Raspberry Pi 4 med 8 GB primärminne är här

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det inte lite tidigt att introducera en 8GB modell?
Är det verkligen så många Pi:s som når taket på sitt primärminne?
Jag hade hellre sett en Pi med två GB-NICar.
Det hade orsakat en revolution bland DYI brandväggsmjukvara.

Har kört brandvägg på en pi 2b när jag hade adsl, med ett usb-ethernet dongle för ytterligare ett nic. Fungerade utmärkt (lite slött ui...)

Man kan ju göra något liknande med en 4:a.

Permalänk
Medlem

Coolt 😃👍👍

Tänk om de kunde förse den med typ 2st sata kontakter med.
Då har den varit klockren, som en mindre nas/filserver.

Permalänk
Medlem

Finns säkert en del som kan nyttja en RPi med 8 GB, men det kan nog istället finnas andra begränsningar.

RPi har ju varit en liten, billig och strömsnål maskin för en del olika ändamål. Flera av dessa egenskaper är dock inte längre till dess fördel.
Ok, hyfsat liten är den fortfarande. RPi 4 sägs gå rätt varm, knappast hemskt strömsnål heller då.
Med alla tillbehör (strömadapter, chassi, minneskort m m) börjar man komma upp i priser som inte är alltför långt ifrån begagnade "minidatorer", vilka kan erbjuda en hel del fördelar men några få nackdelar.

Jag hade gärna sett antingen en något uppgraderad Pi Zero W (ev WH) eller en mer välutrustad Pi 4 (fullstor HDMI, snabbare nätverk & USB, SATA-port, en till ethernetport).

Tänker mig även en variant med en segmentering på tre olika modeller för olika användningsområden:
-Prestandamodell med gott om minne, högre klockfrekvens, snabbare grafik osv för mer krävande tillämpningar el som ersättare till stationär.

-Basmodell med fler nätverksportar, extern wifi-antenn, SATA osv. För användning som brandvägg, för nätverksstyrning/liknande,
NAS/lagringsenhet, någon slags server m m.

-Minimodell (Zero) för små strömsnåla tillämpningar (snålare än idag så att den även kan köras på batteri längre tid). Lämpligtvis då fortfarande med micro-usb på denna för strömförsörjningen vilket innebär att man kan nyttja gamla laddare som i princip alla har flera av (om de inte slängt dem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Min primära flaskhals i jobbet med python och pandas är just mängden minne. Jag har massa beräkningar jag vill göra som gärna får ta lång tid (hence klen CPU inga problem) men som behöver mer minne. Skulle gärna köpt en pi med 64GB RAM om det fanns.

Det låter ju som om en Prodesk/Elitedesk/Optiplex Micro skulle vara ett bättre val. En begagnad sådan får du för en tusenlapp om du nöjer dig med en 2C/4T-modell som en i3-6100U etc. Skaffa 2x16 GB DDR4 för en dryg tusenlapp (eller 2x32 GB för 3500:-) och du har ett system som är marginellt större än en Pi, väldigt tyst, med mer plats för lagring, fler och bättre placerade usb-portar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Finns säkert en del som kan nyttja en RPi med 8 GB, men det kan nog istället finnas andra begränsningar.

RPi har ju varit en liten, billig och strömsnål maskin för en del olika ändamål. Flera av dessa egenskaper är dock inte längre till dess fördel.
Ok, hyfsat liten är den fortfarande. RPi 4 sägs gå rätt varm, knappast hemskt strömsnål heller då.
Med alla tillbehör (strömadapter, chassi, minneskort m m) börjar man komma upp i priser som inte är alltför långt ifrån begagnade "minidatorer", vilka kan erbjuda en hel del fördelar men några få nackdelar.

Jag hade gärna sett antingen en något uppgraderad Pi Zero W (ev WH) eller en mer välutrustad Pi 4 (fullstor HDMI, snabbare nätverk & USB, SATA-port, en till ethernetport).

Tänker mig även en variant med en segmentering på tre olika modeller för olika användningsområden:
-Prestandamodell med gott om minne, högre klockfrekvens, snabbare grafik osv för mer krävande tillämpningar el som ersättare till stationär.

-Basmodell med fler nätverksportar, extern wifi-antenn, SATA osv. För användning som brandvägg, för nätverksstyrning/liknande,
NAS/lagringsenhet, någon slags server m m.

-Minimodell (Zero) för små strömsnåla tillämpningar (snålare än idag så att den även kan köras på batteri längre tid). Lämpligtvis då fortfarande med micro-usb på denna för strömförsörjningen vilket innebär att man kan nyttja gamla laddare som i princip alla har flera av (om de inte slängt dem).

