Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Gamingdator åt en vän - 15k

Hejsan!

Jag har en kompis som letar efter en ny dator med budget på 15 000. Han kommer att använda den nästan exklusivt för gaming. Han har redan en SSD på 250gb men lite mer minne tycker jag han ska ha. Vi kör helst med AMD delar i burken.

Bara burken behövs, inget windows och bygga kan vi göra själva.

Skulle någon vänlig själ kunna slänga ihop en burk?

Tack så mycket

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

@Hjälptack: Har några frågor innan jag kan ge ett förslag:

1. Så din vän tänker att fortsätta använda SSD 250GB och att resten ska vara nytt för max 15k (ville dubbelkolla så jag inte missade någon detalj)?
2. Har din vän något önskemål kring chassit (Ljuddämpad, ska den ha ett sidofönster eller inte etc etc)?
3. Du har nämnt att ni föredrar AMD delar i datorn. Menar ni att både CPU och GPU ska vara AMD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@MAB576: Tack så mycket för hjälpen.
1. Stämmer bra det.
2. Ett sidofönster tyckte han lät bra!
3. Ja, helst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Det behöver inte bli dyrare än så här:

- Jag valde en 1tb ssd, behöver han så mycket?
- Jag antar att ssd:n han har är en vanlig sata, eller är det en m.2, om det är m.2 kan han inte köpa den jag länkade...

Regnbågsriddaren: https://komponentkoll.se/bygg/lSxyl
Asus RTX 2070 SUPER ROG Strix OC | Ryzen 5 2600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 2666MHz | Asus X470-F ROG Strix | Corsair iCUE 465X White | Corsair H100i Platinum SE | 4x LL120-fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@Donnerstal: Tacksam för svar.
Det stämmer bra att det är en vanlig sata ssd.
Du tycker inte det finns några förbättringar som kan göras med de resterande 3000? Typ på grafikkort/processor/moderkort?
Finns det någon idé med cpu-kylare? Vet inte kvalitén på stockkylarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Hjälptack:

Du tycker inte det finns några förbättringar som kan göras med de resterande 3000? Typ på grafikkort/processor/moderkort?

Det här är nästa prisvärda CPU:

Stockkylaren fungerar bra så länge han inte är känslig för ljud eller ska överblicka.
Och det finns inget bättre grafikkort från AMD, men det jag valt klarar högsta grafik i 1440p

Edit: Men värt att nämna är att nästa gen moderkort (B550) släpps den 16:e Juni, och runt Juli (kanske juni) förväntas en ”refresh” på nuvarande processorer från AMD.

Asus RTX 2070 SUPER ROG Strix OC | Ryzen 5 2600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 2666MHz | Asus X470-F ROG Strix | Corsair iCUE 465X White | Corsair H100i Platinum SE | 4x LL120-fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@Donnerstal: Okej! Tack så mycket för hjälpen. Får förmedla vidare detta

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Hjälptack:

@Donnerstal: Okej! Tack så mycket för hjälpen. Får förmedla vidare detta

Läs det jag redigerade in också

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Här är ett förslag. Priset för det hela är närmare budgeten men @Donnarstal förslag är inte så dumt.

https://komponentkoll.se/bygg/KCZlA

Angående kylaren för CPU. Det finns video om den på youtube. Sökte upp den och enligt videon som jag tittade på sa att det räcker med den processorkylare som kommer med när du köper den valda processor sålänge din vän tänker inte överklocka och har ett ljuddämpat chassi.

Om din vän tänker överklocka så kommer det krävas en annan processorkylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Hjälptack:

Jag tycker att Donnerstals kundvagn är bra. Dock tycker jag man kan kosta på sig ett efter marknads kylare. En pure rock 2 är ett utmärkt val om datorn bara ska lätt överclockas. Annars får man kolla på något kraftigare. Sedan hade jag undvikt att handla något från skojarna på CDON. Nu har jag ingen erfarenhet med just det chassit, dock har jag aldrig stött på något med kvalité som bär Kolinks namn
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13732436

Skärm LG OLED 55C9 Stationär 4670k & EVGA 980 sc
Bärbar Dell xps 13 9360 Platta Ipad pro 10.5 Lur iPhone 7
Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge Vr Rift CV1
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Jaybird freedom 2
Högtalare Klipsch RP-160m Reciver DENON AVR X1600H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av MAB576:

Här är ett förslag. Priset för det hela är närmare budgeten men @Donnarstal förslag är inte så dumt.

https://komponentkoll.se/bygg/KCZlA

Angående kylaren för CPU. Det finns video om den på youtube. Sökte upp den och enligt videon som jag tittade på sa att det räcker med den processorkylare som kommer med när du köper den valda processor sålänge din vän tänker inte överklocka och har ett ljuddämpat chassi.

Om din vän tänker överklocka så kommer det krävas en annan processorkylare.

Men det där blir ju bara sämre prestanda och dyrare, att ha 5700 och x570 istället för 5700 xt och b450.
Dessutom är VRMen på moderkortet helt värdelöst...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

@Donnerstal: Hur stor skillnad blir det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Hade valt 3700 över 3600 útan tvivel om jag byggde idag. Men ifall du inte är hel såld på AMD så hade jag nog valt 10600k
Edit: Och jag rekommenderar att läsa på om AMDs "nya" grafikkort (5000 serien) drivrutinerna är allt annat än bra för många, vill till och med dra det så långt och säga att jag tror folk som är nöjda inte har testat tillräckligt

Intel 9900k - RTX 2080S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av MAB576:

@Donnerstal: Hur stor skillnad blir det?

5700 är ca 12,7% sämre än 5700 xt. Och moderkortet har faktiskt sämre VRM än B450-kortet jag valde...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Jag tycker personligen att det inte är värt att lägga pengar på en 3700X om man endast ska spela på datorn, prestandan är likvärdig med 3600 i spel. Bättre då att uppdatera till 4000 serien när det blir behov, vilket lär dröja.

Hade kört på nedan förslag. Enligt mig varje krona väl spenderad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Uppskattar all feedback, får ta allt det ni sagt i åtanke, verkar som man kanske inte behöver spendera 15k ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av pavl1sh:

Jag tycker personligen att det inte är värt att lägga pengar på en 3700X om man endast ska spela på datorn, prestandan är likvärdig med 3600 i spel. Bättre då att uppdatera till 4000 serien när det blir behov, vilket lär dröja.

Hade kört på nedan förslag. Enligt mig varje krona väl spenderad.

https://komponentkoll.se/bild/LEnsM.png

Detta är ett kanonbygge, dock så är moderkortet inte kompatibelt med Ryzen 3000-serien utan en biosuppdatering, vad jag kan se på webhallens hemsida så är det inte gjort. Skulle därför satsa på ett annat moderkort, typ det @Donnerstal rekommenderade

Desktop: Ryzen 3700X, MSI B450 GAMING PLUS MAX, 16gb Corsair vengeance 3600Mhz, Sapphire RX 5700 XT Pulse 8GB OC, Noctua nh-D15, Samsung 860 QVO SSD 1TB, Phanteks P400A (3 intake fans, 2 exhaust fans), Corsair RM650W.

Desktop 2: Intel 4670K, ASUS H81M-A, ASUS Dual series GTX 1060 6GB, 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport, 128GB SSD + 2TB SSHD.

Laptop: Macbook pro 13" 2019.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av JohanFlodqvist:

Detta är ett kanonbygge, dock så är moderkortet inte kompatibelt med Ryzen 3000-serien utan en biosuppdatering, vad jag kan se på webhallens hemsida så är det inte gjort. Skulle därför satsa på ett annat moderkort, typ det @Donnerstal rekommenderade

Det har du faktiskt rätt i, dock kan oftast butiken uppdatera bios innan de skickar kortet. Men hur som, vilket man än väljer så blir det bra. Egentligen kan man nästan välja mellan korten genom att singla slant om man inte specifikt behöver en extra M.2 plats och USB-C.