franska skruv funkar ju också (speciellt på Gröna, Blå, Bruna plugg).

Inget fel på vanlig träskruv (och plugg) så länge betongen är bra. Förr använde man ju träplugg som man täljde till och stoppade i hålet, de funkade också bra (och ett tag tenn/bly plugg).

Permalänk
Medlem

Kör ett vanligt sats med skruv och plugg på tex Biltema. så har du allt du behöver i många år framöver. Så länge det inte är gungor i taket som kräver expander så kan du inte gå fel.
Är det inomhus och inga galna vikter så fungerar vilken skruv som helst.
Så länge som skruven drar kan du vara lugn.

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/pluggar/skruv--och-pl...

Permalänk
Medlem

Helst kör du expander och bult i betong, speciellt om du ska hänga upp något.

För lister/foder spelar det mindre roll bara plugg/skruv passar storleksmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@guermantes: Ankarskruv finns också som alternativ.

Är ju gjorda för att fästa vinklar, balkskor, hålplattor, etc. i träreglar. Halsen på skruvarna har samma dimension som hålen i plåtarna så att de inte skall röra på sig.

Men enligt mig så är valet av skruv mindre viktigt, bara den är tjock nog så pluggen spänns mot betongen så man får tillräckligt med kraft för att hålla det man skall sätta upp. Visst gör man det utomhus så är ju en skruv klassad för att vara ute att föredra.
Bättre att lägga mer vikt att välja en storlek av plugg som passar för det du skall fästa, stor plugg = tunga saker, liten plugg mindre saker...

Permalänk
Medlem

Några frågor angående det ovanstående:

1) Varför inte skärande spets? Är inte tanken att skruven ändå ska gå igenom spetsen på pluggen lite grann?

2) Jag trodde betongskruv var skruv som används utan plugg? Fast det verkar finnas lättbetongskruv också som ska användas med plugg... Oy ve!

Nu är det ju inga gungor jag ska sätta upp utan tunga gardiner (3,5 m) där mittenhållaren sen tidigare har gett med sig och pluggen börjat komma ut och kanske några kökshyllor i framtiden. Har typ fuskbetong från 1910 i väggarna, ömsom porös, ömsom stenhård, ömsom stöter man på granitsten, you get the idea... Hittills har jag använt nylonplugg (5-6mm) plus rejäla vad jag tror har varit träskruv köpta i lösvikt på järna för att sätt upp hängande bokhyllor och sånt. Men nu när gardinhållaren gav med sig så började jag undra om jag gjorde fel och bara hade haft tur hittills med bokhyllorna.

@glemmy ingen dålig referens det där!

Permalänk
Medlem

@guermantes: Borra upp till 8 mm plugg och använd dem, köp gärna ordentliga Fisher pluggar en de billiga som finns, mycket bättre bett i dem.
Alternativ så gängad stång och limma fast med ankarmassa så skall det nog sitta som berget.

Permalänk
Medlem

bara för att det ska övertänkas så är ju spikplugg också ett bra alternativ

Permalänk
Medlem

@loefet: det är Fischer SX plugg jag har använt... Hade kanske bara otur med borrhålet då...

Permalänk
Medlem

@guermantes: Jag har inget som backar upp mitt påstående om att undvika skärande spets. Skruven ska gå igenom pluggen och pressa isär den mot borrhålets väggar. Jag tänker då att den skärande spetsen riskerar att fräsa igenom pluggen utan att trycka isär den ordentligt. Men det är mer eget tyckande och tänkande än något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Kör ett vanligt sats med skruv och plugg på tex Biltema. så har du allt du behöver i många år framöver. Så länge det inte är gungor i taket som kräver expander så kan du inte gå fel.
Är det inomhus och inga galna vikter så fungerar vilken skruv som helst.
Så länge som skruven drar kan du vara lugn.

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/pluggar/skruv--och-pl...