Jag håller med om att den börjar gå lite över styr. Tanken var ju som sagt en lite billig enkel dator som inte drar så mycket ström. Vet inte om jag tycker att 4an har följt det spåret

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Fuck 8GB, ge mig en med dual NIC istället. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag håller med om att den börjar gå lite över styr. Tanken var ju som sagt en lite billig enkel dator som inte drar så mycket ström. Vet inte om jag tycker att 4an har följt det spåret

429kr för billigaste rpi4 är väl fortfarande helt okej.

Någon som vet om de slutat tillverkat zero wh? Verkar slut i lager överallt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

429kr för billigaste rpi4 är väl fortfarande helt okej.

Någon som vet om de slutat tillverkat zero wh? Verkar slut i lager överallt...

ja absolut det är okej. men när det börjar närma sig 1 kkr + minneskort, strömförsörjning osv

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ja absolut det är okej. men när det börjar närma sig 1 kkr + minneskort, strömförsörjning osv

Det får man vänta sig lite då högre prestanda innebär mer värme och mer ström så det behövs lite mer gedigna grejer och det kommer man inte ifrån. Raspberry Pi 2 säljs t.ex fortfarande så billigare val finns.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det inte lite tidigt att introducera en 8GB modell?
Är det verkligen så många Pi:s som når taket på sitt primärminne?
Jag hade hellre sett en Pi med två GB-NICar.
Det hade orsakat en revolution bland DYI brandväggsmjukvara.

Det behöver inte vara så stor marknad för att det skall vara värt att introducera en 8Gb variant. Nu när passande minneskrets finns är det en enkel populationsvariant. Ändringar som extra NIC etc kräver ny routing, nytt PCB etc. Då blir det helt enkelt en ny produkt och kräver volymer för att vara värt.

Permalänk
Medlem

Om ni behöver flera NICs med Arm cpu finns det Banana Pi R2 t.ex

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Minecraft-server? Hur är det nu - Minecraft kan på servernivå fortfarande inte dra nytta av flera processorkärnor?

Vad kan man förvänta sig för slags prestanda som Minecraft-server? Är det överhuvudtaget rimligt att tro att den är möjlig att använda med något av de populäraste moddpaketen och låt säga fem klienter?

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

http://www.makikiweb.com/Pi/lxc_on_the_pi.html

'Nuff said!

Om nästa RPi(5?) har option för 16GB RAM kanske det är dem som blir största hotet mot x86 på kontoret och mini-servers hemma.
Heja RISC!

Jag tycker den största begränsningen med Pi i dag är att tjänster man vill köra inte stödjer ARM (än) snarare än prestanda - det går dock åt rätt håll på mjukvarufronten där vilket är väldigt kul!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det inte lite tidigt att introducera en 8GB modell?
Är det verkligen så många Pi:s som når taket på sitt primärminne?
Jag hade hellre sett en Pi med två GB-NICar.
Det hade orsakat en revolution bland DYI brandväggsmjukvara.

Usb to Ethernet 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ja absolut det är okej. men när det börjar närma sig 1 kkr + minneskort, strömförsörjning osv

Sant, men sådant har behövts länge, och varianterna med mindre RAM finns ju kvar. Minneskort har alltid behövts, och jag fick skaffa både den officiella strömadaptern och en case med kylfläns till min 3B när jag använde den för emulering. Den både throttlade och visade varning för låg spänning annars.

Men en mer strömsnål variant med A53-kärnor på ~1.5 GHz, men på t.ex. 12nm istället för 40nm som Pi 3B hade varit trevligt. En sådan modell borde kräva betydligt mindre i strömförsörjning och kylning än både 3B och 4:an.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det inte lite tidigt att introducera en 8GB modell?
Är det verkligen så många Pi:s som når taket på sitt primärminne?
Jag hade hellre sett en Pi med två GB-NICar.
Det hade orsakat en revolution bland DYI brandväggsmjukvara.

Skrivet av Uroth:

Fuck 8GB, ge mig en med dual NIC istället. :/

Skrivet av hookme:

Usb to Ethernet 😊

Det går att ha en komplett brandvägg med bara en NIC, kör Aliasing eller Netns+brygga (komplicerat) så kan du mjukvarusimulera dem. Duger till 100Mbit/s-internetuppkopplingar. Även högre, men beroende på konfiguration och last kan det variera vad du egentligen får ut.

Är det så att enheterna på insidan ska vara skyddade från att kunna prata med routern, kör med VLAN och sätt upp virtuella NICar och brandväggsregler för de VLANen separat.

Egentligen ska ett system vara byggt så säkert att det kan exponeras direkt mot Internet snarare än att behöva vara skyddad av en extern brandvägg. Får du in en enda läcka på något annat system innanför brandväggen är det kört om systemet som var tänkt att skyddas inte kan stå på egna ben. Även om det inte sker lär IPv6 förändra allt då varje enhet direktexponeras mot Internet och kan anropas direkt med egna adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag tycker den största begränsningen med Pi i dag är att tjänster man vill köra inte stödjer ARM (än) snarare än prestanda - det går dock åt rätt håll på mjukvarufronten där vilket är väldigt kul!

