Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2002

Streama skolavslutning

Jag jobbar på skola och pga corona vill vi i år livestreama musikdelen. Kraven är att det ska vara gratis, en privat stream (dvs olistad eller lösenordsskyddad) samt att den ska gå att radera direkt efter sändning. Youtube gick inte då det är ett krav på att ha minst 1000 prenumeranter. Zoom, Google Meets och dylikt blir fel då vi inte vill se massa andra som i ett konferens-samtal utan bara en delbar länk till en livesändning.

Försökt googla men inte funnit några bra tjänster, har ni några rekommendationer på bra tjänster för detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2007

Vimeo kostar 70 spänn per månad. Det är i stort sett gratis... Säger du/ni upp abonnemanget inom 5 dagar så får ni tillbaka pengarna.
https://vimeo.com/features/livestreaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2002

@clnr: Jag ser två medlemsklasser - business för 420kr/mån samt premium för 625kr/mån, är jag blind?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

twitch?

**edit** (sry missade privata delen)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

@maLakai: Inte privat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Okt 2010

YouTube är bara begränsat till 1000 prenumeranter för att streama ifrån en mobil, kör ifrån dator så finns ingen sån undre gräns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Skulle det inte gå lösa på Facebook? Man skapar en privat grupp där man ser till alla går med innan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av maLakai:

Skulle det inte gå lösa på Facebook? Man skapar en privat grupp där man ser till alla går med innan?

Att kräva att alla som vill kika har ett FB-konto är väl ingen särskilt vettig lösning.

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 16GB Ballistix Sport LT 3000/15 @3733/16 | Asus Strix GTX 1060 6GB | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 4TB SSD av varierad kvalisort | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Yacob:

Jag jobbar på skola och pga corona vill vi i år livestreama musikdelen. Kraven är att det ska vara gratis, en privat stream (dvs olistad eller lösenordsskyddad) samt att den ska gå att radera direkt efter sändning. Youtube gick inte då det är ett krav på att ha minst 1000 prenumeranter. Zoom, Google Meets och dylikt blir fel då vi inte vill se massa andra som i ett konferens-samtal utan bara en delbar länk till en livesändning.

Försökt googla men inte funnit några bra tjänster, har ni några rekommendationer på bra tjänster för detta?

Hur många är det som kommer att titta?
https://home.webinarjam.com/checkout verkar ha en 14 dagar trial för $1 om det kanske räcker med 500 deltagare? Har kikat på ett par webinar via dom som ett annat bolag har hållt i och det har fungerat bra. Man ser bara dom som presenterar.

Citera! Gaming: Chassi: FD R4| CPU: 7700K | Kylare: Noctua NH-D14 | MB: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | Grafikkort: GTX1080 | RAM: Corsair LPX 16GB 3333MHz CL16 | OS:Disk: Intel 600p 512GB | PSU: EVGA Supernova 850 G2 |
ESXI host Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Router Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2020

Jag streamar ofta till youtube och där finns ingen minsta antal prenumeranter för dator baserad streaming. En CamLink dongel, konsument kamera och en någorlunda ny laptop fixar läget. På en skola finns det nog ett gäng som har utrustningen redan som kanske kan hjälpa till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2002

Stort tack för alla respons. Med er information om att det går att direktsända via youtube på dator, även utan 1000 prenumeranter, så tror jag det blir enklast via youtube. Ska bara se till att kolla upp hur man kopplar in någon vettig kamera till datorn.