Köp aldrig fästmaterial på biltema, har provat de flesta i deras sortiment och hållfastheten jämfört med konkurrenter (essve är min favorit) är otroligt låg. Har varit med om 6mm träskruv som gått av bara av maskinens kraft....

Permalänk
Medlem

Träskruv heter just vad det är ämnat för men fungerar skapligt i några andra material också dock inte betong. Skruven fungerar rätt bra i gips, mjukplast och tunnplåt så länge belastningen är inte för hög.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Träskruv funkar utmärkt i betong om du har plugg med passande dimension.
Tänk dock på att det ska vara gängor hela vägen.

Permalänk
Medlem

Helgängad träskruv (Dvs inte trallskruv) fungerar alldeles ypperligt i betong tillsammans med lämplig nylon- eller plastplugg.

Betong- samt lättbetongskruv användas utan plugg. Betongskruven behöver förborras med ett hål som är lite mindre än skruven. Lättbetongskruv dras rakt in i väggen utan förborrning eller plugg.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Många här verkar göra saker och ting avancerat i onödan. Absolut kan du dra träskruv tillsammans med nylonplugg i betong. Bästa är ju alltid att kontrollera med tillverkaren och kollar du dokumentet för godkända laster för just Fischer SX som du använt så ser du att dom specifikt nämner just träskruv. Sen är det upp dig till att du inte går över rekommenderade lasterna bara.

Produktsida PDF

Permalänk
Medlem

Problemet är väl snarare att folk borrar med en risig slagborr och borrar t.ex ett 6mm hål för plugg och då har det tendenser att bli runt 7mm hål och pluggen ramlar lätt i, finemang tror folk.
Pluggen ska sitta så tajt att man får knacka med hammarskaftet det sista för att få in den.
Med en bra skruv till det oavsett träskruv eller inte så känner man att det biter när man drar in skruven, och då lossar det ta mig fan inte

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Problemet är väl snarare att folk borrar med en risig slagborr och borrar t.ex ett 6mm hål för plugg och då har det tendenser att bli runt 7mm hål och pluggen ramlar lätt i, finemang tror folk.
Pluggen ska sitta så tajt att man får knacka med hammarskaftet det sista för att få in den.
Med en bra skruv till det oavsett träskruv eller inte så känner man att det biter när man drar in skruven, och då lossar det ta mig fan inte

^ Det här!

Slightly off topic, men jag vet inte hur många gånger under sina år man stått och brottats sig till vansinne med en slagborr för att i slutändan bara lyckats göra en polerad skålform i betongen. En riktig borrhammare är helt klart ett av dom bästa köpen jag gjort som lägenhetsboende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Några frågor angående det ovanstående:

1) Varför inte skärande spets? Är inte tanken att skruven ändå ska gå igenom spetsen på pluggen lite grann?

2) Jag trodde betongskruv var skruv som används utan plugg? Fast det verkar finnas lättbetongskruv också som ska användas med plugg... Oy ve!

Nu är det ju inga gungor jag ska sätta upp utan tunga gardiner (3,5 m) där mittenhållaren sen tidigare har gett med sig och pluggen börjat komma ut och kanske några kökshyllor i framtiden. Har typ fuskbetong från 1910 i väggarna, ömsom porös, ömsom stenhård, ömsom stöter man på granitsten, you get the idea... Hittills har jag använt nylonplugg (5-6mm) plus rejäla vad jag tror har varit träskruv köpta i lösvikt på järna för att sätt upp hängande bokhyllor och sånt. Men nu när gardinhållaren gav med sig så började jag undra om jag gjorde fel och bara hade haft tur hittills med bokhyllorna.

@glemmy ingen dålig referens det där!

Som svar på fråga 1, skärande spets eller borrspets avlägsnar material, används skruv med skärande spets/borrspets i plugg är risken påfallande att du avlägsnar material från pluggen vilket minskar tryck mellan skruv/plugg/omgivande material vilket gör att infästningen blir sämre än om den gjordes med skruv utan skärande/borrspets.

En anan tanke, det är inte så att dina väggar är murade och putsade? Det låter så utifrån hur du beskriver väggmaterialets beskaffenhet, sannolikt är det två material det rör sig om, tegel och mur/putsbruk Betong var ovanligt 1910.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Problemet är väl snarare att folk borrar med en risig slagborr och borrar t.ex ett 6mm hål för plugg och då har det tendenser att bli runt 7mm hål och pluggen ramlar lätt i, finemang tror folk.

Jo det där känner jag igen. Det enda positiva med källarinbrottet förra sommaren var att de snodde slagborren av Clas Ohlsons "eget" märke.

Skrivet av Perfn:

Slightly off topic, men jag vet inte hur många gånger under sina år man stått och brottats sig till vansinne med en slagborr för att i slutändan bara lyckats göra en polerad skålform i betongen. En riktig borrhammare är helt klart ett av dom bästa köpen jag gjort som lägenhetsboende.

Känns bra att jag just har införskaffat en Bosch GBH 2-26 F med fyrspåriga hammarborr till. Det är nästan så man vill slita ner allt man borrat upp under åren bara för att få borra nya hål.

Skrivet av [SmR]BMF:

En anan tanke, det är inte så att dina väggar är murade och putsade? Det låter så utifrån hur du beskriver väggmaterialets beskaffenhet, sannolikt är det två material det rör sig om, tegel och mur/putsbruk Betong var ovanligt 1910.

Vet faktiskt inte. En byggare som plockade bort en radiator sa att de använde ett slags fuskbetong på den tiden, där de slängde i lite av varje, allt mellan träbitar och granit, alltså inte "betong-betong". Ytterväggarna brukar det komma rött tegeldamm ur, men innerväggarna är mer porösa och visst det är nån centimeter puts, men sen kommer en hårdare massa, som bildar ett svart damm. Jag har tolkat det som nåt slags betong, men egentligen vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Köp aldrig fästmaterial på biltema, har provat de flesta i deras sortiment och hållfastheten jämfört med konkurrenter (essve är min favorit) är otroligt låg. Har varit med om 6mm träskruv som gått av bara av maskinens kraft....

Håller med. Köper enbart Essve fästmaterial numera, allt i deras sortiment är bra produkter och de har ett bra systemtänk med att kunna stapla och sortera alla deras askar i deras lådor vilket gör att man har koll på allt som blir över. Lite dyrare men riktigt nice när man börjar få ett bra sortiment och ordning och reda hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Alltså...
Om man ska sätta i nylonplugg i betongvägg och så kikar man lite i trådar och rekommendationer på olika forum, så säger folk ofta apropå skruvvalet: det går bra med träskruv. Jag vill även minnas att en nisse på Clas ohlson sa till mig : "det är inte optimalt men det går bra med träskruv".
Jag är kanske mindre smart, men vad tusan annars skulle man använda? Man behöver nåt vasst med stora gängor som äter sig in i pluggen. Det finns väl bara träskruv att välja på?

Det är väl helt ok att sätta träskruv i pluggar. det är så jag gjort i alla år och mina tv-apparater har inte fallit ned...
Du kan knappast använda dig av maskinskruv tex.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Denna borde hålla
skruv

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Gardiner är ju statisk tyngd rakt ner, du kan lassa en herrans massa på vanliga, relativt små träskruvar - När man måste tänka lite är t.ex bokhylla eller annat som ungarna klättrar i som får drag utåt, då måste man ha rätt plugg och bra skruv, men för att hänga TV, Gardiner, klädstänger etc, spelar det nästan ingen roll alls. Du kan hänga ca 75 kilo per skruv innan den går av, bara prova själv, dra fast en ikeakasse eller annan stark nylon med en vanlig träskruv i ett träd eller stolpe, sen sätter du dig i påsen och skuttar