Windows 10 mail visar kinesiska tecken på ÅÄÖ på min gmail på vissa avsändare, finns det lösning?

Permalänk
Medlem

Windows 10 mail visar kinesiska tecken på ÅÄÖ på min gmail på vissa avsändare, finns det lösning?

Har haft detta länge nu, och aldrig hittat någon lösning trots febrilt googlande.

Det är alltså Windows 10 mail app, och det händer enbart på min Gmail i den appen (har min outlook mail där också men inget sådant problem).
Det händer inte på alla email/avsändare utan det är vissa, ex Inet's mail, Klarnas mail enligt bild nedan.

Det sker ENBART i windows 10 mail appen, på webmail syns det inte och inte i typ 10 andra e-mail program jag testat.
Och det kvittar vad jag gjort. Ominstallationer, annat visningsspråk i Windows10 + app osv. Inget ändrar det.

Ja jag kan använda annan app såklart, men gillar W10 mail appen av flera anledningar så går det att lösa så.

Har väl inte jättehopp då googlande har 0 svar om lösning :/

Det är ju något med gmail och Windows 10 appen, men ja.

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråd, https://eforum.idg.se/topic/360162-konstiga-tecken-i-windows-... men den har du säkert också hittat.
Men kan ju vara värt att kika på annars.

Permalänk
Medlem

@Kalasis Yepp. Tyvärr finns det inget sätt att ändra "kodning" i Windows 10 e-post/mail appen.
Så vitt jag vet hämtar den ifrån HTML, för ofta kommer det upp något om "hämtar html" innan man ser själva mailet.

Men det är inte alla där som blir som ovan även med det, utan bara vissa.

Det är också konstigt då många påpekar att "avsändaren måste ändra".
Fast det uppkommer ju enbart i Windows 10 Mail appen, och ingen annanstans.

Permalänk
Medlem

@Nivity: går det att stänga av att den kör HTML?
Är det från alla avsändare? Går det att få ut vilket typsnitt som används?