Ja, ARM ligger ju rätt långt efter i programutbudet om man jämför med x86, så lär det nog fortsätta vara för en tid.

Jag använder mig av väldigt mycket Open Source mjukvara (till nästan precis allt faktiskt) och där har portningen till ARM gått raskt framåt, då koden för andra plattformar finns där och vem som helst kan i princip bidra till en adoption av ARM-plattformen.

Så det mesta jag behöver finns redan där vad jag sett, förutom en riktigt ARM serverhårdvara i mitt fall.
Har haft en ARM server på prov men då (2018) täckte den inte riktigt mina behov, så jag fick avvakta.

Men för hemanvändning börjar ju Pi och även produkterna hos https://pine64.org se riktigt intressanta ut nu.

16GB RAM bara inom 1-2 år så lär jag bli såld direkt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ja, ARM ligger ju rätt långt efter i programutbudet om man jämför med x86, så lär det nog fortsätta vara för en tid.

Jag använder mig av väldigt mycket Open Source mjukvara (till nästan precis allt faktiskt) och där har portningen till ARM gått raskt framåt, då koden för andra plattformar finns där och vem som helst kan i princip bidra till en adoption av ARM-plattformen.

Så det mesta jag behöver finns redan där vad jag sett, förutom en riktigt ARM serverhårdvara i mitt fall.
Har haft en ARM server på prov men då (2018) täckte den inte riktigt mina behov, så jag fick avvakta.

Men för hemanvändning börjar ju Pi och även produkterna hos https://pine64.org se riktigt intressanta ut nu.

16GB RAM bara inom 1-2 år så lär jag bli såld direkt.

Jo, jag tänkte på open-source - mycket finns men saknas fortfarande en del, och det räcker med en tjänst man vill göra för att sätta pinnen i hjulet. Jag kör en kombo av x86 (någon fyrkärnig celeron som drar typ ingenting) och ARM (två stycken Pi - en fyra vilken är grym och en Pi 1 som fortfarande, 8 år senare, fixar lättare uppgifter).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yeah. Jag har en gig ram och använder ca 150 megabyte på min just nu.
Minecraftserver kanske? Har hört att RAM är användbart där. Som desktopdator månne?
Äe jag vet inte vad man behöver 8GB RAM på en raspberry idag hehe.

ska köpa 3 och köra dem som ett kubernetes kluster.
passar bra med 8 gig ram. kommer ha en 4gb variant som master.
ska bara lista ut hur jag inkluderar min NAS att dela ut 30Gig för databasen.

inte för att 4gig är lite men här gör det verkligen skillnad

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon291473:

1000kr för enheten, 100-500kr för användbart chassi som den inte brinner upp i, ssd/disk 250-1000kr, kvalitetsladdare ~300kr

har svårt att se varför man köper detta över en NUC i den här prisklassen.

Tja, man kanske har andra användningsområden som inte passar sig för en NUC. Pien har ju en del hårdvara som saknas på en vanlig PC som möjliggör inkoppling av andra typer av komponenter. Och en del gillar förstås känslan av att bygga något själv, att "hacka" ihop något. Men visst, ska man använda den som en desktopdator så är det väl ingen större mening.

Sen lär väl ganska många redan ha en kvalitetsladdare över och kanske minneskort också. Jag har i alla fall både laddare och några hyfsat snabba 64GB micro SD som jag inte använder.

Och NUC är inte så väldigt prisvärd heller, billigast från en ok återförsäljare är runt 1400 för en med en väldigt klen processor och sen måste man ju köpa till både mine och lagring.

Permalänk
Medlem

@snajk: vart får man en NUC för 1400 SEK Intels börjar väl på 400-600€?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nick-li:

@snajk: vart får man en NUC för 1400 SEK Intels börjar väl på 400-600€?

Jag kollade på prisjakt, och de två billigaste (från ok butiker) var från Proshop:
https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-NUC7...
https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-NUC-...

Inte senaste generationen och långt ifrån snabba, men de kanske passar någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det låter ju som om en Prodesk/Elitedesk/Optiplex Micro skulle vara ett bättre val. En begagnad sådan får du för en tusenlapp om du nöjer dig med en 2C/4T-modell som en i3-6100U etc. Skaffa 2x16 GB DDR4 för en dryg tusenlapp (eller 2x32 GB för 3500:-) och du har ett system som är marginellt större än en Pi, väldigt tyst, med mer plats för lagring, fler och bättre placerade usb-portar etc.

Ja jo för riktigt arbete är det såklart bättre med en liten x86 burk, för det har jag redan min workstation med en 8c Ryzen och 128GB RAM. Grejen med rpi för mig är att det är lite roligare, fläktlöst, ARM, pyttelitet, tokbilligt, etc. Dessutom en kul utmaning att få saker att rulla på mindre RAM, man måste vara lite mindre korkad när man har kodar mot mindre resurser.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD